Peuterpuberteit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Blimm

Peuterpuberteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 22:13

Van alles etend dreumesje tot op-alles-nee-zeggend-ik-lust-niets-meer-monstertje...nou ja, met de maaltijden dan en soms heb je van die dagen!...maar goed....

Iemand nog tips voor het weigeren van eten?

Op Google is al wel wat te vinden, zoals bijvoorbeeld:
-leuk gedekte tafel
-niet teveel letten op de peuter
-klein bordje
-rustig blijven
-maximaal 15 minuten aan tafel
-niet teveel drinken vlak voor, en tijdens eten
-maximaal 2 a 3 tussendoortjes, liefst gezonde natuurlijk
-op een leuke manier de boterham of avondeten presenteren

desi92

Re: Peuterpuberteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:15

vast ritme en structuur aanbieden, benoem alles wat je doet
verder denk ik dat je al veel tips te pakken hebt, Probeer niet alles tegelijk uit dat word ook te chaotisch en houd het een tijdje vol, Je peuter zal ook weer moeten wennen aan de dingen die je veranderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:16

Lekker laten zitten.

Mijn zoontje legde op die leeftijd met een >;) gezicht álle groenten naast zijn bord. Hij at verder genoeg dus heb er geen aandacht aan besteed. Inmiddels is meneer 5 en iedereen verbaast zich over hoe goed hij eet. Hij probeert álles! :j

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:18

hier ook even gehad, gewoon geen eten gegeven maar wel mijn bord zo neergezet dat er stukjes van mijn boterham gepakt konden worden
en dat deed ze dan in haar visie "stiekem"

acj ha niet helemaal correct misschien maar ze at wel! :P

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:19

Laat ze meehelpen met het maken van het eten, meestal vinden ze dat erg leuk en willen ze daarna proeven/eten ook! :j
verder: zelf laten opscheppen, een favo knuffel ook aan tafel zetten met een bord (kijk eens hoe goed "pluis" ofzo aan het eten is!) dat stimuleert meestal ook.
Daarnaast niet teveel zorgen maken als ze niet veel willen eten. Geen alternatieven bieden, op een gegeven moment krijgen ze vanzelf honger ;) van een avondje niet eten krijgen ze niks.
Hou het gezellig aan tafel, dus fijn kletsen met elkaar. Meestal zet een ontspannen en gezellige sfeer ook aan tot eten.

Succes! :)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:21

Lente schreef:
Lekker laten zitten.

Mijn zoontje legde op die leeftijd met een >;) gezicht álle groenten naast zijn bord. Hij at verder genoeg dus heb er geen aandacht aan besteed. Inmiddels is meneer 5 en iedereen verbaast zich over hoe goed hij eet. Hij probeert álles! :j

Dit.
Het is een fase en komt wel weer goed. Juist hoe meer aandacht je er aan besteed hoe langer het vaak duurt.
Gewoon de maaltijden aanbieden en that's it. Loslaten is het sleutelwoord en dan komt het wel weer goed.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:22

Ingrid_92 schreef:
Laat ze meehelpen met het maken van het eten, meestal vinden ze dat erg leuk en willen ze daarna proeven/eten ook! :j
verder: zelf laten opscheppen, een favo knuffel ook aan tafel zetten met een bord (kijk eens hoe goed "pluis" ofzo aan het eten is!) dat stimuleert meestal ook.
Daarnaast niet teveel zorgen maken als ze niet veel willen eten. Geen alternatieven bieden, op een gegeven moment krijgen ze vanzelf honger ;) van een avondje niet eten krijgen ze niks.
Hou het gezellig aan tafel, dus fijn kletsen met elkaar. Meestal zet een ontspannen en gezellige sfeer ook aan tot eten.

Ik ga helemaal mee in dit advies!

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:22

Samen de tafel dekken en mits mogelijk helpen met het eten maken.
Daarnaast vraag ik een paar keer per week wat we zullen eten en dan noemt dan eigenlijk wel altijd gezonde maaltijden op.
Ik denk in deze fase ook niet dat je er teveel aandacht aan moet besteden, mijn dochter eet ochtends en middags goed..maar avonds haar bordje helemaal leeg eten is vaak ook teveel gevraagd.
Ik ga de strijd ook niet aan en ze komt niks tekort.

