Verstandkies komt door.....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Floepie86

Verstandkies komt door.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 10:20

En moet er vast en zeker ook weer uit -O-

Tijd geleden wakker geworden met een bobbeltje in m´n tandvlees.
Dacht in eerste instantie dat ´t een geirriteerd stukje tandvlees was.
Maar nu komt de verstandkies toch echt door, en het is geen fijn gevoel!
In ´t begin voelde t nog als een bobbeltje zonder pijn, maar nu is echt naar een zeurende pijn gegaan, en eten doet ook zeer.

Heeft iemand tips om de pijn te minderen zodat hij z.s.m doorgekomen is.
En in hoeveel gevallen moet de verstandkies ook weer eruit worden getrokken?

Ik weet nog wel dat mijn broer het jaren geleden heeft gehad, en dat ie onwijze pijn en een dikke kaak had daarna.

Tips zijn zeer welkom!!

Dribbel

Re: Verstandkies komt door.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:23

Herken je verhaal niet. Heb er nu 3 door en heb er eigenlijk niet zo veel last van gehad. Ik heb ze ook gewoon laten zitten, omdat ik genoeg ruimte had.

Je kunt eventueel wat pijnstillers nemen en zacht voedsel eten. Even overleggen met de tandarts over ze eruit moeten. Meer kun je niet doen op het moment.

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:30

Jep dit heb ik ook gehad toen ze door kwamen! Het zeurt en doet zeer. Ik had ook last van lamme kaken.
Nu ze eenmaal door zijn heb ik er geen last meer van. Er is er wel 1tje getrokken omdat ik een beugel heb gehad en me verstandskies de boel naar voren drukte. Zonde als je een beugel gehad heb en je over een aantal jaar weer van voor af aan begint omdat de boel naar voren is gedrukt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:06

Ik herken het eigenlijk ook niet maar ik lees tussen de regels door wel angst voor het verwijderen.

Mijn tip is: vraag je tandarts tzt voor een verwijzing naar de kaakchirurg, geef daar aan dat je het spannend vind en dat je graag een rustige chirurg wil. Ik had een vriendinnetje bij me die daar assistente is en ook heeft geassisteerd en ik heb het als een rustige ingreep ervaren met weinig pijn. Napijn was bij mij heel beheersbaar met pijnstillers, coolpack en een paar dagen op de bank met wat vla en soep.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:09

Bij mij deden ze alle 4 erg veel pijn met doorkomen, maar ze zijn uiteindelijk recht doorgekomen dus geen reden om te laten trekken. heb er wel een anderhalf jaar last van gehad (af en aan) maar op een ijsklontje bijten werkte prima..

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:11

Goed spoelen en schoonhouden dat is echt de tip die ik voor je heb en zsm laten trekken.

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 11:15

Polly schreef:
Ik herken het eigenlijk ook niet maar ik lees tussen de regels door wel angst voor het verwijderen.

Mijn tip is: vraag je tandarts tzt voor een verwijzing naar de kaakchirurg, geef daar aan dat je het spannend vind en dat je graag een rustige chirurg wil. Ik had een vriendinnetje bij me die daar assistente is en ook heeft geassisteerd en ik heb het als een rustige ingreep ervaren met weinig pijn. Napijn was bij mij heel beheersbaar met pijnstillers, coolpack en een paar dagen op de bank met wat vla en soep.

Ja dat klopt, 't is de eerste die doorkomt, en heb nogal wat 'horror' verhalen mee gekregen :o

Dank jullie wel voor de snelle reacties!

Maar moet hij niet eerst helemaal doorkomen voordat hij eruit getrokken mag worden?
Binnenkort een afspraak bij de tandarts staan, dan gelijk even navragen over hoe en wat.
Hoop stiekem dat ik genoeg ruimte heb voor alle 4 :D

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 11:18

LenaBaars schreef:
Bij mij deden ze alle 4 erg veel pijn met doorkomen, maar ze zijn uiteindelijk recht doorgekomen dus geen reden om te laten trekken. heb er wel een anderhalf jaar last van gehad (af en aan) maar op een ijsklontje bijten werkte prima..

