Leren wordt steeds vermoeiender

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Leren wordt steeds vermoeiender

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 14:22

Hallo allemaal!

A.s. dinsdag beginnen de examens dus ben al een aantal weken flink aan het leren en oefenen.
Nu had ik vlak voor de vakantie in zo'n examenstressboekje gelezen dat het erg belangrijk is om een beetje ritme te houden in je dag.
Toen heb ik een schema gemaakt wat ik wanneer zou doen en ben op ongeveer dezelfde tijd naar bed gegaan en weer opgestaan.
Nu 14 dagen lang om 8 uur 's ochtends op en tussen 22.00 en 23.00 gaan slapen.
Maar ik merk aan mezelf dat ik steeds moeier(of wat het meervoud van 'moe' ook maar is) aan het worden ben.
Ik kan me steeds minder lang concentreren en heb steeds vaker het idee dat ik moe ben.
Voor aankomende week hoef ik niet veel meer te doen, omdat ik optijd begonnen ben, maar de tijd die ik er nog in kan stoppen, kan ik wel goed gebruiken.
Daarnaast ben ik serieus al het hele jaar super zenuwachtig voor de examens, maar hoe dichterbij het komt, hoe minder zenuwachtig ik word en hoe minder ik me zorgen maak.
Ik heb echt het idee van: 'Komt vast wel goed' en 'Gaat me vast wel lukken' en 'Als ik het hele jaar door netjes heb gepresteerd, waarom zou ik nu dan niet kunnen presteren?'.
Ik heb net wel een paar flink stressige weken achter de rug, maar mijn lichaam mag nu niet denken dat we er al vanaf zijn. Lijkt me niet heel goed, of kan het geen kwaad?
Ik vroeg me af of er misschien mensen zijn die ditzelfde hebben of hebben gehad en wat zij eraan hebben gedaan, of dat er mensen zijn die advies hebben?

Kirsha

Re: Leren wordt steeds vermoeiender

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:26

Je bent al een aantal weken flink bezig, ik vind het niet vreemd dat je nu een beetje 'op' begint te raken, zelfs met genoeg slaap. Onbewust ben je waarschijnlijk de hele dag met je examens bezig en dat breekt wel op, weet ik uit ervaring. Inderdaad, als je het hele jaar door netjes hebt gepresteerd komen die examens wel goed. Je hebt het niveau, je hebt het tot nu toe goed gedaan en je kan het aan (als ik het zo lees). Ik kan me voorstellen dat je de laatste tijd nog even goed wilt gebruiken maar vergeet niet ook tijd voor jezelf te nemen, want als je regelmatig ontspant zul je snel merken dat het veel makkelijker zal gaan als je daarna met frisse moed weer verder gaat!

Succes :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 14:31

Bedankt voor je reactie!
Ik sta dus 's ochtends om 8 uur op en leer van 9 tot 12. Dan ga ik vaak naar de paarden en begin ik om 3 uur of 4 uur weer tot we gaan eten. Dat is vaak 6 of 7 uur. Dan begin ik na het eten weer en ga uiterlijk door tot half 9/9 uur.
Maar heb dus grotendeels de middag ook veel vrije tijd.
Dus ik snap niet zo goed waar dat 'ingekakte' gevoel vandaan komt :o

Ik heb inderdaad echt het gevoel dat ik op begin te raken. Ik hoef maar een halfuurtje bezig te zijn en mijn ogen worden alweer zwaar. Het is dan best moeilijk om toch verder te gaan omdat ik dan het gevoel heb dat ik niks meer opneem.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:36

Misschien proberen je schema een klein beetje te veranderen. Je doet het nu elke dag redelijk hetzelfde, inderdaad wel met een aantal uren vrije tijd ertussen, maar misschien wordt het wat 'ingekakt' omdat elke dag vrijwel hetzelfde is. Of je meer/minder tijd wil nemen om te leren zul je zelf moeten bekijken, maar ik heb in mijn examenperiode heus weleens een dagje vrij genomen om lekker met paardlief de hele dag op pad te gaan of om eens aan mijn sociale leven te werken. Sowieso is doorgaan als je 'op' bent niet de verstandigste keuze, zoals je zelf zegt zul je weinig meer opnemen en de tegenzin groeit alleen maar. Het is niet per definitie zo dat je meer opneemt als je er langer aan zit he ;) op het moment dat je voelt 'zucht, ik krijg het er niet meer in' kun je het beste bij jezelf denken dat er morgen weer een dag is.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 15:10

