rugklachten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Bianca

rugklachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 15:24

Zo langzamerhand heb ik de hoop opgegeven, maar voordat ik die helemaal opgeef... Misschien is hier nog iemand met dé tip. :o

Ik ga proberen mijn verhaal zo kort mogelijk te houden. Na het lopen van de Nijmeegse Vierdaagse kreeg ik last van een overbelaste spier in mijn lies. Het heeft ongeveer 1,5 jaar geduurd voordat fysiotherapeuten erachter kwamen dat de klachten die ik had werden veroorzaakt door mijn rug. Op dat moment vielen veel puzzelstukjes op zijn plaats. Ik heb last van hypermobiliteit, waardoor mijn rug dus nooit helemaal recht is. Op een tweetal plaatsen, tussen mijn schouderbladen en in mijn onderrug, gaat mijn rug vastzitten.

Met mijn klachten kan ik vaak gewoon goed functioneren, maar het is wel verdomd lastig. Soms kan ik een dag niet traplopen, op een paard klimmen zonder krukje kan ik sowieso vergeten, ookal is het paard maar 1,55 m. Daarnaast gaat een dagje pretpark niet, een hele dag in wachtrijen betekent een week last. Tot slot heb ik de droom om ooit nog springles te volgen opgegeven, een half uur privéspringles is al veel te belastend.

Manuele therapie werkt super, maar helaas maar een paar dagen tot hooguit weken. Ik heb een afspraak met mijn manueel therapeut dat ik hem kan bellen wanneer nodig (ik hoef dus nooit op een wachtlijst, kan altijd een paar dagen later terecht). Ik kom soms heel stijf binnen, maar ga altijd fluitend en bij wijze van spreken huppelend weer naar buiten. Heel fijn, maar dit doe ik nu al een jaar of 4. En ik kan me niet voorstellen dat dit heel goed voor me is.

Ik wil dus iets anders. Iets wat ervoor zorgt dat ik die manueel therapeut niet meer nodig heb. Ik heb overwogen om naar een osteopaat te gaan, maar deze kost mijzelf zo'n €75,- per behandeling, omdat mijn zorgverzekering slechts €15 per keer vergoed. Ik vind dit gewoon echt teveel geld voor iets waarvan ik zelf niet weet óf het überhaupt zal werken, en of het dan ook nog beter is dan de manueel therapeut.

Wat ik er nu zelf aan doe: ik probeer mijn rug sterker te maken met fitness (okee, dit zou fanatieker kunnen) en ik probeer zoveel mogelijk rechtop te zitten. Paardrijden maakt mijn rug ook wel wat sterker, maar blijkbaar niet voldoende.

Wie o wie heeft voor mij de gouden tip? Ceasartherapie? Mensendieck? Misschien wel gewoon een simpele oefenening die ik thuis kan doen?

Ik ben jullie eeuwig dankbaar!!!! Y;(

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:58

Toen ik een aanrijding heb gehad ( auto achter op mijn auto gereden ) heb ik een whiplash opgelopen, en daarbij behoorlijke rugklachten.
Dagelijkse bezigheden waren eigenlijk al teveel, en combi werk & huishouden was een hel voor mij, had ook dagelijks flinke hoofdpijn vooral in de avond.
Eerst bij ene fysio geweest, maar daar werd ik niet beter van, vervolgens bij een fysiotherapeute uitgekomen die volgens de McKenzie therapie werkt, dit heeft echt voor verbluffende resultaten gezorgd !!!
Enige moment waarbij ik nog last heb van mijn rug, is met het pedicure, daardoor kan ik maar heel beperkt klanten behandelen.

Misschien een fysiotherapeut zoeken die dus volgens de McKenzie therapie werkt ?

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:00

Hier ook iemand met rugklachten. Bij mij persoonlijk heeft de osteopaat al regelmatig voor veel verlichting gezorgd. Maar ja ik kan natuurlijk niet oordelen over jouw klachten.
Ik loop zelf ook bij de manueel therapeut en dit helpt inderdaad tijdelijk. Inmiddels door andere klachten en heel de molen gehad te hebben nu bij mensendieck. Dit maakt je vooral bewuster van je houding en je krijgt oefeningen mee. Maar hier loop ik te kort bij om daar al een mening over te kunnen geven. Ik wil je in ieder geval succes wensen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:24

