Nier bij leven afstaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lieffiefi

Nier bij leven afstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 15:29

Ik denk er al langer over na...
Sommige bokkers weten dat ik bloed doneer en dat dat ook iets is wat mij bezig houdt.

Het is iets wat je kunt doen voor een ander, en de wetenschap, dat vind ik persoonlijk iets heel moois.

Ik weet niet meer hoe het kan, maar ergens, along my life way, kwam ik erachter dat het mogelijk is om een nier af te staan bij leven.
Ik heb er net weer veel over gelezen, en ik zou dit heel graag doen.
Het litteken is, voor mij, relatief aan hetgeen wat je een ander nog kunt bieden aan mooie levensjaren.

Ik ben gezond, redelijk jong, 27, goede conditie.
Ik voldoe aan alle ''eisen'', zoals ik op het eerste oog gelezen heb op internet.
Er zal, indien ik doorzet ook een flinke psychologische vragenronde komen, met allerlei tests.
Tevens word er lichamelijk heel goed gekeken of je het aan kan.

Wat vinden jullie hiervan?
Je laat je tenslotte opereren, een arts die snijdt in een ''gezond'' lijf, om een ander, een onbekende te helpen.

(Er zijn overigens wel mogelijkheden om de patient te ontmoeten)
Laatst bijgewerkt door Lieffiefi op 19-04-13 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Mandy517

Re: Nier bij leven afstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 15:31

Zolang blijkt dat jij prima met 1 nier kan leven, vind ik het een hele mooie zet om een ander te helpen :)

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 15:38

Je hebt twee nieren, je hebt er inderdaad aan een genoeg.

Mijn grootste bezwaar (juist als je nog zo jong bent) is alleen dat als jouw 'overgebleven' nier stopt met werken (dit kan verschillende oorzaken hebben), je een probleem hebt. Dan moet jij op de transplantatielijst, aan de dialyse en maar hopen dat er een geschikte nier beschikbaar komt. Heb je dit er voor over?

Mijn opa kreeg bijvoorbeeld rond zijn 60e 'opeens' nierkanker en zijn nier moest er uit. Dan was hij maar wat blij dat hij nog een werkende nier over had. Dit vangnet heb je dan niet.
Laatst bijgewerkt door MacavityL op 19-04-13 15:45, in het totaal 3 keer bewerkt

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 15:40

Ik zou mijn nier denk ik toch nog even bewaren, misschien heb je hem zelf nog hard nodig (je bent nog jong!), of kun je er op termijn een familielid heel blij mee maken!!

Ik vind het overigens wel top dat je erover nadenkt hoor!! Maar op onze leeftijd zou ik er nog even niet aan beginnen..

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 15:43

Hoewel ik het een altruistische gedachte vind zou ik het nooit doen, ik het het verhaal van iemand die een nier heeft afgestaan aan een goede vriendin, alles goed en wel, maar een paar jaar later heeft haar eigen dochter een nier nodig en heeft ze geen nier meer om te geven, het zou je maar overkomen -O- .

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 15:43

Ik zou idd ook nog even ermee wachten, als een van mijn dierbaren een nier nodig zou hebben zou ik geen seconde twijfelen.
Maar er kleeft een wezenlijk risico aan vast, voor een wildvreemde heb ik dat niet direct over :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 15:45

Ik zou het zelf niet doen. Ik zou hem 'bewaren' voor als ooit een familielid in de problemen komt, of wie weet later 1 van mijn kinderen.

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 15:47

Ik zou niet zo snel een nier aan een vreemde doneren..
Maar ik zou mijn nier liever "bewaren" voor het geval iemand in mijn directe omgeving iets zou overkomen, zoals mijn gezin, een familielid of iemand anders die erg dichtbij je staat.
Stel je doneert je niet op korte termijn aan iemand en over een (hele) tijd word er iemand ernstig ziek in je directe omgeving waarvan jij misschien wel de match kan zijn, dan zou ik toch erge spijt krijgen

Neemt niet weg dat ik het een prachtige gedachte van je vind maar nogmaals ik zou er niet zo snel aan beginnen en er nogmaals heel goed over nadenken.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 15:48

Ik speel ook al een tijd met dezelfde gedachte maar doe het niet omdat ik de nier wil 'bewaren' voor een geliefde of familielid.

