Slaapprobleem, wie nog?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

FjordHorse

Slaapprobleem, wie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 23:48

Hallo,

Ik heb al jaren een slaapprobleem en het ziet er niet naar uit dat het beter wordt omdat ik weiger slaappilletjes te nemen. Het is al aan het beteren in het algemeen hoor (veel stress voorbije jaren), maar in slaap vallen.. Dat is-blijft een ramp bij mij! Ik lig uren wakker en al ben ik zo moe als iets, ik zal niet in slaap vallen. Geen idee waarom. Het lijkt erop dat ik schrik heb om in slaap te vallen en ik lig me constant suf te piekeren over dingen. Eens in slaap, slaap ik wel door hoor en smorgens krijgt zelfs de beste wekker me niet wakker tot mijn lichaam besluit dat ik uitgeslapen ben (gelukkig ben ik nog student en kan ik me nog permitteren af en toe een lesje te skippen).

Vraag me af of hier nog mensen zijn die door omstandigheden moeite hebben met slapen en wat doen jullie ertegen? Mag ook via pb hoor.

Ik heb gelezen dat muntthee helpt, maar ik drink ondertussen (ohja) 2l muntthee voor het slapengaan en ik ben nog steeds geen greintje kalmer om te kunnen inslapen :') Methode die ik niet aanraad. Vroeger hielp het een beetje, maar na 2l loop je meer naar het toilet dan dat je slaapt of je ontspannen voelt.
Helaas blijft de wekker trouw om 6-7uur afgaan en blijf je eeuwig vermoeid rondlopen :(

Groetjes

Mellow

Re: Slaapprobleem, wie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:53

Hier nog 1. Gelukkig werk ik ook vaak avonddiensten dus kan ik s'ochtends bijtanken. Oplossing? Geen idee, ben er aan gwend geraakt ;-)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:55

Misschien goede nachtrust of ontspannings thee van zonnatura zitten meerdere kruiden in drink het zelf ook graag savonds. Maar gewoon een kopje of 2 verdeeld over de avond geen liters.

Of valeriaan capsules of thee schijnt ook kalmerend te werken overdag en savonds om lekker te slapen.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:57

Een vast ritme opbouwen, vroeger gaan slapen en zo veel mogelijk rond dezelfde tijd gaan slapen. Gerust een kopje kruidenthee drinken voor het slapen, ook al helpt het niet direct, als je het iedere avond doet voor het slapen dan gaat je lichaam er aan wennen. Ook minimaal een half uur voor je gaat slapen computer uit, tv uit, mobiel weg.

Zal eerlijk zijn dat ik me hier niet aan houd als mijn stress-level niet torenhoog is. Maar in gestresste periodes helpt het mij wel echt om ritmisch te leven. Niet alleen tegen de slaapproblemen, maar ook tegen de stress zelf. Gelukkig ben ik buiten stress-periodes echt zo in slaap.

Voor de rest, problemen met inslapen duiden over het algemeen op diepere problemen en stress. Ik zou toch eens gaan praten met een huisarts hierover.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:05

's Avonds geen frisdrank, koffie of zwarte thee meer drinken (groene of witte thee kan wel), geen suikerhoudende etenswaren nuttigen, een uur voor het slapen gaan geen TV meer kijken of op de PC. Wel kun je proberen om in bed een boek te lezen. Het hoeft natuurlijk bij jou niet te werken, maar bij mij werkt dat wel: na 1 bladzijde ben ik al vertrokken of zijn mijn oogleden heeeeeeeeeeeeeeeeeel zwaar. :z
Oh ja, ik ga standaard om een vaste tijd mijn bed in c.q. doe mijn licht uit. Meestal ben ik al eerder moe, maar soms ben ik nog klaar wakker en ga ik evengoed om dezelfde tijd naar mijn bed. Ook sta ik 's morgens standaard om dezelfde tijd op (vaak ben ik een half uur van tevoren al wakker). Het enige nadeel is dat ik in vakantietijd dus ook altijd al uit bed ben, terwijl de rest van het gezin nog uitgebreid ligt te slapen. :D Als ik iets aan het ritme verander, dan slaap ik geheid slecht. Je hebt kans dat het voor jou ook zo werkt. ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:08

Bij mij helpt drinken vlak voor slapen juist niet. Slaap ik eindelijk... moet ik weer opstaan om te gaan plassen >;)

Ik heb in een slechte slaapperiode melatoninepilletjes gehaald bij de etos. Werkt prima om in slaap te vallen. Melatonine maak je zelf ook aan, maar als je inslaapproblemen hebt maak je dus iets te weinig.

