Jeuk! Krab mezelf helemaal open

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Jeuk! Krab mezelf helemaal open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 15:51

Ik word langzamerhand gillend gek :')

Het begon zo'n week of twee geleden. Misschien daarvoor ook al, maar dat weet ik niet zeker, omdat het ook kan zijn dat er toen geen alarmbellen gingen rinkelen. Want wie kijkt er nou raar op als je been eventjes jeukt.. Krabben en klaar. Ik merkte echter twee weken geleden dat ik wel heel veel jeuk had. Maar och, misschien door de nieuwe waspoeder? Of de kattenharen in het bed, omdat die stomme hond er in heeft gelegen. Bed verschonen, ander waspoeder halen, gaat vast wel over. Huid even insmeren met bodylotion, zodat het niet zo droog is.. En dan is het zo weer weg.

Het werd alleen maar erger! Toch, wederom, dacht ik er niet zo bij na.. Jeuk, och, irritant, maar krabben en het verdwijnt wel weer.

Vanmorgen werd ik wakker na een woelige nacht met alleen maar jeuk, jeuk, jeuk en jeuk.. Krabben heb ik gedaan als een malle... En nu heb ik overal wonden. Heb me op meerdere plekken kapot gekrabd. Dat had ik vannacht niet zo door. Wilde vooral dat die jeuk stopte en bleef maar krabben, tot, blijkt nu, bloedens toe. Heb een paar wondjes op mijn enkel, benen, armen en rug, van al dat krabben..

En het jeuken is niet gestopt. Eerder merkte ik het vooral 's nachts. Daarom dat ik ook niet naar de huisarts ben gegaan, omdat ik er overdag geen last van had.. En 's nachts.. Ja, ik weet niet. Ik dacht er niet zo bij na.

Maar nu heb ik er overdag ook last van.

Mijn hele lichaam. Armen, benen, rug, buik, nek, hoofdhuid, gezicht.. Zelfs mijn tepels! Die jeuken ontzettend.. En krabben stopt het niet. Het komt van binnenuit. Pas als er een wond zit houd het op.. En dus blijf ik mijn huid kapot krabben, want het 10x liever pijn dan die verschrikkelijke jeuk.

Maandagochtend bel ik natuurlijk meteen de huisarts. Maar voor nu moet ik nog even overleven tot dan en vroeg ik me af of er bokkers waren met een zelfde soort ervaring en wat het misschien kan zijn.

Ik heb nergens uitslag. Op de plekken waar het vooral jeukt, is niets te zien. Behalve natuurlijk de roodheid en wonden die ik zelf veroorzaak.

Dieselpaard

Re: Jeuk! Krab mezelf helemaal open

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:53

Misschien is je huid heel erg droog? Ben je recent veranderd van waspoeder/wasverzachter/shampoo/douchegel/bodylotion? Misschien iets van binnenuit? Ben je anders gaan eten? Heb je iets anders gegeten/gedronken dan dat je daarvoor deed?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:54

Jeuk is ronduit poedersuiker. De oorzaak snel vinden is vaak lastig, heel lastig. Je kan kijken of anti-allergietabletjes (vrij verkrijgbaar bij de drogist, in iets minder sterke mate dan de HA voorschrijft) verlichting bieden. Verder koelen, de huid vet en soepel houden en je nagels kortknippen, dat is het eerste wat mij zo te binnen schiet. Heel veel sterkte ermee.

Edit: ben je bekend met hooikoorts?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:55

Oja...heel gek idee, maar als je het vooral 's nachts doet misschien washandjes om je handen heen binden? Kun je iig niet zo hard meer krabben ;)

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:56

Ik heb soortgelijke klachten gehad. Mijn huidcellen blijken een afwijking te hebben en random overgevoelig/allergisch te reageren op dingen. Heb hormoon zalf die ik op de jeukende plekjes moet smeren als het heel erg is, en voor minder erge dagen heb ik een speciale vaseline zalf van de apotheek. Werkt heel goed en heb vrijwel geen klachten meer. (Ben van dagelijkse klachten naar 1/2x per maand gegaan).

Hopelijk kom je er snel achter wat het is, ik weet hoe vervelend het is! Krabde mezelf ook liever kapot dan dat ik die jeuk had :+.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 15:56

Dat dacht ik dus ook, daarom dat ik me er niet zo'n zorgen over maakte. We waren naar een ander wasmiddel gegaan, dus ben weer terug gegaan naar de oude. Heeft niets opgelost. Ook heb geen andere douchegel, lotion of wat dan ook. Ik heb altijd hetzelfde. Nog steeds.

Ik ben wel sinds een paar weken/maanden anders gaan eten. Gezonder. Met verse groentes etc. Niets meer uit blik, zoals eerder altijd, en ook nieuwe dingen. Maar daar begon ik al mee, ver voor de jeuk en heb de laatste week niet iets gegeten wat ik de weken daarvoor nog niet eerder had gehad..

@Plien91: Ik ken hooikoorts, maar ik heb het zelf niet. Tenminste, nog nooit last van gehad.

