Rug klachten verergerd door manuele therapeut

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kagiwaga

Rug klachten verergerd door manuele therapeut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 21:48

Mijn rugklachten zijn ernstig verergerd door een manueel/fysio therapeut.
Nu hoorde ik laatst nog iemand waarbij het flink mis is gegaan bij dezelfde therapeut.
Is het mogelijk hiermee iets te kunnen?
want je kunt toch niet roekeloos handelen in dit vak?
het kost mij nou nog meer geld aan behandelingen bij een andere therapeut, en ik kan niet meer volledig werken.

Anoniem

Re: Rug klachten verergerd door manuele therapeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:54

Is het een échte fysiotherapeut?
Met een wettelijk erkend diploma, wettelijk erkende opleiding etc.?

Of is het een zelfbenoemde therapeut?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:55

Ik vind dat nogal een uitspraak zeg. Wat zou er in jouw ogen fout gegaan zijn dat je dit zegt?

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:56

Ben jij door iemand naar die therapeut doorverwezen of ben je er zelf heen gegaan?

Een manueel therapeut maakt in sommige gevallen namelijk meer "kapot" dan dat het helpt, hoeft dus niet perse aan die therapeut te liggen maar puur aan de situatie.

Ik heb mijn rug op drie plekken gebroken en na enige tijd is er bij het revalidatiecentrum een keer een manueel therapeut geweest ( echt een hele goede ) die mijn rug heeft gedaan. Ik kwam daar jankend van die tafel af van de pijn. Niet omdat die man zo slecht was, gewoon omdat mijn rug geen manuele therapie moet hebben.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:57

Je zou eens op deze site kunnen kijken:
http://www.defysiotherapeut.com/de-fysi ... apeut.html

Hier staan verschillende instanties vermeldt waar je terecht zou kunnen.
Je zou de klachtencommissie kunnen schrijven om je verhaal te doen en om advies te vragen of en hoe je hier verdere stappen in moet ondernemen.

Als de manueeltherapeut onderdeel is van een praktijk of maatschap waar meerdere therapeuten werken is er binnen zo'n organisatie vaak ook een klachtenregeling.

Veel succes ermee!

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:57

Ik zou als je er echt iets mee wil de letselschadefiguur van je zorg(?)verzekering eens contacteren, die kunnen je er al een hoop meer over vertellen :) Je moet er alleen wel rekening mee houden dat je echt goed zal moeten kunnen aantonen dat er foutief is gehandeld, dat je klachten ook echt komen door die behandeling enzovoorts... Dat kan een heel gedoe zijn.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 22:00

Maar TS, hoe vaak ben jij bij die therapeut geweest dan? En hoe lang is dat geleden? Kan me echt niet voorstellen dat je van 1 keer nu enorme klachten hebt.

Toen ik dus jankend van die tafel af kwam heeft het bij mij ook 1,5 week geduurd voordat de pijn weer afzakte. Dat is dus een teken dat je andere behandeling nodig hebt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 22:01

Ik ben het niet helemaal met je eens Nynke. Je lichaam moet wennen aan de nieuwe situatie, en dat levert vaak spierpijn op. Daar moet je lichaam van herstellen, niet zozeer van de behandeling zelf, maar van de reactie die je lichaam geeft op de verandering. Daarom vind ik het een nogal heftige conclusie van TS.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 22:03

Ik ben meerdere malen bij hem geweest.
Ik heb echt klachten die ik vooreen niet had, spier problemen die ik niet had, ernstige zenuwbeknellingen en zenuwsteken/pijn. ook is mijn onderrug te recht en was deze niet terecht, veel wervels staan vast of zwerven rond waar ze niet horen, tis niet niks.
Ik ben verwezen door mijn huisarts. Het is een gezamelijke praktijk en ik zit nu bij een ander in die praktijk.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 22:04

Is er een correcte diagnose gesteld ? Toen manlief jaren geleden rugklachten had, is ie op aanraden van de HA ook naar de fysio geweest, met als gevolg nog veel meer klachten. Nieuwe onderzoeken hebben toen aangetoond dat de eerste diagnose gewoon verkeerd was, wat natuurlijk verklaarde waarom de fysio niet hielp.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 22:06

Tijdens zijn behandeling kwam er een knarsend eng krakend geluid uit mijn rug, tijdens het 'kraken' hoord dit anders te zijn, niet schrapend en trillend maar gewoon pats krak.
Dit deed extreme pijn en daarna bleek waarom.
Ook luisterde hij niet naar mijn bevindingen

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 22:07

HA stelt geen diagnose hij kijkt niet eens.
Laat dit over aan mensen die er volgens hem verstand van hebben

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 22:10

De neurochirurg die mijn man aan zijn rug opereerde, bezwoer mijn man nooit naar een manueel therapeut te gaan...

