Orthodontie wel/niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Orthodontie wel/niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 12:32

Hallo,

Via mijn tandarts ben ik doorverwezen naar de ortho met als reden: Crowding boven en onderfront en molaren in onderkaak in linguoversie. *Klinkt chinees*
Ik heb uiteindelijk een consult gehad bij de ortho en ik kon kiezen uit de volgende dingen:

2 kiezen laten trekken in bovenkaak en 2 jaar slotjesbeugel zowel boven als onder.
Geen kiezen laten trekken en één jaar een slotjesbeugel met als gevolg overbeet.

Nu heb ik al iets overbeet, wat je niet ziet maar ik merk bij mn lip, raar uit te leggen.
Ik wil zelf sowieso gaan voor optie één, maar ik twijfel of ik het moet doen. Ik ben 17 jaar (nog een paar maanden tot mn 18e) en moet nu echt gaan kiezen wat ik wil. Anders zitten we met de vergoeding ect.

Ik twijfel omdat ik bang ben dat het er raar uit komt te zien, dikkere lippen of weet ik veel. Ik moet dan tot mijn 19e met een beugel en natuurlijk is prettig anders. Volgens de ortho was het niet noodzakelijk maar kon wel belangrijk zijn ivm. gaatjes. Als mijn verstandskiezen doorkomen zal het waarschijnlijk nog krapper worden voornamelijk bovenin en ben ik bang dat dit erger wordt.

Ik weet niet wat ik moet kiezen.
Daarom vraag ik me af wat andere bokkers in deze situatie gedaan zouden hebben of zelfs al een beugel hebben en voor-nadelen.

Anoniem

Re: Orthodontie wel/niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 12:34

Ik heb vroeger een beugel gehad in verband met een overbeet. Er hoefde bij mij niks getrokken te worden maar er was wel een en ander over elkaar geschoven.

Een beugel is niet heel fijn maar je krijgt er wel een mooi recht gebit van dus als ik jou was zou ik het gewoon doen :j

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 12:36

Ik kan het niet kwijt in mijn mond, vandaar dat het belangrijk is dat er wel twee kiezen getrokken worden om zo ruimte te maken. Anders gaat het als nog richting voor.

Bedankt voor je reactie. :D

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 12:42

Ik zou echt voor de eerste optie gaan. Het is misschien een jaar, twee jaar vervelend (alhoewel een beugel best snel went!) maar het resultaat is voor de rest van je leven :).

Tip: vraag de ortho om je slik te beoordelen en evt. een doorverwijzing naar de logopedist uit te schrijven. 40% van de orthodontische behandelingen heeft uiteindelijk onvoldoende resultaat of leidt tot een relaps omdat een verkeerde functie van de tong (bijv. met je tong tegen je tanden persen als je slikt) de vorm van de mond negatief kan beïnvloeden.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 12:45

Bedankt voor je tip, mocht het zover komen zal ik het even vragen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 12:45

Zeker voor optie 1 gaan. Ik heb jaren geleden 5 kiezen moeten laten trekken en daarna een slotjesbeugel. Dat kiezen trekken is mij echt ontzettend meegevallen en de beugel ook.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 12:46

Met trekken heb ik gelukkig weinig moeite, verdoving erin en je voelt er niks van :=
Het gaat me echt puur om een beugel, 2 jaar is niet niks. Meestal gebeurd zoiets veel jonger en ik ben echt bang dat het er niet uit gaat zien :+

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 12:52

Rond mijn 18e heb ik een beugel gehad. Daarvoor moesten zowel boven als onder aan beide kanten kiezen verwijderd worden. Ze hadden het toen ook over een operatie, maar dat vond ik te heftig en leek mij iets wat overdreven. Dus koos toen voor alleen een beugel gedurende twee jaar. Nu heel wat jaren verder ben ik nog steeds zeer tevreden met mijn gebit. Heb wel nog steeds spalkjes achter mijn tanden, die daar zullen blijven zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 12:53

Mijn zus heeft op haar 25de nog een beugel gehad , niks om je voor te schamen vindt ik...

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:06

Saaams schreef:
Met trekken heb ik gelukkig weinig moeite, verdoving erin en je voelt er niks van :=
Het gaat me echt puur om een beugel, 2 jaar is niet niks. Meestal gebeurd zoiets veel jonger en ik ben echt bang dat het er niet uit gaat zien :+

Beter nu dan als je 30 bent ;)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 14:07

Dat is zo :=

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:14

Wat is nou 2 jaar op de rest van je leven :D

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:26

dressagelady schreef:
Wat is nou 2 jaar op de rest van je leven :D

Helemaal eens met deze reactie! :D

Ik heb 5 jaar met een beugel moeten lopen en echt niet met de meest charmante beugels, maar het resultaat mag er wezen. Een vriendin van mij is 22 en loopt met een beugel. Ongebruikelijk is het dus niet om op latere leeftijd een beugel te dragen, het komt wel minder vaak voor.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 14:27

Dan moet ik morgen toch maar een afspraak gaan maken bij de ortho.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:30

gewoon doen, krijg je geen spijt van. Lijkt misschien lang, maar je hebt je hele leven een mooi gebit en ook minder kans op gaatjes, tandsteen etc.
Ik ben zelf wel fan van authentieke gebitten, het hoeft niet zo perfect overal wat mij betreft, dus dan is de eerste optie ook prima, hou je nog een beetje je eigenheid ipv een standaard smile :)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:30

Ik heb hetzelfde als jij gehad en op mijn 38e alsnog besloten een beugel te nemen. Ook 2 kiezen getrokken. Ik heb de slotjes bijna 2 jaar ingehad. Onder mocht wat eerder uit. Na een paar maanden kreeg ik helaas een spleet tussen mijn voortand en de tand ernaast. Toch weer slotjes bovenin gekregen en die mogen van de week er weer uit. Heb ze dan 8 weken ingehad.

