Ik ga proberen mijn verhaal zo kort mogelijk te houden. Na het lopen van de Nijmeegse Vierdaagse kreeg ik last van een overbelaste spier in mijn lies. Het heeft ongeveer 1,5 jaar geduurd voordat fysiotherapeuten erachter kwamen dat de klachten die ik had werden veroorzaakt door mijn rug. Op dat moment vielen veel puzzelstukjes op zijn plaats. Ik heb last van hypermobiliteit, waardoor mijn rug dus nooit helemaal recht is. Op een tweetal plaatsen, tussen mijn schouderbladen en in mijn onderrug, gaat mijn rug vastzitten.
Met mijn klachten kan ik vaak gewoon goed functioneren, maar het is wel verdomd lastig. Soms kan ik een dag niet traplopen, op een paard klimmen zonder krukje kan ik sowieso vergeten, ookal is het paard maar 1,55 m. Daarnaast gaat een dagje pretpark niet, een hele dag in wachtrijen betekent een week last. Tot slot heb ik de droom om ooit nog springles te volgen opgegeven, een half uur privéspringles is al veel te belastend.
Manuele therapie werkt super, maar helaas maar een paar dagen tot hooguit weken. Ik heb een afspraak met mijn manueel therapeut dat ik hem kan bellen wanneer nodig (ik hoef dus nooit op een wachtlijst, kan altijd een paar dagen later terecht). Ik kom soms heel stijf binnen, maar ga altijd fluitend en bij wijze van spreken huppelend weer naar buiten. Heel fijn, maar dit doe ik nu al een jaar of 4. En ik kan me niet voorstellen dat dit heel goed voor me is.
Ik wil dus iets anders. Iets wat ervoor zorgt dat ik die manueel therapeut niet meer nodig heb. Ik heb overwogen om naar een osteopaat te gaan, maar deze kost mijzelf zo'n €75,- per behandeling, omdat mijn zorgverzekering slechts €15 per keer vergoed. Ik vind dit gewoon echt teveel geld voor iets waarvan ik zelf niet weet óf het überhaupt zal werken, en of het dan ook nog beter is dan de manueel therapeut.
Wat ik er nu zelf aan doe: ik probeer mijn rug sterker te maken met fitness (okee, dit zou fanatieker kunnen) en ik probeer zoveel mogelijk rechtop te zitten. Paardrijden maakt mijn rug ook wel wat sterker, maar blijkbaar niet voldoende.
Wie o wie heeft voor mij de gouden tip? Ceasartherapie? Mensendieck? Misschien wel gewoon een simpele oefenening die ik thuis kan doen?
Ik ben jullie eeuwig dankbaar!!!!
) Steps is ook veel verschillende bewegingen en ook pasjes, maar dat vind ik echt onwijs leuk! Is wel heel intensief. Bodypump wordt je eigenlijk in je hele lichaam wat sterker. Dat is met een bar met gewichten en soms losse dumbells. En dan doe ik nog CXWorx, dat is de coretraining. Succes in ieder geval met groepslessen zoeken! Gewoon eens wat proberen