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 22:15

kleinvosje schreef:
Ik ben het niet helemaal met je eens Nynke. Je lichaam moet wennen aan de nieuwe situatie, en dat levert vaak spierpijn op. Daar moet je lichaam van herstellen, niet zozeer van de behandeling zelf, maar van de reactie die je lichaam geeft op de verandering. Daarom vind ik het een nogal heftige conclusie van TS.

Ja dat is wel zo inderdaad. Maar bij mij werd mijn hele wervelkolom langs gegaan dus niet zozeer de spieren ( wel die er om heen liggen natuurlijk ).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 22:16

Ik heb het ook wel eens dat het juist erger is als ervoor, maar dan moet ik gewoon nog een keer omdat het nog niet goed is.
Bij mij is het praktisch altijd dat het twee keer moet, zonder manueel therapeut zou ik geen leven hebben gok ik. :+
Als ik dan niet ga dan heb ik gewoon teveel pijn met mijn darmproblemen en nek.
Door gevoelige darmen zit mijn onderrug regelmatig vast en zit er e.e.a. bekneld, gaat nu beter gelukkig.

Kan dat je gewoon niet de goede hebt.
Mijn manueel heeft zoiets van dat het functioneel moet zijn, die doet het altijd stapje voor stapje en probeerd het lichaam zoveel mogelijk te accepteren en het dus functioneel te maken.
Niet te rigoreus, ik ben een keer bij een andere geweest en toen lag ik voor mijn gevoel meer dan in drie stukken. :7
Vreselijk vond ik dat, ik ga er ook niet meer naartoe.
Die van mij kraakt wel, maar veel minder heftig. Deze klapte met zijn volle gewicht op mijn bovenlijf met een vuist onder mijn rug. :\

Nu ben ik laatst geweest op een maandag, bleef maar pijn houden ondanks dat de boel goed bewoog.
Gebeld vrijdag, kon dinsdag terug komen en toen heeft hij er nog iets aan bijgesleuteld en toen was het over op beursheid na.
Nu ben ik weer pijnvrij op het feit dat ik stijf ben na omdat ik een week amper wat heb gedaan.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 22:16

Wervels die rondzweven? Hoe weet je dat als ik vragen mag?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 22:20

funnygirl1 schreef:
Tijdens zijn behandeling kwam er een knarsend eng krakend geluid uit mijn rug, tijdens het 'kraken' hoord dit anders te zijn, niet schrapend en trillend maar gewoon pats krak.
Dit deed extreme pijn en daarna bleek waarom.
Ook luisterde hij niet naar mijn bevindingen

Wie zegt dit?
Ik heb ook wel een sirieuze krak gehoord hoor.
Overigens heb ik wat jij hebt met zwervende wervels ook gehad, stond schots en scheef.
Lag niet aan de manueel, maar aan het feit dat ik hartstikke allergisch bleek voor melk en gluten wat enorme invloed heeft op mijn spieren.
Dat heb ik voor de manueel ook nooit gehad, of wel maar doordat hij het losmaakte zette het wat in gang vermoed ik.
(Stress kan dat ook zijn! Hoeft dus niet van de manueel te komen.)
Toen ik op dieet ging was ik er in no time vanaf, denk er eens over na.

Denk ik een gevalletje, ligt niet aan de manueel maar aan de situatie.
Of een te rigoreuze manueel/ heftig reagerend lichaam na misschien wel jaren pijn.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 22:35

je mag best wat horen maar dit wat er te horen was niet.
andere therapeut heeft mijn bevindingen bevestigd.
Ik ben ook door mijn rug gegaan en dat is niet te wijten aan mijn eigen lichaam. Hij maakt gewoon fouten en het kan geen toeval zijn dit.
Ik ging niet voor deze problemen heen ik kwam er mee terug.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 08:13

Als je andere therapeuten hebt die dit bevestigen lijkt mij dat je er wel iets mee moet kunnen doen.
MAAR zo'n zaak hard maken lijkt me heel moeilijk, omdat heel veel veroorzaakt kan worden door je eigen lijf.
Ben je al in gesprek gegaan met deze arts?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:19

Hoi Funny girl,

ten eerste: heel rot!!!

Ik heb beide kanten meegemaakt: eerst iemand die mij "kraakte" (niets te horen, overigens) en heel veel naschade.
(En ik heb meegemaakt, dat iemand de wervels netjes op hun plaats zette - dat lucht op!)

Ga zo spoedig mogelijk naar de klachten commissie!!
Leg het verhaal daar voor, en zij gaan dan de therapeut confronteren.
Een therapeut is verplicht, om over iedere sessie dingen op te schrijven - en als dat nadrukkelijk niet klopt met jouw verhaal, heeft hij een stevig prbleem (= licensie kwijt). Daarmee bescherm je ook anderen!!!

