Nu al slechthorend?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Nu al slechthorend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:45

Hoi bokkers,

Ik ben nog maar 17, maar merk dat ik echt slecht hoor.
Als iemand zacht praat, kan ik dat prima horen, maar praten er verschillende mensen (zoals in een groep op een verjaardag o.i.d.) dan versta ik er weinig van. Of als er een machine aanstaat.
Ik merk dat het steeds erger word. Mensen om mij heen beginnen zich aan mij te storen, omdat ze alles 2 of 3 keer moeten zeggen.
Ik vind het zelf ook erg vervelend, omdat er nu iedere keer miscommunicaties ontstaan.
Laatst heb ik een test gedaan op de pc en toen bleek dat mijn gehoor gewoon in orde was.
Is het raar zijn om op zo'n jonge leeftijd al zo slechthorend te zijn? Zijn er bokkers die er ook last van hebben?
En wat hebben jullie er aan gedaan?

Agossie

Re: Nu al slechthorend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:46

Ik zou zeggen: ga ermee naar de dokter.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:48

Als je er zoveel hinder van ondervindt en er duidelijke achteruitgang is van je gehoor, zou ik toch even een afspraak maken met de huisarts. Ik heb er zelf geen last van, maar je bent niet per se raar hoor, als je op deze leeftijd al last hebt van slechthorendheid. Anders dan anderen? Ja, maar niemand is gelijk. :Y)

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:49

ik wil je niets geks aan praten hoor, maar ik heb ook jarenlang gedacht dat ik slechthorend was, maar nou is er dsinds kort bij mij ADD gediagnostiseerd en dit bleek dus een 'kwaal' te zijn, omdat ik mij niet kon concentreren en alles tegelijk probeerde te luisteren. net alsof je naar de radio lluisterd met zo'n ruis er door snap je? Nou zeg ik niet meteen dat jij ADD hebt, maar misschien is het dus wel iets wat betreft je concentratie.

Ik heb het namelijk altijd als het rumoerig om mij heen is(muziek, achtergrond geluiden, kletsende mensen etc, in de verte een trekker/motor die langsrijd) allemaal dingen die mijn aandacht trekken waardoor ik niet in de gaten heb wat mensen zeggen terwijl ik wel hoor dat ze iets zeggen.

Misschien iets om over na te denken.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:50

Ik heb precies hetzelfde als jij. Kan jij ook de tv niet verstaan wanneer je ouders bijvoorbeeld met elkaar op normale toon in gesprek zijn? Ik merk ook dat veel mensen er niet altijd begrip voor hebben en ik ook nog wel eens wordt uitgelachen als ik bijvoorbeeld Paul de leeuw met ondertiteling kijk. Daarnaast krijg ik ook in de les niet altijd alles mee waardoor ik vaak iets vraag wat al gezegd is.

Uitgaan is helemaal drama, dan versta ik eigenlijk zelden iemand en zeg ik vaak maar ja. Wil iemand echt iets aan me kwijt dan whatsappen ze me vaak..

Mijn gehoor is inderdaad ook getest en daar kwam uit dat er niks aan mijn gehoor mankeerd. Ik heb wel eens gehoord dat het misschien meer aan mijn concentratie ligt.

Ik ben ook 17

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:52

Heb je je gehoor laten controleren bij een audicien?

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:53

Cindeeh schreef:
ik wil je niets geks aan praten hoor, maar ik heb ook jarenlang gedacht dat ik slechthorend was, maar nou is er dsinds kort bij mij ADD gediagnostiseerd en dit bleek dus een 'kwaal' te zijn, omdat ik mij niet kon concentreren en alles tegelijk probeerde te luisteren. net alsof je naar de radio lluisterd met zo'n ruis er door snap je? Nou zeg ik niet meteen dat jij ADD hebt, maar misschien is het dus wel iets wat betreft je concentratie.

Ik heb het namelijk altijd als het rumoerig om mij heen is(muziek, achtergrond geluiden, kletsende mensen etc, in de verte een trekker/motor die langsrijd) allemaal dingen die mijn aandacht trekken waardoor ik niet in de gaten heb wat mensen zeggen terwijl ik wel hoor dat ze iets zeggen.

Misschien iets om over na te denken.

Ik kan me trouwens helemaal vinden in wat jij zegt..
Waar ben jij heen geweest, naar de huisarts? Mijn gehoor is namelijk laatst nog getest..

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:54

mijn dochter (bijna 15) heeft dat ook en we zijn naar de HA gegaan hiermee. Hij heeft een test afgenomen en toen is ze doorgestuurd naar het ziekenhuis voor een uitgebreidere test en daarna het audiologisch centrum.

Daar is uiteindelijk uit gebleken dat ze inderdaad gehoorverlies heeft bij ruis op de achtergrond. Dus idd in de klas en de aula als er veel andere geluiden bijkomen.
Ze heeft een (ben de precieze naam even kwijt) apparaatje gekregen wat je bij de leerkracht om kon hangen, was de microffon, en zij had een oortje in om dus direct te kunnen horen wat de leerkracht zei

dit heeft ze een poosje gebruikt en dat werkt wel, maar in de aula is het weer onhandig omdat je dan natuurlijk niet 1 persoon hebt die praat

Nu heeft ze het ding niet meer omdat het rustiger is in de klas.

Ze zag wel een advertentie van een soort hoorapparaatje wat het geluid versterkt, voor mensen die nog niet toe waren aan een hoorapparaat. Maar daar hebben we verder niet naar gekeken.