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:11

Hier nog een.
Ik slaap al een jaar of 5 zo'n 3 a 4 uur per nacht. Een keer in de zoveel tijd heb ik even een "het breekt me op" moment maar verder gaat het goed.
Heb al vanalles geprobeerd, druppels, melatonine, slaappilletjes, goede nachtrust thee (van zonnatura..viel er enigzins van in slaap maar werd dan wakker om naar de toilet te gaan haha). Niks hielp..

Ik slik momenteel valeriaan tabletten..dat lijkt enigzins iets te helpen.
Passiebloem schijnt ook bij sommigen te werken

En ben doorverwezen voor slaaptherapie..zal mij benieuwen..

Succes in iedergeval!! :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:11

Amaris schreef:
Bij mij helpt drinken vlak voor slapen juist niet. Slaap ik eindelijk... moet ik weer opstaan om te gaan plassen >;)

Ik heb in een slechte slaapperiode melatoninepilletjes gehaald bij de etos. Werkt prima om in slaap te vallen. Melatonine maak je zelf ook aan, maar als je inslaapproblemen hebt maak je dus iets te weinig.

Ha ha ha, herkenbaar! Ik moet ook niet vlak voor het slapen gaan wat drinken, want geheid dat ik er een paar keer per nacht uit moet! :D

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 08:50

Dat plasprobleem na het drinken hier ook herkenbaar. Maar wil je dan ook na 2l :') Misschien dat ik eens moet kijken naar melatonine.. Bah ik haat ochtenden, ik voel me weer of er zijn 7 camions over mij gereden terwijl ik sliep }:)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:56

Heel erg herkenbaar probleem en bij mij was de enige oplossing: Een vast ritme aannemen.
Zo ga ik altijd tussen 11 uur en half 12 naar bed. Door de week sta ik altijd om kwart over 6 op. In het weekend lig ik weleens wat langer maar dat moet ik dan 's avonds weer bezuren omdat ik niet in slaap kan komen. Vooral de nacht van zondag op maandag is altijd een ramp bij mij.........
Tegenwoordig lees ik ook altijd even voordat ik ga slapen. Meestal als mijn ogen beginnen dicht te vallen leg ik het boek weg en ga ik direct proberen te slapen. Vaak slaap ik dan ook vrij snel.

Ik heb nog weleens nachten dat ik uren wakker lig. Wij hebben in maart een woninginbraak gehad en ik ben eigenlijk nog bezig om weer enigszinds op regel te komen.

Drinken e.d. helpt bij mij allemaal niet, hoewel ik beter slaap als ik een glaasje wijn heb gehad ;) Maar dat wil ik niet elke avond. Plassen hoef ik gelukkig nooit 's nachts.
Het is weleens een opgave om in het weekend ook vroeg op te staan, maar ik voel me er echt veel beter bij. Als ik het niet doe, heb ik de hele dag last van een duf gevoel, hoofdpijn en kom ik 's avonds dus niet goed in slaap.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:59

Bij mij werkt het om zacht muziek op te zetten. Ik kan mijn radio instellen dat hij na verloop van tijd uit gaat, ideaal dus. Meestal ben ik nog tijdens het eerste nummer vertrokken. Tevens houd ik een vrij strak ritme aan qua opstaan, 6 dagen in de week wekker op dezelfde tijd, meestal ben ik voor die tijd al wakker. Ook als ik wat later slaap, gewoon op dezelfde tijd opstaan. Heeft alleen wel tot gevolg dat uitslapen niet echt meer lukt, maar ik merk dat een vast ritme mij meer rust geeft (ja, ook hier een giga stresskip).

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:05

Vriendlief slaapt ook erg slecht in, zeer herkenbaar. Hij heeft veel baat gehad bij melatonine, maar dan niet de 0,1 mg pilletjes die je het meest vindt. Op advies van de apotheek is hij begonnen met 3 mg, na een week of drie heeft hij dat langzaam afgebouwd (daar zijn de 0,1 mg handig voor). Inmiddels gaat het iets beter, op momenten dat hij echt niet in slaap valt neemt hij alsnog pilletjes.

