Hersenschudding; do's en dont's?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ntlie_

Hersenschudding; do's en dont's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 09:43

Gisteravond tijdens de volleybal een botsing gehad met een teamspeler en daarbij een flinke klap op mijn hoofd gehad. Beetje dizzy daarna en pijn op mijn hoofd, maar toch doorgespeeld.

Vanochtend toen ik uit bed kwam toch behoorlijk draaierig en nu op mijn werk voel ik me ook behoorlijk dizzy, vooral als ik op sta. Alles gaat een beetje in een waas langs mij heen en ik ben een beetje 'trillerig'.

Nu ben ik een beetje gaan googlen en is er dus best kans dat ik een lichte hersenschudding heb.
Nu heb ik dit nog nooit gehad en dus zijn de do's en dont's van 'ervaringsdeskundigen' welkom. :P

Beetje lastig is dat ik as dinsdag op vakantie vertrek en daarvoor nog hele drukke dagen heb. Tijd om echt te rusten is er niet.. Daarbij ga ik naar een zonnig land, is dat extra uitkijken of hoef ik me daar geen zorgen over te maken?

MarimaCarona

Re: Hersenschudding; do's en dont's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 09:45

huisarts??

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 09:46

Ik zou toch maar proberen te rusten! Anders kun je er nog wel eens heel lang last van hebben! En hier spreekt een ervaringsdeskundige... Ik heb blijvende schade opgelopen door niet voldoende rusten met een hersenschudding.

En ik zou even naar de huisarts gaan, dan kan hij vaststellen of het daadwerkelijk een hersenschudding is.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 09:55

Heb je overgegeven? Of voel je je misselijk? Je kan de ha even bellen wat te doen maar ik zou in ieder geval rust nemen als je dinsdag voluit en fit op vakantie wil ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:03

Even naar de huisarts om te checken of het een hersenschudding is, en als dat zo is, alles uit je handen laten vallen en echt rust nemen. Ga je te snel weer wat doen, dan is er kans op blijvende schade en je hele leven koppijn hebben is niet zo fijn...

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 10:03

Niet misselijk en ook niet overgegeven.
Vandaar dat ik ook een beetje twijfel aan een hersenschudding. Voel me wel raar in m'n hoofd, maar heb geen hoofdpijn ofzo. (Gisteravond wel)

Huisarts gaat vandaag niet meer lukken vrees ik. Even aankijken en anders morgen of maandag even langs.
Ik moet zulke vreemde dingen ook altijd net voor m'n vakantie hebben. :roll:
Laatst bijgewerkt door Ntlie_ op 22-03-13 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:04

Do's rusten en even contact hebben met de huisarts.
Don'ts Te veel, het risico op bijvoorbeeld blijvende hoofdpijn bij het onjuist omgaan met een hersenschudding weegt in mijn ogen niet op tegen op vakantie moeten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:05

Ntlie_ schreef:
Huisarts gaat vandaag niet meer lukken vrees ik. Even aankijken en anders morgen of maandag even langs.
Ik moet zulke vreemde dingen ook altijd net voor m'n vakantie hebben. :roll:

Ik weet het niet hoor, maar wat is belangrijker, je gezondheid of je vakantie? Ik zou hier echt niet te achteloos mee omspringen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:07

Je kunt de huisarts toch ook even bellen? Hij hoeft je denk ik niet per se te zien om je een advies te kunnen geven in dit geval denk ik :)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:11

Ik heb tweemaal een hersenschudding gehad. De eerste keer van een val van een paard (ging struisvogel-style met mijn kop de grond in).

Ik heb toen niet het besef gehad dat ik een hersenschudding had, ben niet naar de huisarts geweest. Ik ben toen ook gewoon blijven werken. Had wel elke dag knallende koppijn, maar daar heb ik niet echt bij stil gestaan. Ik nam gewoon pijnstillers in en ging weer door met werken. Die hoofdpijn heeft maandenlang geduurd en sindsdien werkt mijn geheugen een stuk minder goed (het werkt overigens nog steeds bovengemiddeld met de meeste dingen, maar ik merk dat ik veel eerder geneigd ben om dingen te vergeten dan vroeger).

Vorig jaar in de zomer ben ik weer eens van mijn paard gedonderd. Bij de val ging er iets verkeerd en een dag later merkte ik dat ik duizelig was, ik viel zomaar om, wazig zicht... toen maar wel naar de huisarts op aanraden van vriendlief en ik bleek een lichte hersenschudding te hebben. mijn huisarts zei dat een paar dagen rust houden wel voldoende was. Ik ben echter wel zeker 2 maanden uit de running geweest voordat ik weer fatsoenlijk aan het werk kon of weer kon autorijden. Ik was snel moe (doodmoe), hoofdpijn, draaierig, etc.

Neem je tijd om te herstellen. Ga niet heel de dag plat liggen, probeer in en rondom huis gewoon wat dingetjes te doen maar probeer je ogen en je hersens zoveel mogelijk rust te geven. Niet lang tv kijken en computeren bijvoorbeeld.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 10:14

Thanks voor het delen van de ervaringen.
Zoals ik het lees, hadden de meesten wel (meteen?) hoofdpijn?
Dat heb ik namelijk niet. Ben enkel wat dizzy, draaierig en niet zo 'scherp' als normaal.

Ik zal in m'n pauze even naar de HA bellen, kijken wat die zegt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:17

Heerlijk, die internet-dokters.
Als een dokter het iet vast stelt valt er niet met zekerheid te zeggen of je het hebt of niet en kan dus ook niemand je tips geven. Er is geen hele studie verplicht om dokter te worden, omdat elk mens met toegang tot internet ook gewoon een diagnose kan stellen.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:19

Je kunt het beste naar huis gaan en op bed gaan liggen. Met 1 a 2 dagen rust moet het over zijn, als je door blijft lopen nu heb je kans op maanden hoofdpijn...

