Ervaring met 'bone bruises' (botkneuzingen) gevraagd...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

madelein

Ervaring met 'bone bruises' (botkneuzingen) gevraagd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 12:25

Hallo bokkers!
Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met de zogenaamde 'bone bruises'.

Ik heb 3 weken geleden een nare val gemaakt met skien. Mijn ski draaide naar achteren, en ging niet uit, waarna ik ook op dit been gevallen ben ( terwijl mijn onderbeen dus naar achter gedraaid was). Gelijk veel pijn, en een gigantisch dikke knie.
Nu kan ik nog steeds niet lopen. In huis gaat het redelijk, een paar passen en dan weer flinke pijn. Kan het absoluut niet volledig belasten. Als ik op een dag wat teveel loop ( lees: strompel :+ ) heb ik de nacht erna veel pijn, en de dag erna ook.

Afgelopen week de uitslag van de MRI gehad.
Wonder boven wonder zijn alle kruisbanden en menisci nog heel!! Alleen een afwijking gezien van een pees van mijn knieschijf, maar daar doen ze nu niks mee.
Daarnaast zijn er op diverse plaatsen 'bone bruises' gezien, over mijn hele tibiaplateau, en het eerste deel van het kuitbeen ( fibula).
Dit schijnen haarscheurtjes te zijn die tot in het beenmerg lopen. En dit is bij mij dus over een vrij groot oppervlak ( eigenlijk het hele gedeelte van het onderste deel van het knie gewricht)
De arts wist mij weinig over de verdere prognose/verloop te vertellen. Ik moet naar de fysio om, zonder mijn knie te belasten, toch mijn bovenbeen spieren weer een beetje op orde te krijgen.

Ik heb ea op internet opgezocht, en daar werd ik niet bepaald vrolijk van.
Het schijnt dat de herstelduur bij uitgebreide kneuzingen ( waar ik mezelf dan maar even onder schaar }> ) tot aan een jaar kan duren. De heftige pijn die ik nu heb kan maanden aanhouden.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen. Duurde dit echt zo lang? Wanneer konden jullie weer werken en rijden?

Corelli

Re: Ervaring met 'bone bruises' (botkneuzingen) gevraagd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:32

Ik heb hier geen ervaring mee, dus heb geen tips, maar wil je wel alle beterschap wensen! :(:) Hoop dat de genezingstijd toch meevalt en je snel weer de oude bent :)

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 13:25

Dank je wel!

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:34

Ik heb er ook geen ervaring mee, maar het klinkt erg pijnlijk! Veel beterschap :)

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:57

hee.. ik reageer eigenlijk nooit op topics en ben dus eigenlijk een zogezegde stille meelezer;) maar ik heb ook bone bruise in mijn knie gehad. En ik kan bevestigen dat je pijn zeker nog 9 maanden tot een jaar aan kan houden. Absoluut niet prettig en zeker gekmakend. Langzaam zal je wat minder pijn krijgen en weer wat actiever kunnen worden maar het gaat erg, erg, erg langzaam.. Mijn knie is nu weer bone bruise-vrij gelukkig.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:04

ik doet het eerste jaar fysiotherapie, heb de knie net achter de rug :)
Gelukkig voor jou dat er niets met je kruisbanden, collaterale banden of meniscus aan de hand is :)
je ligamenten patellea (die dus van knieschijf naar tibia loopt) zal wel wat zijn opgerekt of ingescheurd.

