Fenomeen Reynaud/Reynaud syndroom; wie ook?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Fenomeen Reynaud/Reynaud syndroom; wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 13:37

Wie heeft er nog meer last het syndroom/fenomeen van Reynaud? Wat kun je er aan doen?

Ik word er een beetje flauw van ondertussen: die vervelende kwaal aan mijn tenen. Ik zit nu gewoon met de voeten tegen de verwarming aan om er weer kleur in te krijgen :+
Naar de paarden gaan is ook zo leuk; loop ik de hele tijd rond met die rottige tenen. Ik heb ondersokken (die vocht afvoeren), daarboven goede thermische skisokken en hele goede thermolaarzen die ik ook nog van te voren opwarm. Maar ook gewoon in huis krijg ik snel die spierwitte tenen -O-
Welke sokken werken echt goed? Is er nog iets aan te doen? Of is het gewoon maar wachten tot het echt weer warmer wordt?

miepietjuh

Re: Fenomeen Reynaud/Reynaud syndroom; wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:46

Tja.. ik heb het ook. Niet heel erg maar wel vervelend. Ik heb verder geen speciale sokken ofzo en hoop maar dat het snel warmer wordt.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:51

Ik! Aan mijn handen! Zelfs in de zomer als ik een koud blikje of glas drinken vastpak worden mijn vingers dood en wit!!!!! Ik wordt er gek van.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:53

Ik heb het in milde vorm aan mijn handen. Heel snel wit/dood, rot gevoel is het en het hoeft er inderdaad niet koud voor te zijn. Kan het ook hebben in de lente, zomer :+

Vind het zelf lastig bij de paarden soms

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 13:57

Ik vervloek ook het aansingelen bij de paarden :') hoppa, weg is het gevoel in mijn vingers. Probeer dan maar eens dat pennetje door het gat te doen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:58

dat gaat niet, of de neusriem en een paard die graag kliert...Onbegonnen werk

Of je hand stoten tijdens het uitmesten, ook heel fijn :')

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 14:01

Hier ook iemand met de milde vorm aan de vingers. Erg irritant op stal, kan me er gewoon niet tegen kleden. Zeker omdat de meeste warme handschoenen te dik zijn om alle paardenklusjes te kunnen doen.

Heb het idee dat ik een aantal vingers heb die extra snel wit en dood worden, hebben jullie dat ook? Mijn wijs- en ringvinger zijn meestal het eerst aan de beurt.

In de zomer heb ik inderdaad ook nog diepvriesklauwen hoewel ze dan een stuk minder snel dood aanvoelen. Vind het soms wel fijn :+ Als mijn hoofd bij dertig graden oververhit is, heb ik altijd mijn handen als koelelement bij me!

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 18:31

Bij mij beide handen pink,ring en middelvinger, de bovenste 2 koten.
Echt irritant. Pijn doet het niet, maar het is heel vervelend en het ziet er niet uit. Net of je gangreen hebt ofzo. Als ik het op mijn werk heb kijken klanten er onbewust toch met een vieze blik naar.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 18:38

Mijn vriend en schoonmam hebben hier ook super erg last van.
Ik heb mijn schoonmam een potje paardenmelkcreme gekocht om te smeren. Ze merkt wel verschil.
Wat je ook kan doen is naar de tuinen of rozemarijn en tijn gaan en daar vragen voor een spul wat de doorbloeding stimuleert :)

domegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:04

Ja, hier nog één. Zowel handen als voeten, ben ook wel klaar met de winter langzamerhand. Ben het wel weer zat ;-).

Ik heb goede ervaringen met merinowolhandschoentjes (draag ik als extra laag), misschien dat je die ook wel in sokvorm hebt?

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:19

Ik heb daar een (hele) milde vorm van, aan m'n handen.. Ze worden niet snel wit maar ik voel het vaak wel heel snel :(:)
Heel vervelend.. Even met het hondje wandelen zit er nu nog niet in zonder handschoenen :n

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:20

Ik ook, vooral aan mijn rechterhand (meestal 2 vingers) en soms ook m'n voeten.
Ik heb het pas sinds dit jaar, snap er niets van! Mijn moeder heeft het al een jaar of 20 en dan aan alle vingers, maar bij mij zijn het meestal echt maar 2 vingers. Handschoenen aan helpt dan ook niet :?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 21:22

Yes, voornamelijk m'n voeten. Super irritant. Heb nu wel winterrijlaarzen, 2 maten te groot, zodat ik er extra zooltjes in heb en skisokken in aan kan. Het helpt wel al een stuk, maar af en toe zijn m'n tenen nog wel dood, maar heb er dan wel veel minder last van.

