Dysthyme stoornis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KimL86

Dysthyme stoornis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 11:22

Ik heb vanochtend een gesprek gehad bij de psychiater en daar kwam uit dat ik een dysthyme stoornis heb.
Ik had er nog nooit van gehoord.

Zijn er meer bokkers die hier last van hebben?
En kom je er nog vanaf of blijf je er altijd wel wat last van houden?
Hoe zijn jullie behandeld?

Mijn behandelplan is voor nu dat ik eerst met medicatie begin, wellbutrin, en als de medicijnen aanslaan ga ik waarschijnlijk gesprekstherapie krijgen.
Ben blij dat ik nu weet waarom ik me zo slecht voel, maar ben ook wel heel benieuwd wat het allemaal inhoud.

En ervaringen met wellbutrin zijn ook van harte welkom.

Cynn
Fotograaf

Re: Dysthyme stoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:33

Hoi,

Rond de periode van 2009/2010 zat ik wekelijks bij de Meerkanten. Kinder-jeugdpsychiatrie.
Hier heb ik toen ook deze stempel gekregen, maar heb hier echter nog nooit medicatie voor gehad.. ? :=
Alleen maar gesprekken, gesprekken en nog eens gesprekken..

Heb er wel lang last van gehad, maar het is wel sterk verminderd. Heb erg veel gehad aan de hulp kan ik je vertellen. :)

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:38

Dysthym is een stoornis die niet zo vaak voorkomt/bekend is, en ik denk dat mensen met dysthym ook sneller zullen zeggen dat ze depressief zijn, omdat ze geen zin hebben om het uit te moeten leggen ;)

Wat betreft medicatie, of dat wordt voorgeschreven hangt heel erg van de cliënt af, maar ook van de voorkeuren van de psychiater.

Je kan waarschijnlijk wel veel op internet erover vinden, al moet je daar mee oppassen, omdat je veel dingen daar met een korreltje zout moet nemen. Veel informatie komt uit de VS en daar denken ze sowieso heel anders over deze tak van mensenwelzijn ;)

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:42

Ik heb ook (onder andere) een dysthyme stoornis.
Ik heb ook ervaring met Wellbutrin hoewel ik dat eigenlijk meer voor ADHD kreeg ipv de depressies van de DS
Nu ben ik met Wellbutrin gestopt omdat het medicatie met gereguleerde afgifte is en ik door een maag/darm operatie die niet voldoende kan opnemen. Plus dat ik er niet veel van merkte.

ik heb de diagnose nu een paar jaar maar heb er wel al last van sinds kindertijd. Eigenlijk zie ik het maar als manisch depressief zonder de manische episodes. ( zo schijnen anderen het ook makkelijker te begrijpen als je het uitlegt.)
Het betekend eigenlijk niet veel meer dan dat je met vlagen depressieve episodes hebt en het leven je geen plezier kan doen ( niets is leuk , of intressant meer. Bij mij kwam daar nog een klinische depressie bovenop een paar jaar terug. Ik strijd nu nog steeds tegen depressieve vlagen.

Nadat ik de diagnose kreeg ben ik bij gaan houden wat voor mij signalen zijn dat het slechter gaat zodat ik het steeds beter kan herkennen en erop kan reageren.

Ik krijg medicatie en ik start nu met nieuwe behandelingen die uit gesprekken bestaan. Als je speciefieke vragen hebt mag je die altijd aan me stellen ( in topic of per pb als je dat fijner vind.)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:44

Vreemd dat je meteen Wellbutrin voorgeschreven krijgt. Dat is behoorlijk heftig spul en bij mijn weten meer bedoeld voor andere aandoeningen. Dysthyme stoornis moest ik wel even googelen, want ik had er nog nooit van gehoord. Toch lijkt mij dat iets waarbij je eerst met een wat meer doorsnee AD zou beginnen. Je kunt daarna altijd nog gaan opschalen.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:50

jilleroo schreef:
Eigenlijk zie ik het maar als manisch depressief zonder de manische episodes. ( zo schijnen anderen het ook makkelijker te begrijpen als je het uitlegt.)
Het betekend eigenlijk niet veel meer dan dat je met vlagen depressieve episodes hebt en het leven je geen plezier kan doen ( niets is leuk , of intressant meer. Bij mij kwam daar nog een klinische depressie bovenop een paar jaar terug. Ik strijd nu nog steeds tegen depressieve vlagen.