Ga gelijk even wat ijsklontjes maken. En vanmiddag wat waterijs kopen (wat een straf O:) )

_Naomii_ schreef:
Jep dit heb ik ook gehad toen ze door kwamen! Het zeurt en doet zeer. Ik had ook last van lamme kaken.
Nu ze eenmaal door zijn heb ik er geen last meer van. Er is er wel 1tje getrokken omdat ik een beugel heb gehad en me verstandskies de boel naar voren drukte. Zonde als je een beugel gehad heb en je over een aantal jaar weer van voor af aan begint omdat de boel naar voren is gedrukt.

Dat is zeker zonde zeg, balen! :(:)
Mijn broer heeft dit idd ook gehad, hij heeft ook een beugel gehad. En kreeg daarna weer een nieuw beugel.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:21

hoezo moet die er 'waarschijnlijk uit'? Hoe weet je dit? Niet persée alle verstandskiezen hoeven eruit hoor! Mijn verstandskiezen zijn deels door, sommige zijn nog bezig, ik heb nu ook eentje die nog niet helemaal door is, soms is m'n tandvlees wel gevoelig, er komt een tand door, dat is logisch. Maar mijn tandarts zegt dat ik ze gewoon mag houden. Want er is genoeg ruimte in m'n mond.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:29

Geloof me ts,

Ik dacht ook zoals jij, bij beide verstandskiezen. De eerste werd inderdaad een regelrecht horrorverhaal wat ik je zal besparen, de kies die nog in me mond zit heb ik al drie keer ab voor gehad omdat hij blijft onsteken en door de de eerste kies ben ik getraumatiseerd.

Hij is echter zo erg gaan onsteken dat er pusvorming in me wang zat.

Nu is de onsteking zo goed als weg en ga ik maandag een afspraak bij de kaakchirug maken.

Overleg gewoon met je tandarts, goed spoelen en poetsen maar niet afwachten, dat kan je een hoop pijn besparen.

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:31

hazira schreef:
Polly schreef:

Ja dat klopt, 't is de eerste die doorkomt, en heb nogal wat 'horror' verhalen mee gekregen :o

Dank jullie wel voor de snelle reacties!

Maar moet hij niet eerst helemaal doorkomen voordat hij eruit getrokken mag worden?
Binnenkort een afspraak bij de tandarts staan, dan gelijk even navragen over hoe en wat.
Hoop stiekem dat ik genoeg ruimte heb voor alle 4 :D

Dan zal ik je een mooi verhaal vertellen!
Ik heb al eens een topic hier over gemaakt. Ik ben doodsbang voor de tandarts! Heb er ook ontzettend tegen op gezien en was vreselijk bang voor de na pijn. Heb nachten niet geslapen en ging heen met knikkende knietjes!

Werkelijk waar het is me alles mee gevallen. Binnen 2 tellen lag hij er uit en ik heb geen spatje na pijn gehad.
Heb een beetje rustig aan gedaan maar ook geen na bloedingen etc. Nu durf ik ook voor de 2e als die eruit zou moeten!

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:32

Mijn verstandskiezen zijn ook aan het doorkomen en hoeven er niet uit. Ik heb er ook last van gehad. Dus ik was naar de tandarts gegaan. Zij zei dat het heel normaal is doordat je tandvlees zo erg onder spanning staat. Als het goed is gaat dat vanzelf over

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:34

Tiffany schreef:
Geloof me ts,

Ik dacht ook zoals jij, bij beide verstandskiezen. De eerste werd inderdaad een regelrecht horrorverhaal wat ik je zal besparen, de kies die nog in me mond zit heb ik al drie keer ab voor gehad omdat hij blijft onsteken en door de de eerste kies ben ik getraumatiseerd.

Nu is de onsteking zo goed als weg en ga ik maandag een afspraak bij de kaakchirug maken.

