Mijn vriend heeft ADHD

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Caroo

Mijn vriend heeft ADHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 21:53

Hoi!

Meer dan dit kan ik niet zeggen. Mijn vriend heeft ADHD. We gaan morgen 2 maanden met elkaar. We zijn ontzettend gelukkig met elkaar, nooit ruzie, hij luistert goed, kan hartstikke goed rustig zijn, heeft alles voor me over. Maar in de tijd dat ik hem heb leren kennen, heb ik bij mezelf gezien dat ik het af en toe toch moeilijk vind om met zijn drukte om te gaan.
Ik studeer over een paar maandjes mijn opleiding voor pedagogisch medewerker af waarvan ik ook kennis heb over kinderen met ADHD, hoe je daarmee moet omgaan. Dus ik weet wel wat ADHD inhoudt.. Maar een vriend met ADHD is toch heel anders!

Ik ben benieuwd, wie van jullie heeft nog meer een vriend/vriendin met ADHD en hoe gaan jullie hiermee om? Misschien kunnen tips uitgewisseld worden?

Hou het netjes :)

Als een soortgelijk topic al bestond of als het verkeerd staat, excuses!

Rennie89

Re: Mijn vriend heeft ADHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:20

ik heb AD(H)D en ik word regelmatig gek van mijzelf :') geen tips :')
succes!

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:21

Ik heb ADHD en ik word ook te vaak gek van mezelf :')

Ik ga ook opzoek naar iemand die rust is, mij rustig kan houden en nie tmee gaat stuiteren, anders komt er wat niet goed :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:36

Mijn beste vriend die heel vaak bij mij is, blijft slapen etc. heeft ook ADHD. Opzich vind ik het prima te doen. Als hij zijn ritalin genomen heeft is hij kalm en geconcentreerd, als hij het niet genomen heeft dan is hij soms erg vervelend en wil ik hem het liefste achter het behang plakken, maar het heeft ook wel weer wat.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:40

Iemand die ik ken met ADHD heeft eens zijn 'middel' tegen zn drukte verteld maar dat is eigenlijk een minder gezonde manier en ook best wel slecht haha :') rara wat...

sulindabaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:25

M_hartje_M schreef:
Iemand die ik ken met ADHD heeft eens zijn 'middel' tegen zn drukte verteld maar dat is eigenlijk een minder gezonde manier en ook best wel slecht haha :') rara wat...

Mm, dat is niet zo moeilijk, blowen zeker? :Y)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:29

1 gouden tip; wat je ook doet, probeer hem niet te behandelen vanuit de rol van therapeut. Die fout heb ik gemaakt in het begin van de relatie. Wees echt de vriendin :) ook al ben je bekend met de theorie, de praktijk is echt heel anders. Vergt aanpassingsvermogen :j
Toen mijn vriend tegen problemen aanliep vanwege zijn ADHD, ben ik meegegaan naar de therapeut. Want ik had nog veel te leren :j had maar 3 sessies nodig overigens, hij leert snel :') maar ik vond het zo fijn om zelf de cliënt te zijn en niet de behandelaar. Als hij nu ook weer ergens tegenaan loopt en van mij verwacht dat ik hem help? Dan verwijs ik hem vrolijk door naar de huisarts ;) ik heb duidelijk gemaakt; ik ben je vriendin, voor andere hulp ga je maar naar de huisarts voor verwijzingen.

Helpt niet mee dat ik van mijzelf ook druk ben en dat hij juist diegene is die zegt: en nou doe je rustig, want je maakt mij nu hartstikke onrustig haha

Wij hebben wel regelmatig conflicten: ik word er gek van dat hij zoveel vergeet en hij verwijt mij dat ik het niet heb gezegd haha want 'anders had hij het wel onthouden'. Of meneer is weer eens te direct en flapt alles eruit (nee mijn darmklachten zijn geen gespreksonderwerp op een verjaardag :') ). Maar ach, wij zijn goed op elkaar ingespeeld :D mag ook wel na al die jaren! Relatie is gewoon 'hard' werken :j het gaat niet vanzelf!

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 13:50

Het gaat zeker niet vanzelf! Bedankt voor alle reacties!
vuurneon, ben je zelf therapeut dan?
Ik merk wel dat ik al het diepste uit hem wil halen, niet op ADHD vlak, maar op alles.
Omdat ik hem redelijk goed aanvoel, we zijn ook wel op elkaar ingespeeld, vaak denken we hetzelfde.
Ik kan ook druk zijn, maar ben over het algemeen niet chaotisch en kan hem wel rusitg maken.
Maar ik zal niet tegen hem zeggen, ik ben je vriendin, als je problemen hebt ga dan maar naar de huisarts. Ik ben sowieso al een typje die graag problemen bepraat en oplost, en vooral met mensen waar ik van hou.

