Hoe longontsteking voorkomen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

adatje

Hoe longontsteking voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 14:16

Ik heb nu voor de tweede keer binnen 2 maanden longontsteking hoe kan ik dit voorkomen?

Alvast bedankt

Loeky01

Re: Hoe longontsteking voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:18

Niet teveel op bed liggen, goed doorademen en zuchten kan ook nooit kwaad. Als je lang blijft liggen dan kunnen de bacteriën niet goed door je luchtwegen naar buiten, en zuchten zorgt ervoor dat alles in de longen 'verschoont' wordt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:18

Wat voor medicatie krijg je? :)

Want ik heb zelf symbicort en die heeft een dubbele werking; luchtweg verwijderen en ontstekingstemperatuur.

En verder; niet roken, regelmatig bewegen (buiten), goed ventileren en zorgen dat je weerstand op peil blijft door gezond te leven.

adatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 14:20

ik heb antibiotica en seretide ( doet het zelfde als symbicort) Ik ben nu onder tussen zo verzwakt dat ik helaas niet veel kan ben zeker 1o kilo afgevallen en ik woog maar 50 kilo

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:22

Geen prednison erbij?
Ik krijg altijd een flinke kuur AB en prednison. Maakt mij heel erg ziek, maar werkt wel.

Hoe reageer jij op stomen?

adatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 14:23

moet vanmiddag terug en dan krijg ik misschien prednison

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:23

Lijkt me verstandig om dit aan de huisarts te vragen. Die zal het beter weten dan bokt.

Probeer er wel op te letten dat je genoeg vitamines binnen krijgt. Anders ga je jezelf nog zwakker voelen.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:24

Dat afvallen is zeker niet goed! Zou het even bespreken met je HA, toch zoveel mogelijk frisse lucht proberen te halen. Alle beetjes helpen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:25

Frisse lucht is echt erg belangrijk; ook al lig je op bed zorg wel voor veel ventilatie :)

adatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 14:26

huisarts doet er een beetje banketstaaf over. en ik weet het niet meer ik rook niet we eten minimaal 5 keer per week groenten. Ben altijd buiten bij mijn paarden. dus ik dacht misschien weten jullie nog wat

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:28

Heb je geen allergie? Want dat kan ook vlot zorgen voor continue onstekingsreacties.
Als je gevoelige longen hebt, is al dat stof bij de paarden natuurlijk ook niet best.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:30

Wat hoor ik toch vaak mensen zeuren over hun huisarts zeg.. Is het echt zo erg tegenwoordig?
Ik heb mijn hele leven al de zelfde huisarts en die is altijd erg vriendelijk en luistert goed naar wat ik zeg. Jammer dat niet alle huisartsen zo zijn :n

adatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 14:30

hm dat zou kunnen ik was vroeger allergisch voor stro. dacht dat ik er over heen ben gegroeid alleen afgelopen week was de stal eigenaar op vakantie en heb ik alles gemest enzo. Dus het zou kunnen

adatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 14:31

NiKip schreef:
Wat hoor ik toch vaak mensen zeuren over hun huisarts zeg.. Is het echt zo erg tegenwoordig?
Ik heb mijn hele leven al de zelfde huisarts en die is altijd erg vriendelijk en luistert goed naar wat ik zeg. Jammer dat niet alle huisartsen zo zijn :n

Ik had een hele fijne arts maar die is met pensioen en de nieuwe is niet zo

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:32

Balen joh.. Misschien toch maar op zoek naar een andere dan?

Het is wel belangrijk dat je een goed gevoel hebt bij je huisarts :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:35

adatje schreef:
hm dat zou kunnen ik was vroeger allergisch voor stro. dacht dat ik er over heen ben gegroeid alleen afgelopen week was de stal eigenaar op vakantie en heb ik alles gemest enzo. Dus het zou kunnen

Ik mest zelf nooit uit, juist vanwege mijn longen. Geheid dat alles vol slijm zit daarna. Opstrooien doe ik al helemaal niet :n want al dat stof en de stofmijten zijn voor mij funest.
Paard borstel ik altijd buiten, ook om die reden.
Sterker nog; ik ga zo min mogelijk naar het paard, omdat ik letterlijk er ziek van wordt.

