Afkicken van een shopverslaving; wie doet mee/ondersteunt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Afkicken van een shopverslaving; wie doet mee/ondersteunt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 21:23

Hallo :wave:

Ik vind dat ik veel te vaak onnodige spullen koop, als ik iets leuks zie moet het gewoon mee.
Ik heb excuses als:
- ik ging per ongeluk die winkel binnen
- een stemmetje zei me dat ik die winkel binnen moest om dat shirtje te kopen
- ik weet niet hoe, maar ineens was ik schoenen aan het passen en voor ik het wist stond ik af te rekenen
- ik werd naar binnen gezogen

etc. etc. etc.

Nu ben ik op zoek naar lotgenoten! Wie herkent zich in mijn verhaal? :') Misschien kunnen we elkaar steunen, en als iemand naar de winkel moet voor iets wat écht nodig is (of wat degene denkt écht nodig te zijn) hier eerst het boodschappenlijstje te posten of zoiets, zodat er eerst besproken kan worden of het een nuttige aankoop zal zijn of dat er dingen geschrapt moeten worden.
We kunnen elkaar proberen te helpen door te overtuigen die impulsaankopen voortaan te laten zitten. We kunnen elkaar geld besparen. Misschien kunnen bokkers zelfs samen naar de winkels gaan als er een eerste-behoefte-product gekocht moet worden, om elkaar te steunen in deze moeilijke beproeving.

Wie helpt?

ps: voor de mensen die niet tot de doelgroep behoren, maar wel willen steunen: stort op giro 1234567 :D Dit geld wordt gebruikt om verslaafden te helpen met geld om te gaan!

Yowusz

Re: Afkicken van een shopverslaving; wie doet mee/ondersteunt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:26

Hahahaha! Erg leuk! Ik herken mezelf er wel in;) alleen wil ik er niet mee stoppen haha..

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:29

Oooja..
Ik heb een shopverslaving.. Nagellak, tassen, schoenen, boeken... _O-
Ik kan (bijna) geen enkele winkel inlopen zonder even later weer met iets buiten de deur te staan. :=

AFCAAFCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:29

Ik herken me hier zeker wel in :o
Werk zelf bij een kledingzaak en kan het dan echt niet laten elke maand wel weer te kopen.
( ja maar met de pers.korting erover is het zo goedkoop, die kleur had ik echt nog niet, moet er toch leuk uitzien op t werk enz enz )

Mag deze maand nog het 1 en ander kopen, en dan is het echt afgelopen dan willen mijn vriend en ik kijken of we van 1 loon kunnen rondkomen.
( en dat is wel met een reden, wat financiele dingen van mijn vriend en trouwen)
We gaan ook verhuizen dus het zou op papier zeker moeten lukken.
Maarja dat is altijd makkelijk op papier haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:31

Ik heb het om mezelf weer goed te voelen. Maar ik ben een slechte shopaholic want ik krijg nog wel eens spijt van mijn aankopen :') Dus niet superveel last van maar ik voel de neiging dus wel.

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:35

Ik ken het probleem iets te goed haha! Elk leuk jurkje, schoenen (vooral hakken), zonnebrillen, bikini's noem maar op ik moet altijd alles passen en als het leuk staat & past koop ik het meestal toch maar..

Of lekkere hapjes uit de stad kunnen er ook altijd wel in :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 21:37

Hihi Joolien:
Slechte dag? Troost jezelf door te shoppen!
Goede dag? Vier het door te shoppen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:41

antje_vip schreef:
Hihi Joolien:
Slechte dag? Troost jezelf door te shoppen!
Goede dag? Vier het door te shoppen!

