MDL arts, iemand ervaringen ermee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

MDL arts, iemand ervaringen ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 21:01

Hoi bokkers,

Morgen heb ik een afspraak bij de MDL arts, ook wel maag,darm,lever arts.
Ik heb namelijk al jaren klachten aan mijn darmen, zo heb ik 9 van de 10x diarree, maar dat kan HEEL SNEL afwisselen met obstipatie. Verder hoor je mijn darmen gewoon rommelen, heb ik buikkrampen en mijn buik staat soms letterlijk bol van de lucht.
Winderigheid krijg ik er als cadeautje bij, en dat is dan letterlijk (op de dagen dat ik last heb van mijn darmen), rotte eieren lucht.

Regelmatig heb ik slijm bij de ontlasting, maar gelukkig nooit bloed.

Ik vind het zelfs genant om te typen, laat staan uit te spreken :o nu ben ik al verschillende keren bij mijn HA geweest, die in eerste instantie aan prikkelbare darm syndroom denkt.

Op de dagen dat mijn darmen zo opspelen, ben ik ook extreem vermoeid, echt tot het vervelende toe.
Dat is al aanwezig bij het opstaan in de ochtend, en dan maakt het niet uit of ik om 21:00u naar bed ga, of om 23:00u, ik voel mij even vermoeid.

Hoe dan ook, ik ben nu doorverwezen naar de MDL arts, en daar moet ik morgen naar toe.
Vind het toch wel spannend, vooral omdat ik niet weet wat ik kan verwachten.

Nu is mijn vraag, is iemand al ooit eens bij zo'n arts geweest? Wat was je ervaring ermee?
En herken je je in mijn verhaal, of heb je zelf ook darmklachten, laat het gerust weten.

Groetjes

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:19

Hallo Sunshine :wave:

Ik heb zelf af en toe spastische darm...sinds ik diagnose ME heb,komt het vaker voor.Normale stoelgang heb ik al jaren niet meer maar gelukkig heb ik er niet teveel last van.Heb al zo enorm veel klachten dat deze er ook nog wel bij kan :P

Leuk is anders...
Moedig om je verhaal neer te zetten,zijn toch dingen waar je liever niet te koop mee loopt.
Ik hoop dat je arts uitkomst kan bieden op wat voor manier dan ook.

Boheme

Re: MDL arts, iemand ervaringen ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:23

Hoi Sunshine, ik loop al anderhalf jaar bij de mdl arts.. Ik heb na een niet zo een goede galblaas operatie bijna de zelfde klachten als jij, alleen dan met kolieken en stinkende adem erbij. Ik krijg aanstaande woensdag een maag en darm onderzoek.. Mdl artsen zijn net als alle andere artsen.. Ze luisteren en geven hun kijk op jouw klachten. Ik wens je veel succes morgen.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 20:21

Bedankt voor jullie verhalen !
Het is inderdaad een heel vervelend probleem, en toch iets waar ik me wel voor schaam.

Ik ben dus gisteren geweest, en de arts was heel vriendelijk.
Heb bloed moeten laten prikken, en as. Vrijdag een echo, krijg ook z.s.m een oproep weer van de mdl arts voor de uitslag te bespreken.
Hij denkt in eerste instantie ook aan prikkelbare darm gezien mijn klachten, maar hij wil toch voor de zekerheid diverse onderzoeken doen.

Heel veel succes Boheme as. Woensdag !!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 00:58

Al eens met voeding geëxperimenteerd?
Eliminatiedieet geprobeerd?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 10:28

sunshine schreef:
Bedankt voor jullie verhalen !
Het is inderdaad een heel vervelend probleem, en toch iets waar ik me wel voor schaam.

Ik ben dus gisteren geweest, en de arts was heel vriendelijk.
Heb bloed moeten laten prikken, en as. Vrijdag een echo, krijg ook z.s.m een oproep weer van de mdl arts voor de uitslag te bespreken.
Hij denkt in eerste instantie ook aan prikkelbare darm gezien mijn klachten, maar hij wil toch voor de zekerheid diverse onderzoeken doen.

