Coeliakie > Glutenvrij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Linniehw

Coeliakie > Glutenvrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 23:58

Ook mensen op bokt die een glutenallergie hebben?
+ dezelfde interesses heeft:) :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 00:02

Ik heb een glutenallergie, melkallergie, en soja intolerantie.

Linniehw

Re: Coeliakie > Glutenvrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 00:04

Zo, dan ben je nog verder van huis. Wat eet je nu dan zoal?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 00:12

Niet zo bijster veel anders denk ik.

Glutenvrij brood/broodvervangers, kruiden is mits het geen mix is meestal ok.
Groente, fruit, mag ik uiteraard ook gewoon. Alles uitkauwen lijkt me overdreven want glutenvrij ken je denk ik wel.
Eigenlijk is het niet veel anders dan glutenvrij vind ik, behalve dat ik geen melk mag en dus geen toetjes bijvoorbeeld.
Boter is er zat melkvrij, dus echt heel schokkend was het voor mij niet.
Alleen koekjes zijn lastig want daar zit vaak met chocolade melkchocolade in en puur mag ik net wel.
Maar die bak ik gewoon zelf, net als cake.

Het is grof gezegd meer back to basic zoals ik het zelf noem.
Er is minder te snaaien te koop, en of dat nu zo verkeerd is?

Groente, fruit, vlees, vis, aardappelen, rijst, GV brood, kruiden zijn allemaal dingen die gewoon nog mogen.
Alleen melk niet en producten waar dat in verwerkt zit, maar dat is een kwestie van zoeken.
Broodbeleg is er zat voor mij, alleen niet elk merk mag ik.
Heb nooit graag melk gelust dus dat was simpel eigenlijk, toetjes at ik al zelden net als melk drinken dat deed ik al niet.
Kaas lustte ik ook niet. Eigenlijk is alles wat ik niet lekker vond toen nu gewoon illegaal en eet ik alles wat ik wel mag. :+
Ook wel fijn moet ik zeggen, goed excuus wat geen uitleg behoeft! }>

Linniehw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 00:15

maar veel bij de chinees bv mag ik niet behalve als het op soja basis is en als je dat ook niet mag .. En melk zit ook in veel pruducten dacht ik toch. Maargoed mensen zeggen t oook over gluten, wij hebben ermee leren leven ik weet niet beter, ik heb er geen problemen mee.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 09:43

Ik moet toevallig komende week naar het ziekenhuis om te laten onderzoeken of ik een glutenallergie of Coeliakie heb of niet. (en voor schildklier)
Staat op het aanvraagformulier t.b.v. laboratoriumonderzoek:
Totaal IgA
IgA - EMA
IgA - FTGA
Pakket Coeliakie....
Ben benieuwd wat ze nu eigenlijk gaan doen en wat het onderzoek inhoudt.

Het is mij al bekend dat ik een voedselallergie heb. Sommige zuivelproducten, zoals Boursin of melk, weet ik dat ik binnen 11 minuten naar kamer 100 moet om te spetterpoepen (sorry voor het woord) :')

Maar ook pasta's, sommige koekjes, etc. is vragen om binnen 10 minuten op kamer 100 te zitten. Ik snoep heel veel wat waarschijnlijk ook het 1 en ander kan veroorzaken.

Maar al die zaken hierboven omschreven zijn zoooo lekker! Ik vind het heerlijk om een hele homp Boursin in mijn pastasaus te roeren maar het is vragen om problemen....

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:28

Lindandy schreef:
maar veel bij de chinees bv mag ik niet behalve als het op soja basis is en als je dat ook niet mag .. En melk zit ook in veel pruducten dacht ik toch. Maargoed mensen zeggen t oook over gluten, wij hebben ermee leren leven ik weet niet beter, ik heb er geen problemen mee.

Soja mag ik gelukkig met mate.
Dus ketjap bijvoorbeeld gaat goed of als toevoeging in worst ofzo.
Maar geen toetjes of als vervanger voor melk.

