Vitamine D + B12 gebrek? Wie nog meer deze combinatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny_CT

Vitamine D + B12 gebrek? Wie nog meer deze combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 13:11

Gisteren is gebleken dat ik zowel een groot tekort heb aan vitamine B12 als aan Vitamine D.
Nu zijn er wel topics over deze vitamines apart, maar wie heeft er nog meer een combi van beide tekorten. Waar heb je last van en wat doe je eraan.

Ik ben vooral heel erg moe, altijd last van mijn hoofd, spieren, knieën, concentratie en focus problemen en ga maar door.
Ik heb nu een vitamine D drankje, en Vitamine B12 smelttabletten. Over 3 maanden weer controleren

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:15

Hoe is dit bij jou onderzocht, alleen met bloedtest?

Ik heb namelijk dezelfde klachten, al aantal jaar, maar ze kunnen niets vinden vanuit bloed.
Ik heb wel veel waarden die aan de lage kant zijn, maar niet 'laag genoeg'.

geerke

Re: Vitamine D + B12 gebrek? Wie nog meer deze combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:17

laat je schildklier eens testen?Dat kan de schuldige zijn vanwege je klachten maar ook vanwege het tekort.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 13:27

Ik ben net getest op alle standaard punten, en ook schildklier, lever, nieren enz zijn mee genomen. Die zijn gelukkig allemaal goed.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 13:27

Let_be schreef:

Ik heb namelijk dezelfde klachten, al aantal jaar, maar ze kunnen niets vinden vanuit bloed.

Ook lage waardes, maar niet laag genoeg kunnen bij jou klachten geven he

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:33

Ik :)

B12 was 112 en D was 8.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:36

Ik heb dat ook gehad en daarbij ook nog een laag B6.

Ik had destijds de ziekte van Lyme en daardoor een verhoogde behoefte. :j

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 13:39

Wat heb jij er aan gedaan daphne? en hoe gaat het nu?
Mijn B12 is 114 en D is 32

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:37

had ik ook en ook nog magnesiumtekort erbij. De boosdoener was candida. Op een zeer streng dieet gezet en schimmeldoders gehad. Voel me na 3 maanden een heel nieuw mens en geen pijnen en vermoeidheid meer.
Hier http://www.health-truth.com/2.php kun je er veel over vinden. Jammergenoeg erkennen veel artsen het niet en blijven er veel mensen met vage klachten rondlopen. Ga eens aan de google zou ik zeggen en misschien herken je er meer symptomen in ;)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:42

Ik zie het veel bij mn oudere mensen (behandel diabeten).
Je komt wel genoeg buiten? Het vit D tekort kan daardoor komen. Als de B12tabl niet werken kan je altijd nog injecties krijgen. Maar ik zou ook eerst tabletten proberen hoor. :)

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 16:46

Ik ben elke dag zeker 2 uur buiten, dat is juist het rare ervan

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:52

Ik loop nu al 1 a 2 jaar met deze combinatie aan tekorten. Ik ben iemand die echt heel veel buiten komt, en zelf eerste keer dat het vitamine D tekort geconstateerd werd had ik overwinterd in het zonnige egypte.
Voor de B12 krijg ik nu elke 3 maanden een injectie om mijn waardes op niveau te houden.
Voor de Vit D kreeg ik eerst een vloeistof en nu telkens pillen. Jammergenoeg nog niet gelukt mijn waardes op pijl te krijgen. Moet komende maand weer laten controleren.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:55

Ik slik Devaron voor het tekort aan Vitamine D. En 2 keer per week injectie's voor de B12. Echt geweldig gaat het niet, maar het ging wel eens slechter :)

Wat is trouwens de reden van je tekort aan B12? Eet je niet genoeg waar B12 in zit? Als je gewoon gezond eet, dan heb je een opnamestoornis en dan is het niet verstandig om bloed te laten prikken op je B12 na de zuigtabletten. Je waarde is dan wss goed, maar het probleem is niet weg... En je hebt zo weer een tekort. Je moet dan dus nooit meer stoppen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:56

Hier ook!
Vit d 25, b12 130

Overigens... De meeste op bokt hebben wel degelijk beide tekort.
Twee belangrijke websites:
http://www.stichtingb12tekort.nl/forum/index.php

http://www.vitamined-forum.nl/

Ik spuit hoge doseringen b12, minimaal 1000/2000 iu D per dag in olie en zodra de zon schijnt zoveel mogelijk onbedekt (bijv geen sjaal).

Pas op met je zuigtabletten.. Maken de waarde in je bloed wel hoger maar schijn bedriegt.
Succes!

