Ik lees het steeds vaker, mensen vechten tegen kanker.
Als ze weer beter zijn, komt dat doordat ze zo sterk waren, en hebben ze de ziekte overwonnen.
Op sites staat ook vaak: kanker is een strijd. En dat gevecht moet je aangaan. Als je dat niet doet, en je gaat dood, is het dan je eigen schuld? Dat wordt hier en daar wel geïmpliceerd.
Vechten tegen hoor je echter niet/nauwelijks bij anderen ziektes. Vechten tegen griep? Of een hartinfarct? Vechten tegen nierfalen?
Nee, je vecht tegen kanker. Maar waarom vecht je tegen kanker? In hoeverre kan je 'state of mind' nu helpen bij het genezen van kanker?
Ik las hier nu ook weer op Bokt: "Nadat blabla de strijd tegen kanker had overwonnen.."
Of nog erger: "Na hard gevochten te hebben, heeft xx de strijd tegen kanker gewonnen".
Ik vind het persoonlijk een beetje raar. Waarom moet je tegen een ziekte vechten? Hóe kun je tegen een ziekte vechten? Wat meer kan je doen dan braaf je chemokuren doorlopen, je medicijnen nemen en de moed niet opgeven? En in hoeverre is dat laatste zelfs nodig? Als je blijft eten, blijft drinken (en dus niet op houdt met blijven leven. In de trant van: passief worden en niets meer willen), wat meer kan je dan doen?
En wat als iemand die strijd 'verliest' (zo heb ik het meerdere malen zien staan). Als de kanker ongeneeslijk was, dan kun je er toch niet tegen vechten? En als je 'verliest', dan ben je een verliezer. En indirect krijg ik in elk geval het gevoel dat het die persoons eigen schuld was. Hij/zij had dan niet hard genoeg gevochten. Dat is toch niet eerlijk? Wat kon die persoon er nou aandoen, dat hij/zij de pech had de verkeerde vorm getroffen te hebben?
In hoeverre kan je nou vechten tegen een ziekte? Vechten doe je in een oorlog, vechten doe je met je lichaam, tegen een vijand. Kan je met je 'mind' vechten? Tegen je eigen lichaam, ín je eigen lichaam? Kan je cellen de opdracht geven elkaar te vernietigen?
Er is steeds meer aandacht voor kanker, dat vind ik logisch. Het is nog steeds één van de grootste doodsoorzaken. En ik vind het goed dat er aandacht is om nieuwe medicijnen, nieuwe kuren worden uitgevonden, dat daar geld naar gaat ook.
Maar heel eerlijk (en misschien wat bot), heeft iemand kanker, dan is het speling van het lot of die persoon geneest. Als je de 'goede' kanker hebt, is het behandelbaar, als je pech hebt, is het niet behandelbaar. Soms is het zelfs eenvoudig te behandelen. En iedereen die er vanaf komt, is een vechter, is een overwinnaar. Dat degradeert (imo) de mensen die er niet vanaf komen, en er (vaak) aan overlijden, tot verliezers, die niet hard genoeg gevochten hebben. Terwijl die mensen gewoon pech hadden.
Wat vinden jullie hier nou van? Gebruiken jullie ook het 'vechten tegen kanker?', zo ja waarom?
En, meer de hoofdvraag: in hoeverre kan je state of mind nu bepalen of je beter wordt van een ziekte?
Waarom wordt vechten tegen kanker gebruikt? En waarom alleen voor kanker? En ben je een verliezer als je sterft aan kanker?
Sorry voor hier en daar de Engelse woorden, ik spreek alleen nog maar Engels (&Fins), en voor sommige woorden/gezegdes weet ik niet echt het juiste woord in het Nederlands, ik ken de letterlijke vertaling, maar die mist wat (voor bijv. Mind
)
. Excuses voor die emoticon maar dat was mijn eerste reactie hierop. 
vroeger had ik ook mijn mening over tv-programma's "zo en zo zou ik het doen" maar als het in je eigen huis komt, doe je opeens niets meer en volg je diegenen die (hopelijk) meer weten. Je moet letterlijk alles overgeven aan artsen en het enige wat je nog zelf in de hand hebt, is je eigen instelling. Gaan we voor behandeling of niet? Noem het dan vechtlust van de patiënt, hoop, de wil om te overleven, maakt niet uit... als overleven geen optie meer is, dan is zolang mogelijk hier blijven de volgende stap. en ja dan vechten om zo lang mogelijk te blijven leven. Vechten is dan volhouden als je misselijk bent van de chemo, niet uit je bed kunt komen van de vermoeidheid of pijn.