Heel veel succes Boheme as. Woensdag !!

Hoi Sunshine,
ik heb ooit vreselijk baatgehad bij een stevige kuur van "goede" darmflora, dus ik ben heel verbaasd, dat je niet meldt, dat er ontlastingsonderzoek wordt gedaan. (In het bloed kun je van alles zien, of er ontstekingsfactoren in je bloed zitten, bijv. Op de echo kun je zien, of je slijmvlies is aangetast. Maar geen van beide onderzoeken toont aan, of er wellicht parasieten zijn, hoe de pH van je darmen is en of er minder ideale bacteriestammen aanwezig zijn.)

Beterschap!!

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 10:35

Hoi,
ik loop er al 7 jaar :Y) heb ziekte van crohn, en zie die beste man om de 3 maanden. eerder elke maan.
herken alles klachten die jij opnoemt, die had ik toen ook toen ze niet wisten wat ik had. HA heeft 3 maanden gerommeld eer dat ik doorverwezen werd. Daar duurde het nog een maand na de standaard onderzoekjes, bloed, urine, ontlasting, echo daarna toch maar inwendig onderzoek en toen pas is er wat gevonden.
Ik zou het dus zeker niet bij deze onderzoekjes laten totdat ze met 200% kunnen zeggen wat je hebt.

In welk ziekenhuis ben je ?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 12:49

Hannanas: ik durf niet zo goed een dieet te proberen, ik ben sowieso al vegetarier en ben bang dat ik voedingsstoffen te kort ga komen....
Ik ben wel getest op lactose intolerantie, maar dat was het niet.

Janneke2: hij heeft het niet over ontlasting-onderzoek gehad, maar ik kan dat ook nog voorstellen zodra ik weer terug moet naar hem...
Maar ik denk dat dat nu weinig zin heeft, gezien het feit dat ik gisteren laatste tablet van mijn antibiotica kuur heb gehad, ik denk dat mijn darmen nu sowieso even overhoop liggen daardoor (en niet alleen mijn darmen pfff )
Maar de arts zei dat ik wel gewoon bloed kon gaan prikken en een echo kon laten maken, daar had de kuur geen invloed op zei hij.

desi92: ziekte van crohn heeft hij het ook over gehad, maar hij dacht niet dat dat het was bij mij.
Hij vond de klachten precies bij prikkelbare darm syndroom passen...
Ik zal even letterlijk typen wat hij zei " als er geen afwijkend beeld uit het bloed komt, en de echo er prima uit ziet, kunnen we er vanuit gaan dat het prikkelbare darm syndroom is! "
Ik zit bij 't St. Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 13:05

Ik ga toch even mijn topic omhoog schoppen....

Ik heb dus de diagnose pds gekregen en daarmee naar huis gestuurd.
Ondertussen nog altijd klachten, en wel wat aan het testen geweest waar ik op reageer.

Ik ben veel afgevallen, maar toen bewust voor gekozen omdat ik te zwaar werd, ik woog 60,5kg met mijn 1.58 (2 jaar geleden)
Vanmorgen woog ik 50,5kg, en ondanks dat ik toch de laatste tijd weer wat meer eet, kom ik niks aan, val soms zelfs weer af.
Ik heb nu 2x bloed bij de ontlasting gehad en bijna altijd slijm.

Ik durf niet weer terug tegaan naar mijn HA, denk dat ze zo onderhand wel gek van mij worden :n

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:11

Ik zou wel weer terug gaan.

Ik heb ook een jaar lang met buikklachten gelopen. Eerst pds daarna zat het tussen mn oren en moest ik ma na een psycholoog. Uit eindelijk toch een verwijzing gekregen voor de mdl arts helemaal onderste boven gekeerd en kwam uit eindelijk coeliakie uit.