Blowen, ja best een goed middel voor even. Maar hij snapt zelf ook wel dat hij niet continu stoned moet zijn :P Dat zou hij zelf ook niet eens willen!
En of hij zijn ritalin heeft geslikt of niet, ik merk weinig verschil?

Ik kan me ook best voorstellen dat ie af en toe gek wordt van zichzelf

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:56

Ik heb wel een relevante opleiding gevolgd inderdaad :) ben geen therapeut omdat mijn voorkeur daar niet daar uitgaat.
Jullie zijn nog maar kort samen, dus neem mijn raad wel echt ter harte :) ook ik had en heb jouw instelling, maar er komt een moment dat je ook moet beseffen dat je het niet kan oplossen en dat het ten koste gaat van de relatie omdat de verhouding scheef gaat trekken. Dus houd jezelf goed in de gaten! Je bent geen behandelaar :) maar je bent zijn vriendin.

Mijn vriend heeft moeite met te verwoorden waar hij tegenaan loopt; dus schrijft hij het ook wel op. Dat is voor mij ook handig; dan begrijp ik tenminste precies wat hij bedoelt :j want anders haal ik uit zijn gesproken woorden iets heel andere dan hij bedoelde (chaos in hoofd, chaos in de gesproken taal)

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 14:01

Maar verder help ik hem niet in zijn ADHD omdat ik hierin weinig voor hem kan betekenen?
Maar ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal om hem te helpen en te steunen als hij in de problemen zit? Daar zijn vriendinnen toch ook voor?

Maar om verder op ADHD te gaan en ontopic te blijven.. We zijn kort samen, maar het voelt alsof we al heel lang samen zijn, want we slapen zowat elke dag samen, hij eet elke dag bij mij en we zien elkaar echt elke dag. Daarom zit ik ook zo erg in zijn drukte.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 14:05

Nee dat is ook goed :j want dat was echt mijn grootste valkuil, juist omdat ik wel meer kennis erover had; ook mbt tot behandelingen. Dat laat ik nu mooi over aan de prof! :D ik houd zijn handje wel vast :P

Heeft hij wel een uitlaatklep waarin hij zich helemaal kan geven? Bv een sport? Dan heb jij ook even heerlijk rust en kan hij losgaan :)

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 14:07

Ik heb dan geen kennis over behandelingen maar ik weet wel een beetje hoe het in elkaar zit. Doe ik gewoon op gevoel en al mn kennis over mensen. Of dat veel is of weinig, geen idee?? Maakt mij ook niet uit.

Ja hij heeft een uitlaatklep, hij is helemaal into de auto's! Hij vind bouwen aan een auto het leukste wat er is, maar heeft op dit moment geen auto en komt voorlopig ook niet. Zit op de scooter en vindt het maar niks dus echt sleutelen kan hij niet

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 14:13

Sorry, ik moest even lachen om het begin van je openingspost... Net of je het over een hondje had... ' hij luistert goed, kan hartstikke goed rustig zijn,....'' :')

Hebben jullie al eens aan reiki gedacht??
Stukje van internet:

REIKI EN A.D.H.D.

REIKI zal het ADHD gedrag niet genezen. Als dat waar was, dan zou de hele Nederlandse bevolking die met ADHD in aanraking komt, allang de REIKI-energie als geneesmiddel nummer 1 hebben erkend.

Maar REIKI ondersteunt wel het gedrag in positieve zin! Wanneer iemand met ADHD door een REIKI-healer wordt behandeld, is er na ongeveer 4 behandelingen al een wezenlijk verschil te bemerken in het gedrag, dan voor de behandelingen. Opmerkelijk is dat de persoon zich beter op klusjes kan concentreren zonder daar direct bij afgeleid te zijn. Zelfs driftbuien omdat "iets niet lukt" blijven na geruime tijd uit.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 14:33

Haha, o, zo bedoel ik het toaal niet hoor! Ik behandel hem ook absoluut niet als mijn hondje! Dat zou hij ook zeker niet pikken :)
Maar hij kan wel goed naar me luisteren, ondanks dat hij bijna altijd aan het woord is omdat hij zo enthousiast is.

