Ik heb bloosangst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cijsalover

Ik heb bloosangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 13:36

En daar wil ik heel graag van af! Ik weet dat ik niet de enige ben die dit heeft. Ook op Bokt zijn vast mensen die hier last van hebben. Ik hoop dat we met dit topic elkaar kunnen helpen. :)

Ik heb altijd wel een beetje last gehad van blozen. In de klas als mij iets gevraagd werd, in grote groepen, of als er een bekende langskwam wanneer ik achter de kassa zat. Best vervelend, maar ik kon er niet echt mee zitten. Tot een paar maanden geleden. Ik werd een beetje rood, waarna een collega er wat van zei. Sindsdien is het allemaal begonnen. Die rest van de avond op werk was allesbehalve leuk. Ik was constant bang om rood te worden, werd heel stil, het was gewoon echt niet fijn. Toen ik eenmaal thuis was dacht ik nog, waar had ik nou weer last van? Ik ging ervan uit dat deze avond eenmalig was. Maar het was het begin van mijn bloosangst.

Ik begon enorm tegen werk op te zien. Dat was de enige plek waar ik er last van had. Het schoot zelfs een paar keer door mijn hoofd om ontslag te nemen. Gelukkig realiseerde ik me ergens wel dat dat niet oplossing was.
Vervolgens had ik het in de supermarkt. Ik zag er enorm tegenop om boodschappen te gaan doen. Maar ja, je moet toch eten dus ik ging wel. Momenteel ben ik aan het afstuderen en werk veel thuis aan mijn scriptie. Toch waren er een paar intervisiebijeenkomsten waar ik heen moest. Maar ik ging niet, ik durfde niet meer. Op dat moment had ik het nog niet bij familie en vrienden. Ik weet nog dat ik dacht, nou als dat ook nog gebeurd, dan is het echt goed mis. Maar ondertussen kon ik er niet meer tegen. Ik ben bij mijn ouders in huilen uitgebarsten en heb mijn verhaal gedaan. Ze waren lief, maar echt begrijpen deden ze het niet. Ook m'n beste vriendinnen heb ik er over verteld. Op een gegeven moment ook de bedrijfsleiders van m'n werk. Ik zag er enorm tegen op om achter de kassa te zitten, in angst een bekende te zien. En tsja, als je achter de kassa zit kan je niet wegvluchten...

Dit ging een tijdje zo door. Ik was ook bang bekenden tegen te komen, op straat of in de winkel. Ik merkte gewoon aan mezelf dat ik raar deed, en dat die bekenden dat ook vonden. Want ja, je bent zo bang om rood te worden, dat je je het liefst verschuilt. Soms is het wat minder hoor. Bijvoorbeeld als ik ziekig ben en aan het hoesten ben. Dan denk ik, als ik rood word, dan ga ik gewoon hoesten en lijkt het net of het daar van komt. Ook word ik rood in mijn nek, waardoor ik bijna geen shirtjes met blote hals aan durf naar werk. Als het schemerig is of ik heb mijn zonnebril op, dan heb ik er geen last van. Want dan denk ik, niemand kan het zien. Het zit gewoon echt tussen de oren.
Afgelopen zondag, moederdag. Ik was bij m'n familie, m'n zussen waren er ook. Ik merkte gewoon dat ik niet meer goed durfde te praten, was stil. Daarom kwam mijn moeder even naar me toe. Ik barstte weer in huilen uit, ik kon er echt niet meer tegen. Dat ik nu zelfs bij m'n familie (en ook bij m'n vriendinnen) bang ben? Dat gaat toch echt te ver! Iedereen was heel lief, maar echt snappen deden ze het nog steeds niet. Ik denk dat ik hetzelfde zou hebben. Ik vind het ook stom van mezelf dat ik hier last van heb. En dan krijg je reacties zoals: Maar je ziet er toch zo leuk uit? Je bent zo'n leuke mooie meid! Maar dat is het niet. Ik ben niet onzeker over m'n uiterlijk of wat dan ook. Ik ben gewoon bang om rood te worden.
Gisteravond moest ik weer werken. Ik zag er enorm tegen me op, maar het ging juist verbazingwekkend goed. Ik had me voorgenomen gewoon leuk mee te doen, in plaats van me te verschuilen in de hoop dat iemand wat tegen me zegt. Ik ga dit nu vaker toepassen en hoop dat dit werkt. Ik ben er zó klaar mee. Het beïnvloedt m'n hele leven. Ik wil gewoon weer die leuke spontane meid zijn. Weer lekker socializen.
Er is één ding waar ik ontzettend tegen op zie, mijn diploma uitreiking. Die is over 2 maanden, maar als ik er nu aan denk krijg ik al zweethandjes. M'n ouders, zussen en vriendinnen komen, de mensen die om me geven, maar ik ben bang om in janken uit te barsten van de spanning. Dat is toch niet normaal?

Zo, dat was mijn verhaal. Moest er even uit. :D Het klinkt misschien wat dramatisch allemaal, maar gelukkig heb ik ook nog 'normale' momenten dat ik er niet mee bezig ben. Ik ben heel erg benieuwd naar jullie verhalen, hoe jullie er mee om gaan en wat bij jullie werkt. Mijn tip is om er sowieso over te praten met de mensen waar je van houdt. Die zullen je niet veroordelen. :) Mijn vader had nog een link met een onderzoek naar blozen doorgestuurd, wie weet hebben jullie er wat aan: http://www.henw.org/archief/volledig/id4629-blozen.html

Brievenbus

Re: Ik heb bloosangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:42

Herkenbaar. Heb er al jaren last van...

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:52

ik ook, is heel vervelend, vooral als je een bekende tegen komt...maakt niet uit wie !
Of iemand maakt een grapje..je word rood en dan lijkt het alsof het serieus is wat ze zeggen.

Annuuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:55

Hier nog iemand.. Al is het bij mij al stukken beter. Ik heb het vooral als ik een presentatie moet geven..dat is eigenlijk nog het enige waarbij ik bloos.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:57

Ik heb er ook heel erg last van en word er super onzeker van. Dat is ook gekomen nadat er een opmerking over was gemaakt.
Ik had het laatst ook. Werd er gewoon gevraagd welke opleiding ik doe en BAM knal rood 8)7
Echt heel apart eigenlijk

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:58

ik had het als puber, net als bijna alle pubers, denk ik.

Wat bij mij echt heeft geholpen is het beseffen dat er NIETS gebeurt als ik bloos. Ik ga niet dood, ik lijd geen pijn, mensen wijzen en lachen niet naar me, niks.
Zodra de druk eraf is en je van jezelf mag blozen (zeg het ook gewoon...! 'ooooh nu ga ik even heeel hard blozen' ) is het een stuk beter te behappen :)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:00

ik vind het goed dat je tegen jezelf kan zeggen nu ben ik er klaar mee, en ik ga weer gezellig mee doen.

hou die gedachte vast!'

Ik herken het hoor, en niet alleen het blozen, k heb nog een tijdje ergens anders last van gehad. Gelukkig is dat weer (voor bijna 100%) over en het blozen ja dat krijg ik niet weg, maar ik kan er wel mee om gaan :)
Iedereen bloost volgens mij, maar de ene sneller dan de ander.

ALS het me nu nog overkomt (pas nog in de winkel verdorie :+ ) dan leg ik mijn handen op mijn wangen en zeg iets in de zin van ooohh nee daar gaan we weer, sorry hoor ik loop graag rood aan hihihi.