Met botkneuzingen heb ik nog geen ervaring! wat ik wel weet is dat het super belangrijk is om je been sterk te houden,
anders verslappen je spieren door het niets doen op en duur zo erg dat het hele gewricht instabiel word, al helemaal
nu je ligamenten patellea ook niet op zijn optimale conditie is. Sporten zie je waarschijnlijk nog wel kan doen:
- paardrijden zonder beugels (goed voor de adductoren en bilspieren)
- zwemmen
- fietsen op home trainer

Ik wens je in iedergeval heel veel succes met je hersel en hoop dat de pijn je mee gaat vallen :)

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 16:23

donsje schreef:
hee.. ik reageer eigenlijk nooit op topics en ben dus eigenlijk een zogezegde stille meelezer;) maar ik heb ook bone bruise in mijn knie gehad. En ik kan bevestigen dat je pijn zeker nog 9 maanden tot een jaar aan kan houden. Absoluut niet prettig en zeker gekmakend. Langzaam zal je wat minder pijn krijgen en weer wat actiever kunnen worden maar het gaat erg, erg, erg langzaam.. Mijn knie is nu weer bone bruise-vrij gelukkig.

hmpf... Bedankt voor je reactie.
Heb me er wel op ingesteld, maar van mijn super drukke, sportieve leven ( eigen paard, drukke baan als verpleegkundige op de IC) naar helemaal niks meer kunnen valt me zwaar.
Goed te horen dat jij nu klachten vrij bent!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:27

Ik heb in juli ofzo mijn kleine teen gebroken en een zwaar gekneusd middenvoetsbeentje.
Heb er nog steeds min of meer last van, die voet is wat stijver en na een nacht slapen schiet er wel eens een steek door heen.
Die kleine teen heb ik geen last van, maar die kneuzing nog steeds.
Het blijft lang gevoelig, maar het werd wel na verloop van tijd weer functioneel hoor.
Enige is dat er in mijn voet e.e.a. verkort is, dus ik moet even opletten dat ik niet verkeerd loop met hardlopen.

Als ik jou was zou ik wel even krukken regelen.
Als ik het maar om ondersteund te kunnen lopen zodat je niet verkeerd gaat belasten!
Klinkt heel suf, maar in frankrijk met mijn voet kreeg ik gewoon krukken van de verzekering.
Ik kon toen ook alleen mijn hiel belasten, dus echt makkelijk lopen kon ik niet.
En daar was ik echt heel blij mee, dan kon ik toch goed uit de voeten zonder bang te zijn een misstap ofzo te maken wat zeer zou doen. :)
Ik had na 1 dag strompelen met mijn voet al behoorlijke pijn in mijn rug.
Heb toen 3 dagen er mee gelopen, een dag ontlasten, dag twee iewat in beweging brengen en weer wat belasten en daarna iets ondersteund lopen.
Toen heb ik ze weg gelaten, want met de krukken kon ik zo lekker in beweging blijven dat de zwelling na 3 dagen weg of veel minder was.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 16:32

@ Loveidefix: Bedankt voor je reactie.

In het verslag hebben ze het over de mediale patella retinaculum, die maakt een knik bij de aanhechting met de mediale collaterale band. Geen idee wat dit dan inhoudt, jij?
De rest van de banden zijn inderdaad flink opgerekt.

Je andere tips houdt ik even in m'n achterhoofd. Kan er nu nog niet heel veel mee.
Ik heb gisteren een kleine 20 min zonder zadel op m'n paard gezeten, alleen gestapt. Voelde toen super goed, onderbeen lekker ontspannen laten meebewegen. Maar helaas, vannacht en vandaag weer super veel pijn. Weer aan de pijnstilling moeten gaan...

Zwemmen en fietsen moet ik ook niet aan denken nu. Ik kan niet eens lopen... Bij elke beweging van mijn rechterbeen ( bukken, staan, lopen, etc) schieten er nare pijnscheuten door mijn knie en onderbeen.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 16:33

moonfish13 schreef:
Ik heb in juli ofzo mijn kleine teen gebroken en een zwaar gekneusd middenvoetsbeentje.
Heb er nog steeds min of meer last van, die voet is wat stijver en na een nacht slapen schiet er wel eens een steek door heen.
Die kleine teen heb ik geen last van, maar die kneuzing nog steeds.
Het blijft lang gevoelig, maar het werd wel na verloop van tijd weer functioneel hoor.
Enige is dat er in mijn voet e.e.a. verkort is, dus ik moet even opletten dat ik niet verkeerd loop met hardlopen.

