Prednison wie ervaring?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nicje87

Prednison wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 15:33

Ik ben nu al een week ziek.
Benauwd, slijm, koorts enz. Ik ben wel gewoon doorgegaan (werk enz.)
Vandaag naar de huisarts geweest en zij schrok eigenlijk. Ze verbaasde zich over hoe ik doorga, want binnen in mij klinkt het als een heel orkest.
Ik heb nu een antibioticakuur gekregen. Als ik mij vrijdag niet beter voel, dan moet ik vrijdag terug komen en dan krijg ik prednison voorgeschreven.
Ik vroeg mij af wat jullie ervaringen daarmee zijn?

Sowieso moet ik volgende week terug komen...
Ik heb wel al gegoogeld, maar krijg daar voornamelijk uitleg over de werking ervan.

Overigens heb ik mij nu maar wel ziek gemeld op het werk...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Prednison wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:35

Prednison word ik niet blij van. Ik heb het ook gehad en ging er ontzettend veel vocht van vasthouden en raakte helemaal opgeblazen.
Maar als het nodig is, dan is het nodig! Het is wel sterk spul.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:35

Ik heb er goede ervaringen mee :) deed z'n werk prima en op korte termijn geen echte last gehad van bijwerkingen. Wel hield ik vreselijk veel vocht vast toen ik regelmatig prednisolon kreeg en langdurig (meerdere maanden), Vocht bleef ook heel erg lang in het lichaam. Maar voor een stootkuur, had ik voornamelijk meer plezier (snel opknappen) dan last :) dus het was het mij zeker waard!
(Ik heb zelf eerder last van de AB kuurtjes)

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:37

Vriendlief heeft dit gehad voor korte tijd in behoorlijk hoge dosering (stootkuur), geen last van opblazen en vocht vasthouden gehad. Wel had hij binnen een paar uur weer praatjes. De dokter kan je in ieder geval meer vertellen over de voor en nadelen.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:38

Ik heb prednison gehad maar voor een chronische alvleesklierontsteking en dus waarschijnlijk in veel hogere dosis.
Ik werd er chaggie van en had het ook een lange tijd hield veel vocht was kortom geen pretje.
Verwacht dat het voor jouw een korte kuur gaat zijn en ik kan je zeggen dat het dan wel oplucht hoor.

Skingraphx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:50

Hier helaas een ervaringsdeskundige. Ik noem prednison altijd mijn happy-pills. Ik heb gelukkig ook niet zoveel last van bijwerkingen. Wanneer je prednison langer gebruikt krijg je wel last van gewichtstoename, deels door het medicijn en deels door vreetbuien die je krijgt. Ook kun je hoofdpijn krijgen en een beetje van die kringen zien zoals bij migraine. Ik neem aan dat je een korte kuur zult krijgen, het is een paardemiddel maar vaak wel heel effectief. In het begin kan je ook last krijgen van slecht slapen.....mijn meest productieve periodes zijn in het begin van prednisongebruik, het is dus het beste om in de ochtend de pillen te slikken. Succes en ik hoop dat de anti-biotica voldoende helpt en dat je deze info niet nodig hebt

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 16:29

Ik krijg ook wel eens een stootkuur, en dat helpt prima voor mij.

Ik slaap ook niet slechter van prednison en heb verder weinig last van bijwerkingen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:20

Ik heb wel eens een stootkuur gehad voor een zware bronchitis. Is al een poos terug en ik kan me niks herinneren van vervelende bijwerkingen o.i.d., wel dat ik er snel van opknapte.

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:09

Helaas hier ook een bekende, zit regelmatig aan stootkuren maar ook vaak aan lange kuren (denk an 6 - 9 maanden). Stootkuren zijn goed te doen, maar lange kuren zijn bij mij hels. Ik blijf maar eten met als gevolg +20 kilo. Dat betekent striae en heeeeeeel hard sporten om het er weer af te krijgen. Ik ben enorm prikkelbaar, je hoeft me maar aan te tikken of de bom ontploft en ik gooi alles door het huis wat ik te pakken krijg. Ongeveer 20 uur naar mn dosis merk ik dat mn lichaam het weer nodig heeft en krijg ik overal pijn, van spierpijn tot verbrande-huid-pijn. Zo erg dat op dat soort momenten m'n BH uit moet omdat ik niks straks kan verdragen. Slapen lukt niet goed, enorme nachtmerries en 10 keer naar de wc. Om maar niet te praten over dat opblazen en dat iedereen leuk zegt "wow je ziet wel goed dat je aan de prednison zit zeg".

