Migraine

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

monnikenburg

Migraine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 19:18

Zijn er meer mensen hier op bokt die last hebben van migraine?
Ik heb het de afgelopen 2 weken weer al 7 keer gehad en wordt het zo spuug zat.
Ik heb wel goede pijnstillers maar de aura die ik er voor krijg maakt me erg onzeker, zeker als ik ergens heen moet.
Nu heb ik de afgelopen 2 weken heel erg veel stress gehad dus ik denk dat dat de boosdoener op dit moment is want zoals nu heb ik nog niet eerder gehad.
Meestal zaten er toch wel enkele dagen tussen de aanvallen heen maar afgelopen week heb ik 4 dagen achter elkaar steeds een aanval gehad.

Hoe gaan jullie daar mee om?

maj0

Re: Migraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:21

Heb geen migraine, maar wel chronische hoofdpijn.

Weet dus hoe lastig en pijnlijk migraine kan zijn. Stress kan idd de oorzaak wel zijn.

Wel goed je rust pakken na zon aanval he :D en hopelijk gaat het weer wat beter met je

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:22

Rust en regelmaat...als ik een aanval aan voel komen neem ik snel medicatie, soms helpt het, en zo niet, volgende medicatie en bed in, donker en natte koude doek en HOPEN dat het snel over is!

Zorgen voor geen stress ( moeilijk soms) en op je voeding letten, voldoende rusten dus.
Toen ik jong was ( haha klinkt raar ) had ik minder aanvallen maar heftiger, toen vond ik het veel erger, nu heb ik er mee leren omgaan, als ik voel dit gaat niet zo lekker, bel ik alles en iedereen af en doe een dag niks. Meestal kan ik er dan weer een weekje tegenaan!

Sterkte ermee!

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:25

Ik heb migraine en spierspanningshoofdpijn.
Als je t zo vaak hebt zou ik een keer naar de huisarts gaan. Dan kun je medicijnen krijgen die migraine voorkomen.
Wat bij mij heel goed hielp is craniosacraaltherapie.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:31

Ik slik al jaren profylaxe, en heb momenteel een combo van meds die de frequentie laag houden (ongeveer drie aanvallen per maand, zonder meds zo'n 21-22 aanvallen per maand!).

Wel gebeurt het helaas nog wel eens dat het fout gaat, vooral als ik op vakantie ga en bv. door een aantal tijdzones vlieg, dan is mijn hoofd helemaal van slag en krijg ik elke dag zware aanvallen. Om dat te doorbreken helpt bij mij enkel een stootkuur prenisolon (5 dagen aaneen). Dat zou een oplossing kunnen zijn, maar ik vrees dat je dat niet zomaar kan krijgen zonder een recept van een neuroloog.

Maar als zoiets vaker gebeurt zou ik in elk geval aan de bel trekken bij je huisarts of neuroloog. Het is zeker niet zo dat er niets aan te doen valt.

Veel sterkte!

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:34

Heb al m'n hele leven migraine. Heb zoals de huisarts ook zegt de pech dat ik heftige aanvallen heb en bij een aanval echt het complete plaatje heb (niets meer kunnen zien/vreselijke pijn/door m'n benen zakken/niet kunnen praten/overgeven/duizeligheid/tintelingen en gevoel kwijtraken in bepaalde lichaamsdelen etc).
Als ik een aanval krijg, gebruik ik een Imigran zetpil. Dat helpt zodanig dat ik na het ergste overgeven een paar uurtjes rustig kan slapen. Moet meestal wel een paar dagen in bed blijven en het kan soms een week duren voor ik me weer helemaal normaal voel.
Tegen de misselijkheid drink ik een glaasje cola met een suikerklont er in. Krijg het moeilijk weg op dat moment, maar de misselijkheid wordt echt een stuk minder.

Heb een aantal jaar dagelijks Metoprolol geslikt om aanvallen te voorkomen. Ben er pas mee gestopt om te kijken hoe dat gaat.

TS, heb je al medicijnen van de huisarts?

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 19:57

Jeetje wat hebben sommige van jullie het erg. Vond het bij mij al extreem veel.
Ik werdt er gewoon bang door, angstig dat er iets ergers zou gebeuren ofzo maar heb ondertussen op internet gelezen dat dat verder eigenlijk ook niet echt kan zeg maar.
Als ik zo´n aura krijg dan neem ik gelijk een sumatriptan in en ga dan even op bed liggen tot de auro weg is, vaak is het beetje hoofdpijn wat ik dan nog krijg wel zodanig te verdragen dat ik soms gewoon weer verder kan zo niet dan slaap ik een paar uur en dan kan ik er wel weer tegenaan.
Ik gebruik dagelijks sumatriptan voor mijn hartritme stoornissen en gebruik ook nog een anti depresivia.

