Arm uit de kom gehad?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bonikaodin

Arm uit de kom gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 11:53

heey bokkers.
ik weet niet of het hier goed staat anders moet die maar verplaatst worden :)

Maargoed, ik zit voor een half jaar in Hongarije voor mijn paarden opleiding. Helemaal te gek natuurlijk! :)
maar de paarden hadden 3 dagen stil gestaan en wij moesten ze gister dus weer rijden. Toen ik met mijn paardje naar de bak liep toen bokte die al een paar keer omdat er een auto aankwam( dit doet die normaal ook maar niet zo erg) en toen liep die me bijna omver enzo.
toen we in de bak aankwamen begon die te stijgeren en gek te doen.
ik tegen de instructriese gezegt dat die en een ander paard heel veel energie hadden.
zegt ze: ja wat wil je eraan doen? ik zo nouja we kunnen ze longeren. dat mocht dus niet, niet zeuren rijden.
afijn erop gestapt en probeerde gelijk energie eruit te rijden. veel gebok en gedoe.. maar het ging nog. totdat die andere meid van dat paard afviel.. die lag daar dus met pijn. dus die ging even zitten en onze instructeur is op dat paard gaan zitten.. en toen begon mijn paard te bokken, en rare sprongen te maken. Ik hield dit even vol maar toen lag ik erook af. Ineens erg veel pijn aan mijn schouder en hij zat helemaal vast, dacht even dat die gekneust of gebroken was. mijn instructriese kwam gelijk naar me toe en vroeg of ik hem kon bewegen, naja dat kon ik dus bijna niet.. na veel gedoe moest ik toch maar even naar de hindernissen lopen om daar te gaan zitten ( terwijl ze mijn paard probeerde te vangen, en er 20 min over deden) toen ik dus liep hoorde ik een heleboel gekraak bij mijn schouder en ineens deed het niet meer zo zeer en voelde het alsof die weer los was.

hier dus mijn vraag. Zou die uit de kom zijn geweest? nu nog wel pijn enzo.. dus zou ik ermee naar de dokter moeten of niet ?
die andere meid heeft dus haar schouder gebroken en moet dus terug naar Noorwegen ( ik woon in noorwegen) het heeft geen nut om hier te blijven voor haar omdat we over 5 weken klaar zijn hier.

Anoniem

Re: Arm uit de kom gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:56

Het klinkt wel alsof hij uit de kom is geweest. Ik zou voor de zekerheid even langs de dokter gaan: die kan een foto laten maken om te zien of er daardoor niks beschadigd is.

bonikaodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 11:58

Oke dankjewel. dan ga ik toch maar even naar de dokter vandaag :)

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:59

Ik heb vorig jaar mijn arm ook uit de kom gehad en is er ook terug vanzelf ingegaan. Klinkt hetzelfde als wat jij beschrijft.

Op de foto's en echo's in het ziekenhuis was niets te zien.

Wel heb ik hier toch nog vrij lang last van gehad, maar ondertussen is dit zo goed als genezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:00

Ik heb het zelf regelmatig, ik hoef maar verkeerd te hebben gelegen en FLOEP :=

Verstandig om even een fotootje te laten maken, dan kan je uitsluiten of er iets stuk is :) sterkte!

bonikaodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 12:03

Jans schreef:
Ik heb het zelf regelmatig, ik hoef maar verkeerd te hebben gelegen en FLOEP :=

Verstandig om even een fotootje te laten maken, dan kan je uitsluiten of er iets stuk is :) sterkte!

Van verkeerd liggen al uit de kom ? :P is er dan iets niet goed in je schouders of ? :)
ja ik zal wel even naar de dokter gaan, even voor de zekerheid :)

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:06

Klinkt bekend, aangezien ik erg slappe banden heb ligt mijn schouder (en de rest wat uit de kom kan liggen ;p) zo uit de kom, hoef hem maar een beetje te laten hangen en daar gaat hij weer haha.