Overleg gewoon met je tandarts, goed spoelen en poetsen maar niet afwachten, dat kan je een hoop pijn besparen.

het hoeft niet perse zo te gaan hé! TS laat je niet bang maken door horrorverhalen, want het kan ook gewoon zijn dat ze gewoon mogen blijven zitten en geen vuiltje aan de lucht is!

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:37

Maartje1990 schreef:
Tiffany schreef:
Geloof me ts,

het hoeft niet perse zo te gaan hé! TS laat je niet bang maken door horrorverhalen, want het kan ook gewoon zijn dat ze gewoon mogen blijven zitten en geen vuiltje aan de lucht is!

Ik denk ook niet dat het handig is om TS bang te maken met dit soort dingen, hou je slechte ervaringen lekker voor je! Toen ik een topic hier over maakte kreeg ik ook het ene horor verhaal naar het andere, dat maakte me nou niet echt heel erg gerust op de behandeling. Ik kan je alleen mijn eigen ervaring vertellen en eerlijk waar ik sch*t 8 kleuren bagger voor de tandarts maar ik heb de tandarts een paar dagen later hartelijk bedankt voor de behandeling en dat ze me er echt door heen heb geholpen en ik geen centje na pijn had!

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:45

Nounou rustig aan zeg , het is niet om ts bang te maken maar te "waarschuwen" de tip die ik haar geef goed te spoelen en goed schoon te houden en met de tandarts te overleggen, en nee het hoeft niet zo te gaan dat hoop ik van harte want ik heb de andere kant van het verhaal en dat is geen pretje.

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:48

Je moet het gewoon even aankijken. Ik heb elke keer ook last gehad toen mijn verstandskiezen door kwamen. Ik had even een weekje last en dan 2 weken niet meer.
Ze zijn bij mij allemaal goed doorgekomen en ik kan ze goed poetsen. Ze hoeven er bij mij niet uit. Ze zijn nu al 2/3 jaar doorgekomen en afgelopen week nog bij de tandarts nagevraagd en ze mogen blijven zitten.

Zorg wel dat als je tandvlees straks een 'gat' gaat maken voor je tand dat je deze wel goed moet poetsen, ookal doet het pijn.
Als je vanaf het begint zorgt dat je er geen eten of viezigheid tussen krijgt dan scheelt dit al een hoop. Anders heb je kans dat het zooitje gaat ontsteken en dan moet hij er wel uit.

Kijk het gewoon aan, komt goed!

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 12:23

Bedankt allemaal,

Het is niet erg hoor om de 'horror' verhalen te lezen, kan ik me er ook op voorbereiden, als t nodig is om ze eruit te halen.
Het verschilt natuurlijk per persoon hoe het doorkomt en geneest.

Eet wel alles aan mijn rechterkant (kies komt links door).
Wel vervelend maar niet zo erg.
Of is het juist beter om gewoon door te bijten en ook op de linkerkant te kauwen? :)

Hoe snel groeit zo'n kies eigenlijk? Gewoon in hetzelfde tempo als ons gewone gebit?

Poetsen doe ik idd wel, ookal doet het zeer. Beter nu wat pijn dan over een tijd als 't ontstoken is.

Zijn er nog bepaalde dingen qua eten waar ik rekening mee moet houden, dingen die je beter even niet kunt eten?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:28

Succes! Hoe snel je kies gaat groeien is niet bekend; bij een aantal mensen stopt ie zelfs halverwege met groeien :+ dus het is vooral een kwestie van afwachten. Eet waar jij je prettig bij voelt; als je liever alleen zachte dingen eet nu, moet je dat ook gerust doen :) (ik heb nu zelf last van mijn kiezen door nieuwe vullingen en eet brood zonder korstjes bv)

Ik kan je helaas niet helpen; mijn verstandskiezen komen niet door en zitten braaf in de kaak...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:31

Ik heb er maar eentje, en die is ook net door. Mijn tandvlees wat over de doorkomende kies zat deed erg zeer omdat er zoveel spanning op stond. Toen heb ik met een pincet zitten peuren en trekken tot het vel stuk was. Deed even zeer, maar daarna was ik in elk geval van de pijn af :P .