Wat 'grappig' om te lezen dat meer mensen hetzelfde denken.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 15:50

Wij zijn er laatst over bezig geweest in de les, en getuigen op filmpjes zeiden steeds dat ze het nooit zouden herhalen (dat was wel in armere en minder ontwikkelde landen dan hier, maar goed) De angst dat er iets met je enige overgebleven nier gaat schelen, is groot als je er nog maar één hebt.
Bij bloed geven heb je dat natuurlijk niet. Misschien kun je wel in je testament laten vastleggen dat je je nieren en dergelijke wil afstaan voor transplantatie na je dood?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 17:08

Mijn schoonvader heeft afgelopen dinsdag een nier afgestaan, mijn schoonmoeder heeft een nieuwe nier gekregen, overigens niet zijn nier (via cross over programma). Mijn vriend was een evt. kloppende donor voor zijn moeder, maar met een kind vind ik dat je verplicht bent verder te kijken dan je neus lang is (nierziekten zit bij ons aan beide kanten in de familie, dus onze kleine is dubbel 'behept').
Mijn schoonvader staat bovenaan de wachtlijst voor een donornier als hij iets aan zijn nier krijgt, maar je kunt maar 1 nier weggeven en dus 1 poging wagen om iemand te redden.

Ik zou zonder twijfel aan mijn zoon of neefje (aangeboren) doneren. Aan mijn neefje als mijn zus/zwager ook garant willen staan voor mijn kind.
Laatst bijgewerkt door 050206051012 op 19-04-13 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 17:09

Ik ben al donor.
Kids wil ik niet, en de enige in mijn familie als geschikte ontvanger is mijn moeder... zij is, in den beginne namelijk de enige met mijn bloedgroep; b+.

Het is hierboven al genoemd; de kans dat je enige nier het opgeeft is momenteel het enige wat mij tegenhoudt.

Ik las ook een stuk dat je je lever kunt afstaan, althans een deel.
Wellicht ga ik daar over nadenken.

Mijn beweegredenen zijn gelijk aan het doneren van beenmerg (op die wachtlijst sta ik) als ik er een kind, vader, moeder, opa of oma meerdere onbezorgde jaren ermee kan bezorgen; het is onbetaalbaar.
zeker voor de nabestaanden.
Natuurlijk ia er het risico dat de nier afgestoten wordt, maar dan heb je je steentje op jouw eigen manier willen bijdragen...

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 17:29

Ik vind het een hele mooie gedachte van je, ik werk op een dialyse afdeling.
Veel mensen kunnen zich prima redden met de dialyse maar ze hebben ontzettend veel beperkingen, zoals vocht beperking e.d. vooral voor jonge mensen en kinderen is het natuurlijk super dat er zulke mensen als jij bestaan, dialyse kun je namelijk niet een mensenleven lang volhouden het is erg belastend.
Ik zou er idd goed over na denken en misschien kun je regelen dat je met andere donoren ervaringen kunt uitwisselen. De operatie is trouwens erg zwaar als donor zijnde maar dat geldt ook voor een lever donatie. succes met je beslissing

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 17:53

Leuk dat je je meldt. Het is altijd goed om het verhaal van iemand te horen die met patienten werkt.

Ik ben bezig met contacten inderdaad.
Ik merk alleen dat we hier spreken over een catogorie van mensen tussen 45-71 jaar...
Helaas nog geen donor gevonden van mijn leeftijd..

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 08:43

Gisteravond een lang gesprek met mijn moeder gehad. Zij is tegen wegens cosmetische redenen.
Ze snapt mijn standpunt wel, maar kan het moeilijk verkroppen dat ik zo een keus kan maken.
Je kiest ervoor om in een lijf te laten snijden wat gezond is, het levert een groot litteken op, voor iemand die je niet kent.