Oké Dankjewel voor je reactie!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:16

sowieso niet 7 dagen per week bezig zijn met je leerwerk :n
Minimaal 1 hele dag verplicht andere dingen doen, lekker ontspannen..
Ga winkelen, ga naar je vriendinnen, ga naar de paarden, ga een dagje er op uit...
Ga bank hangen of een goed boek lezen, maar denk niet aan je leerwerk :)

Ik ben ook altijd veel bezig met mn studie, moet ook wel is een zware studie, maar ik probeer altijd minimaal 1 dag in de week de hele dag niks te doen of te denken aan mn studie... :j

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:17

Graag gedaan, succes met je examens!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:19

moelly schreef:
Bedankt voor je reactie!
Ik sta dus 's ochtends om 8 uur op en leer van 9 tot 12. Dan ga ik vaak naar de paarden en begin ik om 3 uur of 4 uur weer tot we gaan eten. Dat is vaak 6 of 7 uur. Dan begin ik na het eten weer en ga uiterlijk door tot half 9/9 uur.
Maar heb dus grotendeels de middag ook veel vrije tijd.
Dus ik snap niet zo goed waar dat 'ingekakte' gevoel vandaan komt :o

Ik heb inderdaad echt het gevoel dat ik op begin te raken. Ik hoef maar een halfuurtje bezig te zijn en mijn ogen worden alweer zwaar. Het is dan best moeilijk om toch verder te gaan omdat ik dan het gevoel heb dat ik niks meer opneem.

Met dit schema kan ik me heel goed voorstellen dat je vermoeid raakt. En je neemt op een gegeven moment ook niks meer op. Zou als ik jou was maar een uur of 4 met veel tussenpauzes aan het leren gaan.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:22

Om je energie weer op te laden is het niet voldoende om alleen maar te slapen. Ontspanning en dingen doen die je leuk vindt, daar krijg je ook energie van. Ik zou zeggen, maak de dingen af die je gepland had en ga dan leuke dingen doen en neem af en toe een uurtje of paar uurtjes om de stof nog in je hoofd te houden. Het gaat je vast lukken! heel veel succes!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 15:26

Ontzettend bedankt voor de reacties!
@FriesWytske: is mn schema te veel? Vond het juist aan de weinige kant, maar dat kan ook zijn omdatik gauw wat onzeker word over of ik wel genoeg heb gedaan..
@Anoli: goeie tip! Ga ik in het vervolg proberen!

Nogmaals ontzettend bedankt voor de tips!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:31

Ja, vind ik wel. Je bent bijna 9 uur per dag aan het leren. Na een uur of 4 neem je echt niks meer op.

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:32

Ik heb maandag al mijn eerste examens. Wat mij telkens in de weg zat was mijn stress. Ik werd zo gestresst dat ik gewoon een black out kreeg en niets meer wist en dus een slecht cijfer haalde. Gelukkig is de 2de en 3de toets week een stuk beter gegaan. Omdat ik tijdens deze toets weken gewoon de stof goed geleerd had hoef ik eigenlijk vrij weinig nog voor mijn eind examen te doen. Gek genoeg ben ik ook alles behalve gestrest. Ik kan me wel vinden in je verhaal, eerder had ik dit dus ook. Omdat ik zo graag goed wil presteren zat ik te lang aan mijn leerwerk waardoor ik ook echt super moe word terwijl ik wel goed slaap. Ik denk dat jou vermoeidheid komt omdat je heeeel erg veel leert. Hoeveel dagen houd je dit al vol? Ik zou namelijk al lang gek geworden zijn als ik iedere dag zoveel zou leren... Omdat ik nu niet gestrest ben en gewoon weet dat ik in deze laatste dagen er toch niet veel aan kan veranderen meer doe ik gewoon iedere dag iets maar ga er dus absoluut niet zoveel aan zitten. Want dan word ik JUIST gestresst en moe.

