Is dit wel exceem?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamy

Is dit wel exceem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 17:31

Een paar jaar terug had ik exceem bij mijn ogen. Dit hield een jaar aan, en daarna was het verdwenen.
Ik heb er (hormoon)zalf voor gehad, via de dermatoloog, maar deze heb ik niet echt fanatiek gesmeerd (voor zover dat mocht met hormoonzalf dan).

Een half jaar geleden kreeg ik jeuk aan de binnenkant van mijn linkerarm. Het was ruwig en jeukte.
Hiermee naar de HA gegaan en ik kreeg weer hormoonzalf mee.
Netjes gesmeerd totdat het weg was, en weer gestopt met smeren. Maar elke keer komt het terug! Nu ook al op mijn andere arm, bij mijn keel + sinds 2 weken bij mijn oksels en sinds deze week ook de zijkanten van mijn buik!
En net voelde ik in m'n nek, en ja hoor.. ook al helemaal droog en korsten (waarschijnlijk gekrabt in mijn slaap).. en best een heel grote plek!

Hoe kán dit nou? Is dit wel echt exceem? Kan het ook een allergie zijn op iets?
De exceem op mijn ogen leek heel anders..

Ik weet dat ik hiermee gewoon naar de huisarts weer moet gaan, maar vraag me af of mensen dit herkennen en misschien weten wat het kan zijn..
Zalfje werkt dus maar even, maar stop ik ermee (als het weg is, dat moet aangezien het anders de huid alleen maar dunner maakt) dan komt het net zo hard weer terug.

Ik drink al veel meer dan voorgaande jaren, dus vocht tekort zal het niet snel zijn. Wel zit ik niet goed in m'n vel ivm werk, onregelmatige tijden, vaak moe! Misschien heeft dat er iets mee te maken..

Ik baal ervan, want alles ligt nu dus wel mooi open doordat ik onbewust krab.

Iemand die het herkent? :\

PureSylk

Re: Is dit wel exceem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:32

Ja, ik herken het zeker. Klinkt precies als eczeem :+
Maar dat kan natuurlijk ook getriggert worden door een allergie, dus een test laten doen ofwel bloed laten prikken kan sowieso geen kwaad.
Heeft je huisarts dat ook niet aangeraden vorige keer?

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:35

het kan ook een mengeling zijn tussen exceem en psoriassis. klinkt gek maar dit is laatst bij mijn tante (25) geconstateerd. ze heeft nu zalf, spray voor haar hoofd en lichttherapie.

natuurlijk ook op je voeding letten, idd misschien heb je een allergie zonder te weten.
voeding speelt misschien wel de belangrijkste rol.
Laatst bijgewerkt door HarriesHorse op 11-02-13 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:36

Het klinkt wel als eczeem. Ik heb het ook...
Ik ben al 3x bij de huisarts geweest omdat mijn eczeem niet weg ging en kreeg steeds weer een nieuwe zalf mee. Nu heb ik een hele goeie, waarmee het ook echt weg gaat. Maar als ik even stop met smeren (wat moet) komt het uiteindelijk toch terug.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 17:37

Samiyah schreef:
Ik ben al 3x bij de huisarts geweest omdat mijn eczeem niet weg ging en kreeg steeds weer een nieuwe zalf mee. Nu heb ik een hele goeie, waarmee het ook echt weg gaat. Maar als ik even stop met smeren (wat moet) komt het uiteindelijk toch terug.

Ja, dat heb ik nu ook. Maar moet ik dus echt m'n hele leven lang blijven smeren? :\ Bleh, daar baal ik echt van!
Hoe kan dit opeens zo heftig komen! Ik heb foto's gemaakt, zal zo even uploaden.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 17:38

HarriesHorse schreef:
het kan ook een mengeling zijn tussen exceem en psoriassis. klinkt gek maar dit is laatst bij mijn tante (25) geconstateerd. ze heeft nu zalf, spray voor haar hoofd en lichttherapie.

natuurlijk ook op je voeding letten, idd misschien heb je een allergie zonder te weten.

Ik ben niet heel anders gaan eten eigenlijk!
Is er ook iets qua voeding wat helpt om exceem te verminderen dan?

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:41

Dreamy schreef:
Samiyah schreef:

Ja, dat heb ik nu ook. Maar moet ik dus echt m'n hele leven lang blijven smeren? :\ Bleh, daar baal ik echt van!
Hoe kan dit opeens zo heftig komen! Ik heb foto's gemaakt, zal zo even uploaden.

Ja ik denk het, ik weet het niet.. Ik heb bij mezelf de stille hoop dat het ooit wegblijft, het is bij mij ook ineens uit het niets gekomen, dus wat mij betreft mag het ook wel weer ineens weg zijn :P

dauphine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:43

Ik herken het wel. Soms heb ik alleen maar kleine plekjes en sommige periodes komen er steeds meer plekken over mn hele lichaam. Over het algemeen heb ik het alleen op mn benen, maar wanneer het koud wordt wil het ook wel uitbreiden naar mijn armen, neus, achter mn oren, in mn nek/hals en borst.