Kortom, mijn lichaam reageert heftig op hoge en lange dosissen, dit wil uiteraard niet zeggen dat dat voor jou ook geldt. Maar eerlijk is eerlijk, prednison wérkt en ik heb dan ook meerdere keren m'n leven te danken aan dat spul.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 20:07

Heel erg bedankt voor de reacties!

Op korte termijn is het dus wel te doen, maar lange termijn zijn er meer reacties die je lichaam geeft.
Ik hoop ook dat de antibiotica helpt. Anderzijds zou het misschien wel goed zijn. Heb nu al voor de 4e keer sinds eind oktober griep/verkoudheid.

En ik denk dat de huisarts vermoedt dat ik tegen een longontsteking aan zit momenteel.
Ik schrok ook wel van haar reactie. Ik dacht zelf meer aan bronchitis. Ik heb dat in het verleden eerder gehad en kreeg toen alleen puffers mee.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:15

Zelf geen prednison gehad, wel een "tegen een longontsteking aan"(ook steeds doorlopen, als het weer een beetje ging...) maar ik ben niet zo van de antibiotica en al helemaal niet van de prednison... Denk zelfs dat ik die geweigerd zou hebben... Heb rust gehouden en een of ander puffertje gehad...

Zusje heeft langere tijd prednison gehad, dat is ook de reden dat ik wel heel heel heel ziek moet zijn, voordat ik het spul ga slikken... Veel bijwerkingen gezien en mjah.. Dan hoeft het voor mij niet ;)

Pak veel rust en maak je antibioticakuur goed af... Prednison is niet heel relax als je een beetje gevoelig bent voor de bijwerkingen...

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 20:26

Lianne bedankt voor je reactie.
Ik kan mij voorstellen dat je het dan niet gauw zult nemen. Kreeg je zusje het voor korte termijn of langere termijn?

Normaal hielpen de puffers bij bronchitis wel. Alleen is het zo dat de ventolin momenteel nauwelijks werkt. ook heb ik afgelopen nacht voor het eerst gewoon geslapen. Sinds woensdag had ik nauwelijks geslapen.....
Mede hierdoor en de reacties hierboven denk ik dat als ik mij vrijdag nog niet veel beter voel het toch maar zal nemen....

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:30

Langere termijn.... maar is echt heel sterk spul.. dus zou er niet te snel/licht over denken...

Het is wel zo dat zusjelief overgevoelig is voor alles ;) Dus mjah...

Ik had vooral benauwd als ik ging liggen? En dan slijm ophoesten etc. Maar door de ventolin ging wel alles openstaan... En door de antibiotica ging de ontsteking (beginnend) weg...

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:32

ik ben eerlijk bij mij ook op langer termijn dus heel veel bijwerkingen en krijg het ook niet meer van de dokter.
Voor een stootkuur zou ik nog overwegen langer termijn nooit meer.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:39

Ik had een stootkuur van tien dagen en hield liters vocht vast. Mijn gezicht was ook helemaal opgezwollen.
Voor mij dus ook niet meer. Het heeft mijn longen geholpen, maar de bijwerkingen waren nogal pittig.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:43

Lianne86 schreef:
maar ik ben niet zo van de antibiotica en al helemaal niet van de prednison... Denk zelfs dat ik die geweigerd zou hebben...

