lactose intolerant of een darmaandoening?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

merries

lactose intolerant of een darmaandoening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 18:14

Beste bokkers,

Ik sukkel nu al jaren met darmklachten. Ik weet niet meer wanneer juist het is begonnen maar ik heb het niet altijd gehad. Het is ook niet altijd even erg geweest als nu.
Jaren geleden (ik was 15-16 jaar en word nu 22 volgende maand) kreeg ik regelmatig heel erge pijn aan de linkerkant van mijn onderbuik.
Mijn moeder dacht meteen aan mijn appendix omdat zowel bij haar als bij haar broers de appendix is verwijderd. Omdat de pijn altijd vrij snel terug weg trok, hebben we er verder niets mee gedaan.
Toen die echter soms erger werd dan normaal, had mijn moeder geregeld met de dokter van zodra ik die pijn kreeg, we bij haar terecht konden of ze nu spreekuur had of niet. Toen ik idd eens die pijn kreeg, zijn we dus naar de dokter gereden. Die heeft aan mijn buik gevoeld en zitten duwen maar kon niet meteen zeggen wat het was. Ze stuurde ons door naar een andere dokter voor een echo.
Op de echo was niets abnormaal te zien en ik kreeg gewoon spasmomen voorgeschreven.
De spasmomen heb ik een jaar lang genomen en ik heb een jaar lang geen klachten gehad. Dan ben ik gestopt met de spasmomen en het is nog een tijdje goed gebleven. De pijn als toen ik 15 jaar was, heb ik nooit meer terug gehad tot op de dag van vandaag.
Echter doken er andere klachten op. Tegenwoordig heb ik 's morgens enorm veel last van mijn darmen. Ik voel ze dan bewegen en ze rommelen een beetje, ook al is al ontbeten heb. Soms maken ze er ook geluiden bij, heel genant als er andere mensen aan tafel zitten. Mijn buik voelt dan gevoelig en na het eten heb ik 9 van de 10 keer diarree.
Ik heb het gevoel dat mijn darmen 's morgens het nog niet aan kunnen van te verteren... Wat ik ook eet, ik heb al alles geprobeerd, ik krijg last van mijn darmen en moet zorgen dat ik snel genoeg het toilet haal of ik heb een probleem. Van cornflakes met melk tot yoghurt tot fruit tot brood,....
In de loop van de dag gaat het wel beter en bij het middageten heb ik meestal geen last op een paar uitzonderingen na. Soms kreeg ik ook last van mijn darmen als ik heel erg stress. Bijvoorbeeld als het heel druk is op het werk en ik heb de ene lastige klant na de andere gehad of een ander voorbeeld: er is iets mis met mijn paard en ik maak me heel erg zorgen...
's Avonds heb ik er ook minder last van als 's morgens maar dat hangt ervan af wat ik eet. Als we niet zo gezond eten (friet of ander vettig eten), krijg ik ook zowizo buikpijn en zit ik zowizo op wc... maar ook bijvoorbeeld als ik iets anders eet wat ik niet gewoon ben. Overlaatst ben ik met vrienden irakees gaan eten en daarna had ik ook last.
Als ik op restaurant ga voor een verjaardag in de familie en we nemen een 3 of 4 gangenmenu, zit ik gegarandeerd op het toilet daarna...
Ik heb het heel vaak bij melk maar ook bij fruit, eten dat met veel boter klaar gemaakt is, mayonaise of andere sauzen, stress,....
Zijn er bokkers die dit herkennen of ervaringen hebben?
Ik ben van plan van het te laten onderzoeken want zo gaat het natuurlijk niet verder maar ben een beetje bang wat voor onderzoeken ze dan moeten doen etc...
Hoop dat iemand me een beetje kan helpen!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:20

Ik zou een paar weken volledig de gluten, melk en soja gaan schrappen als ik jou was.
Alles schrappen, zelfs niet een beetje.
Gaat het dan goed dan langzaam dingen toevoegen een voor een.
Gluten als melk zijn gewoon niet zo makkelijk te verteren voor een mens, dus dat schrappen is echt niet verkeerd.