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:12

Ik heb ook dit probleem in stressperiodes. Ik pak nu elke ochtend bij het ontbijt een tablet magnesium, en dat helpt al voor een betere concentratie en minder stress. Bij stress verbruik je namelijk magnesium en heb je gemakkelijk een tekort, waardoor je (blijkbaar) minder goed slaapt. Ik kan het niet verantwoorden, maar heb er wat over opgezocht en zo blijkt het. :P

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:22

Miekelien schreef:
Vriendlief slaapt ook erg slecht in, zeer herkenbaar. Hij heeft veel baat gehad bij melatonine, maar dan niet de 0,1 mg pilletjes die je het meest vindt. Op advies van de apotheek is hij begonnen met 3 mg, na een week of drie heeft hij dat langzaam afgebouwd (daar zijn de 0,1 mg handig voor). Inmiddels gaat het iets beter, op momenten dat hij echt niet in slaap valt neemt hij alsnog pilletjes.

Ik had ook de 0,1 mg pilletjes van etos eigen merk, had me er van tevoren niet zo heel erg in verdiept. Ben na de aanschaf even gaan googlen. Staat er op het potje neem 2 of 3 pilletjes, staat op internet dat het pas vanaf 1 mg effect heeft.

Dus nouja... ik heb maar gewoon 10 pilletjes geslikt :') . Werkte prima.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:50

Cd kopen van The healing, secret carden etc, die zachtjes opzetten en dan luister je naar de muziek ipv dat je gedachtes op hol slaan.. Werkt bij mij echt heel goed :P

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:53

Erg herkenbaar.
Ik heb het al mijn hele leven. Als ik eenmaal slaap, slaap ik ook erg vast.
Maar in slaap komen is altijd een ramp.

Helaas heb ik ook nog niet de juiste oplossing gevonden.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:57

FjordHorse schreef:
Dat plasprobleem na het drinken hier ook herkenbaar. Maar wil je dan ook na 2l :') Misschien dat ik eens moet kijken naar melatonine.. Bah ik haat ochtenden, ik voel me weer of er zijn 7 camions over mij gereden terwijl ik sliep }:)

ik gebruik ook melatonieme. ik vind het ideaal. ik kan zelf erg goed aanvoelen of ik al een beetje moe ben. als ik al moe ben neem ik heeb weinig. ben ik nog lang niet moe neem ik meer. ik doe ook mijn best om 2 keer per week niets te nemen voor de afwissling.
ik ben echt heel veel beter gaan slapen. ik ben eerst van ziekenhius naar ziekenhuis gegaan. ik liep als een zombie over straat. uiteindelijk heb ik dit in een best hoge dosis voorgeschreven gekregen. en daarna slpie ik als een roos :z :z

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:57

Heeel herkenbaar!!! Zodra ik ga liggen, gaan mijn hersenen ongewild op volle toeren draaien! Zachtjes muziek aan, lezen, geen tv op pc voor het slapen gaan, geen thee of koffie in de avond, het helpt allemaal niet helaas. Op het moment weer een lichamelijke dip hierdoor, een oog wat heel veel trilt, beetje licht in het hoofd.. dus slaapgebrek. Ook ik hoop op een wonder dat ik ooit lekker kan inslapen. Ook als ik s nachts wakker word, is het niet zo dat ik me omdraai en verder slaap, ja draai me om, maar het ritueel met mijn hersenen begint weer van voren af aan helaas.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:01

Ik kom mijn hele leven al moeilijk/slecht/laat in slaap. Wat voor mij wel werkt om me te ontspannen is het volgende:
Op rug liggen, van je 2 duimen en wijsvingers een driehoekje maken en deze op je buik leggen. Dan goed door je buik ademhalen en proberen dat steeds als je inademt je vingers elkaar loslaten, en als je weer uitademt dat ze elkaar weer aanraken. Tegen de tijd dat je dat eindelijk voor elkaar hebt ben je zo erg op je buikademhaling en handen geconcentreerd dat je heel ontspannen bent en niet meer over andere dingen nadenkt. Bovenal hoef ik me dan vaak alleen nog even om te draaien en dan slaap ik redelijk snel, omdat ik daar toch wel moe van raak. :).

