Gebroken vinger staat gebogen!!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LiptonLover

Gebroken vinger staat gebogen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 18:02

Ik heb een maand geleden mijn vinger gebroken gehad met mijn paard uit de trailer te halen, de ene vinger wat er langs stond was fel gekneusd. Ik heb ondertussen nog een kwartier tot 20 min. Gereden met mijn paard. Het ging me niet meer dus ben ik er maar afgegaan en zijn dan naar spoed gegaan. Ze hebben daar foto's genomen en was blijkbaar gebroken aan het kootje (denk ik) wat aan mijn hand ligt. De orthopedist is dan gekomen en heeft mijn vinger gespalkd. Hij heeft nooit gezegd waar ik mijn vinger had gebroken dus ik gok op daar omdat het daar pijn doet. Nu mijn vinger is al 3 weken ong. uit de spalk maar staat gebogen (hij stond geogen in de spalk) nu kan ik al een vuist maken, maar een rechte vinger krijg ik niet omdat als ik hem wil rechtduwen doet het veel pijn. Nu mijn vraag kun je er nog iets aan doen gaat mijn vinger nog recht komen? Moet ik terug gaan om foto's te laten trekken?
Alle tips zijn welkom

Merci!! :)

_Bianca

Re: Gebroken vinger staat gebogen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:04

Ik zou toch maar even een dokter opzoeken als ik jou was!

(heb even geTEMd, je topic staat verkeerd)

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:07

Hoelang heeft je vinger in die spalk gezeten als ik vragen mag?
Toen ik mijn vinger gebroken had heeft deze 6 weken in een spalk gezeten (ook in een kromme stand). Heeft daarna zeker een maand geduurd voordat ik hem helemaal weer kon buigen.
Ik kreeg het advies om gewoon veel te oefenen met buigen.

LiptonLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 18:07

Jha kedenk dat dat het beste is en sorry zit hier nog maar net op dus ken het niet echt!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:09

Toen ik mijn vinger brak ben ik vrij vlot naar een fysio gestuurd om het herstel goed te laten verlopen.. Ik zou als ik jou was eerst jouw HA vragen hoe het zit en of dat misschien ook goed zou zijn..

LiptonLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 18:22

Mijn vinger heeft 3 weken in de spalk gezeten, daarna mocht ik de spalk er zelf van afhalen had de orthopedist gezegd. En wat voor oefeningen zou ik kunnen doen, want ik rij paard maar ik ga ook dansen en tijdens dat dansen moet ik van een tafel afrollen on een koprol en mijn vingers moet ik daarvoor gebruiken en heb binnenkort een show. Ik ben van plan om zo snel mogelijk naar mijn HA te gaan en daar raad te vragen!

Washinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:35

Ik heb ook een hele tijd met een scheve vinger rondgelopen nadat deze gebroken was. Ben na een jaar weer terug gegaan en heb weer foto's laten maken. Mijn peesplaat was weer geheeld maar er zit nog altijd een stukje bot los (botsplinter). Plastische Chirurg heeft me doorverwezen naar een ergotherapeut. Daar heb ik allemaal oefeningen gekregen. Vorige week was mijn laatste behandeling, heb nu mijn vinger voor 80% ''terug''. Helaas nog altijd (te) dik, (te) gevoelig en (te) scheef. Nu moet ik over een half jaar weer terugkomen, is er geen verbetering dan gaan te kortikosteroiden spuiten en opereren.
*dit is niet als bangmakerij bedoelt, mocht dit zo overkomen*

Mijn tip: Ga alsjeblieft zo snel mogelijk naar je DA als je de boel niet vertrouwt. Want dat wat ik nu doormaak gun ik je niet :(:)

LiptonLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 18:40

Oeii dat klinkt echt niet goed ik zal zo snel mogelijk een afspraak maken met HA want vertrou het eigelijk ook niet ik kan niet meer mee sporten op school en mijn ouders zeggen dat als het gaat ik toch loet mee sporten maar we doen nu basketbal en vertrouw het niet sporten met mijn vinger dus moet ik een nieuw doktersattest gaan halen. En ik denk niet dat ik hetzelfde mee wil maken als jij Washinton want ik heb 11 mei een show van dansen en zoals ik al had gezegd moet ik van een tafel koprol doen en daar moet ik dan op steunen en als k hem dan niet re ht heb zal ik niet kunnen dansen ermee!!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:18

ON >MW

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:52

Ik had ook een voorval met mijn vinger, dacht gekneusd (evenals de dokter toen dus vond het wel best). Toen deze vinger na enkele weken echt krom bleef staan weer terug gegaan en doorverwezen en voor de zekerheid foto's laten maken en bleek deze toch gebroken te zijn geweest. Maar inmiddels alweer zo goed als geheeld (echter na ca. 7 weken werd me nog steeds expliciet afgeraden volleybal en andere vingerbelastende dingen te doen!)