Maar; beter een week prednison dan nog erger ziek worden..
Ik zou de eventuele bijwerkingen voor lief nemen, je hebt maar 1 paar longen, hoe sneller dit over is hoe beter

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:49

Als ik bij mijn zusje naar de bijwerkingen kijk, dan maakt het niet uit :') Ziek van het een of ziek van het ander... En dan zeg ik heel eerlijk, dan liever rustig aan doen en uitzieken, dan prednison... Zusje had al heel snel bijwerkingen, moest het ook langer gebruiken en het was gewoon zielig...

En misschien ben ik dan heel stom, maar prednison weiger ik echt... Dan maar iets langer een ander medicijn... Maar als ik die bijwerkingen zou krijgen... nee... dat zou voor mij geen optie zijn... (Kun je stom vinden, maar ik ben liever langer ziek dan ziek van bijwerkingen...)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:55

Maar niet bij iedereen zijn de bijwerkingen erg he ;)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:59

Haha nee, dat niet... Mams had ook een stootkuurtje en bijna nergens last van... Maar ik ben dan zo'n mieperd die weer bang is voor bijwerkingen en dan liever iets anders zoekt.... Als er niets anders is... (zie mezelf het dan nog weigeren, maar ok...) tjah... Maar zolang het niet hoeft... Liever niet!

(Ok, ik moet ook echt toegeven... ik lees bijwerkingen altijd als eerste, zijn dit er meer of dingen waar ik niet tegen kan, dan ben ik dus echt geneigd medicijnen niet te gebruiken... en meestal komt het dan daarna wel weer goed :'))

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 00:22

Stootkuur is voor mij een toppertje!
Dan ben ik net pop-peye!
Geen bijwerkingen en rete fit, zo fit ben ik nooit.

Niet te druk maken ts!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 00:38

Ik heb ook een stootkuur gehad na een lelijke kwallenbeet in Italië. Gebeten/gestoken door één van de meest giftige kwallen ter wereld: Portugees Oorlogsschip. Geen idee dat ik prednison had gekregen, thuis naar mijn eigen huisarts gegaan en die vertelde het. Geen nare bijwerkingen gehad! Wat mij betreft werkt het prima, al is dat lastig te zeggen, omdat ik niet zou weten hoe ik me had gevoeld als ik het niet had gekregen.

Sterkte in ieder geval, en ik hoop dat je snel opknapt! :j
Laatst bijgewerkt door Gimme_Joy op 10-05-13 00:47, in het totaal 2 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 00:47

Heb het ook een aantal keer gehad maar echt dikker werd ik niet maar de klachten verv=beterde duidelijk per dag , kan het je echt aanraden, ik werd er ook wakkerder van wat opgepepter zeg maar en vrolijker. Het was ook voor een ontsteking in mn longen en verlangde al naar de volgende dag omdat het zo goed werkt. lekker doen hoor als ze dat zeggen heb ook wel ab ejn prednison tegelijk gehad en mn eigen medicijnen , een wandelend gif vat

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 00:49

Ik heb het als kind gehad en zwol een beetje op, mijn nichtje had vasculitis en heeft het toen ook gehad. Ze kreeg ook enorme trek ervan en is sindsdien gewoon echt stevig. Van de prednison werd ze wel echt dik. Sorry als ik het zo moet omschrijven maar ze groeide echt een paar broekmaten.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 02:55

Ik heb ook een stootkuur gehad maar ik kon er helemaal niet tegen. Waar ik het voor kreeg werd alleen maar erger en was er ontzettend beroerd van. Had na 2 dagen al het gevoel dat m'n hoofd ging ontploffen... Na 3 dagen moest ik er ook weer mee stoppen omdat het er absoluut niet beter op werd...
Maar ik sta er sowieso wel om bekend om altijd bijwerkingen en rare dingen te krijgen van medicijnen..

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 05:35

Ik heb altijd een stootkuur predison achter de hand voor vakanties, want dan krijg ik steevast elke dag migraine aanvallen (niet duidelijk waarom, waarschijnlijk vanwege het vliegen en/of de verandering in tijdzone). Prednison is mijn 'lifesaver', het enige dat de stroom aanvallen onderbreekt. :-) Stootkuren kunnen geen kwaad, en zelf in elk geval nooit enige bijwerking gehad.