Colonoscopie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Movement

Colonoscopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 21:14

Morgen heb ik dus een Colonoscopie.
Vandaag moest ik beginnen met Moviprep en ik zag er al de hele tijd tegen op. Wat dat betreft ben ik echt een drama queen en ik ben om 6 uur dus begonnen aan de moviprep. Nu zijn we dus al een behoorlijk aantal uren verder en ik heb nog maar een half liter op. (moet 1 liter) En morgen ochtend om 7 uur moet ik weer 1 liter drinken. Nu weet ik van mijzelf dat ik altijd last heb van ochtend misselijkheid dus ik denk dat dat enorm veel problemen gaat leveren. Ik heb ook al de dokter gebeld vandaag en die zei dat ik gewoon moest proberen om door te drinken. Nja dat heb ik uiteindelijk dus gedaan en heb in totaal maar 2 flesjes leeg gedronken. Ben best teleurgesteld in mijzelf maar ik kan echt niet meer! Nu vroeg ik me dus af, is dat wel genoeg om mijn darm schoon te krijgen? Want ik zie de bui al hangen dat ze de colonoscopie niet kunnen doen omdat de darmen niet goed schoon zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:15

Als het niet schoon genoeg is, krijg je ter plekke nog een klysma :)
En succes nog met drinken! Je hebt al wel aardig wat op, dus de darmen zullen zich wel ledigen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 30-05-13 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 21:16

Onder het onderzoek zelf? of daarvoor? Want dan zou ik even het ziekenhuis moeten bellen dat het me niet gelukt is om die 2 liter weg te krijgen. >;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:16

Gewoon daar, neem aan dat je naar het umcg moet?
Dat is mij daar verteld, dat ze ook ter plekke nog een klysma geven als het moet omdat de behandeling voor die tijd met de moviprep niet goed is gelukt (wat kan natuurlijk).

Maar wel echt zoveel mogelijk drinken! Niet nu al denken; dat lukt mij morgenochtend niet maar; het gaat mij gewoon lukken *\o/*
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 30-05-13 21:19, in het totaal 2 keer bewerkt

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:18

Gewoon doordrinken!! Die 2 liter krijg je niet voor niets.
Anders is het echt niet schoon genoeg hoor.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 21:19

Ja :j umcg. Dus ik hoef dan van te voren niet te bellen?
Want ik heb al zo'n idee dat ik morgen niks binnen krijg, en het dus met deze halve liter moet doen. Maar goed, het zakt dan in ieder geval wel naar beneden. Hoop dat ze het met de klysma dan verder schoon kunnen krijgen!
Het is in ieder geval wel lekker aan het onweren daar beneden dus denk dat ik zo wel even moet rennen. :)

mooney1 schreef:
Gewoon doordrinken!! Die 2 liter krijg je niet voor niets.
Anders is het echt niet schoon genoeg hoor.

Dat heb ik echt geprobeerd, maar ik ben al vanaf 6 uur bezig met 2 flesjes. En ik heb aldoor al kots neigingen dus ik zie er erg tegen op om nog meer in te nemen.

mooney1

Re: Colonoscopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:22

Probeer tussendoor iets te drinken wat je erg lekker vind en zorg dat de moviprep goed koud is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:22

Ik zou wel even bellen, want het is wel fijn dat ze voorbereid zijn ook ivm tijd. Dan kunnen ze misschien even tussendoor de klysma geven (duurt wel 15 minuten namelijk)

Maar klysma zorgt er eigenlijk wel alleen voor dat het laatste stuk van de dikke darm leeg is. Blijf echt drinken, dat werkt het beste. (Ik weet niet hoever ze willen kijken met het onderzoek namelijk, hoe dieper ze moeten des te belangrijker het drinken is. Klysma is echt voor het laatste stuk, maar goed; bel echt als het niet lukt maar bedenk dan wel; je zal hetzelfde weer moeten doorstaan.... Dus nu kun je beter doorzetten)
(Mijn moeder vond het drinken van dat spul nog erger dan de behandeling :=)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 30-05-13 21:27, in het totaal 2 keer bewerkt

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:25

Tip zet het in de koelkast koud drinken gaat beter. Met een rietje is makkelijker drinken. En een schuut aanmaak er door heen is het ook smakkelijker. En drink die twee liter nou maar op. Anders kom je morgen voor niks. En dan moet je dit drama nog eens door staan. Ik weet niet hoe schoon je darmen moeten zijn maar ik heb altijd een endoscopie. Moet ds vier liter cleanpreap drinken is dacht ik vergelijkbaar met movipreap. Ik moet net zo lang door gaan tot me ontlasting er uit ziet als urine. Succes er mee.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 21:27

mooney1 schreef:
Probeer tussendoor iets te drinken wat je erg lekker vind en zorg dat de moviprep goed koud is.