@Dieselpaard: Als ik niet kan krabben word ik helemaal gek :P Liever de wondjes dan de jeuk..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:58

Kan exceem zijn. De afgelopen 2 weken zijn er veel planten flink gaan bloeien (berk, grassen). Die pollen kunnen voor hooikoorts zorgen, maar ook mensen met exceem kunnen hier flink jeuk van krijgen.
Zorg dat je je huidt met vette creme voedt.
En inderdaad, vraag je huisarts.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 15:59

Maar kan dat, als ik in heel mijn leven nooit die klachten heb gehad, die ineens wel krijgen?

TammyVN schreef:
Ik heb soortgelijke klachten gehad. Mijn huidcellen blijken een afwijking te hebben en random overgevoelig/allergisch te reageren op dingen. Heb hormoon zalf die ik op de jeukende plekjes moet smeren als het heel erg is, en voor minder erge dagen heb ik een speciale vaseline zalf van de apotheek. Werkt heel goed en heb vrijwel geen klachten meer. (Ben van dagelijkse klachten naar 1/2x per maand gegaan).

Hopelijk kom je er snel achter wat het is, ik weet hoe vervelend het is! Krabde mezelf ook liever kapot dan dat ik die jeuk had :+.

Waren het maar een paar plekjes.. Maar het is echt overal. Tig plekjes tegelijk. Het ene plekje erger dan de ander.. En als die weg is, dan gaat het ergens anders wel weer net zo jeuken..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:01

Ja, dat kan. Ik heb er nu opeens op latere leeftijd ook opeens last van gekregen. En eerder nooit iets van meegemaakt. Ik heb overigens geen hooikoorts.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:01

Ja, een allergie kan je ook op latere leeftijd plotseling nog krijgen. Daarom zou ik zeker snel allergietabletten gaan halen, die onderdrukken de reactie of halen iig de scherpe randjes er vanaf.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 16:02

We gaan maar even snel naar de drogist dan, die dingen halen! Misschien werken die.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:03

Plien, die moet je niet zomaar gaan halen. Die heb ik ook geprobeerd, en die deden niks omdat het bij mij exceem is, maar wel op een allergie leek.
Bij mij werkt overigens geen enkel merk jeuktablet, heb ze van de dermatoloog allemaal moeten proberen, en zelfs merken gemixt.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:05

ai klinkt als een allergische reactie. Mijn moeder zei altijd jeuk is erger dan pijn....enne nu vele jaren later moet ik toegeven dat die zin wel aardig klopt. lees dat je pilletjes bent gaan halen hoop dat ze gaan werken voor je. Maar het is vaak bij een drogist wel een lagere dosis dan die je voorgeschreven krijgt bij de huisarts

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:08

ElineS schreef:
Maar kan dat, als ik in heel mijn leven nooit die klachten heb gehad, die ineens wel krijgen?

TammyVN schreef:

Waren het maar een paar plekjes.. Maar het is echt overal. Tig plekjes tegelijk. Het ene plekje erger dan de ander.. En als die weg is, dan gaat het ergens anders wel weer net zo jeuken..

Ik heb het ook overal, alleen wisselend, niet overal tegelijk ;). En op sommige plekken wel erger dan op andere plekken. Dus precies zoals jij. De mindere jeuk plekken negeer ik inmiddels al, want die zijn niets in verhouding met de echt erge :+.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:09

Scum ze kan het altijd proberen.. Ik ben zelf zwaar eCzeem patient en bij mij werken ze ook niet.. Maar als je ze bij de drogist kan krijgen zullen ze niet schadelijk zijn.. al kom je alleen maar het weekeind door...

Tja jeuk is erger dan pijn zeggen ze niet voor niks. Ik moet altijd lachen als mensen beginnen te zeuren over en muggenbult want ik weet niet beter als dat ik mijn hele leven jeuk heb gehad (nog steeds). Inderdaad kan eczeem zomaar ineens opduiken en/of weer wegtrekken. Veel mensen hebben het bijv. als kind en groeien er overheen maar krijgen het vaak als oud persoon weer terug ;)
Bij mij word het nu ook iets minder..

TS ik zeg pillen halen en werken die kun je daar het weekeind mee redden. Daarna even langs de HA voor een allergietestje ;)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:09

Scum schreef:
Plien, die moet je niet zomaar gaan halen. Die heb ik ook geprobeerd, en die deden niks omdat het bij mij exceem is, maar wel op een allergie leek.
Bij mij werkt overigens geen enkel merk jeuktablet, heb ze van de dermatoloog allemaal moeten proberen, en zelfs merken gemixt.

Het is het proberen waard, baadt het niet dan zal een tablet in een dermate lage concentratie (bijv. cetizirine) weinig schade aanrichten. Heb zelf ook eCzeem én allergie en weet als geen ander wanneer het wel of niet verlichting biedt. Maar bij een jeukaanval zoals die van de TS, die zó plotseling op komt zetten in een maand waarin ontzettend veel bomen in bloei staan (zie pollenkalender) is het m.i. zeker het proberen waard.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:10

Scum schreef:
Plien, die moet je niet zomaar gaan halen. Die heb ik ook geprobeerd, en die deden niks omdat het bij mij exceem is, maar wel op een allergie leek. En dan is het geld weggooien.