Hier ben ik het eigenlijk niet helemaal mee eens. Een DS is absoluut niet te vergelijken met bipolair. Je moet het juist meer zien als een minder ernstige, maar langdurigere vorm van depressie. Bij een DS heb je dezelfde maar minder symptomen als bij een depressie, maar een depressie duurt minstens 3 maanden en een DS minstens 1 jaar (of 2? weet het niet meer precies). Dat je er neutrale dagen tussen hebt zitten, is normaal, dat hebben mensen met depressie soms ook wel. En als de klachten ineens ernstiger worden, dan kan het inderdaad zijn dat je er een depressie bovenop hebt. Maar ik denk niet dat mensen met een DS/jullie hetzelfde ervaren als mensen met bipolair maar dan zonder manie. Als ik het verkeerd heb, moeten jullie dat ook zeggen natuurlijk.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:55

Bipolaire stoornis zonder manische periode is Bipolaire stoornis type II, dus dat is echt een andere aandoening. Maar ik kan me wel voorstellen dat het even makkelijk is om het zo uit te leggen.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:58

Het is niet echt iets heel anders :n En bij bipolair, welk type dan ook, heb je last van enorme wisselingen waar je het gevoel hebt geen controle over te hebben. Dat is anders dan bij bijvoorbeeld een depressie, waar je stemming vaak wordt veroorzaakt door een gebeurtenis of denkpatroon. Het is heel naar om beide te hebben, absoluut, maar het is wel een heel ander gevoel/idee dan dat je dus eigenlijk nooit weet wat voor stemming je op dat moment kan verwachten t.o.v. dat je weet dat je altijd een nare stemming kan verwachten.

Ik zou het aan anderen dus meer uitleggen als een langdurige depressie, dan als bipolair (met of zonder manie).

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 12:03

Dat is imo een misvatting, dat depressie veroorzaakt wordt door een gebeurtenis of denkpatroon. Dat lijkt mij juist bij Dysthyme stoornis niet aan de orde.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 12:17

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik had inderdaad al wel gegoogled, maar vind ervaringen altijd fijner om te lezen dan zo'n standaard tekstje op internet.

Lindy, de psychiater heeft me uitgelegd waarom ze deze medicijnen heeft voorgeschreven.
Hoop dat ik het goed onthouden heb, maar het kwam er op neer dat ik het meeste problemen heb met down voelen, weinig energie, moeite met motivatie en slecht geheugen (stemming en het cognitieve gedeelte ofzo). Dit was het enige medicijn dat allebei die gebieden aanpakte.

Maar ik dacht eigenlijk dat het niet zo'n zware medicijnen waren, omdat ze ook gebruikt worden als stoppen met roken middel. (Wat ik dan wel weer positief zou vinden, als ik hierdoor zou stoppen).

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 12:23

ik weet ook dat het niet hetzelfde is, ik doelde meer dat als je het uit moet gaan leggen aan 'leken' dit tot nu toe ( bij mij ) het beste werkt dan een lang verhaal waar ze de draad van kwijtraken. Als ik zeg dat ik langdurig depressief ben dan denken mensen gelijk dat ik nooit zonder depressie zit en dat is het ook weer niet zo. kortom , lastig uit te leggen vind ik. en na meerdere mensen het geprobeerd heb uit te leggen houd ik het maar op manisch depressief ( omdat de meeste mensen daar wel van gehoord hebben) zonder manisch.

En wat Lyndy zegt is ook correct, een depressieve periode hoeft helemaal geen aanleiding te hebben Je wordt het gewoon zonder aanleiding ( hoewel aanleidingen het ook wel kunnen triggeren , maar dat hoeft dus niet.) Daarnaast kun je bovenop zo'n depressieve periode ook nog eens een klinische depressie krijgen (die vaak wel een aanleidende oorzaak hebben)

En Wellbutrin heeft mij niet geholpen met stoppen trouwens, die hoop had ik stiekum ook :P )

postvanpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 12:25

ik slik al jaren wellbutrin (en concerta) en bevalt goed.
(depressie en adhd)
soms probeer ik te minderen maar dat gaat dan toch niet goed.
dus blij ik (voorlopig) braaf slikken...

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 13:08

Tja, het is natuurlijk wat je makkelijker vindt uit te leggen, maar ik ben het er nog steeds niet mee eens :P Mensen met een DS kunnen over het algemeen (dus niet altijd) gewoon goed blijven functioneren in hun leven (werk, boodschappen doen, vriendschappen onderhouden) en bij een bipolaire stoornis is dat echt heel erg lastig.
Even voor de duidelijkheid, het gaat me er hier niet om wat erger is, want het is hoe dan ook vervelend als je zoiets hebt, maar om aan te geven dat het echt niet hetzelfde is en hoe het niet te vergelijken is. Mensen begrijpen het ook niet als je zegt dat je bipolair bent dus ja, naar mijn mening begrijpen ze het dan het best als je het vergelijkt met een depressie.