Heeeel soms eet ik wel sojatoetjes, maar dat merk ik echt wel en dan weet ik dat ik het weer echt minimaal een paar maanden moet laten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:55

Glutenvrij valt best mee! Veel producten van de AH zijn glutenvrij, en de AH en de Jumbo bieden ook een assortiment vervangers aan. Bij de Tuinen kun je ook een aantal zaken krijgen.

Overigens heb ik nog geen goeie glutenvrije, zuivelvrije, maisvrije vervanger gevonden voor pasta met spinazie en boursin... :n

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:57

Ik niet, 2 vrienden van me wel.
Laatst glutenvrije kaassouflé's ontdekt!! :D

Linniehw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 12:17

klopt steeds meer glutenvrij te halen.
Alleen cafetarias en restaurants maken regelmatig nog fouten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:35

Shadow0 schreef:
Glutenvrij valt best mee! Veel producten van de AH zijn glutenvrij, en de AH en de Jumbo bieden ook een assortiment vervangers aan. Bij de Tuinen kun je ook een aantal zaken krijgen.

Overigens heb ik nog geen goeie glutenvrije, zuivelvrije, maisvrije vervanger gevonden voor pasta met spinazie en boursin... :n

Is er niet iets op basis van rijstmeel te koop?
Ik heb nu spaghetti op basis van rijst en mais, maar misschien kan alleen rijst ook wel?

Ik heb gewoon glutenvrije en melkvrije frikadellen en mexicano's trouwens.

Restaurants en cafe's gaat hier goed trouwens, ik geloof ze gewoon op hun woord.
Soms krijg ik iets op mijn bord wat ik niet vertrouw en dan eet ik het gewoon niet.
Zoals verdacht knapperig vlees wat ik een keer gehad heb, tarwe.
Ogen open houden en dan red ik me wel.
Bij mij is gewoon meestal de afspraak vlees wat bereid is zonder boter, en met pure kruiden. Patat uit een schone frituur.
Mayonaise neem ik zelf mee of ik moet zeker weten dat het goed is. Verder ben ik niet veeleisend daarin.
Ik eet af en toe ook gewoon een patatje op het station; smullers heeft glutenvrije/melkvrije mayonaise en de patat is ook GV/MV.
Oja, in Putten heb je een visboer die als je even van te voren belt, glutenvrije vis kan frituren.
Echt lekker en het verschil proef je niet, lekker knapperig ook.
Die vraagt dan of je ietsjes vroeger komt, zodat daarna de normale vis erin kan.
Bij de griek hier kan ik ook goed eten.

Enige probleem wat ik gehad heb is de Efteling wat niet leuk was.
Er stond op de kaart duidelijk aangegeven welke restaurants ik kon eten zonder aankondiging.
Zo zouden ze glutenvrije mayo en frikadellen hebben o.a.
Ik vind het niet erg wat mee te nemen, maar zet dan niet overal duidelijk neer dat glutenvrij geen probleem is.
Eenmaal daar aangekomen had het personeel er geen kaas van gegeten en serveerden ze rustig mayo met gluten.
Resultaat was dat ik totaal uitgehongerd was en dat ik een officiele klacht heb ingedient.
De controleur die het hoorde vond het echt niet kunnen en die heeft meteen contact opgenomen met hogerhand.
Toen mochten we met zijn vieren eten in het Raveleijn restaurant die een glutenvrij menu had.
We werden meteen ontvangen daar met of wij de mensen waren met de gluten allergie, en later kwam de manager nog langs of het zo goed was.
Ik voor niets en de rest voor 50% korting, uiteindelijk voor 45 euro echt heeeerlijk gegeten in een superleuk restaurant.
Het was voor de verjaardag van mijn oma, en daar hebben de kids in het restaurant nog voor haar gezongen en op pannen staan rammen met mutsen op. :D
Mocht je eens iets bijzonders mee willen maken is dat een enorme aanrader.