Dus let er wel op; of werk met mondkapjes. En vraag ook een allergie test aan :j want dat is wel zo verstandig om te kijken of daar niet de oorzaak ligt.

adatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 14:36

ja ben al aan het rond kijken maar de meeste zitten vol of nemen geen patienten aan uit onze wijk want dat is een wijk van een andere arts

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:36

Welke vorm van seretide heb je? De poeder of een pompje?
Als je de poeder (met capsules = discus) hebt, moet je eens vragen om een pompje.
Dat werkt beter en wordt sneller opgenomen.
Verder vragen om longfoto's als je die nog niet hebt gehad en inderdaad prednison als de AB niet aanslaat.
Is een paardenmiddel, maar soms heb je het grove geschut gewoon nodig.

En verder: alles wat stoffig is vermijden, frisse lucht en gezond eten. Niet meer opstrooien dus. Dat is zo slecht.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:36

Je kan je ook altijd laten doorverwijzen naar de longarts :) even voor de longfoto's, functie test ed.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:37

NiKip schreef:

Ik krijg met alles te horen; ''Gaat vanzelf wel over''. Dus helaas is het wel zo erg tegenwoordig...
Als ik het dan bijvoorbeeld even bij de doktersassistent laat controleren (gaat vaak over ontstekingen), dan schijnt het niet niks te zijn..

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:37

vuurneon schreef:
Je kan je ook altijd laten doorverwijzen naar de longarts :) even voor de longfoto's, functie test ed.

Hier kan je ook een telefonische afspraak mee hebben. Althans dat is bij ons zo :). Leuke artsen hier in den bosch op de Long

adatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 14:38

vuurneon schreef:
adatje schreef:

Ik mest zelf nooit uit, juist vanwege mijn longen. Geheid dat alles vol slijm zit daarna. Opstrooien doe ik al helemaal niet :n want al dat stof en de stofmijten zijn voor mij funest.
Paard borstel ik altijd buiten, ook om die reden.
Sterker nog; ik ga zo min mogelijk naar het paard, omdat ik letterlijk er ziek van wordt.

Dus let er wel op; of werk met mondkapjes. En vraag ook een allergie test aan :j want dat is wel zo verstandig om te kijken of daar niet de oorzaak ligt.

ja ga ik doen en ben blij dat de eigenaar er woensdag weer is zodat het weer wordt gedaan

adatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 14:38

Amanda schreef:
Welke vorm van seretide heb je? De poeder of een pompje?
Als je de poeder (met capsules = discus) hebt, moet je eens vragen om een pompje.
Dat werkt beter en wordt sneller opgenomen.
Verder vragen om longfoto's als je die nog niet hebt gehad en inderdaad prednison als de AB niet aanslaat.
Is een paardenmiddel, maar soms heb je het grove geschut gewoon nodig.

En verder: alles wat stoffig is vermijden, frisse lucht en gezond eten. Niet meer opstrooien dus. Dat is zo slecht.

nee de aerosol=pompje

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 15:02

Ik ben er ook gevoelig voor ivm COPD. Twee jaar geleden had ik een dubbele longontsteking en nu een eenzijdige, maar mijn voorhoofdsholten zaten ook dicht dus had af en toe echt het gevoel dat ik stikte. Ik had er gelukkig geen koorts bij. Twee jaar geleden was ik ook kilo's kwijt.
Het enige dat helpt is frisse lucht (maar geen tocht!), zorgen dat je niet bezweet of verhit naar buiten gaat, de temperatuurswissel van binnen naar buiten niet de abrupt en met deze kou zoveel mogelijk binnen blijven en warm aankleden.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 15:23

vuurneon schreef:
Wat voor medicatie krijg je? :)

Want ik heb zelf symbicort en die heeft een dubbele werking; luchtweg verwijderen en ontstekingstemperatuur.

En verder; niet roken, regelmatig bewegen (buiten), goed ventileren en zorgen dat je weerstand op peil blijft door gezond te leven.

Dat symbicort zou ik maar niet gebruiken dan :n :P

TS, wat vervelend dat je zo kort achter elkaar weer longontsteking hebt. Je zou iig al eens kunnen beginnen met iedere dag groenten eten. 5 keer per week vind ik persoonlijk erg weinig.
Hier is een topic van een andere bokster die ook longontsteking had en daarna weer ziek werd. Zij vroeg ook om hoe ze haar weerstand kon verbeteren. Misschien kun je er nog tips uit halen: [MW] Slechte weerstand