En de rol van je huisarts klinkt ook niet fijn: eerst verwijst hij je naar ieman, die een knoeier blijkt te zijn. (Daar kan de HA nog niet zo veel aan doen.) Maar daarna, als je extra klachten krijgt, hoort hij er boven op te zitten!!!

En oook heel l#llig: alles gebeurt aan dde binnenkant. Een extra scheef gezette wervel kan heel erg zeer doen, maar niemand ziet iets. (De enigen, die het echt kunnen bevestigen, zijn getrainde ui, die weten "die klacht op di eplek, dat kan betekenen dan Th 12 niet goed staat en dat L1 mee is gaan doen" - en dat soort vakchinees.

Maar hoe dan ook: na een behandeling hoor je nooit "slechter" te zijn dan ervoor!
WEL kan er sprake zijn van napijn, je lichaam moet wennen aan de nieuwe situatie en dat soort gegevens hoort iemand je VAN TE VOREN te vertellen.
Extreme pijn na afloop (...voelt het als kiespijn...?) en zenuwbeknelling mag nooit!!!!

Beterschap!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:26

moonfish13 schreef:

(...)
Overigens heb ik wat jij hebt met zwervende wervels ook gehad, stond schots en scheef.
Lag niet aan de manueel, maar aan het feit dat ik hartstikke allergisch bleek voor melk en gluten wat enorme invloed heeft op mijn spieren.
Dat heb ik voor de manueel ook nooit gehad, of wel maar doordat hij het losmaakte zette het wat in gang vermoed ik.
(Stress kan dat ook zijn! Hoeft dus niet van de manueel te komen.)
Toen ik op dieet ging was ik er in no time vanaf.[/quote]

Dat glutenallergie en wat dan ook invloed heeft op je spieren, geloof ik grif.
Maar in principe zijn het je banden, die de wervels op hun plek houden.

En ook als de behandeling correct verloopt, geldt, dat de behandeling vermoeiend kan zijn: "al" je spieren hechten aan je wervelkolom (nu ja, heel veel) en nogal wat zenuwbanen lopen er doorheen, dus dat je stress krijgt door 'gekraakt te worden', kan ook nog heel goed. (En die stress kan net het duwtje zijn, dat maakt, dat je van "een klein beetje intolerant" (=half pond tarwe/ gluten kan nog) naar allergisch (= een helve gram kan niet mee) bent gegaan.)

Maar dat die allergie je wervels schots en scheef zou zetten - ?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:33

Janneke2. :j
Ik kreeg er een extreem hoge spierspanning van, zo extreem dat alles uit zijn verband werd getrokken.
Toen ik met het dieet begon was ik binnen een week van 70% van de pijn af.
Later onbewust dieetfout gehad met zoetjes een week ofzo en toen was het weer helemaal hommeles.
Dat was ook het punt, ik had een extreem hoge spierspanning, maar we wisten niet waarvan.

Dat melk/gluten verhaal is vrij simpel.
Als je daar niet tegen kan komt dat half verteerd in je bloedbaan als Peptiden.
Die stranden zo in je hele lichaam en ik kan je zeggen dat dat vechten tegen de bierkaai is.
Ik heb echt een hele goede manueel, daar ligt het echt niet aan.
Heb ook veel gesport op programma van de fysio, van zwemmen tot rugprogramma's op de sportschool.
Gekke was dat ik met sporten minder pijn had (=afvoeren afvalstoffen!), maar daarna veeeeel meer!
(= al die peptiden die weer met een rotgang overal geloosd werden achteraf.)

Maargoed, mijn dieet heeft ook nog een andere grote reden.
Ze komen er meer en meer achter dat bepaalde stoornissen goed reageren op dieetaanpassingen.
In mijn geval heb ik dus een vorm van autisme, waarvoor ik dit geprobeerd heb omdat ik geen medicijnen verdroeg.
Toen had ik hetzelfde resultaat, maar dan met dit dieet.
Ik was toen binnen 3 dagen van mijn overgevoeligheid voor geluid af, en met een week was ook mijn pijn dus 70% minder.
Gevalletje aanleg is het dus bij mij.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:01

Wellicht dat je om te beginnen een gesprek met de desbetreffende therapeut aan kan gaan?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 18:33

Je kan er vast wat mee want er is een klachtencommissie voor fysiotherapeuten. Die gaan dan alles uitzoeken om te kijken of en wat er mis is gegaan.

Maar ik vind het een bijzonder verhaal... Zwervende wervels, dat bestaat echt niet :?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 18:59

Zwervende wervels bedoelt ze niet gewoon dat alles schots en scheef staat?
Dat neem ik tenminste wel aan want anders kan dat niet inderdaad.