Kortademig, duizelig, snelle hartslag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amira_

Kortademig, duizelig, snelle hartslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 20:15

Hoi ! :)

Ik heb de laatste tijd bij de kleinste inspanning een snelle hartslag en ben dan heel kortademig. Ik dacht dat misschien mijn conditie niet zo goed was maar het was zo plotseling van de 1 op de andere dag en daarvoor had ik gewoon een goeie conditie. Het begon toen ik op een paard reed die er heel moeilijk over deed om in galop te gaan. Opeens ging mn hart zo snel kloppen en ik kreeg gewoon bijna geen adem meer. Nu heb ik dat in iets mindere mate maar ik heb het gewoon al met naar school fietsen en de trap op lopen.
Een week voordat ik hier last van kreeg was ik naar de huisarts gegaan omdat ik al 5 weken heel erg duizelig was en het gevoel had alsof ik elk moment tegen de vlakte kon gaan. Volgens de dokter was er niks aan de hand. Ik heb trouwens ook redelijk vaak erge hoofdpijn.

Is er iemand die dit herkent en weet of de klachten met elkaar te maken hebben?

Agossie

Re: Kortademig, duizelig, snelle hartslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:16

Ik zou even teruggaan naar je huisarts, want er is wel iets aan de hand. Doordrammen bij de huisarts, laat je niet wegsturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:18

Het klinkt als hyperventilatie. Daar heb ik vroeger regelmatig last van gehad, juist op het moment dat ik paarden niet in galop kreeg. Ik zette dan mijn buikspieren en middenrif vast waardoor ik oppervlakkig ging ademhalen.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:19

Hoe is je bloeddruk?

Ik heb dezelfde klachten in periodes met een heel lage bd of een heel laag ijzergehalte. (Hebben vrouwen vaak ongemerkt last van). Ik probeer dan veel groene groentes te eten in combinatie met vitamine C voor de opname en 2 eitjes per dag met goed wat zout erop voor de bloeddruk. :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:20

Hoe hoog is hoog? En wat is je hartslag in rust? En is je ijzergehalte al eens gecontroleerd?

novita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:22

Klinkt als hyperventilatie, probeer goed op je ademhaling te letten. Of in een zakje te ademen als je het voelt opkomen. Hopelijk werkt het.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:23

ik ben altijd ontzettend moe, hartkloppingen, en idd ook heel duizelig.
ik snap wat je bedoelt want ik krijg ook vaak flauwvalneigingen. en dat is niet fijn!
ik heb ook vaak hoofdpijn/migraine..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:26

Ben je bekend met een allergie? Ik heb dit ook de laatste tijd en mag nu omdat ik zwanger ben geen medicijnen gebruiken.

Mijn bloeddruk, suiker, ijzer is ook in orde, gebruik nooit veel medicijnen maar heb het dit jaar wel veel heftiger als normaal.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 20:32

Amaranth7 schreef:
Hoe is je bloeddruk?

Ik heb dezelfde klachten in periodes met een heel lage bd of een heel laag ijzergehalte. (Hebben vrouwen vaak ongemerkt last van). Ik probeer dan veel groene groentes te eten in combinatie met vitamine C voor de opname en 2 eitjes per dag met goed wat zout erop voor de bloeddruk. :)

Soms is ie in rust tot 153 en soms is ie gewoon normaal. Tijdens een sportactiviteit weet ik het niet precies maar dan voel ik het gewoon heel erg. Ik probeer ook echt heel erg op mijn ademhaling te letten, vooral tijdens het fietsen. Maar het gaat nog steeds hetzelfde.

dalena schreef:
ik snap wat je bedoelt want ik krijg ook vaak flauwvalneigingen. en dat is niet fijn!

Ik heb dit inderdaad ook precies, ben ook altijd moe, maakt niet uit hoe lang of hoe kort ik geslapen heb.

Mijn ijzergehalte is nog nooit gecontroleerd. De vorige keer bij de huisarts hadden ze een prikje in mn vinger gedaan en met dat bloed hadden ze iets getest, ik ben even vergeten wat dat was(zal zo even vragen wat het was), maar dat was gewoon helemaal goed.

Nee, ik heb voor zover ik weet geen allergie voor iets.

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:38

Heel herkenbaar! Is bij mij 3/4 jaar geleden ook op komen zetten en bij ermee naar het ziekenhuis gegaan.
Uiteindelijk bleek ik een hartritmestoornis te hebben. Klinkt heel heftig, maar het is een vorm die 1 op de 100 mensen in Nederland ongeveer heeft, sommige mensen merken er niks van en je kunt er ook gewoon 100 jaar mee worden. Het blijkt dat er bij mijn 'normale' hartslag een ander deel van het hart een extra 'boem' ( :') ) geeft, maar bij inspanning is dat op de een of andere manier weg en is mijn hartslag 'normaal'. Er is mij ook verteld dat ik wel eens hartkloppingen kan hebben, maar dat merk ik 9 van de 10 keer niet eens. De klachten kwamen bij mij vooral als ik me veel in moest spannen, bijvoorbeeld bij de coopertest op school. Dan ging ik hyperventileren en werd ik duizelig, zodat ik bijna knockie ging.