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:33

Heb het helaas aan handen en voeten, zo irritant.
De hele winter ijskoude witte en dan weer paarse handen en tenen...soms lijkt het wel of ik al een tijdje overleden ben...brr
En dan de pijn die het soms doet, om gek van te worden.
Nu heb ik het wel heel extreem hoor.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:44

ja hoor ik ook , mijn moeder en dochter ook(leuk zo belast zijn...) , handig als je klein geld moet pakken in de winkel, handen zijn zelfs na het shoppen nog helemaal bevroren. Wisselbaden schijnt te helpen... maar ja of dat zo is, in ieder geval echt goed inpakken, altijd handschoenen en goede warme sokken aan, bontje in mijn laarzen en duimen dat winter snel voorbij gaat.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:46

Cayenne schreef:
Ik ook, vooral aan mijn rechterhand (meestal 2 vingers) en soms ook m'n voeten.
Ik heb het pas sinds dit jaar, snap er niets van! Mijn moeder heeft het al een jaar of 20 en dan aan alle vingers, maar bij mij zijn het meestal echt maar 2 vingers. Handschoenen aan helpt dan ook niet :?

ik moet echt mijn handschoenen (leer en bont van binnen) binnen al aan doen, als ik het buiten pas doe, zijn ze dood en worden ze ook niet meer levend lijkt wel :7

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:49

Ik heb het aan handen, voeten, en volgens de HA ook aan mijn benen. Enige dat je kunt doen is warm blijven.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 08:20

Ik heb het idd ook vaak binnen in huis.

Marina_Shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 08:31

ik heb alleen wintertenen, weer iets anders dus. maar TS, jij zet je voeten tegen de kachel? voor mijn voeten is dat juist slecht, daar worden wintertenen alleen maar erger van. is dat bij het reynaud syndroom dan ook zo? maar mijn tenen worden niet wit, die worden dik en rood en jeuken maar kan er niet aankomen want dan doet het weer zeer. t wordt inderdaad tijd voor de lente

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 08:46

Heb het ook erg gehad, nu nog maar een beetje. Sinds ik magnesium slik is het stuken verbeterd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 13:02

Marina_Shana schreef:
ik heb alleen wintertenen, weer iets anders dus. maar TS, jij zet je voeten tegen de kachel? voor mijn voeten is dat juist slecht, daar worden wintertenen alleen maar erger van. is dat bij het reynaud syndroom dan ook zo? maar mijn tenen worden niet wit, die worden dik en rood en jeuken maar kan er niet aankomen want dan doet het weer zeer. t wordt inderdaad tijd voor de lente

Het is geen probleem; het moet weer warm worden en soms is het enige dat helpt of een kruik of de kachel (en dat heeft beide hetzelfde effect). Dan heb ik weer mijn tenen terug :j bij Reynaud zijn spierwit en voelen doof aan; beetje het gevoel als je krijgt wanneer je voet slaapt. Maar als je je stoot voel je het wel heel erg.

Zo te horen moet ik gewoon verhuizen naar een land waar de temperatuur niet onder de 15 graden duikt :D

Zouden die ouderwetse Noorse sokken nog iets kunnen betekenen?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:35

Ik vind het vooral vervelend omdat ik op de laptop of pc werk, maar met 'dode' vingers lukt dat gewoon niet.
Heb wel het idee dat het sneller voorbij gaat door te klappen in m'n handen. Misschien bevordert dat de bloedsomloop?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:38

Ik kan wel wintervoeten krijgen als ik m'n voeten die dood zijn te snel opwarm. Maar een kachel krijgt dat niet voor elkaar :P een warme douche wel. Dus vaak wacht ik even met douchen als ik terug van paardrijden kom, tot m'n voeten iets opgewarmd zijn door de omgevingstemperatuur in huis.

Heb je wel goede schoenen Vu?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:40

Bij alleen handen doen jumpingjacks het prima :j
Bij tenen eerder een eindje op de hometrainer (maar dat voelt zo ellendig)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 13:41

Yep :j
Ik heb leren laarzen, met wol erin incl wollen inlegzool. Ook mijn nette schoenen zijn gevoerd. Zolang mijn schoenen van te voren maar warm zijn, kan ik er wel een uur buiten op lopen; dan moet ik wel naar binnen om op te warmen weer. Bij schoenen die niet bij de verwarming staan, krijg ik al witte tenen als ik erin stapt. Ik wiebel ook braaf regelmatig met de tenen haha
Met opgewarmde handschoenen kom ik een heel eind; alleen in huis is het lastig als ik langer moet typen. Dan moet ik niet vergeten regelmatig even opwarmoefeningen te doen. Want anders heb ik alsnog witte vingers waar je heel lastig mee kan typen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 02-03-13 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt