Veel afgevallen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Browniee

Veel afgevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 10:09

Hoi Allemaal,

ik zit met een probleempje. Ik woog namelijk anderhalve maand geleden nog ruim 65kg, ik schommel altijd wel wat in gewicht maar opeens begon ik de afgelopen maad extreem af te vallen, zonder dat ik daar bewust voor bezig ben. Ik ben 15 jaar, 1.67 lang en ik weeg nu dus 53.8kg.... >;)

Ook word ik de laatste tijd snel misselijk, het maakt niet uit van welk eten of hoe lekker ik het ook vind, ik word na het eten gewoon misselijk.

Weet iemand hoe dit komt of hoe ik ervoor kan zorgen dat het stopt?

Groetjes Browniee :)

truselientje

Re: Veel afgevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:10

Wat dacht je van een dokter?
Zoveel en zo snel afvallen is niet normaal.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:12

Wat zeggen je ouders ervan? Waarom ben je niet allang even bij de huisarts langs gegaan?

Ik snap dit soort topics nooit zo goed... wij zijn toch geen dokters.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:14

Inderdaad even langsgaan bij dokter of dietiste...

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:14

Ik wil je niet bang maken, maar zo ontzettend veel afvallen in korte tijd is over het algemeen een slecht teken. Als de wiedeweerga naar de dokter zou ik zeggen! Ik zou vandaag nog bellen.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 10:17

Ik ben nog niet langs de dokter gegaan omdat ik me in principe goed voel buiten een griepje vandeweek, mijn vader is het niet opgevallen, moeder wel en die zei dat ik wel moest gaan opletten, maar ik eet gewoon en ik snoep ook gewoon, ik ben echt een zoetekauw.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:20

Maar komt het niet door je griepje? Dat dat nu nog steeds wat doorwerkt?
Mn zus was afgelopen week ook ziek en is ook dik 5 kg kwijt..

Maar als je het niet vertrouwt, dan weet je wat je moet doen he ;)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:20

Bezoekje aan de huisarts lijkt me inderdaad wel slim.

Wat betreft het misselijk worden: Even opletten of het bijvoorbeeld verschilt als je bepaalde dingen eet, genoeg drinkt, bepaalde tijdstippen, etc.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:23

Browniee schreef:
Ik ben nog niet langs de dokter gegaan omdat ik me in principe goed voel buiten een griepje vandeweek, mijn vader is het niet opgevallen, moeder wel en die zei dat ik wel moest gaan opletten, maar ik eet gewoon en ik snoep ook gewoon, ik ben echt een zoetekauw.

Je zegt zelf dat je veel misselijk bent dus helemaal goed voel je je niet. Snel afvallen kan wijzen op maag- darmziektes, maar ook oa de ziekte van lyme. Snel afvallen lijkt me genoeg om mee naar de dokter te gaan, ik zou niet wachten op nog meer eventuele symptomen. Mocht het wel iets zijn kun je er maar beter snel bij zijn. Bellen naar de dokter kost niks en de assistente kan je misschien ook al het een en ander vertellen.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 10:25

Marit schreef:
Browniee schreef:

Je zegt zelf dat je veel misselijk bent dus helemaal goed voel je je niet. Snel afvallen kan wijzen op maag- darmziektes, maar ook oa de ziekte van lyme. Snel afvallen lijkt me genoeg om mee naar de dokter te gaan, ik zou niet wachten op nog meer eventuele symptomen. Mocht het wel iets zijn kun je er maar beter snel bij zijn. Bellen naar de dokter kost niks en de assistente kan je misschien ook al het een en ander vertellen.