Melkvrij was het niet, maar daar heb ik toen maar genoegen mee genomen, was erg bijzonder.
Echt een stapel borden op tafel en bestek in een beker, zelf opscheppen.
Mijn oma kreeg een halsdoek met een kip om en werd vernoemd tot de kippenkoningin, waarna ze mee moest naar de keuken en zij het moest serveren. :')
Toen kregen we een ovenschaal met een hele kip, groenten en aardappeltjes met ook nog een voorgerecht speciaal glutenvrij bereid wat met handschoentjes en plastic erover geserveerd werd. Kreeg zelfs een glutenvrije pannekoek als toetje.

http://eftelinguk.files.wordpress.com/2 ... m_1258.jpg
http://pretwerk.nl/wp-content/uploads/r ... aurant.jpg
https://www.efteling.com/media/images/P ... ijn-XL.jpg

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:49

Probleem bij coeliakie is vaak niet het glutenvrij eten maar het voorkomen van kruisbesmetting. Zeker in restaurants of eetgelegenheden is het ontzettend tricky...
Ut onderOek van het lumc is gebleken dat bij geen enkele coeliakie patient het darmslijmvlies geheel hersteld, dus blijkbaar eet men toch nog gluten onbewust..

Ook wel leuk, een promovendus van het vumc is op dit moment bezig met een glutenafbrekende jam, waardoor coeliakie patienten dus weer gewoon brood zouden kunnen eten :)
Laatst bijgewerkt door secricible op 16-02-13 12:52, in het totaal 2 keer bewerkt

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:50

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:55

Die rijstemeelpasta is ongelofelijk smerig! :x Twee keer geprobeerd en twee keer weggegooid. Misschien dat er nog andere soorten zijn. Ik wil nog wel eens boekweitpasta proberen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:37

secricible schreef:
Probleem bij coeliakie is vaak niet het glutenvrij eten maar het voorkomen van kruisbesmetting. Zeker in restaurants of eetgelegenheden is het ontzettend tricky...
Ut onderOek van het lumc is gebleken dat bij geen enkele coeliakie patient het darmslijmvlies geheel hersteld, dus blijkbaar eet men toch nog gluten onbewust..

Ook wel leuk, een promovendus van het vumc is op dit moment bezig met een glutenafbrekende jam, waardoor coeliakie patienten dus weer gewoon brood zouden kunnen eten :)

Sja maar dan kan je niets meer en ik vertik het om mijn leven niet meer buiten de deur te eten.
Bovendien patat zie ik heel weinig kwaad in, fabrieksproducten met kruisbesmetting geloof ik ook niet in deze tijd.

Daarbij geloof ik niet dat het zo tricky is, als ik zie wat hier in de keuken gebruikt wordt is het allemaal niet zo dramatisch en zie niet in waarom het elders wel zo zou zijn. Ik pak gewoon een schoon mes en mijn broodrooster gebruik ik als enige.
En ik reageer echt heel heavy, zeer laag glutengehalte cq voor de wet glutenvrij kan ik al niet hebben.

Over de Jam:
Leuk maar daar zou ik geen baat bij hebben vermoed ik, ik denk iets met dat lichte gevallen het helpt maar meer ook niet.
Ik kan bijvoorbeeld al geen normale paracetamol eten zonder dat ik er klachten van krijg.
Je hebt zo ook Lactase tabletten die zouden helpen bij de vertering van melk, er zijn mensen die daarmee een ijsje kunnen eten.
Nou bij mij helpt het geen zak en ze zijn nog duur ook. :+

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 21:13

Ha, een coeliakie topic! Benieuwd wie we allemaal tegen komen ;)

Pasta: ik eet bij voorkeur sam mills, maar daar zit maïs in.
Lactose: de lactase pillen helpen alleen bij een intolerantie. Ik heb vlak voor de diagnose t een poosje genomen. Inmiddels kan ik weer tegen lactose.
Uit eten: met dieet kaartjes en overleg vaak goed te doen.

Is er iemand doe ervaring heeft met het nieuwe merk
lieke is vrij? Mijn fria brood is niet meer bij de natuur winkel te kopen, maar doe brood hebben ze wel. (en ja zelf bakken is beter, maar ik werk fulltime en dus geen tijd/zin om te bakken).