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:23

Mijn 2 jarige peuter begint ook ! :')
Maar hij wil dan perce van mijn bord eten.. En ik doe net alsof dat niet mag dan.
Zeg ik beetje plagerig van nee niet mama haar boontjes eten he!
En gaat die lachen eet die mijn bord leeg :')
Ik schep wel opnieuw op hahahaha allang blij dat die dan zn groente op eet!
Maar meestal gaat het hier tot nu toe goed

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:59

Negeren! Ze gaan niet dood van een half jaar zonder groente namelijk! Hoe meer jij je in bochten wringt hoelanger dat gezeur doorgaat..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 02:55

Lente schreef:
Lekker laten zitten.

Ik denk dat onze dame al een jaar geen zichtbare groenten eet. Kan me er niet druk over maken. N leg het wel altijd op haar bordje en nu sinds kort probeert ze soms een hapje ipv het van het bord te vegen.
Ik geef haar gewoon extra fruit en verstop heel wat groentes in de glad gepureerde pastasaus

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 08:54

Gewoon laten zitten en niet te moeilijk over doen. Mijn middelste hebben ze destijds in het ziekenhuis gedwongen om te eten, ik heb nu het eerste kind wat al vanaf de babytijd anorexia heeft denk ik. Hoe speelser en ongedwongener het eten verloopt, hoe meer er naar binnen fietst. De stress die je van binnen voelt over het eten voelen ze echt feilloos aan. Wat ze niet eet, eet ze niet, volgende maaltijd weer een kans.
Ik geef nu ook vaak tussen de middag het warm eten, 's avonds is ze vaak te moe, maar dat heeft te maken met school natuurlijk en dat zal bij de Nederlandse peuters nog niet spelen denk ik? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:13

Nathalie schreef:
Lente schreef:
Lekker laten zitten.

Dit.
Het is een fase en komt wel weer goed. Juist hoe meer aandacht je er aan besteed hoe langer het vaak duurt.
Gewoon de maaltijden aanbieden en that's it. Loslaten is het sleutelwoord en dan komt het wel weer goed.

Klopt, wij hebben dit laatst met ontwikkelingspsychologie gehad B-)
Weet verder niet zoveel over kinderen, maar wat onze docent zei is dat het gewoon een fase is waar ze doorheen moeten, dat je er beter niet al te veel aandacht aan kan besteden en dat je ze al helemaal niet moet dwingen om te gaan eten, omdat dat weer kan leiden tot over-eten op latere leeftijd (omdat je ze hun natuurlijke honger-gevoel leert negeren ofzo). Als het heel drastisch is en het echt tot ondervoeding leidt is het weer aan ander verhaal natuurlijk. Maar anders zou ik het gewoon lekker op z'n beloop laten gaan :j

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:33

Ik heb zelf geen kinderen dus relatief weinig ervaring, maar het enige wat ik als tip zou willen meegeven: ga geen 'alternatieven' koken voor het kind, omdat hij/zij weigert te eten 'wat de pot schaft'. In een aantal gevallen in mijn omgeving leidde dat tot 5/6/7-jarige kinderen die uitsluitend nog 'pasta met gehaktsaus uit een potje' eten omdat de ouders destijds zo bezorgd waren dat 'ie niks binnen kreeg en daarom stond telkens 1 ouder in de keuken apart nog pasta te koken en bleef er weinig meer over van het 'samen aan tafel zitten'.... Het is ongetwijfeld een fase, het gaat weer over, en tenzij het echt de spuigaten uitloopt en tot serieuze ondervoeding leidt, zou ik het gewoon proberen zo luchtig mogelijk te behandelen/te negeren. :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:40

Ingrid_92 schreef:

Hé, ik dacht al, goed advies dit! Maar ik zie in je profiel dat je een mede -pedagogieker bent, dat verklaart een hoop ;)

Ik ga dus mee met bovenstaande! Vooral het samen eten maken of het kind zelf een broodje laten smeren is een goede :j

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:46

Kinderen kunnen zichzelf niet uithongeren. Eten ze niet? Dan zullen ze geen honger hebben. Zet het eten 's avonds gewoon op tafel en let niet te veel op je kind. Geef eens als tussendoortje wat plakjes komkommer en/of tomaatjes in plaats van koek. En wil je nou weten hoeveel je kind nou eet. Schrijf een paar dagen of wat ie wel eet, zo zie je dat er ongemerkt genoeg binnen komt. Succes!