True that, maar ik ben zegmaar maar eventjes misselijk na het eten en dan voel k me weer helemaal top. Maar ik ga denk dan vandeweek maar even langs de huisarts :j

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:49

Je valt niet zomaar af. Of je je nou goed voelt of niet, het is niet normaal om zo snel gewicht te verliezen. :) Dus de huisarts zsm lijkt mij een goed plan. Als er wel iets aan de hand is wil je daar zo snel mogelijk bij zijn.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:26

Snel afvallen kan een heel slecht teken zijn idd. Nu direct ff de huisarts bellen en de situatie uitleggen, die kan een goede inschatting maken hoe snel je langs moet komen :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:30

Dus twaalf kilo in vier weken kwijt zonder aantoonbare redenen, of je overdrijft en zo niet dan gaan hier alle alarmbellen af en snap ik niet dat je moeder je nog niet heeft meegenomen naar de huisarts. 12 kilo afvallen is niet te verbergen of draag je altijd wijde kleding. Heel snel naar de huisarts en onderzoeken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:32

Heb je wel een normale stoelgang?

Sowieso even naar de dokter, want snel afvallen in zo'n korte tijd is absoluut reden om de arts te raadplegen.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 11:35

bigone: 6 weken. Mijn ouders zien mij niet dagelijks omdat ik in 2 gezinnen leef, het verschil is dus veel minder opvallend voor mijn ouders denkik. Vuurneon: Ja is normaal

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:36

En je hebt verder niets veranderd in je patroon qua eten en bewegen?

Maak voor jezelf eens een eetdagboek voor 3 dagen; dat is ook nuttig voor de huisarts. Maar bel sowieso maar, want dit is echt teveel voor die tijd.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-02-13 11:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:37

Juist als je iemand niet dagelijks ziet vallen veranderingen meer op. :) Ik zou zeker even de dokter bellen
(je kan ook gewoon bellen en vragen wat hun advies is, als zij zeggen dat je langs moet komen zou ik
dat zeker doen). Beter een keer te vaak naar de dokter, dan een keer te weinig. 12 kilo in 6 weken is wel
érg veel als je verder niet meer bent gaan bewegen of minder bent gaan eten. 53 kilo is verder geen
alarmerend gewicht voor iemand van 1.67.
Laatst bijgewerkt door Sem_ op 25-02-13 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:38

Voor mij een herkenbaar probleem.
De hoofdoorzaak was bij mij de pil etc (kunstmatige hormonen). Schijnt niet heel vaak voor te komen, de meeste mensen komen er van aan.

Maar ook als ik maar iets van stress (of me ergens over druk maak) dan vliegen de kilo's eraf.
Die er overigens ook lastig weer aan te krijgen zijn......

Ook het misselijk zijn erbij is voor mij heel bekend. Ben altijd 'smorgens weer blij als ik niet misselijk wakker word, maar vaak komt het in de loop van de dag dan weer.
Maar heb soms ook wel eens even dat het weg is hoor.

Ik ben hiervoor in het ziekenhuis ook binnenste buiten gekeerd en er was geen andere oorzaak te vinden.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 11:39

vuurneon schreef:
En je hebt verder niets veranderd in je patroon qua eten en bewegen?

Nee.
Ik sport niet extreem veel (alleen 2 uurtjes gym in de week op school, 3x per week 13km heen en terug fietsen naar de paarden en paardijden) en mijn eetpatroon is nogsteeds hetzelfde, en ik pak ook gerust een zak chips en eet m leeg ofzo buiten mn gewone maaltijden, dat is dus wat bedoelde met ik doe er niets bewust voor om af te vallen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:58

TS, echt, ik wil je niet bang maken, maar zóveel afvallen zou kunnen wijzen op iets ernstigs. Kan ook zijn dat het niets is hoor, maar bel alsjeblieft nou even snel de huisarts :)

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 11:59

Heb net gebeld, heb woensdag om 15.40 een afspraak

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:01

Goedzo! :) Hopen dat het niks ernstigs is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:14

Goed zo :) succes woensdag!

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 12:33

Ik hoop ook niet dat het iets ernstigs is.... Ik zit opeens tegelijkertijd te bedenken, dat ik misschien bij de huisarts moet aangeven dat mijn moeder PCOS heeft waardoor ik dat ook zo kunnen hebben. (Misschien heeft het ermee te maken?) je weet maar nooit. (PCOS is een hormonale ziekte)

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:40

Je kunt het altijd zeggen/ naar vragen maar naar mijn wete is dat niet 'erfelijk' :)