Ik ga morgen de huisarts bellen om te vragen of er niet nog iets anders voor me is, zeker nu. Door de stress is mijn kop gewoon steeds aan het malen en vrees dat dat nog wel even zo door zal gaan aangezien het niet goed met mijn moeder gaat en ze woensdag naar een cardiocentrum voor onderzoek moet.
Dus ja daar ben ik steeds mee in de weer zeg maar.

Bedankt voor jullie reacties, dat geeft me toch weer een wat geruster gevoel.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:33

Oef.. Deze topics lijken wel uit de lucht te vallen laatste tijd! Behoorlijk wat topics over geweest. Zelf ook heel veel last gehad. Zo'n 5x per week en kon dan helemaal niks meer... Ook een topic van gemaakt: [MW] Help..?! Altijd maar extreme hoofdpijn/migraine..
Inmiddels eindelijk dé medicijnen gevonden. Helaas nog wel vaak dat t komt opzetten, maar even slikken en dan is t binnen een halfuur weg. Zal de naam morgen even voor jr opzoeken. Lig nu in bed op mijn mobiel. :)

Ieder geval heel veel sterkte!

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:14

Ik heb migraine. Ben momenteel onder behandeling bij een hoofdpijnkliniek. Ga aankomende week ook door de MRI. Ik heb 3 maanden een dagboek bijgehouden en het was absurd hoeveel dagen ik hoofdpijn had. Ik heb nu beta blokkers sinds 13 maart en heb pas 2x een dag hoofdpijn gehad. De migraine pillen vind ik niet zo fijn want dan ben ik 2 uur niet aanspreekbaar. Ik gebruik sumatriptan. De bètablokkers moet ik eigenlijk 2 pillen per dag van nemen maar dan ben ik van de wereld

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 07:32

Sorry dat ik jullie topic zo binnen kom duikelen dames. Maar ik vind het niet echt nodig om een nieuwe topic te openen :Y)

Ik heb nu een aantal keer gehad dat ik een beetje duizelig en met flinke hoofdpijn wakker wordt. Dan denk ik elke keer "och valt wel mee, gaat wel over als ik even wat eet en drink" en ga dan gewoon naar school. Na een tijdje word ik dan nog veel duizeliger, krijg enorme bonkende en stekende hoofdpijn en word ook heel erg misselijk, tot overgeven aan toe (soms meerdere keren).
Zaterdag moest ik naar de kunstacademie voor cursus (in Rotterdam) en toen werd ik onderweg ineens erg duizelig (zag ook een soort donkere vlekken en lichtflitsen), misselijk, enorme hoofdpijn en werd ook helemaal naar van licht e.d. Helaas was het erg druk in de trein dus dat maakte het ook niet beter. Heb op Gouda rechtsomkeert gemaakt terug naar huis, voelde me echt heel erg naar :\ Heb de hele dag verder in bed gelegen in het donker, meerdere malen overgegeven en die hoofdpijn is nu nog niet weg. Ibuprofen helpt wel iets, gelukkig.. Heb het nu dus een aantal keer gehad in een paar weken tijd. De eerste keer (2 weken geleden zoiets) dat ik het had waren m'n ogen de dag ervoor gedruppeld, dus dacht ik dat het daardoor kwam.. Maar zaterdag bijvoorbeeld was er niet echt een aanwijsbare reden.

Moest vanochtend weer gewoon naar school maar kreeg het toch weer even benauwd in de -wederom- overvolle trein. Was bang dat het weer zou gaan gebeuren, maar gelukkig niet.

Nou heb ik geen idee of het uberhaupt migraine is (behalve hoofdpijn voel ik me maar een halve dag zo ziek), wat ik er mee aan moet en vooral, wat ik in godsnaam moet als het weer gebeurt. Dus ik hoop hier misschien wat herkenning en tips te vinden. Want ik vind het echt enorm naar, zeker als ik op school weer de halve wc onderkots :=

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 09:48

Nou klinkt wel degelijk als migraine hoor. Vooral omdat je eerst een soort duizeligheid ervaart met vlekken enzo. Dat klinkt mij als een aura, een voorbode dus op je migraine.
Als je dat hebt, heb je dan ook al hoofdpijn of krijg je dat pas als die vlekken weer weg trekken?
Wat ik je zo zou aanraden is als je die vlekken krijgt gelijk even een flinke dosis pijnstillers te nemen en eventueel een anti misselijkheids tablet. Wellicht dat je het dan al een beetje op kan vangen voor het uberhaubt gaat beginnen qua pijn enzo.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:52

