mindfulness! wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

mindfulness! wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 22:29

Om meer rust in mijn hoofd te krijgen, heb ik via een coach kennis gemaakt met mindfulness.

Eerst een paar weken de bodyscan gedaan en nu begonnen in het boek "mindfulness voor dummies" met uitleg, oefeningen en meditaties.

Alleen al de bodyscan geeft zoveel rust in mijn hoofd! Nu de opdracht van mijn coach om mindfulness toe te passen in mijn dagelijkse leven. Het NU ervaren, met openheid en zonder waarde oordeel.

Wie past nog meer mindfulness toe in zijn leven? En hoe? Wat voor veranderingen heb je opgemerkt in je lichaam & geest?
En hoe vaak en welke meditaties doe je?

Lijkt me leuk om ervaringen en tips te delen :-)

Miss_Blimm

Re: mindfulness! wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:59

Heb ook een 8 wekelijkse cursus gevolgd, via mijn psychologe.

De eerste twee lessen bevielen heel goed. De body scan ging 'goed' (al is er geen goed of slecht) ik leerde meer stilstaan bij de dagelijkse dingen, en had wel het gevoel dat het goed ging.

Tot de lessen erna. Het werkte niet meer voor mij en kreeg het niet meer te pakken.

Dus voor mij was het niet DE oplossing....wat ik wel heb geleerd is aan te voelen wanneer 'het' teveel wordt.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 09:18

Ik wilde dit nog gaan doen. Ik weet alleen niet waar te beginnen..

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 09:23

Ik heb ook ooit via een psychologe de cursus gevolgd. Ik vond het op dat moment wel goed alleen doe ik er nu helemaal niets meer mee. Ik gun me de tijd er niet voor. En daarbij vond ik ook een aantal dingen iets te ver van mij af staan.

In mijn familie weet ik dat er 2 mensen zijn die het nog steeds toepassen. Het bevalt hun erg goed.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 10:44

Lieset heb jij het ook via zo'n 8 weekse training gedaan? En welke dingen stonden te ver bij je vandaan?

Passen jullie soms nog wel dingen toe als je meer rust wilt?

@ybor: je kan om te beginnen het boekje "minfulness voor dummies" kopen. Kost je 11 euro incl. verzendkosten bij bol.com.
Verder kan je beginnen met elke dag deze week de bodyscan te doen. Ik doe het voor het slapen en ik slaap echt heerlijk daarna! Pb voor een downloadlink, is een geleide oefening. Kan je op je telefoon of tablet downloaden als mp3 bestand :-)
Laatst bijgewerkt door eekhoornerik op 09-03-13 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:46

Ik die het nu ook, tenminste, heb 1 les gehad :) ik doe het via mijn Fysio. Ik ben benieuwd!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 10:53

Wat heb jij al geleerd Suzan :-)? En waarom ben je ermee begonnen?

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:02

Hoi! Ik heb heel veel moeite met het leven in het hier en nu. Ik kan mijzelf echt kwijt raken met dromen over 'later' of zelfs volgende week. Ik kon er echt uren over piekeren en opwinden. Ik heb/had er ontzettend veel last van en ben daarom begonnen met informatie opzoeken over mindfulness. De bodyscan heb ik nu een paar keer gedaan voor het slapen gaan. Die van 30 minuten vind ik nog heel erg moeilijk en ik raak mijzelf ook weer kwijt op het eind. Zit er bij dat boekje ook een CD, TS?
Laatst bijgewerkt door Glitfaxi op 09-03-13 11:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:05

Jups, ik doe het met een echte 'trainer' of hoe je dat zegt, één op één.
Ik ben meer ontspannen, rustiger in mijn hoofd, slaap beter en ook stukken minder hoofdpijn, vind het echt heel fijn.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:07

laetitia schreef:
Wat heb jij al geleerd Suzan :-)? En waarom ben je ermee begonnen?

Met de bodyscan en heel veel papieren in moeten vullen omdat het een nieuw iets is en ze willen kijken of het echt help :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:13

LZP -> MW

GoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:15

Wat goed ts dat je ermee bent begonnen.
Ik twijfel er ook aan om een cursus te gaan volgen.
Ben ook benieuwd naar ervaringen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 12:22

Glitfaxi, je hebt het boek met cd en zonder.