Als ik jou was zou ik wel even krukken regelen.
Als ik het maar om ondersteund te kunnen lopen zodat je niet verkeerd gaat belasten!
Klinkt heel suf, maar in frankrijk met mijn voet kreeg ik gewoon krukken van de verzekering.
Ik kon toen ook alleen mijn hiel belasten, dus echt makkelijk lopen kon ik niet.
En daar was ik echt heel blij mee, dan kon ik toch goed uit de voeten zonder bang te zijn een misstap ofzo te maken wat zeer zou doen. :)
Ik had na 1 dag strompelen met mijn voet al behoorlijke pijn in mijn rug.
Heb toen 3 dagen er mee gelopen, een dag ontlasten, dag twee iewat in beweging brengen en weer wat belasten en daarna iets ondersteund lopen.
Toen heb ik ze weg gelaten, want met de krukken kon ik zo lekker in beweging blijven dat de zwelling na 3 dagen weg of veel minder was.

Thanks voor de tips.
Ik loop al 3 weken met krukken, kom amper vooruit zonder :+ . Loop nu met krukken, en zet dan wel mijn voet op de grond, maar zonder kracht te zetten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:38

Dat deed ik inderdaad ook, want vooral een misstap of drempel ofzo deed bij mij echt zeer!
Had ook echt meer pijn aan mijn middenvoetsbeentje, een teen kan je wel ontlasten zeker je kleine teen.
In nederland krijg je geen krukken voor zoiets, daar wel gewoon.
Ik was toen ook op vakantie, kamperen.
Dus ik moest ook gewoon douchen in een toiletgebouw, naar het strand, naar de caravan en dergelijke.
Wel even anders als in en rond huis.

Neem goed je rust hoor, hoe klote het ook is!
Je knie moet lang mee. :)

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 16:51

Pff ben blij dat ik in m'n eigen huisje zit haha!
Kan ik mooi naar de sneeuw kijken buiten... }:0

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:54

Haha, ik was ook echt heel blij toen ik zag dat ik krukken kreeg. :')
Dan merk je inneens hoeveel je toch ongemerkt loopt.
Heb jij ook van die vreselijk beurse en zere handen van je krukken?
Ik was echt blij dat ik er na 3 dagen af was, mijn hele handen waren blauw. :Y)

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 17:00

Ja heb ik ook. In huis loop ik niet veel, maar na een dagje ziekenhuis voel je het wel!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:49

madelein schreef:
@ Loveidefix: Bedankt voor je reactie.

In het verslag hebben ze het over de mediale patella retinaculum, die maakt een knik bij de aanhechting met de mediale collaterale band. Geen idee wat dit dan inhoudt, jij?
De rest van de banden zijn inderdaad flink opgerekt.

Je andere tips houdt ik even in m'n achterhoofd. Kan er nu nog niet heel veel mee.
Ik heb gisteren een kleine 20 min zonder zadel op m'n paard gezeten, alleen gestapt. Voelde toen super goed, onderbeen lekker ontspannen laten meebewegen. Maar helaas, vannacht en vandaag weer super veel pijn. Weer aan de pijnstilling moeten gaan...

Zwemmen en fietsen moet ik ook niet aan denken nu. Ik kan niet eens lopen... Bij elke beweging van mijn rechterbeen ( bukken, staan, lopen, etc) schieten er nare pijnscheuten door mijn knie en onderbeen.

Ahh oke! nou dit betekend hoogst waarschijnlijk dat je mediale band ook een klap heeft gehad.
omdat het veel leuker is om zelf te zien heb ik even een linkje voor je opgezocht! http://www.innerbody.com/image_musc09/ligm02.html
hier kan je heel duidelijk op zien waar de banden precies lopen. Wanneer je tibia blijft staan en het femur naar mediaal draait rekt de collaterale mediale band erg uit en kan zelf scheuren, ook bij erge valgus van de knie (naar binnen buigen) kan dat gebeuren. Hoogst waarschijnlijk is dit dan gebeurd en is je patella daarbij nog heel ongelukkig verschoven zodat ook het mediale retinaculum van de patella de mediale band nog naar voren heeft getrokken.