Ik zou best een keer willen dat hij een reiki behandeling krijgt. Maar ik heb geen idee of hij in zulke dingen gelooft, of hij er een goed gevoel bij heeft en of hij het zou willen. Ik praat nooit over zulke dingen met hem..
Ben bang dat hij het niet wil toelaten als ik hem over zulke dingen vertel

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 14:36

sulindabaf schreef:
M_hartje_M schreef:

Mm, dat is niet zo moeilijk, blowen zeker? :Y)

Al is dat ook niet gelijk erg, als het niet te veel gebeurd :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 14:36

Ik zeg ook niet dat je dat doet hoor!! Maar moest er zo om lachen toen ik begon met lezen!! :D

Heeft hij zelf ook 'last' van zijn drukke doen?? Dan zou het misschien wat makkelijker zijn om het er over te hebben?!
Mijn vriend heeft ook zeer weinig met 'hocus spocus' :P , maar toen hij geopereerd was, wilde hij graag dat ik hem reiki gaf en toen onze hond helemaal niet lekker was, vroeg hij het ook zelf :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 14:39

Vriendlief heeft ook ADHD en ben alweer een jaar en 2 maanden samen :))
Maar hij uit het gewoon in druk bewegen (tikken, knie wiebelen)
en is ENORM sport afhankelijk, als hij een avondje flink heeft gerugbyd is hij heerlijk rustig :=

tip: laat hem sporten en geef hem afleiding...
Scheelt heel veel als hij om je heen is, hij blijft wel druk maar de scherpe kantjes zijn er af :=

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 14:53

Bedankt voor de reacties.
Hoe moet ik hem afleiding geven als we thuis zijn? Ik heb geen hond waarop ik tegen hem kan zeggen in zijn hele drukke moment: ga maar uitwaaien met de hond.
Hij sport wel, hij is nu aan het sporten, maar hij gaat niet meer zo vaak.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 14:57

lifaya schreef:
ik heb AD(H)D en ik word regelmatig gek van mijzelf :') geen tips :')
succes!

errug herrrrkenbaar! net als dit: driftbuien omdat "iets niet lukt" _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 01-03-13 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 14:58

Hier ook een vriendje met ADHD. :j (en daarbij nog de nodige uitbreidingen) Hij heeft het vooral heel druk in zijn eigen hoofd, hij springt niet 24/7 door de kamer heen zegmaar. Kan erg traag zijn zelfs, alleen kan hij wel opvliegerig zijn. Heeft nog nooit een vinger op mij gelegd, zou hij ook nooit doen, maar hij heeft een uitgesproken en niet zo morele mening.

Af en toe heb ik daar best moeite mee, maar het is meer een blaffende honden iets gelukkig.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 15:01

Mijn vriend zegt ook drukte in zijn hoofd te hebben. Maar hij is niet opvliegerig.

Maar wat vinden jullie? Moet je je vriend steeds vertellen van stop, doe eens even rustig.
Want ik denk als ik dat vaak tegen mijn vriend zeg (vaak = elke dag een keer) hij gek wordt van mij omdat ik hem zichzelf niet laat zijn?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:02

Geef hem gewoon even een knuffel of een massage :Y)
werkt bij die van mij heel goed om hem even tot rust te brengen :j

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:03

ik heb er zelf dus last van en ik zou het inderdaad niet fijn vinden als mijn vriend dat steeds zou zeggen. Je kan wel op een positieve manier aanmoedigen, dus zeggen ga maar even muziek luisteren, of lief kom je even rustig naast me zitten tv kijken :P en inderdaad, een knuffel of massage is altijd fantastisch om even tot rust te komen! buiten samen een rondje wandelen, ook fijn.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:04

Van muziek word de mijne alleen maar drukker :') (metal...)

Hij is ook ENORM impulsief en ik heb zelf een beetje het autistische trekje dat alles volgens schema moet gaan, dus dat botst wel eens... Het is allebei een beetje inleveren en het gaat hardstikke goed :j

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:06

Volgens mij valt mijn vriendje nog wel mee dan....hem hoef ik eigenlijk nooit te kalmeren. Misschien omdat ik heeeul makkelijk meega in enthousiasme....oeps. Maar heeft hem even laten geen zin? Of is dat voor jou niet te doen?

Opvliegerig is trouwens niet helemaal het juiste woord, hij wordt niet kwaad of agressief of iets dergelijks, beetje moeilijk uit te leggen. Niemand die dit toevallig herkent?