Edit: Ben trouwens ook vaak moe, ook al heb ik helemaal niks gedaan. En heb ook veel hoofdpijn/migraine als ik me te lang moet concentreren.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:43

even je ijzergehalte laten nakijken... en het kan ook hyperventilatie zijn.. heb je dezelfde klachten.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:43

dalena schreef:

Ik heb dit inderdaad ook precies, ben ook altijd moe, maakt niet uit hoe lang of hoe kort ik geslapen heb.

Mijn ijzergehalte is nog nooit gecontroleerd. De vorige keer bij de huisarts hadden ze een prikje in mn vinger gedaan en met dat bloed hadden ze iets getest, ik ben even vergeten wat dat was(zal zo even vragen wat het was), maar dat was gewoon helemaal goed.

Nee, ik heb voor zover ik weet geen allergie voor iets.[/quote]
ik ga ook vroeg naar bed maar word pas wakker om 12:00/12:45
en dan nog ben ik moe...

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:44

chanelle14 schreef:
Heel herkenbaar! Is bij mij 3/4 jaar geleden ook op komen zetten en bij ermee naar het ziekenhuis gegaan.
Uiteindelijk bleek ik een hartritmestoornis te hebben. Klinkt heel heftig, maar het is een vorm die 1 op de 100 mensen in Nederland ongeveer heeft, sommige mensen merken er niks van en je kunt er ook gewoon 100 jaar mee worden. Het blijkt dat er bij mijn 'normale' hartslag een ander deel van het hart een extra 'boem' ( :') ) geeft, maar bij inspanning is dat op de een of andere manier weg en is mijn hartslag 'normaal'. Er is mij ook verteld dat ik wel eens hartkloppingen kan hebben, maar dat merk ik 9 van de 10 keer niet eens. De klachten kwamen bij mij vooral als ik me veel in moest spannen, bijvoorbeeld bij de coopertest op school. Dan ging ik hyperventileren en werd ik duizelig, zodat ik bijna knockie ging.

Edit: Ben trouwens ook vaak moe, ook al heb ik helemaal niks gedaan. En heb ook veel hoofdpijn/migraine als ik me te lang moet concentreren.

dat heb ik ook. ik heb al 4keer zo'n hartkastje omgehad. en heb een gaatje in mijn hart (om precies te zijn: een lekje in de arta-klep)

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:46

oefeningen om een buikademhaling te krijgen..
daarvoor kun je naar een haptonoom

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 20:49

chanelle14 schreef:

Klinkt inderdaad best wel heftig haha. Heb het ook inderdaad met bijvoorbeeld de shuttle run test, dan word ik zo licht in mn hoofd. Denk als dit lang blijft doorgaan dat ik dan toch maar weer naar de HA ga.
delvira schreef:
oefeningen om een buikademhaling te krijgen..
daarvoor kun je naar een haptonoom

Heb ik een paar jaar terug gehad toen ik ook bij de fysio liep. Maar ik moet dan met mn neus inademen en ik kan niet diep inademen via mn neus dat moet echt via mn mond. Verder heb ik wel een buikademhaling als ik gewoon adem.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:50

Heb ik een paar jaar terug gehad toen ik ook bij de fysio liep. Maar ik moet dan met mn neus inademen en ik kan niet diep inademen via mn neus dat moet echt via mn mond. Verder heb ik wel een buikademhaling als ik gewoon adem.[/quote]

haha,heb ik ook bij de fysio gehad

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:53

Ik zou gewoon even een hartfilmpje laten maken en wat tests doen in het ziekenhuis.
Ik kreeg een kastje mee met stickers op mn borst voor 24 uur en moest in een dagboekje bijhouden wat ik allemaal deed op een dag, zodat ze een filmpje hadden bij de activiteiten. Ook moest een een soort fietstest in het ziekenhuis doen met van die plakkers erop waaruit ze konden zien dat er iets 'anders' was.
Het lijkt allemaal heel heavy, maar het valt heel erg mee hoor! :D Kan voor de rest alles gewoon doen.
Ben nu zelfs bewust heel langzaam het hardlopen aan het opbouwen, zodat ik een betere conditie krijg en hoop dat ik er dan wat minder last van heb. Echt veel last heb ik er trouwens ook weer niet van, want ik weet hoe ver ik met dingen kan gaan.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:55

Prikje in je vinger is hoogstwaarschijnlijk je bloedsuikerwaarde. Die is dan gewoon in orde.

Vraag eens om een bloedtest, want heel veel vrouwen lopen rond met een ijzertekort, omdat wij maandelijks nogal wat bloed kwijtraken.

153 over hoeveel was je bloeddruk?

Eet je wel genoeg en gezond?