Twee jaar later ongeveer hetvzelfde mee gemaakt met mn hoofd.

Mijn advies gewoon terug gaan en laat ze maar verder onder zoeken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:13

Ik denk dat je eens goed moet gaan proberen met voeding hoor Sunshine..
Heel vaak krijgen mensen imo diagnoses die ze niet eens kunnen stellen zonder dingen als voeding uitgesloten te hebben. -O-
Melk is meer dan alleen lactose, ook melkeiwit bestaat en gluten heb je gluten en gluten..
Bovendien willen tests nog wel eens negatief uitvallen, er bestaat een specifieke test voor maar die moet je zelf betalen en kost een paar 100 euro.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:17

maj0 schreef:

Ik heb ook een jaar lang met buikklachten gelopen. Eerst pds daarna zat het tussen mn oren en moest ik ma na een psycholoog. Uit eindelijk toch een verwijzing gekregen voor de mdl arts helemaal onderste boven gekeerd en kwam uit eindelijk coeliakie uit.

Ik heb precies het zelfde verhaal onder me neus gekregen Majo.
Laat je niet afschepen, niet iedere arts denkt aan coeliakie.
Bij mij hielde me klachten niet op na het dieet dus wilde de kinderarts me ook doorsturen naar een psycholoog.
Zowel me moeder als ik waren hier niet mee eens....Ik ben verder onderzocht en bleek ook parasieten te hebben.
Daar kan het slijm dus ook vandaan komen....
Arts heeft via een briefje zijn excuus aangeboden...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:24

Ik kan je aanraden, naast het medische traject, zeker terug gaan naar de MLD arts, om ook een osteopaat te raadplegen.

Ik ging naar de osteopaat voor migraine klachten. Maar hij wilde ook werken aan mijn darmen: jarenlang chronische ontsteking endeldarm (colitis ulcerosa) met bloedverlies, veel clisma's, medicijnen etc. zonder verbetering. Maar toen ik bij de osteopaat kwam, waren na een paar behandelingen al mijn darmklachten verdwenen. En dat is al zeker 5 jaar geleden.
Dus ik kan je uit ervaring aanraden om een osteopaat te bezoeken naast het medische traject. Ik wilde dat ik het jaren eerder had gedaan.:

(helaas ben ik nog niet van de migraine aanvallen af, maar die zijn wel fors minder geworden na de behandeling van de osteopaat.)

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:57

Barcelano schreef:
maj0 schreef:

Ik heb precies het zelfde verhaal onder me neus gekregen Majo.
Laat je niet afschepen, niet iedere arts denkt aan coeliakie.
Bij mij hielde me klachten niet op na het dieet dus wilde de kinderarts me ook doorsturen naar een psycholoog.
Zowel me moeder als ik waren hier niet mee eens....Ik ben verder onderzocht en bleek ook parasieten te hebben.
Daar kan het slijm dus ook vandaan komen....
Arts heeft via een briefje zijn excuus aangeboden...

Ja als ze zo 1 2 3 niet wat kunnen vinden zit het je tussen de oren.
Ik had de mazzel dat mn moeder precies hetzelfde had mee gemaakt alleen dan met crohn. Die liet zich dus niet afschepen.
Ik heb nooit een excuus gehad. En dat terwijl ze me al 2 keer na een psycholoog hebben gestuurd. Mocht na 1 gesprek niet meer terug komen bij de psycholoog haha was behalve mn hoofdpijn niets mis met me. Ghehe.
Moet zeggen dat mn huisarts nu wel vrij makkelijk is. Zal nu wel door hebben dat ik me toch echt niet aan stel :=

Ts ik hoop voor je dat ze wat vinden.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 14:05