Ik heb zelf een allergie voor gluten en melk, en soja intolerant.
Darmaandoening zou ik niet uit laten zoeken, daar geloof ik namelijk niet in.
Tenminste niet voor je bepaalde andere zaken zelf bekeken hebt zoals gluten en melk.

Suiker kan je ook nog naar kijken, en fruitsuikers vallen ook niet altijd goed bij darmen in slechte conditie.
Zuurdere fruitsoorten zijn dan wel al beter als de zoetere.

Mijn aanpak zou zijn glutenvrij, melkvrij en geen sojaproducten gebruiken.
Fruit beperken de eerste periode, en probeer water te drinken in plaats van suikerrijke zaken of fruitdranken.
Misschien een kuurtje detox er tegen aan gooien, ik heb toen capsules van Bloem gebruikt toen ik begon met mijn dieet.

merries

Re: lactose intolerant of een darmaandoening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 18:27

Wat eet jij dan zoal, moonfish?
Glutenvrij brood als ik het goed heb met watvoor beleg?
Ik dacht ook zowizo aan even melk schrappen aangezien ik daar het meest last van heb! Maar ik weet niet of het enkel bij koemelk heb of dus ook bij soja...

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:27

Ik heb een histamine allergie, en daardoor vaak misselijk diarree en buikpijn.

En histamine zit in best heel veel, misschien de moeite om op te googlen..

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:33

Google eens op candida, een schimmel in je darmen. Ik kan ook slecht tegen melkproducten en elke maaltijd was spannend :P Om de candida uit te roeien moet je een dieet volgen die vooral suikervrij is. Geen e nummers, varkensvlees (bevat toch vaak antibiotica? ). Naar het schijnt hebben een op de tien vrouwen meer of minder last van deze schimmel. Ik denk aan de schimmel vanwege je symptomen nu, niet aan de pijn van toen. De schimmel kan je oplopen als je weerstand in je darm laag is door bijvoorbeeld een ab kuur of teveel suikers.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:35

Koemelk en soja lijkt enorm op elkaar qua allergeen.
Dus niet als vervanger gebruiken, enkel als het al in een product zit toevallig.

Ik eet inderdaad glutenvrij brood, beleg altijd vlees en dat is er echt genoeg gluten en melkvrij.
Vruchtenhagel/jam/pure hagelslag van de AH kan ook maar ik wil die suikers niet.
Verder vermijd ik wel varkensvlees, daar reageert mijn huid nogal op.
Soja eet ik wel sojalecithine want dat bevat amper tot geen allergeen meer, is ook het meest toegevoegd in producten trouwens qua soja.

Ontbijt doe ik tegenwoordig met smoothies van groente en fruit, amandelmelk en een lepel kokosvet.
En dan zo min mogelijk fruit erin, maar dat zou ik de eerste periode even nog niet doen. Eerst de boel tot rust laten komen.
Bij mij gaat het nu goed moet ik zeggen, maar ik heb het wel anders gehad.

Groente, fruit, vlees, zilvervliesrijst, aardappelen, eieren etc. zijn allemaal gewoon toegestaan.
halvanaise eet ik AH eigen merk, maar zelf maken kan ook.
Enkelvoudige kruiden ook, vooral geen pakjes dus. Verstegen heeft veel wat gewoon mag trouwens, maar kieper Silvo bijv. er maar uit.
Glutenvrij meel kan ook goed, zoals boekweit, rijstmeel ed gebruik ik voor koekjes en cake kan je heel goed bakken van rijstmeel.
Op brood na eet ik alles wat iedereen hier eet, blueband culinesse is bijvoorbeeld prima. Maar hier bakken we in kokosvet dat is gezonder.