Ik denk dus inderdaad ook dat je schouder uit de kom heeft gelegen, en vanzelf weer is terug gegaan.
Toch kan je misschien wel even naar de dokter gaan omdat wij natuurlijk ook alleen maar spreken uit eigen ervaring (:

De pijn die je erna had/hebt hoort ook bij uit de kom gaan, want het weefsel eromheen en de banden die het op z'n plek horen te houden hebben best een klap gehad, en dat doet zeer!

Successs (:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:07

Hypermobiliteit heb ik, daardoor floept er wel eens wat uit de kom :D

bonikaodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 12:10

xxxjanna schreef:
Klinkt bekend, aangezien ik erg slappe banden heb ligt mijn schouder (en de rest wat uit de kom kan liggen ;p) zo uit de kom, hoef hem maar een beetje te laten hangen en daar gaat hij weer haha.

Ik denk dus inderdaad ook dat je schouder uit de kom heeft gelegen, en vanzelf weer is terug gegaan.
Toch kan je misschien wel even naar de dokter gaan omdat wij natuurlijk ook alleen maar spreken uit eigen ervaring (:

De pijn die je erna had/hebt hoort ook bij uit de kom gaan, want het weefsel eromheen en de banden die het op z'n plek horen te houden hebben best een klap gehad, en dat doet zeer!

Successs (:

Oke, ja zal er toch even heen gaan!

hoelang heb jij meestal die pijn nadat je schouder uit de kom is geweest ? :)

bonikaodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 12:10

Jans schreef:
Hypermobiliteit heb ik, daardoor floept er wel eens wat uit de kom :D

oja vandaar :P

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:17

bonikaodin schreef:
xxxjanna schreef:

Successs (:

Oke, ja zal er toch even heen gaan!

hoelang heb jij meestal die pijn nadat je schouder uit de kom is geweest ? :)

Verschilt heel erg, soms helemaal niet en soms duurt het nog wel weken voordat het weer goed voelt..
Maar meestal een klein weekje denk ik!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:28

Ja, klinkt als uit de kom. Ik ben, net als Jans, ervaringsdeskundige :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:47

T doet bij mij ook gewoon de hele dag door pijn trouwens :+ maar ik sta er voor onder controle :j

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:50

Jans schreef:
T doet bij mij ook gewoon de hele dag door pijn trouwens :+ maar ik sta er voor onder controle :j

Wat houdt dat in dan?
Ik sta nergens voor onder controle maar overkomt me toch vaak ;p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:51

Dit is wel erg offtopic; TS heeft hier niets aan.

Hypermobiliteitssyndroom:

Het hypermobiliteitssyndroom (HMS) is een erfelijke afwijking van het bindweefsel van de gewrichtsbanden en pezen. Door deze afwijking kunnen de banden en pezen hun steunende functie niet goed vervullen en dit maakt de gewrichten overbeweeglijk (hypermobiel) en instabiel. Hierdoor kunnen er vrij gemakkelijk geheel of gedeeltelijke ontwrichtingen optreden. Om het gebrek aan stabiliteit te compenseren nemen de spieren een gedeelte van de functie van de banden en pezen over. Deze moeten daardoor harder werken, en zullen dus sneller overbelast zijn.

Mijn spieren werken echt keihard waardoor ik ook veel hoofdpijn en van de zomer verschijnselen van een hersenbloeding had helaas.

TS laat je weten hoe het bij de dokter was?

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:54

Jans schreef:

Het hypermobiliteitssyndroom (HMS) is een erfelijke afwijking van het bindweefsel van de gewrichtsbanden en pezen. Door deze afwijking kunnen de banden en pezen hun steunende functie niet goed vervullen en dit maakt de gewrichten overbeweeglijk (hypermobiel) en instabiel. Hierdoor kunnen er vrij gemakkelijk geheel of gedeeltelijke ontwrichtingen optreden. Om het gebrek aan stabiliteit te compenseren nemen de spieren een gedeelte van de functie van de banden en pezen over. Deze moeten daardoor harder werken, en zullen dus sneller overbelast zijn.