Jij snapt het :D En dan ga ik altijd naar de H&M 'want het is toch altijd zo lekker goedkoop!' en 'ik mocht met €20.- shoppen hoor!', een budget wat ik achteraf heb opgesteld :')

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:41

Oooooja, dat budget ken ik.. _O-
En er dan toch overheen gaan want tja, die ene ... En die is ook mooi.. En die.. :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:42

Ik heb een aantal tips voor je: plan je dag en de weekenden zo vol dat je de tijd niet hebt om de stad in te gaan.
En ga dan ook geen alternatief zoeken online door op webwinkels te struinen, want dan heeft het nog geen effect.
Ga zonder geld de stad in, dan kun je niets aanschaffen, ook al zou je het willen.
En vraag jezelf bij iedere aankoop af: heb ik dit echt nodig? En wees dan eerlijk naar jezelf toe en koop het niet. Een mens kan met heel weinig toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:43

Sandra schreef:
Oooooja, dat budget ken ik.. _O-
En er dan toch overheen gaan want tja, die ene ... En die is ook mooi.. En die.. :+

En die... en die! Oh en die ook!!! :D

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:46

Ik ben helemaal geen kleding shopper, maar mijn geld vliegt er toch gewoon doorheen hoor. Als ik nu moet bedenken wat ik dan zoal koop weet ik het eigenlijk niet eens goed. Het zijn die 100,000 kleine dingetjes denk ik. Mijn valkuil ligt vooral bij dingen onderweg kopen bij de Mac of het tankstation, en dat is altijd meteen zo duur. Vanavond ook weer, ah zin in een ijsje, even 2 ijsjes bij de pomp kopen, maar je bent wel meteen 4 euro verder. Vier euro is niet veel, maar als zoiets regelmatig gebeurd telt het toch wel op :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:49

Joolien schreef:
Ik heb het om mezelf weer goed te voelen. Maar ik ben een slechte shopaholic want ik krijg nog wel eens spijt van mijn aankopen :') Dus niet superveel last van maar ik voel de neiging dus wel.

dit dus... :')

Een half jaartje naar Australië met beperkt budget wil wel helpen. In crisissituaties enzo moest ik soms rondkomen van 2 a 3 dollar per dag...
Dan leer je wel overwegen...

Toch kom ik helaas nog met enige regelmaat met dingen thuis waarvan ik denk 'uuh ja. Hoeveel geld heeft dit je nou gekocht, en hoeveel gelukkiger ga je hier van worden :+ '... Helaas. Midden in het centrum wonen, en alle winkels op 5 minuten afstand van je huis hebben, helpt daarbij niet echt :+ :+
En dat van Alwiene ken ik ook idd, maar dan vooral op het station... Dure grap altijd, eten kopen op het station. Maar oh zo verleidelijk als je nog een kwartier moet wachten :+

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 21:51

Cassidy schreef:
Ik heb een aantal tips voor je: plan je dag en de weekenden zo vol dat je de tijd niet hebt om de stad in te gaan.
En ga dan ook geen alternatief zoeken online door op webwinkels te struinen, want dan heeft het nog geen effect.
Ga zonder geld de stad in, dan kun je niets aanschaffen, ook al zou je het willen.
En vraag jezelf bij iedere aankoop af: heb ik dit echt nodig? En wees dan eerlijk naar jezelf toe en koop het niet. Een mens kan met heel weinig toe.

Zonder geld langs de winkel... Als ik iets zie wat ik moet hebben, krijg ik het niet meer uit mijn hoofd, ga ik terug naar huis om geld te halen :+ Ookal zitten hier geeneens winkels in de buurt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:22

Als ik meer geld had gehad was ik een ramp geweest := Nu kan het bijna nooit omdat het geld er gewoon niet is, maar zodra ik iets extra's heb race ik een winkel binnen met een bijna manische grijns op m'n gezicht. Ik lijk dan wel een leeuw op zoek naar een prooi, te erg :')

Ik ga vandaag 2 neon shirtjes kopen, samen voor 19.95, vond ik een goeie deal. Ik wil een bh kopen (ik ben afgevallen en m'n huidige bh's zijn te groot) en ik heb nagellak 'nodig' :')
De shirtjes zouden goedkoper kunnen, maar ik heb wel even wat nieuw zomergoed nodig en de bh's zijn wel echt nodig. De nagellak zou ik zonder kunnen, maar ik heb bijna alleen maar winterkleurtjes in m'n stash O:)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:51

Ik herkende me hier ook wel in, gelukkig is dit de laatste tijd flink veranderd.
Ik kocht ook alles wat los en vast zat en had 0 euro over aan het eind van de maand.

