Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
R0X schreef:Je kan je ook laten spuiten met vit D. Dit moet een paar keer per jaar. Dan weet je zeker wat je binnenkrijgt, maar misschien zegt de HA dat je het eerst moet proberen met supplementen. Vraag dan hoeveel je moet nemen. En, veel in de zon! Sommige zonnebanken geven ook vitD af hoorde ik laatst (zit in uv).
amandananana schreef:Eigenlijk ben ik de hele winter al aan het kwakkelen, hb ik heel veel slaap nodig en ben ik constant duizelig en misselijk. Vorige week naar de huisarts geweest, bloed laten prikken en nu blijkt dat mijn vitamine D te laag is. De stagiaire van de arts zei dat ik maar geeoon een supplementje moest slikken. Nu heb ik mijn vriend google eens geraadpleegd en nu blijkt dat er verschillende gradaties zijn in dit tekort en dat ze verschillend behandeld worden, en dat als je te veel vitamine D erbij slikt dit ook niet goed is. De waarde van mijn D heeft ze niet verteld. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
komt de mens uit Afrika - en die lui met die blauwe ogen en blanke teint hebben zich maximaal opengesteld om nog een beeeetje zonlicht te kunnen vangen...)
Jannepauli schreef:Je vergelijking tussen Masai en Scandinaviers gaat mank: ten eerste is de huid van de Masai zeer donker gepigmenteerd en neemt daardoor minder 'licht' op, bij donkere velletjes is het dus veel waarschijnlijker dat men een vit D gebrek heeft. In Scandinavie is de intensiteit van het licht ook minder, dus ook daar kan makkelijk een tekort ontstaan.
noordelijk gaat wonen, loopt relatief snel een vit. D tekort op, dat klopt.
Daphne__ schreef:Ik heb ook een vitamine D tekort, daarvoor slik ik Devaron, zo'n 5 stuks per dag. Maar helpen doet het amper![]()
Mijn waarde was eerst 8, terwijl het 10 keer zoveel moet zijn. De laatste keer prikken was het 12, na bijna een half jaar elke dag Devaron.
Daphne__ schreef:Voor de veganisten onder ons is dit idd bingo. Zowel B12 als D zitten uitsluitend in dierlijke producten.Hoe zit het trouwens met je B12? Veel mensen met een b12 tekort, hebben ook en vitamine d tekort. Dat is bij ook zo.
Hannanas schreef:Jannepauli schreef:Je kunt ook tussen 12:00-15:00 uur een half uurtje in de zon gaan zitten ( als die schijnt natuurlijk!), met bloot gezicht ( dus geen SPF cremes) , blote benen en blote armen . Dan is je vit D tekort zo weer bijgespijkerd!
Klopt niet!
En ik heb echt hoge doseringen nodig in olie.
Jannepauli schreef:Hannanas schreef:Je kunt ook tussen 12:00-15:00 uur een half uurtje in de zon gaan zitten ( als die schijnt natuurlijk!), met bloot gezicht ( dus geen SPF cremes) , blote benen en blote armen . Dan is je vit D tekort zo weer bijgespijkerd!
Klopt niet!
En ik heb echt hoge doseringen nodig in olie.
Janneke2 schreef:Daphne__ schreef:Voor de veganisten onder ons is dit idd bingo. Zowel B12 als D zitten uitsluitend in dierlijke producten.Hoe zit het trouwens met je B12? Veel mensen met een b12 tekort, hebben ook en vitamine d tekort. Dat is bij ook zo.
Heel veel mensen die B12 tekort hebben en daarbij Vitamine D tekort, die geen veganist zijn. Opnamestoornis, kan ts ook hebben. Jannepauli schreef:Haha, dat is de evolutie theorie erg kort door de bocht nemen. Maar goed, laten we er maar geen discussie over houden: feit is dat vanaf februari de UV sterk genoeg wordt en zoland de TS maar voldoende zonlicht pakt, komt het best wel goed.