Zwanger: Hoe lang doorwerken tussen de paarden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Teteltee

Zwanger: Hoe lang doorwerken tussen de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 13:26

Hoi!

Ik ben nu 13 weken zwanger en vroeg me af hoe lang jullie het werken tussen de paarden vol hebben gehouden? Ik mest dagelijks een flink aantal stallen uit, vul grote hooinetten om die vervolgens het hele terrein over te slepen en op te hangen, moet wel eens zakken voer of balen hooi verplaatsen en een paar keer per week de mesthoop oprieken (heet dat zo? haha). De laatste weken voel ik dit echt aan m'n rug en bekken en afgelopen weekend heb ik zelfs wat bloedverlies en krampen gehad. Met de baby is alles goed maar de verloskundige raadde me wel aan om veel minder te gaan tillen en sjouwen omdat ze dacht dat dat de reden van het bloedverlies en de krampen was, gewoon overbelasting. Ben ik nou zo'n zwak vogeltje of is dit werk echt al te zwaar? Ik was er wel van uit gegaan dat ik eerder met verlof zou moeten gaan dan iemand met een kantoorbaan, maar dat het nu al zo z'n tol eist had ik niet verwacht en baal er best wel van! Vooral omdat ik ZZP'er ben en dus niet krijg doorbetaald als ik minder wil gaan werken.

Ik hoor heel graag jullie ervaringen!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:27

Yep is al veel te zwaar! Max 5 kilo ! En een beetje een baal hooi of een mestvork met stront is al veel zwaarder!

kaylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:30

Denk om je kind en jezelf zal ik zeggen... je lichaam geeft al aan dat het teveel is.
Ik zal een stap terug doen als ik jouw was. Als het niet goed gaat met je kind zal je jezelf misschien altijd wel iets blijven verwijten.
Let op je lichaam deze geeft het wel aan.

Nell_

Re: Zwanger: Hoe lang doorwerken tussen de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:32

Ik zou ook lekker rustig aan gaan doen en de simpele klusjes op je nemen! Dat je krampen en bloedverlies hebt zegt wel wat :)

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:34

Stallen mesten en ander zwaar werk mocht ik vanaf het begin al niet meer doen van de stal eigenaren. Ik ben nu 33 weken zwanger en doe nu nog wel wekelijks koets/huifkarritten. Maar de zware dingen niet. Dat je kramp en bloedverlies hebt zegt toch eigenlijk ook wel genoeg...

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:35

troi schreef:
Yep is al veel te zwaar! Max 5 kilo ! En een beetje een baal hooi of een mestvork met stront is al veel zwaarder!

Hier ben ik het wel mee eens. Doe voorzichtig aan meis, voor jezelf, maar vooral voor je kleintje! :(:)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:40

tja inderdaad rustig aan doen tandje langzamer en mischien de scheppen dus wat minder groot maken. balen hooi en zakken voer tillen doe ik nu wel eens (ook toevallig in mijn 13 e week) maar niet dagelijks en dan gaat het om 1 of 2 zak. en voornamelijk ook correct tillen wil wel eens helpen rij nog wel mijn eigen paard maar heb ook bijna tot geen buik nog en voel mij prima!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:12

ik zou ook een stap terug doen hoor is veel te zwaar
als je dan ook nog bekkeninstabiliteit krijg ben je helemaal van huis
ik heb er nu nog last van (4 jaar later na me bevalling)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:13

troi schreef:

Dat is toch pas vanaf 20 weken?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:15

Zwangerschap is geen ziekte maar er veranderd zo veel in je lichaam in korte tijd en je kunt daar niets aan veranderen, alleen meegaan en heel goed naar je lichaam luisteren. De één houd zwaar werk moeiteloos vol , de ander moet echt wat anders. Dus misschien toch wat anders zoeken of eventueel een uitkering aanvragen, als dat kan.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:29

Pff denk ook dat het veel te zwaar is voor je lijf :(:) En het wordt nog veel zwaarder als je buik zo gaat groeien!
Heb je een contract bij je werkgever? Dan is hij volgens mij namelijk verplicht om jou passend werk aan te bieden gedurende je zwangerschap!

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 14:43

Nee ik heb geen contract want ik ben ZZP'er, vind het heerlijk om zelfstandige te zijn maar dit is dus de downside ervan, er is niemand die je beschermt en uitkeringen heb je meestal geen recht op.. :) Vanavond maar even met vriend aan het rekenen slaan wat financieel mogelijk is, heel erg bedankt voor jullie reacties!

Natasjavegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:52

Hoi hoi,

Bij mijn eerste was alles oke ik kon veel en met 6 maanden zat ik er nog op weliswaar alleen rondje stappen. Mesten deed ik zelf tot
30 weken en daarna zat mijn buik echt in de weg en lukte het niet meer. Teveel tillen deed ik niet meer ik gooide alles in de kruiwagen en
verreed het dan.

Bij mijn 2 de kon ik met 12 weken al vrij weinig meer. Ik had overal last van en mijn lichaam zei mij ook (ook bloeding gehad) dat t klaar
was en dat ik maar lekker niets moest doen. Ik werkte nog wel maar beperkt.