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:33

eilleen333 schreef:
Ik heb er maar eentje, en die is ook net door. Mijn tandvlees wat over de doorkomende kies zat deed erg zeer omdat er zoveel spanning op stond. Toen heb ik met een pincet zitten peuren en trekken tot het vel stuk was. Deed even zeer, maar daarna was ik in elk geval van de pijn af :P .

:j Lig hier bijna van me stoel van deze reactie,

Ik zie dat je in den haag woont, rode kruis kaakchirurg is een aanrader trouwens :j

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:35

Het werkte fantastisch hoor :P . Weet alleen niet of het voor iedereen een optie is en wat het risico is met betrekking tot infecties, omdat je wel een wondje maakt. Maar mijn theorie was dat die doorkomende kies ook een wond aan het maken was, dus tsja...

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:41

Mijn verstandskies links onder is op het moment ook weer aan het groeien ,
zo voelt het iig wel :') .
Rechts zijn allebei mn verstandskiezen er al uitgehaald omdat ik er steeds
mee op mn wang beet. Mijn tandarts heeft het gewoon zelf gedaan omdat ze
allebei helemaal mooi door waren. Geen centje pijn gehad van het trekken dus het is
alleen maar positief als ze uit zichzelf doorkomen! :j

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:49

Ik heb op het moment alle 4 langzaamaan aan het groeien (al een paar jaar, het gaat echt langzaam haha)
Het doet zo nu en dan wel eens wat pijn, zoals je beschrijft, zeurende pijn. Kan best vervelend zijn (kan me niet voorstellen hoe dat gevoeld moet hebben toen mijn complete gebit doorkwam als baby)

Er is bij mij echter voldoende ruimte gecreëerd door jarenlang een beugel en zolang ze gewoon groeien zoals ze moeten en er geen problemen zijn, laat mijn tandarts ze lekker zitten.
Zodra ze pijn gaan doen of mijn kaak blokkeren oid mag ik altijd bellen, voor de rest geeft hij enkel het advies 'goed poetsen'

Maak je dus nog niet te veel zorgen TS, misschien krijg je gewoon een extra paar kiezen :j

Verder hebben veel vrienden om me heen geen verstandskiezen meer; ik heb tot nu toe enkel positieve verhalen gehoord bij hen dat het echt wel meevalt met pijn. Komt vast goed dus! :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:50

Ik herken het wel hoor TS, bij mij zijn er 2 door, 1 half en 1 is er al uit gehaald.
Een aantal deden behoorlijk pijn bij het doorkomen, sommigen niet. Bij mij mogen ze gewoon blijven zitten, zolang ze geen irritaties/ontstekingen etc veroorzaken hoeft er niks uit zei mijn tandarts. Zorg dat je ze goed poetst en schoon houdt, dat helpt ook.

En kiezen trekken is mijn grootste nachtmerrie en ik was één en al stress toen die ene eruit moest. Maar het was echt snel gebeurd en ik heb niet veel last gehad naderhand. Maar het doorkomen op zich kan best wel een tijd duren, dus voorlopig zou ik me daar nog niet te druk over maken :)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:18

Het heeft jaren geduurd voor ze eindelijk helemaal door waren en ik heb er vreselijke last van gehad tot pijn in m'n armen en een half verdoofd gezicht... ja kwam allemaal van een verstandskies die door een zenuw heen moest, er was bij mij te weinig plaats en heb weken met vreselijke uitstraling pijn rondgelopen toen ze eenmaal door waren gekomen had ik nergens meer last van!
(kon me niet voorstellen dat die pijn zo heftig kon zijn maar ik heb echt dikke pijnstillers meegekregen van de HA en die krijg je niet zomaar)

Nu over 2 maand worden ze eruit getrokken want ik heb nog steeds (ondanks dat ik al 2 kiezen minder heb boven) erg weinig plek voor m'n verstandskiezen en bij 1 is ie al zover doorgegroeid dat ie op m'n onderkaak zit als ik m'n mond dicht doe... ik bijt op m'n eigen tandvlees rechts onder... dus die gaat als eerste!