Zo te lezen heb je het erger dan ik :(:)
Ik heb ook veel last van m'n rug: tussen m'n schouderbladen en helemaal onderin. Gelukkig kan ik het zelf loskraken, dat verlicht voor mij een hoop. Voor en na het kraken doe ik er dan een warme kruik op, dat de spieren er rondom goed ontspannen.
Toen ik vorig jaar stage liep en de hele dag stond en op krukjes zat (verplicht rechtop zitten), kreeg ik ook gigantische last van m'n bovenrug. Pas na een hele tijd (maanden) werd dat minder. Ik moet zeggen sinds ik meedoe aan het Jillian Michaels-programma (zie desbetreffende topic), ik er minder last van heb gehad. In het begin begon mijn onderrug meer te zeuren, maar dat trok na een weekje weg.
Dus voor mij is de conclusie snel getrokken: training maakt het even erger, waarna ik er langdurig profijt van heb.
Qua oefeningen: denk aan een liggende superman op een makkelijke manier (dus enkel je benen of armen optillen, of je armen naast je lichaam houden en dan je schouders van de grond). Als je zit, je navel naar binnen en omhoog trekken, dan train je je core. Zo lang mogelijk vasthouden, maar wel ontspannen doorademen.

Nanno_123

Re: rugklachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:30

jeetje herkenbaar..
helpt het fitnessen niet? ik ben vandaag voor een intake gesprek geweest om onderleiding van een fysio te gaan sporten.. heb daar nu mijn hoop op gevestigd.
osteopaat heeft mij niet geholpen maar dat is voor iedereen wisselend.
eigenlijk zijn alle vormen van fysio, chiropractor e.d. een soort snelle oplossing maar binnen een paar dagen heb je weer last.. daarom hoopte ik eigenlijk dat fitnessen dan een oplossing is voor langere tijd.. maar jij bent er dus nog niet vanaf zie ik..
ja jeetje wat lastig, zeker ook omdat het per persoon verschillend is. ik kan bijvoorbeeld momenteel helemaal niet paardrijden want de statische houdingen zijn op dit moment niet te doen(dus staan en zitten) liggen en bewegen gaat wel goed zolang ik niks zwaars til ofzo en op mijn houding let.
ik ga dit topic volgen maar ik heb wel gemerkt dat mensen die ergens bij zweren dat het helpt, dat dat dus niet altijd voor jou ook zo kan zijn.. Helaas!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:45

Nanno_123 schreef:
jeetje herkenbaar..
helpt het fitnessen niet? ik ben vandaag voor een intake gesprek geweest om onderleiding van een fysio te gaan sporten.. heb daar nu mijn hoop op gevestigd.
osteopaat heeft mij niet geholpen maar dat is voor iedereen wisselend.
eigenlijk zijn alle vormen van fysio, chiropractor e.d. een soort snelle oplossing maar binnen een paar dagen heb je weer last.. daarom hoopte ik eigenlijk dat fitnessen dan een oplossing is voor langere tijd.. maar jij bent er dus nog niet vanaf zie ik..
ja jeetje wat lastig, zeker ook omdat het per persoon verschillend is. ik kan bijvoorbeeld momenteel helemaal niet paardrijden want de statische houdingen zijn op dit moment niet te doen(dus staan en zitten) liggen en bewegen gaat wel goed zolang ik niks zwaars til ofzo en op mijn houding let.
ik ga dit topic volgen maar ik heb wel gemerkt dat mensen die ergens bij zweren dat het helpt, dat dat dus niet altijd voor jou ook zo kan zijn.. Helaas!

Dat klopt niet, zoals ik in mijn post al aangaf ben ik onder behandeling geweest bij een fysiotherapeut die volgens McKenzie therapie werkt, en natuurlijk ben je er dan nog niet 1 2 3 vanaf, maar als ik kijk waar ik nu ben is dat een HELE vooruit gang.
Ik ben niet geheel klachtvrij (kijk maar naar pedicure verhaal), maar in de gewone dagelijkse dingen kan ik heel goed vooruit, ik kom nu ook niet meer bij de fysio.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:57

Nanno_123 schreef:
eigenlijk zijn alle vormen van fysio, chiropractor e.d. een soort snelle oplossing maar binnen een paar dagen heb je weer last.. !

Niet mee eens. Ben naar de chiropractor geweest voor mijn rug. Had iig 3 behandelingen nodig om de 2 weken, juist voor lange termijn effect. Daarna herhalingsafspraken wat op langere termijn en daarna nog langer. Uiteindelijk kwam het neer op een paar keer per jaar. 1 a 2 keer per jaar bleek echter toch te weinig te zijn voor mijn rug, dus nu ga ik elke 3 maanden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:50

Naar de fysio voor corestability training. Meeste rugklachten komen voort uit gebrek aan core stability. Stabiliteit in je kleine houdingsspieren die elke belasting van je lichaam zouden moeten opvangen.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:03

oke dan geld dat alleen voor mij haha

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:40

Wat bij mij erg goed helpt is chiropractie in combinatie met sporten. Ik ga nu 1x in de 6 weken naar de chiropractor en sport 4x per week. Ik doe 1x in de week steps, 2x in de week bodypump en 1x in de week coretraining. Vooral die buikspieren/core trainen wil vaak goed helpen.
Voor ik begon met sporten (uiteraard goed opgebouwd) was soms uit m'n bed stappen al genoeg om weer compleet vast te zitten. Nu gaat het eigenlijk hartstikke goed :)

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 19:56

Wow wat een hoop reacties! Ik ben zojuist bij mijn manueel therapeut geweest en heb hem toch maar weer eens gevraagd wat ik nou kan doen wat werkt op lange termijn.