Moet wel zeggen dat me ma in eerste instantie wel even twijfelde...tot ik weer een aanval kreeg.
De artsen kunnen het altijd mooi vertellen.
Me pa die ook de ziekte van crohn heeft weet dat zoiets gewoon erg pijnlijk is, en vond het niet kunnen.
Nu 17 jaar later zijn de klachten altijd nog aanwezig bij mij ondanks dat achterlijke dieet...Maar ja oliebol happends :+

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 14:10

Ik zelf heb wel Coeliakie dus moet ook geregeld naar de MDL arts.
Deze vertelde mij laatst ook Hoe vaak de diagnose Coeliakie niet klopt!
het word al snel gezegd ja je hebt Coeliakie!!.
Bij mij is het wel echt Coeliakie heb ook biopt en alles gehad;)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 14:18

sunshine schreef:
Ik ga toch even mijn topic omhoog schoppen....

Ik heb dus de diagnose pds gekregen en daarmee naar huis gestuurd.
Ondertussen nog altijd klachten, en wel wat aan het testen geweest waar ik op reageer.

Ik ben veel afgevallen, maar toen bewust voor gekozen omdat ik te zwaar werd, ik woog 60,5kg met mijn 1.58 (2 jaar geleden)
Vanmorgen woog ik 50,5kg, en ondanks dat ik toch de laatste tijd weer wat meer eet, kom ik niks aan, val soms zelfs weer af.
Ik heb nu 2x bloed bij de ontlasting gehad en bijna altijd slijm.

Ik durf niet weer terug te gaan naar mijn HA, denk dat ze zo onderhand wel gek van mij worden :n

Hebben ze iets anders aan onderzoek gedaan dan de scan waar je het in het begin over had ? Ontlastingsonderzoek, endoscopie ? Want dit klinkt niet goed!

Ik snap trouwens heel goed je tegenzin om terug naar de HA te gaan. Mijn toenmalige HA heeft mij 5 jaar (!) met ernstige collitis ulcerosa laten lopen, met de mededeling dat ik maar minder stress moest hebben en dat het dan wel over zou gaan. Dus bij mij werd het zo dat ik ook niet meer ging tenzij ik wekenlang al extreem ziek was. Gelukkig trof ik op een gegeven moment een vervanger die me meteen doorstuurde. Achteraf had ik moeten aandringen op een doorverwijzing.

Jouw klachten zijn nu veel specifieker dan die je eerder noemde. Gewichtsverlies, bloed in ontlasting, bijna altijd slijm duidt echt op flinke problemen en in de richting van CU/Crohn. Ik denk dat als je naar de HA gaat en om een doorverwijzing vraagt, of meteen een afspraak maakt met de MDL arts in het zkh, je dat niet geweigerd zal worden en ze verder onderzoek zullen gaan doen.

Heel veel sterkte!

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 14:23

Daagh!
Niks genants aan toch? Een kennis heeft hier ook last van. Hij heeft een smaakversterker(E621) intolerantie. Ook varkensvlees en melk zijn geen aanrader bij hem... Misschien heb jij hier ook wel last van? Bij hem gaat het ook vaak gepaard met hoofdpijn (bij gevalletje E621 dan).

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 14:27

Bloed bij de ontlasting is nooit goed :n
Is het licht bloed of echt oud/donker bloed? Dit kan namelijk een teken zijn waar het in de darmen zit :j
Als je niet naar de HA wil kun je gewoon op de poli van de MDL arts bellen en dan zeggen wat je hier typt. Waarschijnlijk dat je dan meteen daarheen kunt komen, of je belt de HA en zegt dat je gewoon doorverwijzing nr 2 wil :j

Ik sta op Interne in Tilburg en ik kom dagelijks in aanraking met 'patiënten' zoals jij :j Maar ik zou niet verbaasd zijn als het uiteindelijk Crohn/CU is :j