Maar nu spaar ik veel en bedenk ik me 2x of ik dat wel echt nodig heb.
Sterker nog.. Ik vind het vaak zelfs vervelend om geld uit te geven :')

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:54

Ik ken het
Alleen neem ik voortaan briefgeld / gepast geld mee, en laat ik mijn pinpas thuis. :)
Scheelt ook heeeel veel :D

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:23

Dat heb ik met sportkleding _O-
Vooral met hardloopbroeken.
"Maar ik heb al een broek met blauwe strepen, dan zou één met roze, geel of paars ook heel leuk zijn"
"Maar ik heb echt een 3/4 broek nodig"
"Ja ik heb dat paarse short al maar die oranje met blauwe is zo leuk"
Nu ben ik gister aangenomen bij een sportzaak, krijg ik ook nog personeelskorting :=

En ook met tekenmaterialen trouwens. Gelukkig heb ik dat regelmatig nodig voor school en komt dat shoppen daarvan soms echt m'n neus uit.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:28

owww ik ken het gevoel! Nu moet ik wel zeggen dat ik zelfdisicpline heb opgebouwd. Ik heb ook een CC zonder limit :)) (vroeger kon ik dat dus niet!) wat ik zelf doe is alleen contant geld meenemen als ik de stad in ga. Dus bijvoorbeeld 50€ en meestal lukt het me wel om me er aan te houden :+

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:46

phormicola schreef:
Als ik meer geld had gehad was ik een ramp geweest := Nu kan het bijna nooit omdat het geld er gewoon niet is, maar zodra ik iets extra's heb race ik een winkel binnen met een bijna manische grijns op m'n gezicht. Ik lijk dan wel een leeuw op zoek naar een prooi, te erg :')

Ik ga vandaag 2 neon shirtjes kopen, samen voor 19.95, vond ik een goeie deal. Ik wil een bh kopen (ik ben afgevallen en m'n huidige bh's zijn te groot) en ik heb nagellak 'nodig' :')
De shirtjes zouden goedkoper kunnen, maar ik heb wel even wat nieuw zomergoed nodig en de bh's zijn wel echt nodig. De nagellak zou ik zonder kunnen, maar ik heb bijna alleen maar winterkleurtjes in m'n stash O:)

Herkenbaar! Vooral dat manische :')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:08

:')

Ik heb me gisteren heel goed ingehouden. Geen shirtjes gekocht (ik vond ze kwalitatief gezien niet fantastisch), maar 5 euro uitgegeven aan nagellak en ik heb ook nog even gewacht met de bh :) Ik heb met mezelf afgesproken dat ik vanaf nu alleen echt iets goeds mag kopen :j

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:27

Ik ben nu mijn spullen die ik niet meer draag of nooit gedragen heb aan het verkopen. Met de gedachte dat het lekker opruimt... Ja ik heb al een hoop verkocht maar wat er weer bij gekomen is... Minstens net zo veel :x :?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:45

Bij mij gaat het in vlagen.
Nu heb ik wel het geluk dat als ik gericht de stad in ga met een "Nu wil ik shoppen"-idee, ik vaak niks kan vinden. Dan ben ik kritisch en zuinig :').
Maar af en toe glippen er wel impulsaankopen doorheen. Dan heb ik honderden inspiratie-ideeën voor kledingstukken en combinaties en dan wil ik kopen kopen kopen.

Nadat ik een artikel heb gelezen over webshoppen en het feit dat je meer bezig bent met de procedure omtrent betalen dan het betalen zelf, heb ik mezelf wel aangeleerd om een bestelling bij een webshop een dag uit te stellen. Vind ik het dan nog écht leuk en z'n geld waard, dan bestel ik het definitief. En anders kon ik er blijkbaar toch makkelijk zonder.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:57

Dat is een goeie Plien! Zo was ik helemaal verliefd op een jurk, maar ik had er geen geld voor. Maar nu heb ik het geld en ik heb 'm nog steeds niet gekocht, want ik heb 'm niet nodig :+ (hoewel het echt een goddelijke jurk is := )

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 20:31

Ja, ik stel ook uit soms, maar dan heb ik uiteindelijk besloten dat ik het tóch wil kopen (na een week of na een maand) en dan is het er niet meer :+ Wel beter voor de portemonnee!