Ah! wat vanLotje dus nu net voor mij zegt: je moet het tegen jezelf zeggen: 'oohh nu ga ik even heeel hard blozen'
dat is precies wat ik ook doe, en dan hardop tegen de rest die naar me staat te staren :P

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 14:03

Vervelden meiden, dat jullie er ook zo'n last van hebben. Het is allemaal zo herkenbaar.
@vanLotje, dat wil ik ook proberen. Maar dan ergens denk ik, je hebt van die flauwe mensen die wel een opmerking maken. Daar ben ik ook bang voor.
@Annuuuhh, hoe kan het dat het bij jou nu beter gaat? Is dat gewoon met de tijd gegaan?

Ik vind het zo stom, had hier in de pubertijd helemaal geen last van. Nu ik bijna 21 ben komt dit opeens. M'n moeder denkt dat het ook te maken heeft me de overstap van 'kind' naar volwassene, je ineens bewust worden van jezelf. M'n vriendinnen denken ook dat het met de twintigerscrisis te maken heeft (wie ben ik? etc.).

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 14:05

Bedankt voor je reactie FahyaFemke, dat vind ik eigenlijk wel een goede. In plaats van je te verschuilen, er zelf een grap van maken. Maar dat lijkt me best moeilijk. Ik ga het oefenen. ;) Een keer rood worden is ook echt niet erg, het is ook helemaal niet erg, alleen die angst is gewoon heel naar.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:06

Naar mijn idee komt blozen vooral voort uit een soort schaamte ofzo? Ik heb het zelf ook altijd en heb er al mijn hele leven lang last van, ik word gewoon erg snel rood! Als kind was ik erg verlegen, als mijn oma's en opa's en tantes en ooms mij ineens persoonlijke aandacht gingen geven werd ik ook al knal rood en ging ik me verschuilen achter mams. :+

Vervolgens werd ik ouder, ietsie minder verlegen (die verlegenheid is met de jaren wel gesleten) en kwam ik op de basisschool. Als ik ineens persoonlijke aandacht kreeg of iemand vroeg mij iets gericht, of je werd beoordeeld op iets dan bloosde ik al als een gek. Dit is er altijd ingeweest...

Spreekbeurten? Een ramp, stond er met een knal rood hoofd....

En ja daar werd natuurlijk door je klasgenoten wat van gezegd, heb hier heel lang best moeite mee gehad, maar ik heb wel gemerkt dat als je het wilt veranderen of tegen gaan het alleen maar erger word. Ik voel het zelf overigens ook wanneer ik ga blozen, als ik dan ga denken; 'Oh nee niet nu!' dan word ik alleen maar roder....

Mijn broertje ging er grapjes over maken; "Ze word rood, ze word roder ze word zo rood als een tomaaaat!" en uit het niets doordat hij dat zei (en ik me er toch een soort van om ging schamen) werd ik inderdaad die tomaat.

Heb op school wel geluk gehad dat iemand waarmee ik samen een spreekbeurt moest houden het behoorlijk verknalde en wij echt op korte termijn wel tig keer dat spreekbeurt over moesten doen. Eerst voor alleen je eigen klas, toen voor de klas met ouders, toen voor de hele afdeling, toen voor de hele afdeling + ouders. Was voor een eind examen opdracht... :+ Dat heeft mij wel geholpen doordat het elke keer herhaald werd en alleen het publiek eigenlijk veranderde (en groter werd :') ) kwam ik beetje over mijn zenuwen/schaamte/angst heen.

En verder? Als ik ineens bekenden tegen kom begin ik ook hoor, maar ik denk dan altijd maar; 'ach zo ben ik, ik bloos gewoon snel!' :) Heb ook een tijdje achter de kassa gewerkt, iets wat ik heel eng vond want oh je zou maar bekenden tegen komen! Wat moeten ze dan wel niet van jou denken? :+ Maar dan kom je inderdaad een paar keer bekenden tegen, zeg je gewoon vriendelijk hoi even een snel babbeltje (afhankelijk van de drukte) en daarna denk je; goh dat viel mee! Dat was gezellig! :) En ja, zit je daar met een knal rood hoofd achter die kassa.