Ik zou in elk geval naar de huisarts gaan, en een hoofdpijn dagboek gaan bijhouden. Dat laatste klinkt misschien overdreven, maar als je dat doet nemen ze je al snel veel serieuzer dan wanneer je 'simpel' met hoofdpijnklachten aankomt.
Geef goed zaken aan als data, tijdstip, wat je ervoor deed / at etc. (ook als je sliep), welke symptomen je had (misselijkheid, flitsen voor je ogen e.d.), aan welke kant van het hoofd de pijn zat, welke pijnstillers je hebt genomen, wanneer (liefst dus zsm als je aan aanval voelt aankomen), en of ze ook hielpen (erg belangrijk!).
Niet mee blijven rondlopen, en zeker niet afwachten met het idee van "misschien gaat het wel weer over na een uurtje" o.i.d. (mijn eigen valkuil!). Migraine zet altijd door. :-(

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:58

Ik heb jarenlang heel veel last gehad van hoofdpijn/migraine. Soms meerdere dagen per week. Het enige dat hielp was naar bed gaan, licht uit, alle geluiden buiten sluiten, pijnstillers en een slaaptabletje nemen zodat ik lekker kon slapen. De dag erna was ik altijd helemaal kapot. Het was regelmatig zo erg dat ik moest overgeven, last had van duizeligheid of door de pijn gewoon niet meer mee kreeg wat er om me heen gebeurde.

Ik ben toen meerdere keren bij de huisarts geweest en heb er medicatie voor gekregen. Die tabletten hadden best nare bijwerkingen dus nam ik ze niet zo graag.

Vorig jaar ben ik dan eindelijk achter de oorzaak gekomen van mijn vele hoofdpijn; ik had mijn nekwervels scheef staan. Ik ben toen in meerdere sessies helemaal gekraakt (mijn bekken stond ook scheef, en meerdere ruggenwervels ook) en sindsdien heb ik amper nog hoofdpijn en heel zelden nog migraine. De aanvallen die ik nu heb hangen vaak samen met mijn stopweek (en is ook een bekende bijwerking van mijn pil) of wanneer ik lange dagen heb en veel prikkels moet verwerken.

Inderdaad, wat Dallista zegt, een dagboek bijhouden over wanneer en hoe vaak je migraine krijgt. Schrijf er dan ook bij wat je die dag gegeten/gedaan hebt, want misschien is er uiteindelijk wel een oorzaak te vinden voor de migraine.

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:19

Helaas ben ik ook bekend met het fenomeen migraine met aura's. Zoals je al aangeeft zijn het ook bij mij de aura's en het algehele aparte gevoel (niet meer uit mijn woorden kunnen komen, mensen niet meer herkennen, dove vingers en bovenbenen en gewoon in de war zijn) wat mij nog altijd angstig maakt.
Zodra deze klachten over zijn dan blijft nog de hoofdpijn over, maar ik kan die pijn goed hebben.
Ook ik vind het erg vervelend dat me dit op elk moment zo maar kan overvallen.
Ik moet het afkloppen, maar ik heb er inmiddels lang niet zo vaak meer last van als vroeger.
Ik gebruik Imigran in een injectiepen en dat werkt super snel tegen de aura's. Ga ik ergens naar toe waar ik niet zo maar weer thuis ben, dan gaan die spuiten altijd mee.
Dan heb ik nog iemand nodig om ze toe te dienen, want dat kan ik echt zelf niet meer, als de aanval een keer begint.
Ook heb ik altijd een bepaalde angst om overvallen te worden door een aanval. een aanval betekent voor mij dat ik alles direct moet laten vallen en naar huis moet voor de injectie. En dat kan heel vervelend zijn tijdens werk afspraken of in een omgeving zonder bekenden in de buurt.

Soms heb ik prikkelende vingers of heb ik in het zonlicht gekeken en dan slaat de angst me soms al om het hart, want zo begint een aanval ook vaak. Ik moet van mezelf rustig blijven en ben dan altijd aan het checken of het een aanval is of wat anders. Bij mij is de oorzaak het vaak hormonaal in combinatie met rust na spanning. Het blijft vervelend, maar ik heb het geluk dat het mij nog zelden overkomt en veel lichter dan "vroeger". Vreemd genoeg ben ik ook altijd bang dat de aura's en bijbehorende klachten niet weer over gaan. Ik blijk dan niet meer zo rationeel te kunnen denken, terwijl ik dat anders prima kan. Ik vraag ook altijd aan degene die dan bij me is: dit gaat wel weer over toch?