Heb je al een biopsie overwogen? Zo hebben ze bij mij pas vast gesteld wat mijn probleem was. En daarna is pas een oplossing gevonden.

TS: Het kan overigens dat problemen ineens op komen zetten. Ik heb ook niet mijn hele leven jeuk gehad.
Als je maandag naar de dokter gaat zou ik nu niet aan gaan lopen rommelen met tabletten etc, even afwachten wat de dokter zegt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:11

ElineS schreef:
Dat dacht ik dus ook, daarom dat ik me er niet zo'n zorgen over maakte. We waren naar een ander wasmiddel gegaan, dus ben weer terug gegaan naar de oude. Heeft niets opgelost. Ook heb geen andere douchegel, lotion of wat dan ook. Ik heb altijd hetzelfde. Nog steeds.

Ik ben wel sinds een paar weken/maanden anders gaan eten. Gezonder. Met verse groentes etc. Niets meer uit blik, zoals eerder altijd, en ook nieuwe dingen. Maar daar begon ik al mee, ver voor de jeuk en heb de laatste week niet iets gegeten wat ik de weken daarvoor nog niet eerder had gehad..

Een voedselallergie kun je ontwikkelen, vooral als je een bepaald soort (groente?) ineens meer eet dan voorheen. Een allergietest kan uitsluitsel geven, maar dat zegt niets over intoleranties. Je kunt ook van de 'verdachte' voeding twee weken lang schrappen en vervolgens juist in een keer een grotere portie nemen. Als je overgevoelig bent zal je lichaam je meteen laten weten dat dat de boosdoener is. Zo ben ik er ooit achter gekomen dat ik overgevoelig ben voor melk, terwijl ik er niet allergisch voor ben.

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:12

Heb je al iets van koelzalf geprobeerd? Dat kun je halen bij de apotheek. Dat vind ik wel prettig als ik last heb van zonne-allergie (lees: JEUK! Voornamelijk aan het begin van de periode dat de zon weer door komt).

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:12

Celinee_ schreef:
Heb je al iets van koelzalf geprobeerd? Dat kun je halen bij de apotheek. Dat vind ik wel prettig als ik last heb van zonne-allergie (lees: JEUK!).

Koelzalf, lanette creme en de vaseline creme (ben even de naam kwijt maar het is iets meer dan alleen vaseline) werken echt heel fijn tegen jeuk :j.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:13

Wat ook even helpt voor het weekend is mentholgel. Dat verkoelt lekker. Succes, hopelijk weet je snel de oorzaak.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:15

Ik ken het, ik heb het als ik mijn medicijnen niet inneem als reactie op het plotselinge stoppen.
Jeuk waar je niet bij kan, echt vreselijk!
Ik zou het gokken op antihistamine tabletjes, jeuk is gekmakend.

Pas je wel op met de menthol op open wondjes? :=
En misschien even varkensvlees laten staan, ik krijg daar bulten van ik vermoed door de hormonen die er in zitten maar het is ook een histaminebom.

Overigens had ik afgelopen jaar hooikoorts en dit jaar niet meer lijkt.
En ik heb het ook wel meegemaakt dat alle mensen met hooikoorts het op een vakantiebestemming dus niet hadden en meerdere mensen zonder hooikoorts spontaan wel. :+

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:23

Vervelend zeg. Het zou best eczeem kunnen zijn, ook op latere leeftijd als je nooit eerder klachten heb gehad. Bij mij kwam het opeens opzetten op m'n 23e, zonder aanleiding.

Voor nu goed vet houden en anders maandag toch maar even langs de dokter. Ik heb daar ook heel lang mee gewacht maar ik wou dat ik het eerder had gedaan. Ben nu met de zalf die ik heb jeukvrij.
Sterkte!

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 17:52

Samiyah schreef:
Vervelend zeg. Het zou best eczeem kunnen zijn, ook op latere leeftijd als je nooit eerder klachten heb gehad. Bij mij kwam het opeens opzetten op m'n 23e, zonder aanleiding.

Voor nu goed vet houden en anders maandag toch maar even langs de dokter. Ik heb daar ook heel lang mee gewacht maar ik wou dat ik het eerder had gedaan. Ben nu met de zalf die ik heb jeukvrij.
Sterkte!

+ dat je met de juiste zalf het vaak heel goed weg kan krijgen en dus niet teveel openkrabt waardoor je helemaal onder de littekens zit (zoals ik dus omdat ik als opstandige tiener niet wou 'smeren') -O-

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 17:57

Oh, dat is echt zó vervelend. Maar ik zou wel maandag even langs de dokter hoor, vooral omdat je geen uitslag hebt ofzo. Misschien is het toch gewoon een allergische reactie, maar jeuk kan ook ontstaan wanneer je lever of nieren niet optimaal werken en mócht dat zo zijn is het natuurlijk wel goed om langs de huisarts te gaan. :)