Ik weet dat het heel moeilijk is maar ik denk dat jij toch echt tegen jezelf moet gaan zeggen niet zoveel te leren.
Laatst bijgewerkt door xWildrose op 11-05-13 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:32

Sow, je bent fanatiek. Ik leer maar 3 uurtjes per dag.. als ik dat al haal op sommige dagen. Met mijn VMBO examen heb ik geen boek open gehad en ben gewoon geslaagd, nu met HAVO was ik van plan goed te leren maar ik kan me er niet toe zetten.. Je hebt in die 2 weken ook nog om te leren. Je leert ong zo'n 8 uur op 'n dag en dat is flink veel, laat anders die paar uurtjes in de avond zitten en ga lekker op tijd slapen. Leren kost meer energie dan je denkt. Ik sta er gemiddeld goed voor, alles gemiddeld 7 of 8 dus heb mooi compensatie, misschien jij ook? Daarom heb ik het idee dat het me wel moet lukken.
Op de examens vragen ze gelukkig minder detail dan op de SE's.
Je moet natuurlijk goed leren en zorgen dat je het kent maar tel er niet te zwaar aan, van stressen word je alleen maar moe en onzeker is mijn ervaring. Komt helemaal goed :)

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:35

Jeetje al weken bezig? Dan vind ik het niet gek inderdaad dat je nu op begint te raken. Mijn examens beginnen ook komende week en ik ben nu pas de laatste dagen begonnen. Ik zou jezelf ook nog ontspanning en leuke dingen gunnen. In ieder geval succes :) .

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:58

Om aan te sluiten op FriesWytske: ons wordt verteld dat één studie-uur bestaat uit 50 minuten leren en 10 minuten pauze. Op zich zou zo'n 8 uur leren/studeren per dag vol te houden moeten zijn, maar niet als je dat zeven dagen achter elkaar doet. Probeer echt niet meer dan 5 dagen te leren en in het weekend gewoon je boeken niet aan te raken. :) Je doet inderdaad érg veel en ik snap heel goed dat het moeilijk is om je leerwerk "los te laten" voor zoiets belangrijks, maar ik zou nu proberen om in elk geval morgen even helemaal niets te doen en maandag maar een klein beetje voor je eerste examen. Ga in je vrije tijd ook vooral veel naar buiten, zodat je niet in de verleiding komt om tóch je boeken te pakken en zodat je ook even uit de "situatie" van het leren bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:40

Jemig, dat moet toch wel goedkomen dan? Of wil je specifiek een 8 gemiddeld halen oid.?

Mijn ervaring is namelijk ook dat je op het examen niet zoveel nieuws krijgt... nu had ik c&m en ik hoefde echt bijna niets te leren, omdat het voornamelijk leesteksten ed. waren.... Alleen geschiedenis heb ik voor geleerd... Ik had voor de centrale examens vijf 8'en en twee 7's en ik ben nou niet bepaald geniaal. Voor de andere profielen lijkt het me eigenlijk nog meer toepassen ipv alleen kennis..
Ik denk dat je jezelf heel erg gek aan het maken bent, en dat het logisch is dat je hersenen nu 'op' zijn... je leert echt ont-zet-tend veel...
Moet echt wel goed gaan komen joh, en gun jezelf wat meer vrije tijd en rust! Dan krijgen je hersenen namelijk ook veel meer tijd om het te verwerken, voordat je ze weer overdondert met nieuwe informatie. Voor jou een stuk prettiger, en ook een stuk efficiënter!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 16:49

Bedankt voor de vele reacties. Ik zal de komende dagen wat rustiger aan gaan doen.
Had al besloten dat ik morgen lekker ga uitslapen :)

Ik sta er, vind ik, niet bepaald goed voor.. Ik heb echt alleen maar zessen. Meestal 6,1/6,2/6,3/6,4 maar heb ook 2 of 3 5,7/5,8..
Ik hoef echt niet alleen maar zevens en achten te halen, want dat kan ik niet, dat is de afgelopen jaren wel gebleken, maar ik wil gewoon slagen. Dus daar zet ik me dan enorm voor in. Discipline is goed, maar zoveel als dat ik heb is dus niet goed :o
Ik heb trouwens e&m en c&m