Als ik jou was zou ik dus ook eens naar de HA gaan en dit voor leggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:56

Cindeeh, dat zei mijn moeder een tijdje geleden ook. Ze dacht dat ik naar teveel dingen tegelijk wil luisteren, en daarom dingen mis.

Dewirox, heel herkenbaar! Met de tv ook altijd, zodra iemand begint te praten kan ik het gewoon niet meer volgen. En uitgaan inderdaad net zo.

Misschien binnekort idd even langs de ha, maar ik schaam me er een beetje voor.. :o

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:58

Ik wil ook eigenlijk nooit iets missen, met als gevolg dat ik van alles wat ik hoor een beetje opvang en daardoor denk het idee heb dat ik slecht hoor. Dit gaat echter automatisch en daardoor denk ik dat het ook meer een concentratieprobleem is. Ik ben namelijk vaak de eerste die een telefoon of bepaald geluid in de verte hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 22:00

Hoe vaak gaan jullie naar een evenement/concert/disco? Hoe vaak beluisteren jullie muziek via een hoofdtelefoon?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 22:04

Ik heb er ook al last van, als ik in de koeling ben het werken (deuren van een halve meter), en als degene naast mij (volgende meter) iets zegt versta ik er de ballen van, ook als deze wat verder weg staat en we buiten de koeling zijn.

Ging van 1 januari 2012 tot en met augustus 2012 ieder weekend op stap, een keer naar een concert geweest (gers) en wat keren naar een outdoor festival, van die kleinere vanuit Caste Off Love.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 22:09

Meestal 1/2x per maand naar een muziek evenement, ik luister bijna nooit muziek via hoofdtelefoon of oortjes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 22:15

En heb je dan oordoppen in?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 22:19

Ikzelf ben net 17 en ook slechthorend ( voornamelijk linkeroor) , nu moet ik wel zeggen dat ik wel veel gebreken heb :+

kan zelf ook geen geluid van verschillende mensen door elkaar horen anders krijg ik zo'n barstende koppijn + piepende oren , moet vaak aan de mensen vragen die aan mijn linkerkant staan of ze het willen herhalen.

ga zo 1 tot 2 keer per jaar naar concerten en zo om de maand eens uit ( blijf ver weg van de muziekbron zoals geluidsbox omdat ik anders suizende oren krijg)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 06:56

Ik ben al sinds mijn 6de slecht horend en nu sinds vorig jaar met links compleet doof. Met een medische reden. :)
Het went, soms is het balen als ik op mijn werk sta en de luidspreker rechts staat, dan versta ik geen bal van de klanten. Of wanneer er veel geroezemoes is en wanneer iemand niet duidelijk articuleert waardoor ik tegelijkertijd kan lip lezen.

Evenementen e.d. ga ik altijd met gehoorbescherming heen en oordopjes heb ik alleen rechts en zacht staan, hoor links toch geen fluit. :+ Ik kan wel slecht de richting van geluid bepalen, dat frustreert wel. Maar ik merk dat ik al heel snel automatisch links van iemand ga zitten of probeer iemand aan te blijven kijken.

Ik heb trouwens kort geleden een gehoorsbeentjesimplantaat gekregen. Tot op heden werkt het helaas niet omdat het niet vast wil groeien.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 07:51

Ik heb add en slechte oren, dus dubbelop lol. Maar ik zou maar even de pieptest bij je huisarts opvragen. Simpele gehoortest

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 08:08

Ik heb heb hetzelfde.
De "piepjes" test scoor ik goed, omdat er geen bijgeluiden zijn.
Maar in dagelijks leven met zoals je zegt andere mensen of machines of wind oid dan moet ik ooit 2/3x vragen. Mijn dokter kon niks betekenen voor me hierin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:00

Nee, geen gehoorbescherming op.
Ik ga binnenkort eens langs de ha, kijken wat hij zegt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:03

Verstandig, die kan je vast verder helpen. :j

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 01:10

amoj schreef:
Nee, geen gehoorbescherming op.
Ik ga binnenkort eens langs de ha, kijken wat hij zegt :)

He? sorry? oftewel wat zei u?
KIJKEN wat hij zegt, tekenend.
Zelf ben ik eenzijdig nagenoeg doof en ik herken dan ook heel goed de problemen in gezelschap.
Als ik bij een verjaardag oid op de 'verkeerde' hoek zit gaat alles langs me heen.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 07:57

Ashley5760 schreef:
Ik heb heb hetzelfde.
De "piepjes" test scoor ik goed, omdat er geen bijgeluiden zijn.
Maar in dagelijks leven met zoals je zegt andere mensen of machines of wind oid dan moet ik ooit 2/3x vragen. Mijn dokter kon niks betekenen voor me hierin.

heb je niet gevraagd verder te testen dan alleen maar de piepjes? Want er zijn testen waar je ruis bij de geluiden krijgt om te kijken hoe je dan scoort

mijn dochter maakt er dus niks van als er ruis bij woorden/zinnetjes komt

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:12

Een beetje discotheek zorg al voor blijvende gehoorschade, dus draag in ieder geval oordoppen als je naar plekken gaat met harde geluiden of festivals!

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:20

Heb je geen verstopt oor ? (oorprop). Dat kan ook een reden zijn.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:13

Ik denk niet dat zo'n thuistest via de computer heel betrouwbaar is. Best eens langs een audioloog of KNO-arts om je daar te laten testen.

En je hoeft je hier absoluut niet voor te schamen hoor! Nergens voor nodig :)