Als een aanval een keer weer over is dan voel ik me al snel weer goed, nog een dagje bijslapen en dan ben ik er wel weer. Op een diepe bonkende hoofdpijn na bij bukken of inspanning, maar dat kan mij dan niet schelen.

Verder vind ik het wel eens lastig dat mensen al snel het gevoel hebben dat je je aanstelt en dat migraine een beetje hoofdpijn is. Naast de migraine ook veel last van gewone hoofdpijn, maar dat is toch wel even een ander verhaal. Daar laat ik me niet door uit het veld slaan en kan ik mee functioneren. Met migraine is dit een ander verhaal.

Sterkte met je klachten en hou maar vast aan de gedachte dat het echt niet schadelijk is en dat het altijd weer over gaat!

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:34

Ik had zaterdag na paardrijden een, voor mijn doen, zeer zware aanval. Oorzaak lag ongetwijfeld bij het feit dat ik werkelijk *kapot* was na een uur rijden. Ik had voor het eerst in mijn leven op een paard gezeten dat duidelijk heel wat jaartjes in de hogere dressuurwereld had meegelopen, i.p.v. altijd op 'makkelijke' manegepaarden die wel heel braaf hun ding doen, maar op een heel ander niveau.

Ik had geen idee dat het zo'n grote wereld van verschil was, niet alleen in de manier van rijden (een paard dat nageeflijk loopt is toch even wat anders dan met uitgestrekte hals naar voren) maar kennelijk dus ook in de energie die het me kostte. Heb ineens het diepste respect voor 'echte' dressuurruiters en -amazones. En ik weet ook heel zeker dat als ik dit geintje vaker wil uithalen, ik wel eerst iets aan mijn stamina / conditie mag gaan doen, want een keer zo'n aanval is nog te doen, maar ik wil er liever geen gewoonte van maken (heb de hele zaterdagmiddag geslapen, en was 's avonds nog steeds brak).

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:39

@Dallista bij jou kan dus ook fysieke inspanning de trigger zijn? Of vooral fysieke inspanning? Ik heb namelijk altijd het gevoel dat ik echt erg op mijn levensstijl (genoeg slaap, regelmatig eten en relatief weinig spanning) moet letten rond bepaalde delen van de maand, hormoon gerelateerd.
Andere delen van de maand voel ik als het ware dat er geen "gevaar" dreigt en kan ik me een aanval niet voorstellen. Op andere momenten voel ik dat ik rustig aan moet doen omdat het zo mis kan gaan.

En zonder medicatie 22 aanvallen per maand? Wat moet jij bekaf zijn geweest in die tijd. En kon je verder nog functioneren dan? Een serieuse aanval zorgt er altijd voor dat ik een dag moet bijslapen, zo gebroken voel ik me dan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:45

Er zijn 3 dingen die mij geholpen hebben:
- tijdelijk minder tarwe eten
- magnesium slikken als profylaxe
- en een natuurgeneeskundige, die acupunctuurpunten wist om de hersenvliezen te ontspannen.
(Een aantal sessies van anderhalf uur op afspraak - en een afspraak, dat als ik het aan voelde komen, dat ik dan voor een tien minuten consult terecht kon.)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:46

Zelf ik heb wel eens migraine aanvallen.
Maar bij mij is het zeldzaam en het komt dan bij mij alleen in het voor jaar rond.
Nadat ik deze jaar al 1 migraine aanval had gekregen liet ik het toch even nakijken en of het inderdaad ook migraine was.
Ik zelf heb een gespannen nek en waarschijnlijk door die oplopende warme weer lokt mijn nek die migraine uit.

Ik heb medicatie ervoor gekregen tegen die migraine.
Ik moet het innemen op het moment dat het gaat beginnen dan zou het binnen een uur over moeten zijn.
Laatst bijgewerkt door kensha op 08-04-13 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:47

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:48

Fysieke inspanning kan heel goed, ik had ook een tijdje dat ik vaak van het paardrijden thuis kwam met migraine -O-

Ik heb er al sinds de basisschool last van, meestal was het wel te doen met Imigran 50 mg. Maar in 2011 liep het beetje de spuigaten uit allemaal, dus naar een neuroloog, MRI was gelukkig schoon, maar zit nu aan betablokkers (propanonol) en de Imigran is verhoogd naar 100 mg. Nu red ik het best aardig
Maar stress en onregelmatig ritme zijn idd funest :s Tijdens stage best wat last van gehad... vraag me soms echt af hoe dat later in een baan moet