Hoor het vaak hoor; "Gohw at word je rood"
Ik roep dan altijd maar; "Och dat is normaal! Ik word altijd rood.. :') "
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 14-05-13 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:08

cijsalover schreef:
Vervelden meiden, dat jullie er ook zo'n last van hebben. Het is allemaal zo herkenbaar.
@vanLotje, dat wil ik ook proberen. Maar dan ergens denk ik, je hebt van die flauwe mensen die wel een opmerking maken. Daar ben ik ook bang voor.
@Annuuuhh, hoe kan het dat het bij jou nu beter gaat? Is dat gewoon met de tijd gegaan?

Ik vind het zo stom, had hier in de pubertijd helemaal geen last van. Nu ik bijna 21 ben komt dit opeens. M'n moeder denkt dat het ook te maken heeft me de overstap van 'kind' naar volwassene, je ineens bewust worden van jezelf. M'n vriendinnen denken ook dat het met de twintigerscrisis te maken heeft (wie ben ik? etc.).

even op het dikgedrukte inhakend:

En in hoeverre heb jij last van de opmerking? Bijvoorbeeld: stel ik zeg 'oh hahahahahaa kijk, Cijsalover bloost!! Hahahaaa'
Wat is het ergste dat mensen kunnen doen? Juist. Rotopmerkingen maken. En wat voelen wij daarvan? Alleen wat we toestaan dat we voelen. Dus 'it's all in your head'...

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:08

O dan mag ik me ook melden! Heb echt precies het zelfde als jou! Vroeger was het nog erger dan nu. Ik heb het eerder als ik vrienden(jongens) tegen kom dan als ik vriendinnen tegen kom. Bij vrienden word ik altijd rood! Maar ook als ze in de klas tegen me praten... Voel me zo stom dan. Laatst hoorde ik zelfs van een vriend, who hoe kom je opeens aan rode wangen? Nja dan heb je suus die nóg roder word!
Echt een tip heb ik niet... Heb inderdaad veel gedacht, ik ga gewoon leuk mee doen! Dat hielp maar even helaas...
Ik ga zeker dit topic volgen!

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 14:13

vanLotje schreef:
cijsalover schreef:

En in hoeverre heb jij last van de opmerking? Bijvoorbeeld: stel ik zeg 'oh hahahahahaa kijk, Cijsalover bloost!! Hahahaaa'
Wat is het ergste dat mensen kunnen doen? Juist. Rotopmerkingen maken. En wat voelen wij daarvan? Alleen wat we toestaan dat we voelen. Dus 'it's all in your head'...

Jep, klopt helemaal. Het zit ook echt in je hoofd. Eén van de therapieën uit het artikel in de OP laat zien dat je je blozen kan overwinnen door telkens een stapje verder te gaan met 'enge' dingen. Ik denk ook echt wel dat dat werkt, want met verschuilen schiet je al helemaal niks op. :) Maar die negatieve gedachte omzetten in een positieve gedachte is best lastig. Dat ga ik zeker oefenen!

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:13

Ik dacht dat ik de enige was :') ook brak het zweet me snel uit, jullie ook wel eens?

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 14:14

'Gelukkig' niet Vivian. ;) Ja zweten ook inderdaad. Soms voelt het als een enorme opvlieger!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:15

Volgens mij is het nog het beste om het gewoon te accepteren (hoe moeilijk dat ook is). Immers kun je er niets tegen doen, sterker nog als je er echt iets tegen wilt doen op het moment dat het gebeurt dan ga je alleen maar harder blozen.

Dat blozen hoort gewoon bij je, zo ben je nou gewoon eenmaal! :)

Mijn vriend zei laatst nog toen ik ook wat bloosde; 'Och je hebt weer van die lieve rode wangetjes!!' zei die absoluut niet gemeen maar hij vond het zo leuk dat ik wat bloosde dat geeft mij volgens hem een hele lieve uitstraling. :o

_Marinke_

cijsalover schreef:
vanLotje schreef:

Jep, klopt helemaal. Het zit ook echt in je hoofd. Eén van de therapieën uit het artikel in de OP laat zien dat je je blozen kan overwinnen door telkens een stapje verder te gaan met 'enge' dingen. Ik denk ook echt wel dat dat werkt, want met verschuilen schiet je al helemaal niks op. :) Maar die negatieve gedachte omzetten in een positieve gedachte is best lastig. Dat ga ik zeker oefenen!