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 21:24

Ik heb ook coeliakie.
Ik pas ook niet in het hokje coeliakie.
Heb het sinds ongeveer me 10e jaar.
Dieet hoe streng ook hielp op een gegeven moment niet meer.
Bleef buikpijn houden en vermoeid.
Heb toen in overleg met de arts weer gluten gegeten.
Kwa vermoeidheid voelde ik me beter en lekkerder in me lijf.
Ik eet dan liever gluten en me iets beter voelen dan gluten vrij en net zo beroerd zijn.
De vlokken waren na een x aantal jaar weer met gluten te zijn besmet niet heel erg aangetast zoals de 1e keer.
Kreeg ook minder buikpijn dan als ik glutenvrij at.
Me bloed waarden gingen daardoor wel omhoog :+
Vit D etc en foliumzuur kom ik zowel met als zonder dieet tekort.
Nu hou ik me wel weer min of meer aan het dieet :+ alleen met een feestje zondig ik :o
Ik krijg dus niet perse buikpijn na het eten van gluten..
De dokter vermoed dat ik ook een spastische darm erbij heb en gewoon chronisch moe ben.
Ik wordt 2 x per jaar gecontroleerd.
Min of meer weten ze niet wat ze ermee moeten :P

Ik zelf kijk gewoon bij waar ik me goed voel...

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:48

Zijn die lekker? :-)
ZeSteigert schreef:
Ik niet, 2 vrienden van me wel.
Laatst glutenvrije kaassouflé's ontdekt!! :D

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:40

Hier nog een glutenvrije eter!
Ik pas ook totaal niet in het plaatje van iemand die coeliakie heeft. Op de basisschool zat er een meisje bij me in de klas die het ook had. Klein, mager, bleek nou dat was ik allemaal niet :')

We zijn er op mijn vijftiende achtergekomen. Veel hoofdpijn en buikpijn en altijd verstopt. Toen ik overgegaan ben op het glutenvrije dieet werd dit allemaal stukken beter. Alleen mijn stoelgang is nog steeds niet optimaal maar goed dan hebben "normale" mensen ook wel.

Zelf ben ik niet heel streng op mijn dieet. Ik voel me niet slechter als ik gluten eet, alleen als ik systematisch standaard veel verkeerde dingen eet krijg ik er last van. IK eet thuis zoveel mogelijk glutenvrij en verder zie ik het wel.

Ook nog melkvrij moeten eten lijkt me wel lastig! Ik eet juist veel yogurt en toetjes als vervanging voor een cracker of brood!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:43

Ik heb 3 jaar lang een glutenvrij dieet gevolgd. Bij mij is middels een bioptie coeliake vastgesteld.
Ik ben echter gestopt met het volgen van dit dieet. Ik eet nu alweer bijna 3 jaar gluten en dit geeft geen enkele klacht. Erg blij mee, want het is een zeer beperkend dieet, vooral mbt sociale gelegenheden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:28

skippy; ook dat went. :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:48

Blij te zien dat er nog meer mensen het dieet min of meer aan de wilgen hangen.
Wat zegt jullie artsen ervan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:54

Ik ben gestopt in samenspraak met artsen. Bij mij is coeliakie meer bij toeval ontdekt en had eigenlijk helemaal geen klachten gericht op coeliakie. Ik heb wel onder controle gestaan, maar het stoppen met GV-dieet heeft geen enkele klachten bij mij gegeven, gelukkig.

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:55

Ik ben al jaren niet meer bij een arts geweest.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:05

hollywood86 schreef:
Ik ben gestopt in samenspraak met artsen. Bij mij is coeliakie meer bij toeval ontdekt en had eigenlijk helemaal geen klachten gericht op coeliakie. Ik heb wel onder controle gestaan, maar het stoppen met GV-dieet heeft geen enkele klachten bij mij gegeven, gelukkig.

Ik ben ook gestopt omdat het dieet voor mij geen meer waarde had.
Ik voel me namelijk wel vermoeid met dieet en voel me net wat lekkerder zonder.
Buikpijn heb ik ook met dieet :+
Me arts attendeer wel dus op de verhoogde risico.s bij het niet houden van dieet...