(ik vind het allemaal reuze interesant, jou knie :o )

Edit: je moet sporten natuurlijk op geleidingvan pijn doen! lopen zou ik sowieso niet proberen omdat je gewicht dan 2x zo zwaar op dat been leund, goed onbelast bewegen is wel goed voor je. Het mag een beetje pijn doen maar je moet er niet van van je stokje gaan. loop je al bij een fysio inmiddels?

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 21:04

Mooi plaatje, bedankt! Fijn dat tenminste iemand mijn knie interessant vindt! :P

Ik ga vanaf maandag naar de fysio ( die bikkel werkt gewoon 2e paasdag!) dus ben benieuwd.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:08

Ik wens je veel succes.
Mijn man heeft ook een botkneuzing gehad in zijn knie.
Die heeft er bijna 2 jaar last van gehad.
Vooral met traplopen en draaien had hij last.
Voor hem had fysio weinig nut.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 21:45

saden schreef:
Ik wens je veel succes.
Mijn man heeft ook een botkneuzing gehad in zijn knie.
Die heeft er bijna 2 jaar last van gehad.
Vooral met traplopen en draaien had hij last.
Voor hem had fysio weinig nut.

Haha dat klinkt opbeurend... ;)
Is hij er nu wel van af? Hoe lang duurde het voor hij weer enigszins de dagelijkse dingen kon doen?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:51

Doe gewoon dingen naar je pijn, en wacht het zelf af.
Maak jezelf niet onnodig bang. :)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 01:15

Ik heb er geen verstand van maar ook ik wil je sterkte wensen. Lijkt me erg pijnlijk.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 04:19

Hij is er nu weer helemaal vanaf.
Hij kon na 6 maanden ongeveerl wel weer wat lopen en doen maar omdat hij voor zijn werk nog al veel trap moet lopen heeft hij lang nog last gehad. Hij heeft 2 jaar hulp op het bedrijf gehad.
Als hij maar rust hield was het wel goed. maar zodra hij meer ging doen ging het weer de verkeerde kant op.
Dus neem voor al in het begin wel je rust. Anders duurt het alleen maar langer!

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 17:37

Dat is dan wel weer fijn om te horen :)

Ik doe zo rustig aan mogelijk ;)

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:12

@madelein
jammergenoeg ben ik niet klachtvrij.. de bone-bruise is dan we genezen.. ik blijf chronische pijnklachten houden, o.a. als gevolg van de bone-bruise.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 14:35

donsje schreef:
@madelein
jammergenoeg ben ik niet klachtvrij.. de bone-bruise is dan we genezen.. ik blijf chronische pijnklachten houden, o.a. als gevolg van de bone-bruise.

Wat irritant! Hoe lang is het geleden dat je de blessure hebt opgelopen? En hoe was het gebeurd?
Ik hoop heel erg voor je dat je er wel nog ooit van af komt!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:51

donsje schreef:
@madelein

Dan ga ik nu komen met iets wat je niet aan ziet komen denk ik.
Heb je aanwijzingen voor voedselintoleranties?

Ik heb allebei mijn schouders uit de kom gehad en die leverden me veel klachten op, ook lang erna.
Toen ik om andere reden op een gluten en melkvrij dieet ging waren die klachten spontaan weg of veeeel minder.
Waarschijnlijk omdat zoiets je pakt op je zwakke punt ofzo, andere verklaring heb ik niet.
Nu heb ik totaal geen last meer van mijn schouders.
Terwijl mijn rechter echt kapot zou moeten zijn. Ik kreeg de boodschap: ''Ik ga deze schouder kunnen verbeteren, maar pijnvrij wordt je niet.''
En nu ben ik wel mooi pijnvrij, ja ik moet niet gaan badmintonnen of tennissen ofzo maar alle verdere dingen merk ik weinig.
Op de sportschool merk ik het wel met krachttrainen ofzo dat het een zwak punt is, maar dat is alles.