Mary1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:19

Vooral heel erg goed naar je eigen lichaam luisteren!

Zelf ben ik vorige week heel erg hard van m'n bijrijd paard gevallen, in volle ren galop schrok hij ergens van en tegelijkertijd brak m'n beugel riem af, dus bam daar lag ik, paar uur op de EHBO geweest voor een zere arm maar ze wilde ook verder onderzoeken en ik bleek ook een lichte hersenschudding te hebben. En ik ben de afgelopen weken zo verschrikkelijk moe geweest, dus onderschat het niet zou ik zeggen.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:22

Ik heb 2 jaar geleden een lichte hersenschudding gehad door een val. Ik heb 2 dagen rustig aan gedaan, het was toevallig weekend en ik was vrij. Ik ben maandag weer begonnen met werken, maar dat doe je 1 keer en nooit weer. Ik heb er ruim een jaar last van gehad en nog steeds heb ik last dat ik mijn concentratie verlies en snel hoofdpijn heb. Rust is heel heel erg belangrijk! Wil of kun je niet naar de huisarts, dan zou ik in iedergeval wel naar huis gaan en veel rust houden. Ik heb met mijn stomme hoofd gewoon door gewerkt, geen rust meer genomen, en dit is het resultaat. Het is dat ik niet kon paardrijden, kon mijn cap niet op door de bult op mijn hoofd, anders had ik dat ook gedaan. :))

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:22

Ntlie_ schreef:
Thanks voor het delen van de ervaringen.
Zoals ik het lees, hadden de meesten wel (meteen?) hoofdpijn?
Dat heb ik namelijk niet. Ben enkel wat dizzy, draaierig en niet zo 'scherp' als normaal.

Ik zal in m'n pauze even naar de HA bellen, kijken wat die zegt.

Ik had niet meteen hoofdpijn. Ik viel van mijn paard rond een uur of 19.00 uur, heb daarna nog een uur fanatiek gereden, vervolgens nog gezellig een avondje bij een vriendin gezeten en had de volgende ochtend wat last van mijn nek (niet zo gek als je twee meter naar beneden dondert, dus niet zoveel aandacht aan besteed). Ik ben naar mijn werk gegaan, en rond 13.00 uur begon ik te merken dat ik mijn computerbeeldscherm wazig begon te zien, als ik op stond dan had ik niet zo veel te zeggen over wat mijn benen deden en liep ik tegen deurposten aan en rond 14.00 uur kreeg ik lichte hoofdpijn. Toen nam de draaierigheid ook toe.

Ik zou inderdaad wel even contact opnemen met je huisarts. Ik ben ook nog een aantal keer op controle geweest aangezien de klachten maar bleven aanhouden, ondanks dat ik netjes deed wat me door de huisarts was geïnstrueerd. Per slot van rekening gaat het wel om je hersenen, die zijn zeg maar best wel belangrijk :7

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:24

Ik heb meerdere malen een hersenschudding gehad en was vooral erg moe, snel draaierig. Last van misselijkheid heb ik niet gehad en last van hoofdpijn kreeg ik pas als ik teveel deed. heb iedere keer zo'n 2 weken last gehad en ook die 2 weken thuis gelegen.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 10:26

Oké bedankt, des te meer reden om straks even te bellen tijdens het telefonisch spreekuur.
Ik ben zelf altijd van 'ik kijk het nog even aan' maar met de bovenstaande twee reacties kan ik maar beter wel even contact opnemen met de HA..

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:29

Ayasha schreef:
Als een dokter het iet vast stelt valt er niet met zekerheid te zeggen of je het hebt of niet en kan dus ook niemand je tips geven. Er is geen hele studie verplicht om dokter te worden, omdat elk mens met toegang tot internet ook gewoon een diagnose kan stellen.

Ze wordt door iedereen toch ook naar de dokter verwezen? Er zijn heel wat vreemdere topics op bokt te vinden qua thuis/internet dokters dan deze.....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:32

Afhankelijk van hoe de botsing zich voor heeft gedaan kun je ook een whiplash oplopen, niemand kan dat vanaf hier zien dus een bezoek aan de ha is idd het beste,sterkte en alvast een fijne vakantie.

OkayaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:35

Zou je misschien beter niet eerst laten vaststellen dat je effectief een lichte hersenschudding hebt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:36

_Hedwig_ schreef:
Ayasha schreef:

Ze wordt door iedereen toch ook naar de dokter verwezen? Er zijn heel wat vreemdere topics op bokt te vinden qua thuis/internet dokters dan deze.....

Ik had het over TS zelf. ;)
Die andere topics vind ik ook kul dat die op internet gaan zoeken. Mensen doen bijna alsof een huisdokter levensgevaarlijk is.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:38

Ayasha schreef:
Die andere topics vind ik ook kul dat die op internet gaan zoeken. Mensen doen bijna alsof een huisdokter levensgevaarlijk is.

Nou ja, als ik naar het inloopspreekuur van mijn huisarts ga en ik zit daar een uur te wachten tussen de rammelende bejaarden en snotterende kleutertjes, dan ben ik een week later ook altijd verkouden :') dus als het niet hoeft, dan sla ik zeker over. Maar in dit soort gevallen ontkom je er niet aan om toch naar je huisarts te gaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:40

voor een verkoudheid of een blauwe plek, oké, maar met een hoofd dat dingen doet die je niet gewend bent?

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:41

Ayasha schreef:

Ahhh, dan begreep ik je even verkeerd! We zijn het dus gewoon met elkaar eens... :)