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:05

Lollieloes: dat zou voor mij het tegenovergestelde werken, problemen krijgen met ademhalen omdat ik daar juist zo op let. Mediteren is dus ook echt nix voor mij.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:13

Dat zal ook per persoon verschillend zijn denk ik! Op een gegeven moment moest ik iedere dag op mijn ademhaling gaan letten omdat ik naar boven ademhaalde ipv door mijn buik, daarom ben ik het gewend om erop te letten, maar ik kan me voorstellen dat het ook averechts kan werken.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 12:51

Dat op ademhaling letten zou bij mij ook noppes zijn. Maar elk zijn methode natuurlijk. Ik heb niet genoeg geduld om dit te doen. Misschien heb ik ook gewoon niet genoeg geduld om "in slaap te vallen". Meestal als ik na 30min nog steeds heen en weer lig te draaien, zet ik een dvd'tje op en meestal kalmeer ik dan wel en val ik hierdoor in slaap. Beetje foute methode, maar dat is meestal enigste wat mij kalmeert en mij in slaap sust.
Zet dan van die simpele dvd'tjes op zoals castle of grey's antomy of desperate housewives. Allemaal dvdboxen die ik ondertussen al uit mijn hoofd ken :')

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:59

Hier nog één... nu slaap ik al 2,5 jaar gemiddeld 4 a 5 uur per nacht...
De dokter zegt: je ziet er niet moe uit, dus je zal er wel goed tegen kunnen. Wel kan ik eventueel op onderzoek in een ziekenhuis.
Ik slik wel melatonine. Ben van die drogist pilletjes van 0.1 milligram gegaan naar 5 tot 10 milligram per nacht...en nu werkt het een beetje. En ik heb pilletjes van zo'n homeopatisch arts. Ik drink ook nog zonnatura goede nachtrust thee. Maar dat zit geloof ik meer tussen de oren.
Tegenwoordig gaat het slapen wel iets beter, misschien ook omdat ik echt doodmoe ben. Zeker het in slaap komen gaat goed, een saai boek erbij, melatonine en ik slaap binnen een half uur. Alleen het doorslapen is zo'n ramp.
Wie heeft dat nog meer?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:09

Hier ook... ook periodes, als ik stress heb, geraak ik niet in slaap. Eens ik slaap, slaap ik vast en wordt pas bij de wekker wakker.
Die melatonine pilletjes ga ik ook testen.
Neem ook multivitaminen met magnesium.
Ik doe geen laptop of ipad een hele tijd voor het slapen.
gsm zo weinig mogelijk.
tv helpt me vaak om te slapen, wel rustige grappige dingen. geen actiefilm.
zet altijd sleeptimer op.
vaak valt die uit voor ik slaap, maar ben dan kalm genoeg en val daarna wel in slaap.

ik slaap meestal van 12 tot 8, maar toch niet uitgerust, de andere nachten waarop ik amper slaap, moet ik nog steeds inhalen.
Heb nu een rustigere periode ingelast, elke dag op hetzelfde uur naar bed, niet laat thuis komen, ontspannende dingen doen, niet teveel plannen en stilaan kom ik er terug boven op en is mijn slaap ook weer beter.

Ademenen helpt me ook, maar moet mezelf dwingen vol te houden.
Heb ook alle homeopatische pillen geprobeerd.. werkte amper..

iemand raadde me een slaapkliniek aan... maar daar gaan ze me ook zeggen dat mijn ritme nog niet ideaal is...

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 13:18

Geloof dat het ritme ergens soms ook gewoon zo'n automatisme is dat het niet lukt. Ik vb, heb het gewoon héél héél druk en tegen dat ik kàn gaan slapen, is het al minstens 00.30 op mijn klok. Dit is al jaren zo. Als ik dan nog niet kan slapen en wakker lig tot een uur of 4, en wekker gaat af om 6uur.. Tsja, echt veel slaap heb je dan niet gehad en je blijft in die cirkel zitten want je bent moe en wil slapen, maar kan niet gaan slapen en tegen dat je moet gaan slapen ben je al zo moe dat je zelfs niet moe meer bent (snappen jullie me nog?)