Hij adviseerde mij om idd te werken aan corestability en kwam met sporten als aerobics, zumba en tennis. Daarnaast adviseerde hij me om op het werk een kruk in plaats van een bureaustoel te gebruiken en zoveel mogelijk te lopen. Nu is dat natuurlijk erg lastig met een 9 tot 5 kantoorbaan, maar ik ga het eens proberen met een timer. Dan word ik er in ieder geval ieder half uur aan herinnerd dat ik even moet bewegen!

Wat betreft sport ga ik eens even kijken wat ik ga doen. Fitness heeft in mijn geval volgens manueel therapeut niet zoveel zin, dus ik ga wel eens wat groepslessen proberen op de sportschool, kijken wat me een beetje ligt. Ik ben erg benieuwd of dit gaat werken, en tot die tijd hoor ik graag nog veel meer tips van jullie!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:58

qua sport lopen.joggen of zwemmen schijnt heel goed voor je rug te zijn!

verder een stipje..ga dit even volgen ivm lage onderrugklachtten

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 22:03

tylando schreef:
qua sport lopen.joggen of zwemmen schijnt heel goed voor je rug te zijn!

verder een stipje..ga dit even volgen ivm lage onderrugklachtten

Mijn manueel raadde het juist af om te gaan hardlopen, omdat dat te statisch is voor mijn rug. Ik moet juist veel verschillende bewegingen maken. Helaas ben ik een beetje een olifantje in een porseleinkast, dus zumba en soortgelijke sporten passen totaal niet bij me hahaha!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:16

Echt fitness doe ik ook niet hoor. Zumba vind ik ook niks. Bij mij op de sportschool heb je ook Sh'bam, is ook dansen maar toch anders haha (en vind ik ook niks :') ) Steps is ook veel verschillende bewegingen en ook pasjes, maar dat vind ik echt onwijs leuk! Is wel heel intensief. Bodypump wordt je eigenlijk in je hele lichaam wat sterker. Dat is met een bar met gewichten en soms losse dumbells. En dan doe ik nog CXWorx, dat is de coretraining. Succes in ieder geval met groepslessen zoeken! Gewoon eens wat proberen :)

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 22:27

Bij ons doen ze iets van B-kick? Is een soort steps, maar dan ipv een step een boksbal-achtig ding waarmee je oefeningen doet.. Klinkt wel grappig op zich, dus die ga ik.zeker eens proberen! En misschien moet ik ook eens aan de yoga? :D

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:37

Hier ook een bokker met hetzelfde probleem...Ik heb elke 2 weken een behandeling van een manueel therapeut nodig voor mijn bekken en bovenrug. Heb ook hyper mobiliteit, maar mijn bekken komt door een val van mijn paard 5 jaar geleden.

Ik kan je geen super tips geven helaas, maar wil graag meelezen.

Ik fiets en wandel sinds een tijd erg veel en ik moet zeggen dat dat me trouwens wel goed bevalt!

Heb je trouwens wel eens oefeningen gedaan op de flexchair? Daarmee kan je ook zien wat je nou precies met je rug/benen doet en train je je kleine spieren in je bekken, buik en rug.

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 08:06

Teigetje008 schreef:
Heb je trouwens wel eens oefeningen gedaan op de flexchair? Daarmee kan je ook zien wat je nou precies met je rug/benen doet en train je je kleine spieren in je bekken, buik en rug.

Ik heb hem even gegoogled, kende het begrip flexchair namelijk niet. Ik heb ooit wel eens oefeningen gedaan op een soort kussentje, maar dat was denk ik nog wel wat 'stabieler'.

Waar train jij hiermee? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze die op mijn sportschool hebben, en de fysio heeft hem ook niet..

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 08:13

Mijn therapeut heeft een flexchair, omdat ik paardrijd vond hij dat wel een leuke oefening voor mij. Ik had het bewegen wel snel onder de knie, maar dat komt dus ook door het rijden.
Ik had wel mega spierpijn daarna elke keer, in die kleine spiertjes in je buik (leek op blaasontsteking gevoel, maar was echt spierpijn!).

Die spiertjes zijn best belangrijk voor de stabiliteit in je rug.