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:52

Extra veel opscheppen, en dan onstebeurten een hapje nemen, gewoon een spelletje van maken :j
En bijvoorbeeld als ze dan 2x haar bord leegeet mag ze 5 min later naar bed of iets anders wat ze leuk vind.

Doe ik altijd bij mijn broertje en zusje, en ze eten dan het liefst nog 3 volle borden op :')

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:57

Oei, mijn zoon at op een gegeven moment bijna niks warms meer!
Alles was vies.....aardappels met veel appelmoes ging nog wel, maar zelfs geen vlees, fruit, groentes brood en koekjes...
Bij de opvang/overblijven op school, ook drama's....fruit, cake, als iemand jarig was, niks luste hij ;-(
Hij probeerde wel, maar ging meteen kokhalzen.

Nu word hij 17 en eet alleen nog aardappels, met appelmoes, aardappelschijfjes gebakken ( frietjes echt niet) snacks, groentes en fruit niks....
Ik heb echt alles geprobeerd....
Nu proeft hij ook dingen die hij niet kent ( wokken, buitenlands eten) maar als er groente in zit dan heeft hij een zwaar kokhals effect. Balen, maar is niet anders, hij is gelukkig een beer van een jongen geworden, wel met multi vitamine;s die nu nog verplicht zijn ( door huisarts voor geschreven)

Het komt dus niet altijd vanzelf goed...........

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 21:01

Aardappels met appelmoes dat doen we sowieso niet.

Maar meehelpen met koken doet ze sowieso altijd wel ;) en de tafeldekken ook wel. Al is dat laatste na een paar minuten alweer niet leuk meer maar toch...
Vanochtend heb ik een feestboterham gemaakt, met 4 soorten goed beleg. En ze mocht dit met een eigen kindermesje snijden. Al met al toch drie kwart op.
Avondeten een klein bordje gepakt en ook redelijk gegeten.

Ja het komt ook wel goed, ik denk maar zo ze is niet de enige peuterpuber die zo doet ;)

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:33

Oh, heerlijk die peuterpuberteit.
Wat ik altijd doe bij alle oppaskindjes, en tot nu toe werkt het altijd, is simpelweg het kind herhalen.
Bijv: K: ''Ik wil niet eten.''
Ik: ''Je wil niet eten''
K: ''Nee''

En ondertussen stop ik een lepel eten in z'n mond.

K: ''Ik wil niet eten, ik eet niets''
ik: ''nee, je wil echt niet eten, je eet niets''
En tadaaaa weer een lepel in z'n mond.

Echt heerlijk, werkt tot nu toe echt altijd. :))

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:39

Een peuter die je voert?

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:41

:j
Maar alleen als ze echt niet willen eten hoor.
En de grootste grap, ze denken erna allemaal dat ze niet gegeten hebben.
Ik ga geen ruzie met ze maken, want dat werkt alleen maar averechts.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:42

Wij hebben het 'gevecht' (na gesprekken met consultatie bureau en huisarts) opgegeven.
Onze dochter van 27 maanden zit weer aan de 6 maanden potjes.
Dat is het enige wat ze aan avond eten eet.
Het enige wat ze wel gewoon eet zijn witte bonen in tomatensaus 8)7

Verder eet ze boterhammen en fruit goed!
Avondeten maak ik me helemaal niet meer druk om.
We hebben werkelijk echt al trucjes geprobeerd, maar niets mag baten.
En zoals ik al zei, hebben we dit in overleg gedaan.
Kinderen komen geen voedingsstoffen te kort.
ze krijgt wel aanvullende vitamine tabletjes (gewoon van de supermarkt), maar dit is voor mijn eigen gevoel.
Was niet noodzakelijk.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:48

Ingrid_92 schreef:

Hier wil ik even op inhaken.
Dit werkt dus echt niet.
Heb ik ook geprobeerd maar werkt niet.
Zonder eten naar bed gedaan en 's ochtends begint mevrouw vrolijk aan de boterhammen.
Niemand die 's nachts wakker werd van de honger hoor...

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 15:29

't zal niet bij iedereen helpen, maar om dan te roepen "dit werkt dus echt niet" dat is natuurlijk wel erg makkelijk ;) Er zijn ook gezinnen waar dit juist wel helpt. Kwestie van uitproberen ;)