(O en hoe was je b6 en foliumzuur?)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:08

Let_be schreef:

Toch eens aanpakken dan!
Desnoods met een arts die je wilt helpen.. Die zijn te zoeken!

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 07:56

Wel even interessant voor mij; ben hypermobiel maar ook altijd koud, liefst rond half9-9uur naar bed e.d veel moe e.d.

Ga zo bloedprikken voor o.a. schildklier, vitamine D en B12, foliumzuur
Maar ook bloedarmoede en diabetes en nog iets maar ik snap t formulier niet helemaal :o
Opvallend word het hier ook genoemd, en ik ben totaal niet iemand die daar verstand van heeft oid dus ben benieuwd.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 08:43

Wat staat er allemaal op je formulier? Ik vul ze dagelijks in nl ;-)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 08:47

Hannanas schreef:
Pas op met je zuigtabletten.. Maken de waarde in je bloed wel hoger maar schijn bedriegt.
Succes!

Voor patienten (diabeten) ben ik hier geregeld meebezig.
Mag ik vragen waar jij vandaan hebt dat schijn bedriegt? Ik vind dat nl erg interessant en heb zelf nog geen onderbouwde onderzoeken gezienop het feit dat het niet zou werken. Dank! :-)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 09:08

IMJ: het is bij B12 vooral dat de waarde in je bloed, zeker na een tekort en aanvulling, maar beperkt iets zegt over de waarde in je weefsel. Het weefsel is waar de schade wordt aangericht (en weer moet worden hersteld), maar de B12 komt eerst in je bloed. Daardoor lijkt de waarde met tabletten / zuigtabletten mogelijk weer voldoende, maar is de voorraad nog lang niet aangevuld en heeft het weefsel nog niet voldoende.

Lees ook http://home.kpn.nl/koudum-2/B12/NtvG-dec-2011.pdf
Citaat:
Tijdens vitamine B12-injecties wordt het transcobalamine en haptocorrine volledig verzadigd met vitamine B12. De waarden van het totaal en actief vitamine B12 zijn dus niet geschikt om het effect van de behandeling te vervolgen.

Dit geldt ook voor zuigtabletten en hooggedoseerde tabletten, alleen is dat dus een behandeling die de persoon zelf gestart kan hebben, en waar de arts mogelijk geen rekening mee houdt bij de interpretatie. (Ook niet als die daar wel van op de hoogte gesteld wordt.) Dan kan de diagnose 'waarde prima in orde' gesteld worden, terwijl het dan eigenlijk gaat om een tekort dat enigzins maar lang niet optimaal behandeld wordt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:12

Ik lees in dat onderzoek niets over oraal maar vooral over de detectie en de testen na/tijdens behandeling.

Interessante materie toch?
Ik ken alleen dit:
Citaat:
Conclusie
Een tekort aan vitamine B12 is een veel voorkomend probleem,
vooral bij oudere patiënten. Bepaling van de vitamine
B12-concentratie in het serum is aangewezen bij
patiënten met een (megaloblastaire) anemie, bij patiënten
met neurologische schade door demyelinisatie, en bij
patiënten met risicofactoren voor een vitamine B12-deficiëntie.
De effectiviteit van orale suppletie van vitamine B12 is al
sinds 1968 bekend. Tot op heden heeft dit concept alleen
in Zweden en Canada veel navolging gevonden. Twee
kleine vergelijkende onderzoeken laten zien dat orale
suppletie veilig en effectief is. Zowel de vitamine B12-
spiegels als de MMA-spiegels verbeteren in gelijke mate
als bij parenterale suppletie. Bovendien zijn de effecten
op klinische eindpunten gelijkwaardig.
Een dagelijkse dosering van 1000 μg vitamine B12 dd per
os blijkt een adequate dosis te zijn. Parenterale therapie
heeft op basis van de gevonden onderzoeksresultaten
alleen nog een plaats bij patiënten met ernstige klinische
symptomen, met slikproblemen of patiënten die moeite
hebben met therapietrouw.

bron: lukt me niet de pdf te plakken, maar het is het 2e artikel .. :o? met als kop:

vitamine B -suppletie liever oraal dan parenteraal - Nederlands ...
http://www.google.nl/#hl=nl&gs_rn=7&gs_ri=psy-ab&cp=19&gs_id=1u&xhr=t&q=vitamine+b12+per+os&es_nrs=true&pf=p&sclient=psy-ab&oq=vitamine+b12+per+os&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.44158598,d.ZWU&fp=698bf300091f1fb9&biw=1264&bih=775

Mogelijk doordat ik op mijn werk ben en wij hier geen adobe hebben/kunnen downlaoden.. servers...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:09

IMJ schreef:
Ik lees in dat onderzoek niets over oraal maar vooral over de detectie en de testen na/tijdens behandeling.