Zo heb ik wel ontdekt waar mijn grenzen liggen...Mijn rechterbekken is niet ok, waardoor ik lastiger op alleen rechtsachter kan gaan zitten. Met paardrijden uit zich dat in het slecht kunnen wijken naar links :D

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 09:53

Teigetje008 schreef:
Mijn therapeut heeft een flexchair, omdat ik paardrijd vond hij dat wel een leuke oefening voor mij. Ik had het bewegen wel snel onder de knie, maar dat komt dus ook door het rijden.
Ik had wel mega spierpijn daarna elke keer, in die kleine spiertjes in je buik (leek op blaasontsteking gevoel, maar was echt spierpijn!).

Die spiertjes zijn best belangrijk voor de stabiliteit in je rug.

Zo heb ik wel ontdekt waar mijn grenzen liggen...Mijn rechterbekken is niet ok, waardoor ik lastiger op alleen rechtsachter kan gaan zitten. Met paardrijden uit zich dat in het slecht kunnen wijken naar links :D

Ik ga denk ik maar eens op zoek naar een therapeut die er eentje heeft, het klinkt veelbelovend!! :o

Gisteren is mijn rug weer gekraakt, dus ik ben erg benieuwd of ik vandaag weer zonder krukje op een paard kan klimmen! Ik kan mijn been in ieder geval weer een stuk hoger optillen, en de pijn is ook aardig weg. Wel nog spierpijn, maar geen 'steken' meer en het zeurderige is er ook weer uit. Zolang het duurt... :')

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:57

Kun je dat niet het beste aan je Manueel zelf vragen? Ik weet dat hij ook brood op de plank moet krijgen, maar hij zal vast niet vreemd opkijken als jij aangeeft dat het je nietmeer lukt en dat je graag zelf het een en ander wilt doen.. :)

Ik begin over een dikke week bij de Manueel therapeut, ben heel benieuwd :=

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:06

Hi Bianca,
rot dat het allemaal zo lang aan het duren is..!

Waar ik aan moest denken, was bekkeninstabiliteit: ook dan is op 1 been staan een enorme belasting en kan traplopen niet.
Nou komt bekkeninstabiliteit meestal voor als reactie op zwangerschap, maar als je weinig stevige banden in dej lichaam hebt, (zo begrijp ik "hypermobiliteit") kan het natuurlijk ook voorkomen na andere vormen van overbelasting.

Vaak is de reactie van je lichaam op "het te ruime bekken" dat de spieren van je rug dan wel je dijbenen harder aanspannen - en dus pijn gaan doen. En de remedie is dan: bekkenband om en dan oefeningen doen. (Omdat je druk voelt van de bekkenband, kunnen de spieren ie het reflextoir overnamen, weer ontspannen.)

Ik heb een paar manuele therapeuten gezegend - maar het nadeel is wel, dat bij het rechtzetten van wervels, de banden ook altijd weer een beetje worden gerekt. (Dus wat wijsheid is bij relatief elastische banden...?)

Er zijn allerlei manieren van "actief zitten" op de markt. Google eens op 'stokke move', op 'zitbal', sitifit of kniestoel.

En je zou het boek "centered riding" van Sally Swift kunnen kopen. Sally Swift werd geboren met een stevige probleemrug - en leerde "tegen haar onmogelijk rug in" zichzelf paardrijden. Haar 2 boeken zijn gebaseerd, op wat ze in allerlei therapie leerde en wat voor haar lichaam werkte, als ze te paard zat. Maar het bleek ook hel goed te werken voor gewone mensen, die niet eens paardrijden.
Zo heeft ze een manier om die plek te vinden, waar je je hoofd het beste draagt. Vind ik dat plekje, dan voel ik acuut mijn hele rug ontspannen.

Verder heb ik uitstekende ervaringen met een uiterst deskundige cesartherapeute - en die consulten vallen voor de verzekering onder hetzelfde regime als fysio.

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:10

Blijf ver weg van dingen als kraken! Dit is erg slecht voor je gewrichten als je net als ik hypermobiel bent. Dingen als hardlopen zijn ook niet bevorderlijk, ook dit is veel te zwaar voor je gewrichten. Misschien kan je uit dit topic tips halen: [MW] hypermobiliteits syndroom

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:46

Centered Riding zag ik hier voorbij komen, is een hele goede tip!
Mijn moeder (vanaf haar 16e rugpatient) rijd nog en kan blijven rijden dankzij deze aanvullingen op je rijden en oefeningen :j

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 09:42

Bedankt voor je uitgebreide reactie Janneke2!

Ik ga me zeker eens verdiepen in Centered Riding. Gelukkig heb ik nu weer een stuk minder last, maar de stijfheid blijft helaas!! :\

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 09:46

Ik heb ook veel goede ervaringen met mcKenzie therapie. Zelf ben ik bij rugpoli Delden geweest.