Pascal; ik let ook enigsinds op het histaminegehalte inderdaad. Slik ook elke dag 1 tabletje loratadine lactosevrij daarom, anders ben ik erg moe.
Ik combineer histamine, suiker, gluten, melk en soja, helemaal histamine kan echt niet bij mij.
Mede daarom ook geen varkensvlees.

Candida voedt zich goed met suiker inderdaad, met goed op suiker letten en wat ik zei kom je een heel eind.
Alle E-nummers schrappen kan ook, daarom ontbijt ik idd met smoothies omdat alles dan vers is zonder toevoegingen.
Water drinken of kruidenthee, en geen/zo min mogelijk kant en klaar, maar dat kan toch niet met gluten en melkvrij.

merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 18:53

Ok, met deze tips ben ik al heel wat!
Ontbijten met smoothies, had ik ook al in gedachte maar heb je dan niet snel honger? Dat is een probleem bij mij, ik heb heel snel een hongergevoel, ben heel snel moe en moet voor mijn job de nodige energie hebben. Ik ben verkoopster in een van de drukste winkels in de drukste winkelstraat van antwerpen, de meir. Onze winkel is iedere dag druk ook in niet solden-periodes. Ik ren de hele dag van hier naar daar voor klanten en onze taken in de winkel moeten super snel uitgevoerd worden. Alles draait om verkopen en alles moet vooruit gaan.... Daarnaast kamp ik met redelijk veel stress. De prestatiedruk ligt vrij hoog en de klanten halen soms het bloed vanonder mijn nagels.
Daarom moet ik 's morgens iets eten waar ik mee kan doorgaan tot in de namiddag. Ik heb ook op heel onregelmatige tijdstippen middagpauze. Als ik om 10u begin te werken (dan heb ik om 8u30 ontbeten), heb ik middagpauze rond 12-13uur. Maar stel dat ik begin om 12 uur of later, heb ik ontbeten rond 10u en eet ik pas mijn middagmaal rond 15-16u in de namiddag.
Ik ben er mij van bewust dat dit helemaal geen gezonde job is voor mij (op de beweging na dan) en ik ga dit ook niet mijn hele leven blijven doen maar voor de moment is iets anders nog niet aan de orde.
Ik weet dat als ik vlees zou eten, dat ik minder snel honger heb maar ik vind dat iets voor 's middags en mijn middagmaal ligt dicht bij het avondmaal aan... Wat ook weer lastig is. 's Avonds eet ik ook vaak laat omdat ik tot 19-19u30 moet werken en dan nog naar huis moet. Is ook weeral niet gezond natuurlijk...

Edit: hier zit ik dan! Op de hoogte van welke voeding het beste is voor mijn viervoeter. Onbeperkt ruwvoer, vet en vezelrijk voer, suikerarm,
e-nummer vrij ,extra aandacht voor magnesiumgehalte etc.... En ik heb geen flauw benul wat ik zelf het beste kan eten! :+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:17

Ik raad je het boek aan van Ralph moorman.
Die legt uit waarom je er honger van krijgt o.a. en dat is gebaseerd op het zo optimaal mogelijk eten zodat je geen honger hebt en toch gezond kan eten.
Als je de juiste verhouding vet, koolhydraten en eiwit eet krijg je dat niet namelijk.
Ik ontbijt met een ei, een smoothie van groente en fruit met een lepel kokosvet.
Dan heb ik echt geen honger en zit ik ook goed lang vol.
Kan je ook nog wat bij eten als je wil, maar voor mij werkt dat niet, krijg ik honger van van rijstwafel ofzo erbij.