Mijn spieren werken echt keihard waardoor ik ook veel hoofdpijn en van de zomer verschijnselen van een hersenbloeding had helaas.

Sorry, haha. Maar wilde t toch even vragen, omdat ik dus precies tzelfde heb.
Nu hou ik mijn mond wel (:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:55

bonikaodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 13:19

xxxjanna schreef:
Jans schreef:

Sorry, haha. Maar wilde t toch even vragen, omdat ik dus precies tzelfde heb.
Nu hou ik mijn mond wel (:

ik was ook nieuwschierig naar wat het nou precies was. maar wat balen zeg!
ja ik laat het zeker weten wanneer ik er geweest ben :)
Laatst bijgewerkt door bonikaodin op 12-02-13 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

bonikaodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 13:21

phormicola schreef:
Ja, klinkt als uit de kom. Ik ben, net als Jans, ervaringsdeskundige :+

oke, nou ik heb een smsje gestuurd naar diegene die zeg maar op ons past hierzo. gezegt dat ik maar even naar de dokter moet. een andere meid is er vandaag afgevallen en haar hele vinger staat scheef.. hihi, we zijn hier met 7 mensen en 3 ervan moeten dus naar het ziekenhuis.. :P
heb nog geen antwoord gehad, dus weet niet of ik vandaag nog naar de dokter kan of morgen moet.

maar ik zal het laten weten wanneer ik bij de dokter ben geweest ! :)

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:07

Sterkte :(:) Toch maar even naar de dokter.

Waarom mogen jullie de paarden niet eerst even longeren?
Best dom hoor. Nu zijn er drie meisjes af gevallen.

Ook beterschap voor de anderen.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:28

Ik zou ook even langs het ziekenhuis gan. Zelf ook 3 jaar geleden mijn schouders uit de kom gehad. Deed vreselijk zeer, zustera die vroegen waar ik een prik tegen de pijn wilde, dat kon me werkelijk niet schelen, als die pijn maar weg was. Toen ze hem weererug hadden gezet was de pijn meteen over.

bonikaodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 19:45

heey,
Net terug van het ziekenhuis.. :)
in het ziekenhuis foto's laten maken en toen bleek dus dat ik niks gebroken had:) het is wel opgezwollen en moet rusten stond in de brief die ik mee kreeg. ik moest google translate gebruiken om te begrijpen wat er in de brief stond. omdat het op zijn hongaars stond :P wat ik eruit kreeg was : opgezwollen en het kraakte in mijn schouder.. dus gewoon koelen en rust geven :)

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 19:51

Ikzlef heb mijn schouder 'gesubluxeerd' wat ik begrepen heb als uit de kom.

na flink wat physio nooit meer voorgekomen. als je de spieren die je schouder vast houden flink versterkt kan dat veel helpen.

ik moet zeggen dat het mij toen helemaal geen pijn deed... misselijkmakend gevoel, maar geen pijn. daarna was mijn arm vooral zwak.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 19:59

Airnt schreef:
Ikzlef heb mijn schouder 'gesubluxeerd' wat ik begrepen heb als uit de kom.

na flink wat physio nooit meer voorgekomen. als je de spieren die je schouder vast houden flink versterkt kan dat veel helpen.

ik moet zeggen dat het mij toen helemaal geen pijn deed... misselijkmakend gevoel, maar geen pijn. daarna was mijn arm vooral zwak.

Subluxatie is gedeeltelijk uit de kom, dus geen volledige "uit de kom"
Alsnog vervelend natuurlijk..

bonikaodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 20:21

Ik heb zelf niet zoveel pijn in mijn schouder op het moment maar wel in mijn boven arm. die is waarschijnlijk gekneust. vandaar dat ik hem moet laten rusten en koelen. Maar volgensmij hoef ik geen physio ofzo.. heb er niks over gehoord.

maar als je eenmaal iets uit de kom hebt gehad.. is het zo dat je grotere kans hebt om het weer te krijgen?