Ha. een week wachten op afspraak?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Ha. een week wachten op afspraak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 12:23

Ik loop al een tijdje met verschillende klachten rond.
Na een tijd het aangezien te hebben, ga niet gauw naar de ha. toch maar een afspraak gemaakt.
Kan ik pas volgende week terecht omdat er een dubbele dan voor geboekt word.
Harstikke prettig dat ze het niet willen afraffelen, maar om dan zo lang te moeten wachten?
Zijn er meer die als ze een afspraak maken een hele week moeten wachten?
Ik vind het zelf nogal dubbel, vooral omdat ik niet gauw kom.

Anoniem

Re: Ha. een week wachten of afspraak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:24

Bij mijn eerste huisarts was dat ook, daar kon ik alleen met een spoed vaak sneller terecht. Bij mijn huidige huisarts daar geen last van: kan 9 van de 10 keer zelfs op de dag van bellen nog terecht.

Ik denk dat het komt omdat er een huisartsen te kort is in de meeste gemeentes.

zonnebloem18

Re: Ha. een week wachten op afspraak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:25

Ik denk dat het meespeelt dat sommige huisartsen op vakantie zijn.
Hier kan ik meestal 2 dagen later al komen, als ik spoed aangeef dezelfde dag nog.
Bij mijn vorige huisarts kon ik altijd dezelfde dag nog terecht maar dat was een kleine praktijk in een klein dorp.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:27

Het is natuurlijk vervelend, maar als je zelf ook en een hele tijd afwacht, kan dat ene weekje er ook nog wel bij toch? Zelf kan ik meestal dezelfde dag of volgende dag terecht als het echt nodig is, maar als het geen spoed heeft, vind ik een weekje later ook nooit een probleem.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 12:28

Vaak als ik dan eens ging, kan het inderdaad ook dezelfde dag, ik stond hier echt van te kijken.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:28

Van de andere kant gezien je loopt er al een tijdje mee, nu bel je en wil je eigenlijk gelijk binnen twee dagen terecht? Donderdag en vrijdag zijn de meeste praktijken gesloten dus op zich kun je eigenlijk nog vrij snel terecht.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:29

Ik kan altijd dezelfde dag terecht, ik geloof wel bij elke HA hier in de buurt.

Als je je er niet goed bij voelt, kan je dan gaan andere HA contacteren?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 12:30

Hier is het niet gesloten.
En bel niet zomaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:30

Je mag niet zomaar naar een andere HA toch? Alleen als het gaat om een second opinion? Je staat niet voor niets ingeschreven een andere HA heeft jouw hele geschiedenis niet.

Donderdag zijn sowieso alle HA's dicht. Nationale feestdag: dan moet je naar de huisartsenpost, en alleen bij spoed.

Je geeft zelf aan dat je een dubbele afspraak nodig hebt: daar houden ze over het algemeen niet zomaar plekjes voor vrij op de dag zelf. En je moet maar net mazzel hebben dat je daar de rest van de week wel een plekje voor hebt.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:32

Je hebt het zelf lang uitgesteld om een afspraak te maken, en dat je nu de knoop hebt doorgehakt om een afspraak te maken betekent niet dat het ineens zo urgent is dat er op korte termijn ruimte op de - kennelijk volle - agenda van je huisarts gemaakt moet worden. Nog even iets langer geduld hebben ben ik bang, tenzij je klachten ineens sterk verergerd zijn... Beterschap in ieder geval :(:)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:33

Tsja, er zijn wel meer mensen die naar de huisarts moeten. De mensen hebben het ook druk of het kan maar net zo zijn dat er tussendoor alleen nog plek is voor een enkele afspraak. Ze kunnen moeilijk alle afspraken omgooien omdat jij gelijk geholpen wilt worden. Toen ik een dubbele afspraak moest boeken kon dat ook pas een week later, geen probleem want in mijn geval was het geen spoedgeval. Toen ik een enkele afspraak nodig had kon ik nog geen 2 uur later terecht.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 12:35

Ach, tuurlijk ik was de feestdag vergeten, dank, dat verklaard al wat ja.

Dank jullie.

goldenarrow, Gelijk of een week later is natuurlijk wel een verschil.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:57

Het is meivakantie (dan doen veel huisartsen ook waarneming dus extra druk), er ligt weer een feestdag in het verschiet en je wilt een dubbele afspraak. Ik vind het echt niet gek dat je dan pas over een week terecht kan. En als je er al een tijd mee rondloopt is het blijkbaar ook niet dermate dringend dat je per sé vandaag of morgen terecht kan.
Ik hoorde toevallig vanmiddag nog de doktersassistentes, die bij mij in het gebouw zitten, nog mopperen dat mensen altijd maar verwachten dat ze bij iedere dwarse scheet dezelfde dag nog terecht kunnen :=. Of mensen die al een half jaar last hebben van hun rug, dinsdag (morgen) op vakantie gaan en dus op vandaag nog een afspraak bij de huisarts willen. Zo werkt het natuurlijk niet....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Ha. een week wachten op afspraak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:58

Het is bij mijn huisarts al een wonder wanneer je 's ochtends er doorheen komt aan de telefoon, laat staan dat je binnen 3 dagen terecht kunt :\ Je zou maar iets acuuts hebben..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:00

Lijkt me logisch dat ze 'spoed' sneller zien dan mensen die al een tijdje lopen. Dan maakt een week toch ook niks uit?
Ik moet ook wel eens een week wachten, tja... is niet anders, is het blijkbaar druk met mensen die klachten hebben die sneller gezien moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:00

Voor iets accuuts hebben HA's een spoednummer toch? Althans als ik iets accuuts heb wat echt niet kan wachten dan bel ik het spoednummer van de HA. Of laat die bellen. Een verstuikte enkel bijvoorbeeld bel ik het gewone nummer voor, maar toen ik van de zomer uitval in mijn gezicht en armen had belde mijn collega het spoednummer van de HA voor me.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:01

Cayenne schreef:
Het is bij mijn huisarts al een wonder wanneer je 's ochtends er doorheen komt aan de telefoon, laat staan dat je binnen 3 dagen terecht kunt :\ Je zou maar iets acuuts hebben..