Wat ik later begreep is dat door het helen van de breuk het bot wat uitbundig nieuw bot aanmaakt, merk ik ook bovenop. In mijn geval grote kans dat dit het peesje wat het strekken van je vinger bovenaf aanstuurt iets klem heeft gezet, dit zou nog weg kunnen trekken.

Moraal van mijn verhaal, niet door lopen maar op je strepen staan en zeker achteraan gaan. :j

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:54

Heb ik ook. :)

Ze dachten dat ik mijn pink op twee plekken gebroken was dus op die manier gespalkt, later bleek het op drie plekken te zijn en hij is altijd scheef gebleven..

Als je het niet vertrouwt, ga snel terug..
Voor je het weet moeten ze je vinger opnieuw breken (ja, echt...) willen ze m weer recht kunnen zetten!

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:03

Ik heb ook een kromme vinger.
Heb m een paar jaar geleden eens tussen de laadklep van een vrachtwagen gestoken; dat bleek niet zo'n slimme actie.
Het heeft een flinke tijd veel pijn gedaan, ik dacht altijd dat ie gewoon zwaar gekneusd was geweest, maar ik heb er altijd een verdikking op gehouden, en dus een kromme stand.
Ik kan m nu wel weer gewoon bewegen.
Zou deze dan ook gebroken kunnen zijn geweest?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:03

Ik zou even overleggen met je arts hoor.. Want dit klinkt niet helemaal goed.

Ik heb mijn vinger ook gebroken gehad en ben hier vrijwel direct aan geopereerd. Een nogal gecompliceerde breuk in het middelste kootje (soort van gespleten) en het bovenste gewricht. Maar ook bij mij staat deze scheef, vooral als ik een vuist maak duwt het topje echt tegen de vinger er naast. De breuk zelf is prima genezen. In het bot zelf zit nog een pin, na de operatie heeft er nog een pin in het gewricht gezeten en stak een stukje uit mijn vinger, deze is er een paar weken later uit getrokken. En ja, daar zit nu een bobbeltje en is vreselijk gevoelig. Als ik me daar stoot.. Pijnlijk. Ik heb er verder weinig last van, met kou over overbelasting voel ik het nog wel.

Maar wellicht valt er bij jou nog wat aan te doen dus ik zou zeker even overleggen! En inderdaad fysio, heb ik ook veel aan gehad.
Laatst bijgewerkt door Phrono op 17-04-13 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:09

Ik heb november mijn beiden middelvingers gebroken na de val van een paard (knap he, allebei de middelvingers :+ ).

Mijn linker vinger is van het bovenste kootje een chip afgebroken en de pees is doorgesneden door de chip wat later. Het topje van mijn vinger kan niet meer recht en dat gaat ook niet meer gebeuren. Verder zit er op het bot een bult, die gaat ook niet mee weg, volgens mij is het gewoon nieuw bot, maar dan iets te veel.

Mijn rechtervinger scheur in het middelste kootje en de bandjes gedeeltelijk of helemaal afgescheurd. Die pezen zijn verkeerd aangegroeid waardoor ik een hele dikke vinger heb aan de rechterzijkant van mijn vinger. Moet nog naar de chirurg maar heb geen zin te laten opereren dus denk dat die gewoon zo dik blijft en dat de pees niet goed blijft werken.

Ik heb nog regelmatig last van mijn vingers maar heb ze ook niet gespalkt en nauwelijks gestopt met werken (werk met paarden) dus zal het ongetwijfeld zelf in de hand hebben gewerkt.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:17

Chaos, dat klopt dus wel met dat mij verteld is dat bot zich eerst gaat overcompenseren met aangroeien na een breuk.

Overigens heb ik om me heen wel enkele ervaringsverhalen van vingerproblemen die na vele jaren echt tot gruwelijek problemen/ pijnen en hersteloperaties hebben geleid duslijkt me wel iets om voorzichtig op te zijn en niet laks mee te zijn met zulk soort klachten..

Washinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:23

[quote="Bienotje"]Chaos, dat klopt dus wel met dat mij verteld is dat bot zich eerst gaat overcompenseren met aangroeien na een breuk.