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:54

Ik sta zelf ook echt alleen maar 6 zo ongeveer. Maar ik heb dit jaar wel constant gepresteerd. Altijd zessen eigenlijk. Natuurlijk had ik ook liever gehad dat ik er net wat beter voor stond. Maar ik heb in 4 havo een heel groot deel gemist vanwege het feit dat ik pfeiffer gehad heb. Ik ging sowieso niet examenjaar met 2 minpunten in. Gelukkig heb ik er nu geen meer. Het belangrijkste is gewoon dat je rustig gaat blijven en toch genoeg leuke dingen doet tussendoor. Ontspanning is zo belangrijk! Omdat jij nu al weken(?) zoveel leert begrijp ik volkomen dat je nu echt opgebrand ben. Dus ik zeg: Leg die boeken aan de kant en ga even lekker ontspannen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:57

moelly schreef:
Bedankt voor de vele reacties. Ik zal de komende dagen wat rustiger aan gaan doen.
Had al besloten dat ik morgen lekker ga uitslapen :)

Ik sta er, vind ik, niet bepaald goed voor.. Ik heb echt alleen maar zessen. Meestal 6,1/6,2/6,3/6,4 maar heb ook 2 of 3 5,7/5,8..
Ik hoef echt niet alleen maar zevens en achten te halen, want dat kan ik niet, dat is de afgelopen jaren wel gebleken, maar ik wil gewoon slagen. Dus daar zet ik me dan enorm voor in. Discipline is goed, maar zoveel als dat ik heb is dus niet goed :o
Ik heb trouwens e&m en c&m

Kan ook best zijn dat je school het niveau van je schoolexamens expres een tandje bij geschroefd heeft zodat centrale examens dalijk kat in het bakkie zijn! Dat verschilt per school, maar was bij ons wel zeer duidelijk het geval :+ Ik had voor mijn centrale examens voor alles bijna 2 punten hoger dan mijn schoolexamens! Heb alles een punt op weten te hoge dmv, centrale!

Komt vast goed :) !

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 17:15

Wauw, wat goed Menino!
Nou, ik heb wel wat oefenexamens gemaakt al, maar daar haal ik ook steeds een 6je op..
Nu maar hopen op een wonder dus..

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 17:26

Is niet gek dat je steeds vermoeider raakt ondanks dat je op tijd naar bed gaat.
Leren kost hartstikke veel energie. Meer dan de meeste sporten etc.

Zelf heb ik dit jaar gelukkig maar 4 examens, waarvan ik hoop dat ik ze allemaal haal. Sta voor 3 vakken voldoende, alleen voor wiskunde moet ik een 5,8 halen wil ik slagen.

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 17:28

Wow, ik heb nog nooit zoveel geleerd := Ga dan ook met hele andere cijfers dan jou het examen in, maar ken ook echt niemand uit mijn omgeving die zoveel leert op een dag...

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 17:30

Haha, dat hoor ik dus van iedereen. Dat ik echt heeeeeel veel leer.
Maar dan denk ik met mn eigenwijze kop: Zij leren gewoon NIET :')

Niki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:01

Hier nog een met examens, en ik heb eigenlijk als ik mezelf zo vergelijk met klasgenoten best weinig gedaan ervoor. Maar ik heb voor de vorige toetsweken hard gewerkt en denk nu: komt goed, het is vooral herhaling en het zit in mn hoofd. :) Ga je ook niet overleren hè, dat klinkt nu misschien onmogelijk (te veel leren) maar op een gegeven moment moet je ook denken: zo, nu zit het erin, ik kan het, dus ik stop ermee. Ontspannen is ook belangrijk!!

Ik vind het wel top van je dat je je er zo voor inzet! +:)+ Het gaat vast helemaal goedkomen met de examens!

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:57

Als je al zo veel geleerd hen gaat het vast goed komen :)
Met alleen maar 5,5 is je diploma even veel waard. Ik zou me geen zorgen meer maken en gewoon een dagje niet leren en doen wat je zelf wil.