Maar daar gaat het toch ook om? Door de behandeling (oraal of niet, dat maakt niet uit) gaat de bloedwaarde omhoog en dat zegt niets over de effectiviteit van de behandeling. Als je zelf met tabletten begint kan de bloedwaarde boven de ondergrens uitkomen, zonder dat je daadwerkelijk voldoende B12 hebt om de problemen op te lossen.

(Dat bloedwaarde niets zegt over de effectiviteit is gelijk een van de bezwaren van tegen de conclusies uit het artikel dat jij noemt: er wordt vooral naar de bloedwaarde gekeken. Ander bezwaren zijn dat de methoden niet helemaal vergelijkbaar zijn: 1 tablet per dag vs een injectie op slechts beperkte momenten, dat het om kleine groepen gaat, dat het mogelijk niet representatief is voor jonge mensen met een B12-tekort, en dat de belasting van injecties door de schrijvers wordt ingevuld.)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:31

Ik lees iets heel anders hoor, onderaan. :)

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 18:09

Maar op het moment dat je dan langere tijd die tabletten slikt, gaat je waarden langzaam maar gestaag omhoog. Uiteindelijk kom je dan toch op een voldoende uit ook in de weefsels. Teveel aan B12 plas je uit.

Ik ben nu bezig met 3 x 1000 mg op een dag, 1 tabletje per keer is dat van solgar, en na een maand ga ik dat afbouwen na 2 tabletten en na 2 of 3 maanden na 1 tablet. Als ik me dan beter voel hou ik het op 1 tablet. Anders voer ik het weer op.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 23:05

IMJ, dat klopt. De conclusies onderaan zijn veel stelliger dan je op grond van de gegevens over de onderzoeken mag verwachten. Het enige onderzoek met betrekking tot MMA is bv op 25 proefpersonen en ging uitsluitend over patienten > 70 jaar.

Ik vind het ook opmerkelijk dat de opmerking die in de tekst staat
Citaat:
Mogelijk is orale vitamine B12-suppletie niet toereikend bij patiënten met ernstige neurologische manifestaties. Bij deze patiënten wordt aanbevolen met parenterale therapie te starten. Daarnaast heeft ervaring uitgewezen dat sommige patiënten onvoldoende effect ondervinden van de orale therapie. Indien de vitamine B12-spiegel ondanks een adequate orale dosering niet herstelt, zal in deze gevallen parenterale therapie aangewezen zijn.

niet op enige wijze in de conclusie is terug te vinden. Vooral omdat blijkt dat teveel medici alleen de conclusie lezen, en ondanks ernstige neurologische klachten of na voldoende effect toch vast blijven houden aan orale therapie.

Tot slot nog een opmerking over de kosten: een injectie kost aan materiaal max 1 euro, en kan enige tijd mee. Als patienten zelf leren te injecteren (en een groot deel van de mensen kan en wil dat best) dan zijn de kosten lager dan van tabletten. (Zeker omdat ik die versie van 10 euro nergens kan vinden.)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 09:04

Welke versie van 10,- bedoel je?
Tabletten? Want hier betaal je voor gewone tabletten 11,- voor 2 maanden.
Ik als op ergens anders 14,- voor 3 maanden,. dat zijn de zuigtabletten. Gemiddels zo'n 5,- per maand dus.

Als mensen zelf kunnen injecteren zal dat op de langere termijn inderdaad goedkoper zijn (op de lange termijn omdat de startdosering 10 injecties met een interval van 3 dagen zijn, gevolgd door elke 2 maanden 1 inj.)

Bij ons kunnen veel mensen niet zelf injecteren, hetzij omdat ze het niet willen, hetzij omdat hun lichaam dat niet meer toelaat (vaak ouderen, beperkte handfunctie, coordinatie niet goed meer etc).
Dan zit er dus meestal een consult of visite aan vast. Je kunt je voorstellen dat de materiaalkosten dan de kosten niet meer zijn. (Consult 9,- Visite 13,-) Daarom is het niet altijd goedkoper.. Belangrijker is denk ik om zorg op maat te leveren, wat is haalbaar voor de patiënt en waar bereik je de beste resultaten mee.
Je kunt dus niet standaard zeggen, injecties zijn goedkoper. :)