Bij mijn 3de reed ik dan niet meer (mijn paard was bij de 2de verkocht door omstandigheden en bij de 3de had ik een 2 jarige staan) maar ik deed
wel nog zijn stal mesten(als hij niet te vies was maximaal halve kruiwagen) en de wei mesten samen met manlief. Paard zelf stond eigenlijk alleen in de wei en af en toe gaf ik hem een poetsbeurd.

Het is dus heel verschillend per vrouw maar ook per zwangerschap. Luister vooral goed naar je eigen lichaam dat is heel belangrijk
voor jezelf maar ook voor het kindje dat je bij je draagt daarbij dacht ik altijd kindje gaat voor alles. Mijn jongen waren belangrijker voor
mij dan wat dan ook dus die moesten zo goed als dat je het zelf regelen kan gezond ter wereld komen.

succes verder met je zwangerschap en denk niet dat je een pieper bent want dat is echt niet zo. Zwanger zijn is niet zo makkelijk bij
sommige mensen. De een heeft meer last van kwaaltjes dan andere. De een heeft ook sneller last dan de andere. Dus nee je bent geen pieper.

groetjes Natasja

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:09

Ik ben na mijn uitgerekende datum nog de stallen helemaal gaan uitmesten maar ik raad het je niet aan. Ik was koppig, het was te doen maar wel erg zwaar. Ik raad je aan om met je vriend te gaan kijken naar andere mogelijkheden want de kramp en bloedverlies kunnen inderdaad komen van te zwaar lichamelijk werk.

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 06:52

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:33

Ja je lichaam geeft niet voor niets aan dat het al te zwaar is. En ja...echt rustig aan doen dus. Kan je niet in deels in de ziektewet dan?

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:36

ik ben nu 17 weken, en mest 2 x in de week stalen,.(1 dag allen drollen en 1 dag alle natte en soma alles omdat het een smeerkees is ) en heb nergens last van. maar doe het wel rustig aan ook al heb ik nergens last van. dus bij iedereen is het anders
Laatst bijgewerkt door doezel2 op 15-05-13 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:38

troi schreef:

Mag je maar 5 kilo tillen als je zwanger bent?
Laatst bijgewerkt door Brainless op 15-05-13 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:39

Ik zou zeggen: luister vooral naar je lichaam. Krijg je harde buiken, moet je stoppen en de volgende keer een stapje terug doen.
Rijden enz is echt per persoon verschillend, ik kon dat na 8 weken niet meer maar kon wel bijvoorbeeld lesgeven. Stallen mestte ik bij de derde uit tot 2 weken voor de bevalling maar was wel erg zwaar en deed er lang over.

Maar de basis is: jouw lichaam, goed naar luisteren en niet jezelf overvragen.

Overigens die 5kilo regel heb ik echt nog nooit gehoord.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:43

5 kl heb ik ook nooit van gehoort

dan ben je lang bezig met bijv stallen hihih

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:42

vooral die zakken voer enzo tillen lijkt me niet verstandig.

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:59

Ik zou wel oppassen met de ammoniakdampen uit de mest. niet gelijk paniek, paniek niet meer mesten, maar gewoon een beetje just to be sure!

Ik denk ook dat regels niet zoveel zeggen, het is per persoon zo verschillend. naar je eigen lichaam luisteren is denk ik toch wel het beste. Zorg goed voor jezelf ;)

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:19

Ik heb het even opgezocht hoe het zit met fysiek werk:

Risico’s bij fysiek zwaar werk

* Bukken, hurken, knielen zoveel mogelijk voorkomen gedurende de hele zwangerschap
* Tijdens zwangerschap en tot drie maanden na de bevalling: handmatig tillen van gewichten zoveel mogelijk beperken.
* Is tillen toch nodig, dan moet het in één handeling te tillen gewicht minder zijn dan tien kilo.
* Vanaf de twintigste week van de zwangerschap mag dagelijks niet meer dan vijf kilo worden getild, niet vaker dan tien keer per dag
* Vanaf de dertigste zwangerschapsweek mag dagelijks niet meer dan vijf kilo worden getild, niet vaker dan vijf keer per dag.

Verder is het inderdaad belangrijk gewoon goed te luisteren naar je lichaam. Bloedingen geven eigenlijk al aan dat je veel te ver bent gegaan.
Ik zou de link van het uwv van hierboven eens bekijken, wellicht heb je wel recht op een uitkering.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:24

Werken in de stallen is zo al zwaar laat staan als je zwanger bent.
Goed na je lichaam luisteren. En die geeft nu aan dat je te veel doet.
Hopelijk komen jullie er uit vanavond. En kun je lekker van je zwangerschap genieten.

Nog even over dat 5 kilo tillen. Hoe doe vrouwen dat dan als ze een kind hebben en zwanger zijn van de 2de? Mag je die dan ook niet meer optillen? Lastig haha

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:10

Citaat:
Nog even over dat 5 kilo tillen. Hoe doe vrouwen dat dan als ze een kind hebben en zwanger zijn van de 2de? Mag je die dan ook niet meer optillen? Lastig haha

Dat is vaak wel de praktijk, zeker als de vrouw in kwestie wat problemen heeft, zoals bekkeninstabiliteit.