Als ik de foto's zie van voor en na dan is dat een wereld van verschil, ben er echt heel blij mee.
Op foto's staken altijd die 2 voortanden naar voren en ik had ook altijd een afdruk in m'n lip staan.
Nu durf ik weer te lachen, schaam me er niet meer voor.
Dus ik zo zeggen, gewoon doen ( en met slotjes kan je alles doen hoor, mijn vriend heeft er geen last van gehad :+ )

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:35

Ik had overbeet + ik mistte 2 kiezen en kreeg een hoektand door mijn gehemelte.
Overbeet had ik sinds groep 7 zo'n blokding in... echt een verschrikkelijk ding, kon er niet eens mee praten! Toen kreeg ik slotjes, ik moest daarna 1 hoektand laten trekken (waardoor die hoektand in mijn gehemelte naar voren moest, in het rijtje dus) en toen is er boven 1 kies getrokken en onder 1 kies, ik had denk sinds de 3e een beugel en hij is er afgelopen december uitgegaan. Wat ben ik blij dat ik het heb gedaan, heb nu een heel mooi gebit. Ik raad het wel aan! Beter nu dan nooit/ of laat!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:42

Ik had vroeger een gebit die gewoon niet netjes was. Mijn ouders hebben er destijds veel voor moeten betalen en ik ben zo blij dat ze het gedaan hebben.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:47

Plien91 schreef:
Ik zou echt voor de eerste optie gaan. Het is misschien een jaar, twee jaar vervelend (alhoewel een beugel best snel went!) maar het resultaat is voor de rest van je leven :).

Tip: vraag de ortho om je slik te beoordelen en evt. een doorverwijzing naar de logopedist uit te schrijven. 40% van de orthodontische behandelingen heeft uiteindelijk onvoldoende resultaat of leidt tot een relaps omdat een verkeerde functie van de tong (bijv. met je tong tegen je tanden persen als je slikt) de vorm van de mond negatief kan beïnvloeden.

Relaps zie je ook veel als er geen stabiele eindpositie is bereikt en nachtbeugels onvoldoende worden gedragen.

Als het kan, altijd gaan voor optie een. Kom zo veel mensen tegen die spijt hebben vroeger geen beugel gehad te hebben of voor de makkelijke weg te kiezen. Kiezen laten trekken klinkt erg, maar hoeft niet altijd erg te zijn!!

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:55

Ik heb vlak voor mijn 17e ook nog gekozen voor een beugel, zou het zo weer doen!
Mijn moeder was bijna 30 en nam toen opnieuw een beugel, heeft ze ook geen spijt van gehad. :)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 15:49

Bedankt voor alle ervaringen. Dat spreekt me wat meer moed in. :D

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 16:48

ik zou zeggen onmiddelijk doen, des te eerder je kunt beginnen, des te eerder je er ook weer vanaf bent.
ik heb een beugel gehad toen ik 12 (?) was, nu zetten ze er als je klaar bent een spalkje achter, toen bestond dat nog niet met als gevolg dat ik toen ik begin 40 was opnieuw aan een beugel kon!
ik moest zeker 1 1/2 jr had hij gezegd maar na krap 8 maanden stond alles al goed.
dus dikke kans dat het helemaal geen 2 jr is hoor. en je bent er zo aan gewend en het valt echt reuze mee.
alleen als ze m aandraaien is het even gevoelig maar dat is maar een paar dagen.
en het resultaat is het allerbelangrijkst, een mooi recht gebit!!!!!!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 17:00

Daar geef ik je gelijk in een mooi recht gebit is natuurlijk het allermooist. :D

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 16:49

Vandaag een afspraak gemaakt, moet 3 april..

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 19:24

Ik zou eens naar een andere orthodontist gaan voor een second opinion. Tegenwoordig is het vaak helemaal niet meer nodig om kiezen te trekken. Door kiezen te laten trekken kan je gezichtsprofiel veranderen. Daarnaast is het niet praktisch om alleen boven kiezen te trekken en beneden niet, want dan staat er beneden meer dan boven. Je onderste achterste kiezen (dat zijn dus uiteindelijk je verstandskiezen als die doorgekomen zijn) kunnen daardoor te lang worden, omdat er niets boven staat.

Optie 1 vind ik ook niet heel acceptabel klinken, want als je een overbeet houdt dan kunnen je kiezen van boven en beneden nooit goed in elkaar gaan vallen. Instabiliteit van het eindresultaat kan vervolgens weer terugloop naar de oude situatie tot gevolg hebben. Dat wil je natuurlijk ook niet.

Vraag je orthodontist eens of het geen optie is om je kaken wat te verbreden om ruimte te creeeren? Verzeker je daarnaast ook ervan dat je orthodontist ook echt orthodontist is, een tandarts mag geen orthodontische verrichtingen uitvoeren.

Helaas heb ik in mijn jeugd een verkeerde beugelbehandeling gehad (waarbij toevallig ook een tand is getrokken die er nooit uit had gemogen) en mede door deze behandeling ben ik 10 jaren later weer opnieuw moeten beginnen met beugelen. Alleen was het toen niet alleen een beugelbehandeling, maar kwamen er ook nog 2 kaakoperaties bij om alles weer goed te krijgen. Dus mijn advies is: eerst een second opinion voordat je iets laat trekken!