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:57

chanelle14 schreef:
Ik zou gewoon even een hartfilmpje laten maken en wat tests doen in het ziekenhuis.
Ik kreeg een kastje mee met stickers op mn borst voor 24 uur en moest in een dagboekje bijhouden wat ik allemaal deed op een dag, zodat ze een filmpje hadden bij de activiteiten. Ook moest een een soort fietstest in het ziekenhuis doen met van die plakkers erop waaruit ze konden zien dat er iets 'anders' was.
Het lijkt allemaal heel heavy, maar het valt heel erg mee hoor! :D Kan voor de rest alles gewoon doen.
Ben nu zelfs bewust heel langzaam het hardlopen aan het opbouwen, zodat ik een betere conditie krijg en hoop dat ik er dan wat minder last van heb. Echt veel last heb ik er trouwens ook weer niet van, want ik weet hoe ver ik met dingen kan gaan.

ik heb precies hetzelfde moeten doen! alleen ga ik nooit hardlopen.
zo'n kastje heb ik dus al 4 keer gehad. en de langste keer was 3/4 weken.. en moest iedere avond die stickers er af halen.... dat deed pijn!!
mijn huis was ook helemaal open ;(
edit; ik bedoel huid :')
Laatst bijgewerkt door dalena op 23-04-13 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:59

Citaat:
ik heb precies hetzelfde moeten doen! alleen ga ik nooit hardlopen.
zo'n kastje heb ik dus al 4 keer gehad. en de langste keer was 3/4 weken.. en moest iedere avond die stickers er af halen.... dat deed pijn!!
mijn huis was ook helemaal open ;(

Ik heb ze gelukkig maar 24 uur gehad, wel twee keer volgens mij. Ik vond die dingen op de een of andere manier stinken, dat plaklaagje ofzo. :')

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 21:08

Amaranth7 schreef:
Prikje in je vinger is hoogstwaarschijnlijk je bloedsuikerwaarde. Die is dan gewoon in orde.

Vraag eens om een bloedtest, want heel veel vrouwen lopen rond met een ijzertekort, omdat wij maandelijks nogal wat bloed kwijtraken.

153 over hoeveel was je bloeddruk?

Eet je wel genoeg en gezond?

Onderdruk weet ik niet meer, zal morgen nog wel een keer meten.

Ik eet gewoon normaal denk ik. Qua calorieën eet ik niet genoeg maar zit met mn eiwitten, koolhydraten, verzadigde vetten etc meestal wel precies goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:10

Ik denk dat het in de eerste instantie handig is om naar je huisarts te gaan en even te vragen of hij jouw bloedddruk wilt opmeten, en even bloed laten prikken. Ik heb hier ook een hele lange tijd last van gehad, en ik weet toevallig dat heel veel meiden in de pubertijd (van de leeftijd 12-18) hier last van krijgen. Ik vermoed persoonlijk dat je bloedijzer wat te laag is, en dat je bloeddruk misschien wat laag is. Je bloeddruk kan je zelf omhoog jagen door af en toe wat dropjes te eten, zout dan wel. Ik jaag permanent mijn bloeddruk wat omhoog door wat extra zout over al mijn voedsel te gooien, maar als je dit niet lekker vindt moet je het ook niet doen. Eerst ook even laten meten want als je juist een hoge bloeddruk hebt is het niet goed voor je om heel zout te eten.

IJzertekort kan je ook zelf oplossen kan ik me herinneren, mijn tekort was toen echt drastisch en als het echt erg is krijg je gewoon pillen mee. Zou dus echt even langs de huisarts gaan en aandringen dat je bloed wilt laten prikken, je weet het namelijk maar nooit.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 22:17

Ik neem aan dat je je hartslag bedoeld die 153 is en niet je bloeddruk?

Dmv een vingerprik kan ook het HB (ijzer) gehalte bepaald worden, maar meestal is dit inderdaad je glucose waarde.

Ijzer kan je zelf verbeteren door het eten van bijvoorbeeld broccoli en spinazie, het lijkt mij niet onverstandig om eens een bloedbeeld te laten prikken.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 06:10

Charaz schreef:
Ik neem aan dat je je hartslag bedoeld die 153 is en niet je bloeddruk?

Dmv een vingerprik kan ook het HB (ijzer) gehalte bepaald worden, maar meestal is dit inderdaad je glucose waarde.

Ijzer kan je zelf verbeteren door het eten van bijvoorbeeld broccoli en spinazie, het lijkt mij niet onverstandig om eens een bloedbeeld te laten prikken.

Ja het was een HB prik! Die was gewoon goed, dus dan is toch wel m'n ijzer getest. Ik ga vanavond wel weer aan de hartslagmeter want ik raak nu een beetje in de war of t m'n bloeddruk was of hartslag :P

Edit: die 153 was toch m'n bloeddruk, m'n hartslag was bij de HA gemeten maar toen was ie wel gewoon goed. Iets aan de hoge kant maar niet heel erg. Het is meer dat ik m'n hart gewoon heel snel voel kloppen, en dat voel ik ook in m'n hoofd dat gebonk zegmaar.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 07:01

Bloeddruk is wat ze met de band om je bovenarm meten he, zeker voor iemand van jouw leeftijd zou een bovendruk wel aan de hoge kant zijn.