Ik heb tussendoor water gebruikt. Het is ook niet het nasmaakje waar ik mee zat, maar bij het drinken zelf. En ik zou nu ook echt super graag willen slapen, ook al weet ik dat ik zo mag gaan rennen.

vuurneon schreef:
Ik zou wel even bellen, want het is wel fijn dat ze voorbereid zijn ook ivm tijd. Dan kunnen ze misschien even tussendoor de klysma geven.

oke dankje wel! Zal morgen vroeg even bellen dan. :)

koetjeboe schreef:
Tip zet het in de koelkast koud drinken gaat beter. Met een rietje is makkelijker drinken. En een schuut aanmaak er door heen is het ook smakkelijker. En drink die twee liter nou maar op. Anders kom je morgen voor niks. En dan moet je dit drama nog eens door staan. Ik weet niet hoe schoon je darmen moeten zijn maar ik heb altijd een endoscopie. Moet ds vier liter cleanpreap drinken is dacht ik vergelijkbaar met movipreap. Ik moet net zo lang door gaan tot me ontlasting er uit ziet als urine. Succes er mee.

Ik heb het al in de koelkast gehad, met rietje. En ik heb er suikervrije ranja bij toegevoegd. Het is echt een hell. -O-

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:29

Klopt hoor dat het een hel is maar je zult er doorheen moeten.
Even doorzetten hoor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:30

(Het kan zijn dat een klysma geen optie is afhankelijk van het onderzoek natuurlijk, maar ernaar vragen als het echt niet lukt is wel een optie)

Sterkte met drinken en succes met het gekoekeloer in de darmen morgen!

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:30

Ik zou toch proberen door te drinken. Ik vond het ook enorm smerig, heb letterlijk lopen spugen maar heb mezelf gedwongen alles op te drinken. Zelfs toen waren mijn darmen niet helemaal leeg dus met deze hoeveelheid ga je het niet redden.

Knijp je neus dicht, drink grote slokken en daarachter aan siroop of appelsap. Wacht tien minuten en herhaal de stappen.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 21:31

Moet ik zelfs nu nog door drinken dan? aangezien aangegeven tijd was tussen 6 en 9. En ik heb net mijn 2e flesje leeg. Zie het niet zitten om nog weer 2 leeg te drinken. Dan ben ik vannacht nog bezig.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:33

Dat zou ik maar doen anders is alles er niet op tijd uit :+

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:33

Ik vond het met een rietje drinken een stuk makkelijker weg te krijgen!
En uiteraard goed gekoeld.

Moet eerlijk bekennen, ik vond het drinken ook veel erger dan het onderzoek zelf!
(heb hem zonder roesje gedaan ivm. andere medicatie die ik gebruik)

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:34

Ik zou doordrinken. Voor het zelfde geld zijn je darmen niet goed schoon en is een klysma geen optie. Dan moet je ls nog terugkomen en dit weer herhalen.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 21:39

Ik heb nog een beetje geprobeerd door te drinken. Maar het lukt echt niet meer. Mijn maag begint het ook tegen zich te werken en ik hou het bijna niet meer binnen, komt namelijk bijna weer omhoog. (ipv. dat het naar beneden moet.) Als ik het weer moet herhalen vraag ik wel om sondevoeding. :P Ik heb nu ong 750ml op... En ik weet nu echt van mezelf dat ik moet stoppen. Het lukt me echt niet meer. :(

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:41

Dan is de kans groot dat het onderzoek niet doorgaat morgen en je deze ellende nogmaals moet doormaken.
Alles een klysma erbij zal niet voldoende zijn om de hele dikke darm schoon te maken.
Sterkte morgen.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:51

Als ik het goed begrijp moet je nog 250 ml? Kom op meid dat gaat je echt lukken.
Kotsneigingen zijn normaal, ik vond dit ook het vervelenste van heel het onderzoek :(:)

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 21:54

Ik moest al naar de wc rennen. Kwa ontlasting heel weinig en al snel veel water. Ik heb ook de laatste paar dagen heel weinig gegeten dus dat begrijp ik ook best. :P

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:55

Oef, erg vervelend om dat te moeten drinken. Tip voor een eventueel volgend onderzoek (ook al moet je daar nu vast niet aan denken ;-) ): vraag een fleet klysma. Dat is een drankje waarvan je slechts een halve beker hoeft te drinken. Het is smerig, maar met een paar slokken binnen. Het kan zijn dat je dokter dit niet wil ivm kosten/vergoeding verzekering, maar informeer dan naar de kosten zodat je het eventueel zelf kunt kopen.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 21:56

Wat is de naam van dat drankje eigenlijk?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:00

Fleet Klysma.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 22:06

Oke dankjewel :)