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:54

Dat is knap balen als je na het paardrijden of andere inspanning last krijgt. Dat houdt je ook zo tegen om om bepaalde dingen te doen. Dan ben ik nog gelukkig dat ik dat nog niet heb meegemaakt.
Zelf ben ik veel fysiek bezig, met paardrijden, de klussen m.b.t. mijn paarden, sportschool, in de tuin werken en mijn massages voor paarden. Voor mij werkt het juist heel goed omdat ik dan een stuk beter slaap 's nachts en juist slaap is heel belangrijk om me stabiel te voelen.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:56

Barron schreef:
@Dallista bij jou kan dus ook fysieke inspanning de trigger zijn? Of vooral fysieke inspanning? Ik heb namelijk altijd het gevoel dat ik echt erg op mijn levensstijl (genoeg slaap, regelmatig eten en relatief weinig spanning) moet letten rond bepaalde delen van de maand, hormoon gerelateerd.

En zonder medicatie 22 aanvallen per maand? Wat moet jij bekaf zijn geweest in die tijd. En kon je verder nog functioneren dan? Een serieuse aanval zorgt er altijd voor dat ik een dag moet bijslapen, zo gebroken voel ik me dan.

Fysieke inspanning is echt een trigger bij mij. Ik had bijna standaard aanvallen in het weekend, vooral op zaterdag na paardrijden. Dat is tegenwoordig een stuk minder, maar zoals afgelopen zaterdag, dat was gewoon vragen om moeilijkheden. :o Zal er ook wel mee te maken hebben dat ik geen super conditie heb...
De zwaarste trigger is die anderhalve week in de maand, rampzalig was dat, en dat los ik nu op door het nog maar eens in de paar maanden te laten gebeuren.
Destijds inderdaad geen lolletje, maar ik heb ontzettende mazzel gehad dat het zich 'ontwikkelde' tijdens de laatste paar jaar van mijn studie, d.w.z. ik had toch al weinig colleges en kon dus mijn dagen redelijk goed indelen... maar heb wel heel lang over mijn scriptie gedaan.
Tegenwoordig heb ik weinig aanvallen (afkloppen!), maar ben dus wel zwaar aan de medicijnen, en zonder kan echt niet. Heb vorig jaar een keer de fout begaan medicijnen vergeten mee te nemen tijdens een weekendje weg, nou, dat overkomt me dus nooit meer. Er moest een stootkuur prednison aan te pas komen om de aanvallen een halt toe te roepen. Dom dom dom.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:05

De hoofdpijn kwam gelijdelijk opzetten, niet direct met de duizeligheid. Heb nu in ieder geval een stripje ibuprofen 400 in m'n tas gestopt. Helaas vandaag alweer nodig gehad vanwege de hoofdpijn. Was gister ook ontzettend moe.
Ga dan toch de huisarts maar even bellen, heb al een tijdje wat problemen met m'n ogen die ongecontroleerd alle.kanten opschieten en de sterkte die nodig is voor m'n bril is ineens niet goed meer te meten. :\

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:06

Dat klinkt zeker heftig, Dallista. Vreselijk. Fijn dat je het veel meer onder controle hebt nu!

Zijn jullie ook een soort van bijgelovig geworden? Ik heb zelf een bepaald soort bijgeloof ontwikkeld. Zo draag ik bepaalde kleding niet meer, omdat ik die droeg toen ik een heftige aanval kreeg. Of ik zat eens met een collega te praten en ondertussen keek ik naar zijn schoenen en die veranderden en werden vreemd en ik kon mijn collega niet meer volgen. Ik heb hem een tijdje ontweken...of iets gegeten te hebben waarna je migraine kreeg, zo eet ik nooit meer chocola met amandelen. Het is totale onzin, maar ik heb in mijn hele leven behoefte aan grip op situaties en bij een migraine aanval ben ik dat helemaal kwijt. Hierdoor lijk ik iets te moeten hebben waardoor ik denk dat ik het kan afwenden. Stom, maar waar.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:28

Nee dat heb ik niet, zo ongeveer alles kan een mogelijke trigger zijn, maar als je alles maar laat om eventueel geen migraine te krijgen (en dat krijg je dan toch wel)...nope
Ik doe ook gewoon alles wat ik wil, ook al weet ik dat ik er dan op een gegeven moment voor moet 'betalen'.

Probeer wel te letten op symptomen als ik een aanval krijg, ben alleen slecht in het herkennen ervan. Heb nu na ik weet niet hoeveel jaren wel ontdekt dat een spontane loopneus een slecht voorteken is.