@Eskegirl, doe je naast de meditaties ook oefeningen die je toepast in je dagelijkse leven? Zoals heel bewust je haar borstelen? Of heel bewust zijn van je omgeving?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:24

Ja, herl bewust denken van: ik loop nu, ik loop nu trap, ik lees nu enz.
Vind het lastig, maar het helpt wel voor rust in mijn hoofd :)

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:37

Mijn moeder heeft dit ook gedaan door een cd van mindfullnes op mp3 te zetten :)
Het werkte bij haar wel aardig

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:41

Ik heb er een "cursus" in gevolgd.
Ik heb het meest ervaring met de bodyscan, die vind ik heel prettig.
Ik word er heel rustig en ontspannen van en beperk me inderdaad tot het hier en nu.
Het helpt echt tegen piekereren.

Mijn probleem is echter dat ik weinig consequent ben. Je moet het wel blijven doen, er de tijd voor blijven nemen. Dat lukte mij niet. Misschien ga ik het binnenkort toch weer oppakken. Prettig is het zeker.

Edit: het zeer bewust dagelijkse bezigheden doen, werkt voor mij niet echt. Ik heb het geprobeerd, maar dat is niet echt mijn ding. Maar de bodyscan dus wel.

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:46

Wat fijn om te lezen dat meer mensen hier baat bij hebben.
Heb op dit moment in mijn omgeving een beetje het idee dat ik er alleen voor sta en heb echt rust nodig.
Ben nu in het boek mindfullnes aan het lezen maar heb eigenlijk zelfs geen rust om te lezen..

Waar doen jullie de bodyscan dan bij?

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:50

Ik ben wel geïnteresseerd. Wat is die bodyscan voor iets.. een soort meditatie oefening?

Ik ben op het moment veel bezig met 'iets' in deze richting. Vanwege mijn hoogsensitiviteit kan ik mezelf nog wel eens verliezen / kwijtraken / uit verbinding raken. Ben wel benieuwd of het iets voor mij zou zijn. Na een drukke dag kan ik bijvoorbeeld totaal niet slapen, ga dan uren door met piekeren. Als die bodyscan helpt met rust voor het slapen zou dat wel lekker zijn :))

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:51

Ik ga er rustig voor liggen en ben dan alleen met de bodyscan bezig.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 01:04

Is het die bodyscan die ook op Youtube staat?

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 08:37

Sentido schreef:
Ik ben wel geïnteresseerd. Wat is die bodyscan voor iets.. een soort meditatie oefening?

Ik ben op het moment veel bezig met 'iets' in deze richting. Vanwege mijn hoogsensitiviteit kan ik mezelf nog wel eens verliezen / kwijtraken / uit verbinding raken. Ben wel benieuwd of het iets voor mij zou zijn. Na een drukke dag kan ik bijvoorbeeld totaal niet slapen, ga dan uren door met piekeren. Als die bodyscan helpt met rust voor het slapen zou dat wel lekker zijn :))

Ben ik ook wel benieuwd naar: wat is dat, een bodyscan? Een oefening? In welke richting moet ik denken?

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 09:42

Een bodyscan gaat ongeveer zo:
Je ligt, staat of zit.
Je gaat met je gedachte naar je tenen. Hoe voelen die aan? Gespannen of ontspannen, zwaar of licht? Maak ze ontspannen. Ga dan naar je voeten?Gespannen of ontspannen, zwaar of licht? Maak ze ontspannen. Ga naar je onnderbenen. Beweeg ze even en laat ze dan ontspannen liggen. En je bovenbenen? Zijn ze zwaar? Maak ze ontspannen. Laat elk spiertje los in je benen.

Zo ga je heel je lijf af :)

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 10:02

Ooooh. Dan doe ik dat eigenlijk heel vaak :=
Wel een goede oefening. En daar heb je dan een muziekje bij ofzo?

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 10:03

@SuzanH, OK, duidelijk! Bedankt voor de info.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 12:08

Ik doe de bodyscan van Noud de Haas, daarbij ga je in 30 minuten inderdaad je hele lichaam af. Vanaf je tenen tot aan je kruin. Het gaat om het ERVAREN van de GEWAARWORDINGEN in je lichaam. Wat voel je in je grote teen? Voelt hij warm, koud, pijnlijk of gespannen?
Zo ga je je hele lichaam af, zonder te oordelen over wat je voelt. Zelfs als je teen gespannen is, dan constateer je/ben je er alleen van bewust dat je grote teen gespannen is en dat aanvaart je.

"Het is zoals het is, het voelt zoals het voelt" :-)