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 14:40

Gewoon doen. Na 18 maanden loop ik ook nog steeds bij de mdl arts. Ook bij hebben ze geen juiste diagnose. Ik ben zelfs nu bezig met het kijken naar een ander ziekenhuis voor een second opinion...
Ik laat me niet afschepen en wil weten wat ik heb. Dat het niet tussen mijn oren zit zijn ze inmiddels wel achter. Ik heb al heel veel onderzoeken gehad, en elke keer komt er weer wat anders uit.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 15:35

Ze hebben een bloedonderzoek gedaan en een echo, meer niet.
Mij werd verteld dat als ze niks op een echo zien, dat verder onderzoek geen nut heeft.
Stress werd ook al genoemd, maar zeg nou eerlijk, welke persoon ervaart nou nooit stress? Ik denk iedereen wel eens.

En ja, gewichtsverlies....ik weet niet of ik het zo mag noemen, ik ben 10kg afgevallen, maar in een periode van 2jaar en bewust.
Maar ondanks dat ik nu wel weer meer eet als toen met afvallen, kom ik niets bij en val soms nog iets terug maar vaak komt dat er wel weer bij, heb wel extreem veel honger dat wel.

Het bloed zat echt tussen de ontlasting, dus niet erop zeg maar ( ook weer zo'n gênant iets), heel donker was het niet, maar echt licht ook niet...
Overigens mijn ha bellen om een doorverwijzing doen ze niet aan, ik moet PERSE langskomen, en daar heb ik echt een hekel aan.
Ik zit gewoon niet ontspannen daar, het enige wat er door mijn hoofd spookt is: oh hij zal wel denken, heb je haar toch alweer pff

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:38

Is CU niet gewoon een gevolg van veeeel te lang aantobben?
Laatst was er ook een bokker die darmklachten etc had, heel ernstig en die knapte enorm op van lactosevrij eten als probeersel.
Dat zou mijn stap 1 zijn, voeding.
Daarna kan je je altijd nog driedubbel binnenstebuiten laten keren want met een diagnose Crohn ben je ook niet blij.

Ik zelf eet glutenvrij, melkvrij, soja arm, arm aan geraffineerde suikers en probeer bewerkt meel te vermijden.
Dat gaat echt goed, maar vooral de eerste drie zijn belangrijk, de rest is de finishing touch bij mij.
Ik doe het om een andere reden, maar ik merk dat ik het er veel beter op doe.
Zo kon ik eten wat ik wilde en met glutenvrij/melkvrij kwam ik goed aan.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:43

Ik herken me héél erg in jouw klachten en ik zou je heel hard aanraden om eens dieet te volgen zonder gist en/of lactose. Bij mij hebben ze allerhande onderzoeken gedaan en het bleek uiteindelijk een lactose-intolerantie en gist-intolerantie te zijn. Uit onderzoek blijkt dat heel veel mensen met spastische darmen eigenlijk een intolerantie hebben voor 1 van deze zaken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:46

Gist weet ik niet bij mij trouwens.
Ik weet wel dat ik het beter doe op niet bewerkte koolhydraten.
Dus ik kan beter rijstwafels eten als brood, brood is veel meer bewerkt en blaas ik van op.
Heb er weinig last van, maar ik wil mijn lijf zo optimaal mogelijk in conditie krijgen want ik ben 3 jaar ziek geweest en nu 1.5 jaar op deze weg.
Of iig melkvrij/glutenvrij/soja-arm, dat andere pas een paar maanden.

Zoek eens naar Natuurdietisten, of Ralph Moorman van de hormoonfactor.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:47

Een onderzoek die ook verheldering geeft is een voorwaartse en een achterwaarste scopie( :+ sorry kwam even niet op de namen)
Ik heb via me mond wel 3 keer gehad en achterwaart 2x...en steeds werd coeliakie toch echt vastgesteld.
Ook vitaminen gebrek komt veel voor bij darm problemen wat weer andere problemen veroorzaakt.

Ik heb bijv een slechte opnamen vit D en heb ook extra folium zuur moeten slikken.
Heb zelfs een tijd B12 injecties gehad...