Ruimt je lichaam deze overcompensatie zelf weer op of moet dat operatief gebeuren? :7

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:24

Ja ik ook. Iedereen zegt het ook tegen mij. Ook mijn baas enzo, en haar man met name. Want die heeft ook lots of vinger-troubles.

Maar ik zou ik niet zijn als ik niet eigenwijs was. :o

Het is nu prima leefbaar overigens hoor. Ben nog een keer terug geweest naar de chirurg omdat ik me afvroeg waarom mijn peesje aan de linkerkant niet meer werkte en die bleek dus doorgesneden door de chip. Niet met de val. Dit komt ook niet meer goed zegt ie. Het nieuwe bot, of de bult, doet nog zeer, maar ook dat ging niet over of over lange tijd.

Mijn rechtervinger vind ik het vooral vervelend dat ik de pees voel schuiven over mijn bot heen. Net alsof die uit positie knakt. Over of onder het gewricht zei de arts?? Maar als dat bleef en ik bleef lasthouden (soms moet ik hem zelf rechtzetten omdat de pees gewoon niet reageert) moest ik zeer ws een operatie. Maar dat kan ik me niet permitteren dus ik hoop maar dat het goed blijft gaan. :P :D

Voor nu red ik me overal weer mee. Je past je snel aan. In het begin kreeg ik geen Cola-fles open gedraaid enzo. :P

Washinton: Als het goed is lost bot niet zomaar weer op nee. :P

Washinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:29

Chaos schreef:
Washinton: Als het goed is lost bot niet zomaar weer op nee. :P

Daar was ik al bang voor... Mijn ergotherapeut noemde dat dat ook nog mogelijk was, maar had daar zo mijn vragen over :Y)
Bij mij is het mijn linker ringvinger. Zijn hier meer mensen die hierdoor de teugels niet meer normaal kunnen vasthouden?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:31

Ik kon een heel poos geen goede vuist maken. Nu wel weer, probleem is meer na het rijden, dan blijft ie in vuistvorm staan. :') Soms doet het zeer als mijn ringvinger tegen mijn middelvinger drukt. Maar jij heb de druk van de teugel, dat zal ook niet fijn zijn.

Washinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:36

Daar zit ik ook mee, kan ook geen goede vuist maken. Omdat het dus mijn ringvinger is, rijd ik op het moment de teugels tussen mijn ring- en middelvinger in i.p.v. pink en ringvinger.

Ik zit er alleen wel een beetje mee. Ik rijd wedstrijden en heb er al commentaar op gekregen, is het dan verstandig om dispensatie aan te vragen? Ik vind het altijd zo banketstaaf om voor zulk soort zaken dispensatie aan te vragen :Y)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:38

Tja, weet niet.

Ik heb ook even zo gereden maar ik vond het niet prettig dus gewoon weer normaal verder gereden en het ging/gaat steeds beter.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:54

In theorie werd mij verteld zou dat overenthousiaste bot zich weer wat bijstellen, maar n praktijk geloof ik nie dat dat weer tot de sitautie ervoor zal gebeuren. Maar het extreme zou nog wel eens kunne bijtrekken wat ik begreep.

Chaos misschien beetje flauw maar door laksheid van doktoren die mij verzekerden dat het wl goed zat zou ik het toch wel frustrerend vinden als jij er zonder kleerscheuren verder vanaf komt en ik na nu aandringen op hoe het ervoor staat alsnog over een paar jaar er de gevolgen van op mijn bord krijgen. Zelf weten ook wat mij betreft. Ik snap alleen niet zo goed wat je beweegredenen zijn om een operatie die je op de goede weg brengt te negeren. Weinig stoer aan, maar dat is aan jezelf ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:55

Ik vind mezelf niet stoer hoor, haha. Ik zie het nut niet van een operatie. Ja hij zal beter functioneren maar niet zoals het was. Nouja dan hoeft het van mij niet, ik red me er prima mee en kan goed met pijn leven. Dat jij het oneerlijk vindt heb ik geen boodschap aan, het hele leven is oneerlijk.

Ik kan over een paar jaar altijd nog doen besluiten het te laten opereren, wellicht past het me dan beter qua werk of acht ik het wel nodig door toenemende pijn. Een zorg voor later iig.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 08:38

Oneerlijk heb ik niet gezegd, je snapt volgens mij prima wat ik bedoel. Maar hopelijk valt het mee voor je :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 09:17

Ja en dat vind ik lichtelijk zeuren.... Ik heb ook pas na twee weken fotos laten maken omdat de arts niet dacht dat het gebroken was, zelfs niet toen ik zei dat ik het heb horen breken. Zo gaat dat nu eenmaal.