Vet zorgt dat je suikers langzamer opneemt en zo minder snel honger hebt, fruitsuikers zijn vrij snel maar met veel groente in je smoothie trek je dat wel recht met het kokosvet. Kokosvet gaat naar energieaanmaak en niet naar vetopslag, heel gezond.
Als eiwit kan je eiwitpoeder nemen, maar ik eet gewoon een ei erbij, of twee.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:19

Ik dacht inderdaad meteen aan coeliakie (cronische ziekte waardoor je niet tegen tarwe, gerst en de meeste granen kunt)
Ik heb dit zelf ook, dus mocht je vragen hebben ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:21

Wat doe jij op melk dan ZoeyDercks?
Ik kan daar dus ook niet tegen en dat schijnt heel veel voor te komen icm gluten.
Zelfs een beetje is teveel.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:22

Ik drink 2x per dag een glas melk, dus daar heb ik dan weer geen last van.
Krijg je ook last als je brood e.d. hebt gegeten?
Het komt ook voor dat je én coeliakie hebt én lactoseintolerantie. Dat zou extreem lastig zijn qua dieet, maar het komt wel voor ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:22

Is je ontlasting regelmatig? Of is het de ene dag hard en de andere dag zacht? Heb je ook dat je het gevoel heb dat je veel moet en vervolgens heel erg weinig poept? Naar mijn idee is het eventueel een prikkelbare darm, iets waar veel mensen mee lopen.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:23

Ik had wel altijd door mijn coeliakie verstoppingen in mijn darm, daar heb ik heel lang heel smerig laxeermiddel voor moeten slikken ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:30

purny schreef:
Is je ontlasting regelmatig? Of is het de ene dag hard en de andere dag zacht? Heb je ook dat je het gevoel heb dat je veel moet en vervolgens heel erg weinig poept? Naar mijn idee is het eventueel een prikkelbare darm, iets waar veel mensen mee lopen.

PDS is imo gewoon een verzamelnaam voor het niet weten wat iemand heeft en iemand nooit getest hebben op allergieen.
De meest zinloze diagnose ever, samen met fybromyalgie.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:31

Laat je anders een keer doorsturen naar het ziekenhuis voor een darmbiopt?
Weet niet of dat zo makkelijk gaat natuurlijk, maar zo waren ze er bij mij achter.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:35

Stuur Sansje eens een PB :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:36

Ik heb dat niet eens laten doen.
Ben zelf op dieet gegaan en bij gluten en melk was het foute boel, keer op keer.
Dat was genoeg voor de dokter hier, duidelijker kan je het niet hebben.
Een narcose voor iets wat je weet of makkelijk achter kan komen vind ik zinloos.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:38

Precies, als je zeker weet dat je daarop reageert niks biopt doen e.d.
Gewoon aan het dieet houden, niet smokkelen, want als je gluten eet nemen je darmvlokken af en neem je minder goed voedingsstoffen op, wat ook weer kan leiden tot darmkanker (had je vast al wel gelezen ergens)
Én, waar heel veel mensen zich in vergissen: tarwezetmeel(!!!!), gerst, boekweitmeel, dat mag je ook niet eten als je coeliakie hebt ;) Teffmeel liever ook niet, en haver is heel vaak besmet

Als je vragen hebt over het dieet mag je me altijd een PB sturen

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:40

Kan het niet zijn dat je darm gewoon spastisch is? Dat is namelijk een van de meest voorkomende darmaandoeningen. Sommige voedingsmiddelen triggeren een reactie van de darm, maar dit hoeft niet meteen een allergie te zijn. Het is wel zo dat lactose lastiger te verteren kan zijn, dus rijstmelk of soja drinken zou een goede oplossing zijn.
Daarnaast kan het vermijden van extreem pittig eten hierbij ook werken.

Ik heb me door een allergoloog laten vertellen dat het niet meteen handig hoeft te zijn glutenvrij te gaan, maar je eerst te laten testen. Juist omdat het zo'n intensief dieet is. Ik zou dan ook eerder stoppen met het gebruiken van producten met lactose dan rigoreus alles omgooien. Het werd mij in ieder geval afgeraden toen ik dit wilde proberen.