Dan hebben ze toch gewoon een spoednummer? Als je mijn HA belt is het eerste in het keuzemenu; 'druk 1 voor spoed'. En als het echt spoed is kun je altijd nog 112 bellen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:03

Ik had een aantal jaar geleden m'n enkelband gescheurd (was in eerste instantie natuurlijk nog niet duidelijk, maar had zoveel pijn dat ik er misselijk van was en het was rondom blauw en paars) dus hup huisarts gebeld, die verwees me door naar het spoednummer (was in het weekeinde trouwens). Die vonden het niet acuut genoeg dus moest maar tot na het weekeinde wachten. Uiteindelijk had ik het dus wel gescheurd. Vraag me niet hoe ik dat weekeinde door gekomen ben. De volgende keer breek ik hem liever :x Heb nog nooit zoveel pijn gehad en totaal 9 weken in het tape gezeten.

Dus ja, het spoednummer bracht ons ook geen uitkomst :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:05

Ik vind het niet vreemd, als je hem snel wilt zien kun je toch gewoon naar het inloopspreekuur gaan? Ik maak eigenlijk nooit een afspraak, ga altijd gewoon langs in de ochtend als het me uitkomt op die dag, spreekuur is bij ons elke ochtend.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:11

Helaas reageren lang niet alle huisartsen adequaat. Hier kun je iedere ochtend terecht tijdens het inloopspreekuur en als je belt kun je soms de volgende dag terecht maar soms is het een week later.
Ik begrijp dat het vervelend is maar als je al een tijd met je klachten loopt dan is het logisch dat je niet ingepland wordt op de laatste lege plekken van deze week omdat er waarschijnlijk niet heel veel zal veranderen tot volgende week.

Cayenne schreef:
De volgende keer breek ik hem liever :x Heb nog nooit zoveel pijn gehad en totaal 9 weken in het tape gezeten.
Be carefull what you wish for. Na 5 jaar, een operatie en iedere dag heel veel pijn kan ik je vertellen dat alle keren dat ik mijn enkelbanden gescheurd heb echt peanuts waren vergeleken met mijn dubbele breuk.

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:13

Jans schreef:
Je mag niet zomaar naar een andere HA toch? Alleen als het gaat om een second opinion? Je staat niet voor niets ingeschreven een andere HA heeft jouw hele geschiedenis niet.

Toen ik in januari vanwege; Heel lang verhaal; 3 weken bij me ouders woonde, ben ik daar naar een andere huisarts gegaan en ben niet een uur gaan rijden naar me eigen huisarts. Werd de volgende dag geholpen en moest contant betalen. Ik kreeg een bonnetje zodat ik het kon terug halen bij de verzekering. Was geen probleem dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:15

Op het moment dat ik vermoed dat mijn banden gescheurd zijn *had ik ook*, vertelde ik dat ik door mijn enkel gegaan was. Toen vroegen ze ook of ik tot maandag kon wachten (was vrijdagmiddag). Dus heb ik gewoon gezegd; nee dat gaat niet. Ik kan niet meer lopen en ik hoorde duidelijk KNAP (ik zag de bui al hangen). Toen kon ik wel direct komen, en dat was maar goed ook want ik kon mooi door naar de EHBO en terug op krukken..

Soms moet je gewoon op je strepen staan bij een arts. Bij de huisartsenpost sowieso, want daar schepen ze je nog het allerliefste af met "kan dat niet even wachten tot na het weekend?" nee dat kan niet altijd. Anders had ik jullie ook niet gebeld.. en echt alle keren dat ik bij de HAP ben geweest, dat ze me eerst probeerden af t eschepen, eindigde ik op de rontgen of in een scan.. vind het erg bizar dat je daarvoor aan de telefoon de boel moet aandikken.. :x

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:15

Bij een eerdere huisarts was dat normaal. Die we nu hebben maakt alleen afspraken tot maximaal een dag later. Juist om iedereen de kans te geven die dag of uiterlijk de ochtend erop terecht te kunnen. Ideaal. Ondanks de feestdagen vind ik het niet normaal dat je zolang moet wachten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:18

Hier is het ook weleens een week wachttijd. Ik heb echter een auto ongeluk gehad en toen ik belde kon ik gelijk langs komen! Ik denk dat ze voor dat soort spoedgevalletjes toch ook tijd inplannen of naja ik weet in ieder geval dat ze voor me klaar staan als er echt nood is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:19

Ze houden inderdaad voor "spoedjes" tijd open op een dag. Dus als ik bijvoorbeeld vandaag zou bellen met "ik ben door mijn enkel gegaan, de pijn zakt niet, kan ik einde middag even langs komen want ben bang dat er wat mis is" dan kan ik zo binnen een uur terecht. Daar houden ze wat minuutjes voor open.

Dat doen ze ook in ziekenhuizen, ik werd afgelopen zomer doorverwezen naar de neuroloog met de klachten dei ik hier eerder omschreef. Normaal heb je 3 weken wachttijd, maar ik kon de volgende dag zo terecht :)