Echter nadat ik alles uitgelegd had, hoe het ging, de lichamelijke en psychische tests en de procedure etc werd ze wat milder.
Inmiddels besloten wel te gaan praten met een arts. Kijken hoe en wat. Dat zal voldoende stof tot nadenken geven.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 08:56

Ik zou persoonlijk alleen een "onderdeel" weggeven aan familie. Ik vind het dus erg knap van je dat je er zo over denkt! :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 08:32

Het is een mooi idee en ik heb er toen ook over nagedacht. Mijn reden om het niet te doen is dat ik hem wil bewaren voor naasten en mocht dr iets met mijn ene nier gebeuren dan heb ik nog een tweede.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 14:46

Ik zou het niet doen, als iemand uit mijn directe familiekring een nier nodig zou hebben zou ik er met alle liefde eentje afstaan, maar het zou je maar gebeuren dat je een nier aan een vreemde afstaat en dat dan iemand die je heel erg liefhebt een nier nodig heeft..
Of dat 1 van je eigen nieren ermee ophoudt. Ik zou toch niet zo snel een nier afstaan aan een vreemde. :n

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 17:20

Er is en verdrag getekend. Iemand die in het verleden en nier heeft afgestaan krijgt sneller een nier.
Wat ik al zei; alleen mijn moeder zou een nier van mij kunnen ontvangen.

Ik heb zelf al dingen uitgezocht, waaronder daling in levensverwachting, kosten, cosmetisch, maar ook wie er van mij, in mijn huidige omgeving een nier zou kunnen ontvangen.. alleen mijn moeder.
Maar haar nieren zijn gechecked en werken prima.

Maar wat als je kinderen krijgt?
Die kan ik niet krijgen. Ik ben onvruchtbaar.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 18:09

Misschien is het wel net zo prettig om een nier aan een onbekende te doneren. Stel, je bewaart die nier voor een familielid (in het geval van ts alleen haar moeder) maar heb het nu over anderen. En je familielid gaat/blijft ongezond leven. Dan denk je toch ook van: heb ik daarvoor nou mijn nier afgestaan?
Bij een onbekende weet je dat allemaal niet en kun jij je daar ook niet druk om maken cq aan ergeren.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 18:35

Plus dat je wel jouw nier kunt 'ruilen' tegen een nier die wél past bij een dierbare (dmv cross over).

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 18:56

Ik vind het helemaal top dat je dit over hebt voor iemand die je niet kent, ik zou het zelf niet zo snel doen omdat ik liever een aan familie geef.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 18:59

Wow respect dat je dat zou doen! Ik heb zelf ook 1 nier (en een klein stukje) maar ik functioneer er iig prima op, enige waar je op moet letten is dat je voldoende drinkt want een blaasontsteking kan doorslaan naar de nieren en dan wordt het wel gevaarlijk.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 19:06

Je hebt niet voor niets 2 nieren. Ik zou daar niet te makkelijk en te licht over denken er eentje af te staan.

Stel dat je eigen familie of kind ooit wel een nier nodig zou hebben? dan is het heel fijn om er eentje aan hun af te kunnen staan, toch.

Als je nu al nier afstaat aan een onbekend iemand, zomaar omdat het je een goed gevoel geeft. En ooit je kind of familie heeft een nieuwe nier nodig, dan kan je niets voor ze betekenen, want je hebt dan zelf je laatste nier nodig.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 19:07

Ik vind alle reacties wel leuk :j

K heb inmiddels een transplantatie coordinator gemaild met het verzoek tot een gesprek.

Ik heb een x eerder een laparascopie gehad namelijk.
Het is een operatie die normaliter eenmaal op een lichaam word uitgevoerd.
Dus ik wil kijken wat de mogelijkheden zijn.

Wat ik al zei, wellicht is het beter om 50 procent een lever af staan.
Echter koos ik voor een nier daar deze operatie korter duurde dan een levertransplantatie.

Mijn drijfveer blijft het willen helpen van iemand die het nodig heeft. Onvoorwaardelijk.
En nu omdat ik jong en gezond ben.