Lactose vermijden is minder intensief terwijl het vermijden van lactose het al een heel stuk kan verbeteren.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:44

Ik ben het daar niet zo mee eens, maar dat zal zijn omdat ik het Paleo principe wel oke vind.
In het oerdieet zaten geen gluten en geen melk, zijn we niet voor gemaakt imo.
Zelf probeer ik zoveel mogelijk te eten volgens de hormoonfactor, net zoiets als Paleo alleen bij paleo mag je ook geen glutenvrije granen en hier wel.
Maar hij is ook anti-zuivel, gluten, soja en al die hap.

Het is een levensstijl die je aan moet willen nemen, en ik heb er om eerlijk te zijn heeeeel weinig problemen mee en ook niet gehad. :)
Of ik nu allergisch blijf of niet, ik denk dat ik dit zal blijven doen alleen al uit principe. :j

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:45

Dat is ook een ding waar mensen zich in vergissen; als je echt coeliakie hebt is het geen allergie, maar een aangeboren chronische ziekte

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:49

Ik weet niet wat en hoe je precies eet, maar ik heb jarenlang ernstige pijnen gehad. Uiteindelijk blijkt dat ik niet tegen melk/yoghurt kan, maar ook flink allergisch ben voor smaakversterker en aangezien dat zo ongeveer overal inzit, had ik dagelijks pijn en kon ik nog tijdens het eten vaak naar het toilet rennen..
Sinds ik de smaakverstkers (E621, maar ook alle andere benamingen die ervoor zijn) laat staan, is het een wereld van verschil.
In de jaren ervoor, kreeg ik van de huisarts vezeltjes mee, voor in de yoghurt :+ tegen mijn spastische darm, die achteraf dus heel zo spastisch niet is

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:51

Ik heb het al langer achteraf zo niet mijn hele leven.
Heb veel medicijnen gehad voor psychische klachten die door mijn Asperger zouden komen.
Maar ik was na 3 dagen dieet af van klachten die ik al mijn hele leven had. :(
Zoals het heel gevoelig zijn voor geluid enzo, ik had ook veel lichamelijke klachten maar ik wist gewoon niet beter.

Ik had enorme pijn in mijn spieren en gewrichten laatste jaren, niet te harden.
Heb ik nu mooi niet meer, net als de klachten die ik had voor ik dit dieet begon met mijn hoofd.
Constant had ik last van de minste geluiden en prikkels, dat is nu een stuk minder.
Darmklachten zijn voor mij niet de hoofdmoot geweest voor dit dieet want daar had ik geen last van.
Naja ik had ze wel, maar echte hinder van ondanks dat mijn ontlasting erg wisselde had ik er niet van.
Wel achteraf gezien ontzettend veel rugklachten die daar vandaan kwamen. -O-

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:03

Ik mis eigenlijk nog de tip om gewoon eens naar een dietist te gaan.
Die kan je goed begeleiden in het anders gaan eten en het schrappen van bepaalde voedingsmiddelen.
Ik ga ook naar een dietiste in combinatie met een osteopaat en ben zo goed als darmklachtvrij!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:23

Hierboven zijn al interessante strategieën aangedragen mocht het gaan om een allergie en ik denk ook zeker als het wel gaat om een chronische aandoening, want dan kunnen je darmen ook minder hebben. Verder zijn je klachten voor mij erg herkenbaar, vooral de pijn aan de linkerkant van je onderbuik omdat dat redelijk specifiek is.

Ik heb de diagnose colitis ulcerosa (pas na 5 jaar nadat het begon, prutser als HA die het ook maar op spastische darm gooide terwijl ik maanden niet liggend kon slapen van de pijn en veel bloedverlies had. Ik moest vooral maar minder stress hebben en afvallen) en denk dat het wel verstandig is om een doorverwijzing te vragen naar het ziekenhuis. Via een scopie (alleen roesje, geen narcose) kunnen ze je darmen bekijken en weefsel onderzoek doen.

Blijkt het geen chronische darmziekte te zijn, dan is dat heel fijn en kan je je richten op een dieet.