Een depressie wordt over het algemeen wel veroorzaakt of instand gehouden door een specifieke gebeurtenis of denkpatroon. En juist daarom wordt er zoveel met CGT gedaan (gesprekstherapie). En voor die theorie wordt in de wetenschap ook vaak weer data gevonden. (Ik zeg hier niet dat dit bij een dysthyme stoornis ook zo is.)

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 18:47

Zo, de medicijnen zijn opgehaald. Morgenvroeg ga ik beginnen. Hopelijk vallen de bijwerkingen mee. Vanavond nog maar een lekker glaasje alcohol pakken, want ik had begrepen dat je beter geen alcohol kon drinken met de medicijnen. Wel raar hoor, al die jaren zo slecht gevoeld, maar niet beseffen dat er iets aan de hand was. En dan nu opeens weten waarom je je zo voelt. Ik moet het allemaal nog even laten bezinken.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 19:02

Ik snap heel goed wat je bedoelt Ginger :j Ik hoop voor je dat de bijwerkingen inderdaad meevallen en dat de medicijnen snel aanslaan. Alcohol raad ik je sowieso af, versterkt namelijk je emoties. Met medicijnen kun je heel af en toe nog wel een glaasje, maar beter is gewoon helemaal niks. Maar je moet het nu inderdaad even een plaatsje geven :)

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 19:23

Ik drink nooit alcohol dus ik kan je op dat gebied geen ervaring geven, ik ben wel een week of 2 snel duizelig geweest van ee wellbutrin en wat hoofdpijn gehad. Dat was het.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 19:39

Dat valt reuze mee dan Jilleroo. Ik drink ook niet zo heel vaak alcohol, maar af en toe is het wel een keer lekker. Maar dat ga ik in ieder geval voorlopig even niet doen als mijn lichaam nog moet wennen aan de medicijnen.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 19:44

Wen er inderdaad een tijdje aan, en probeer dan een keer een glaasje als je thuis bent met iemand om te zien hoe je reageerd

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 19:45

Wat er waarschijnlijk gebeurt, is dat je sneller dronken wordt. Dus pas gewoon op met de hoeveelheid :)

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 07:51

Zo, gisteravond nog maar lekker op tijd gaan slapen. Ik zag wel dat de meeste slaapproblemen krijgen met de medicatie. Ga nu mijn eerste pilletje pakken. Voelt toch een beetje vreemd.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 09:32

Niet te veel bij nadenken. Hoe meer jij nadenkt over de bijwerkingen, hoe meer bijwerkingen je inderdaad zal krijgen. Dus als je er gewoon in blijft volhouden dat je prima zal slapen, dan zul je beter slapen dan weer je er steeds weer aan denkt dat je misschien niet zo goed kan slapen vanwege die medicijnen. En niet te snel resultaten verwachten. Het zal op een gegeven moment misschien wat beter gaan, maar je hebt altijd kans dat je weer even terug valt. Maar dan weet je wel hoe het kan zijn en dat het dus weer beter zal worden! :)

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 09:41

Bedankt Ukkie.
Daar heb je ook gelijk in natuurlijk, dat ik er niet te veel over na moet denken.
Ze hadden me inderdaad ook al verteld dat ik op 6 tot 8 weken moest rekenen voor ze echt zouden gaan werken.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 09:48

Ik heb zelf geen ervaring met AD, maar ik weet wel dat het soms wel sneller kan gaan dan verwacht. En dat is misschien ook een beetje psychisch, dus de medicijnen werken nog niet, maar jij voelt je mentaal al wat beter. Onder andere omdat je weet wat je hebt, je weet dat er wat aan gedaan wordt,... Dus dan ga je toch net even iets beter in je vel zitten dan anders.

Ik vind het eigenlijk wel apart dat er wel een topic is voor Bokkers die in therapie zitten ([MW] In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!), maar niet voor Bokkers waar medicatie de hoofdtherapie is. Misschien moeten we dat maar eens aanmaken :P

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 10:26

Goed idee, dat topic. Wel fijn natuurlijk om een beetje ervaringen te kunnen uitwisselen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 13:49

Toen ik 13 was kreeg ik deze stempel ook :j Maar ondertussen (Ben nu 18) geloof ik er niet meer zo in dat die stempel klopt... Mankeer ook wat anders (Niet psychisch) en sinds dat behandeld word, heb ik ook geen last meer van de Dysthyme stoornis :Y)
Ik kreeg Fluoxetine van m'n psychiater, maar daar ben ik mee gestopt, al een jaar of 3.