Ik heb uit eigen ervaring gezien dat dat inderdaad werkt!! :) :j
Lees mijn eerdere post maar eens na.. ;)

Sadira

Maar wat ik een beetje mis in je verhaal is waarom het zo erg is om rood te worden. Het is een normaal menselijk proces, namelijk, en de meeste mensen vinden er helemaal niks mis mee als iemand rood wordt. Jij lacht anderen ook niet meteen uit als ze rood worden neem ik aan.

Dus wat is de achterliggende angst?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:18

Ik heb het ook gehad en heel soms nog wel eens. Sommige mensen zijn gewoon lomp met opmerkingen maar de meeste vinden het juist heel charmant als iemand bloost. ;)

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 14:20

Aleeneh schreef:
Maar wat ik een beetje mis in je verhaal is waarom het zo erg is om rood te worden. Het is een normaal menselijk proces, namelijk, en de meeste mensen vinden er helemaal niks mis mee als iemand rood wordt. Jij lacht anderen ook niet meteen uit als ze rood worden neem ik aan.

Dus wat is de achterliggende angst?

Nee, dat klopt. ;) Kijk, rood worden of een blosje krijgen is niet zo erg. Maar KNALrood worden, dat vind ik van mezelf heel vervelend. Waarom? Omdat ik bang ben dat iemand anders me dan raar vindt. En omdat ik er eerst niet zoveel last van had. Misschien is dat het, trek ik me teveel van anderen aan en neem ik mezelf te serieus. Maar hoe kan je daar nou beter mee om gaan?

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 14:21

Jis_ schreef:
Ik heb het ook gehad en heel soms nog wel eens. Sommige mensen zijn gewoon lomp met opmerkingen maar de meeste vinden het juist heel charmant als iemand bloost. ;)

Had je ook echt last van die angst? Hoe ben je er van af gekomen? :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:21

Hm maar ja, vind jij andere mensen raar als ze rood worden? :) Probeer je eens in te leven in de andere kant, misschien helpt dat het iets te rationaliseren.

Het is mijn ervaring dat mensen vooral heel veel met zichzelf bezig zijn en niet zo heel erg bijzonder veel met anderen :Y) dus als jij rood wordt maken anderen zich daar echt veel minder druk over dan jij verwacht.

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:26

Een tip: durf te praten!

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 14:27

Aleeneh schreef:
Hm maar ja, vind jij andere mensen raar als ze rood worden? :) Probeer je eens in te leven in de andere kant, misschien helpt dat het iets te rationaliseren.

Het is mijn ervaring dat mensen vooral heel veel met zichzelf bezig zijn en niet zo heel erg bijzonder veel met anderen :Y) dus als jij rood wordt maken anderen zich daar echt veel minder druk over dan jij verwacht.

Nee, ik vind anderen niet raar. Dat is ook het kromme, dat ik mezelf dan wel raar vind. ;) En wat je zegt dat mensen het vaak niet eens doorhebben is waar. Ik heb zelfs een paar keer gehad dat ik rood werd en dat op dat moment zei tegen mijn moeder/een vriendin en dat ze het niet eens zagen. Maar voor jezelf voelt dat wel zo!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:30

cijsalover schreef:
Jis_ schreef:

Had je ook echt last van die angst? Hoe ben je er van af gekomen? :)

Ja even als tiener, was erg verlegen. Relativeren. Knopje om zetten. Misschien makkelijker gezegd dan gedaan maar je kan het.
Wil niet zeggen dat het helemaal verdwijnt maar het wordt wel een heel stuk minder, want juist de angst zorgt er voor dat je vaker gaat blozen.