Hormoonzalf gebruik ik niet meer, reageert mijn huid heel slecht op, wordt na 1x heel dun smeren al heel glazig en krijg ik pigmentvlekken van.
Ik gebruik nu zelf zalf en douchespul van Grahams Natural.

Dit is een natuurlijk product wat schijnt te werken voor (atopisch) eczeem en psoriasis. Ik was hier eerst wat sceptisch over, maar het werkt echt. (Dit is het eerste wat lijkt te helpen op de langere termijn, ik heb al oneindig veel producten geprobeerd, alles hielp in het begin een beetje, maar na een maand of 2 was de eczeem weer net zo ernstig als ik begon, dit gebruik ik nu een dik jaar denk ik en werkt nog steeds) In de bijsluiter stond dat de eczeem eerst kon verergeren, omdat het van binnenuit moest genezen ofzo. Dit werd het bij mij ook, dit duurde enkele dagen waarna het langzaam wegtrok. Helemaal van de eczeem af ben ik niet, en zal ik ook nooit komen gok ik, ik heb al vanaf dat ik klein was heel ernstig eczeem met name op mijn benen. Maar de jeuk wordt nu redelijk dragelijk, waardoor ik niet meer krab in mijn slaap. (en ook weer fatsoenlijk slaap)

Dreamy schreef:

Mij werd laatst rooibosthee aangeraden, hier schijnen ook dingen in te zitten die gunstig uitwerken op eczeem. Hier ben ik nu mee begonnen, baadt het niet dan schaat het niet zullen we maar zeggen, en het is nog lekker ook..
Je moet alleen wel de 'echte' rooibos hebben, dus niet de theezakjes uit de supermarkt, ik heb het bij een natuurvoedingswinkel gehaald.

Verder kan het nu ook verergeren door een allergie o.i.d.
Misschien een ander wasmiddel? Andere douchegel, badschuim, shampoo?
Laatst bijgewerkt door dauphine op 11-02-13 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:47

Ik loop ook al jaren met eczeem. Hormoonzalf van de dokter werkt niet, Cardiflor helpt niet, gewone Vaseline smeren verzacht iets maar meer ook niet..

Ik heb al allemaal parfumvrije shampoo, wasmiddel, zeep etc maar ook dit helpt niet. Heb het op mn hoofhuid, buik, benen, armen en handen ;(

Heb nu een doorverwijzing naar de dermatoloog gekregen en hoop dat die met wat anders komt dan hormoonzalf :')
Typisch is dat ik het trouwens altijd alleen maar in de winter heb.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 17:47

Oke, op de foto's vind ik het er duidelijk exceem-achtig uitzien. Maar het is écht heel heftig, voor mij dan. :') Bij mijn ogen was het puur schilferachtig. Dit is dik, rood, brand en jeukt als de malle!

Rechterarm.
http://i146.photobucket.com/albums/r278 ... _26361.jpg

Linkerarm.
http://i146.photobucket.com/albums/r278 ... _26351.jpg

Nek (door flits lijkt het mee te vallen, maar het zit ook echt in m'n haar en nog onder m'n trui)
http://i146.photobucket.com/albums/r278 ... _26421.jpg

Bij m'n oksels zijn het nu eigenlijk gewoon twee open wonden, op m'n buik is het net zoals in mijn nek.
Bij mijn keel is het hooguit ruw, en als ik er op een bepaalde manier naar kijk lijkt het net alsof ik ooit verbrand ben geweest daar :') ..

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:49

Dat is echt eczeem TS, zo ziet het er bij mij ook uit, alleen zijn de vlakken bij mij veel groter.

Hier jeukt het ook echt verschrikkelijk, ben hele dagen aan het krabben, pijn is beter dan jeuk in dit geval :(

dauphine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:51

Dit ziet er inderdaad 'gewoon' uit als eczeem.. tenminste, zo zien mijn plekken er ook uit als ik een 'goede' periode heb.
Het ziet er heel droog uit en ik zou het goed vet houden.
Ik gebruik voor overdag een creme en voor 's nachts een ontzettend vette zalf.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 17:51

dauphine schreef:
Ik herken het wel. Soms heb ik alleen maar kleine plekjes en sommige periodes komen er steeds meer plekken over mn hele lichaam. Over het algemeen heb ik het alleen op mn benen, maar wanneer het koud wordt wil het ook wel uitbreiden naar mijn armen, neus, achter mn oren, in mn nek/hals en borst.

Hormoonzalf gebruik ik niet meer, reageert mijn huid heel slecht op, wordt na 1x heel dun smeren al heel glazig en krijg ik pigmentvlekken van.
Ik gebruik nu zelf zalf en douchespul van Grahams Natural.

Dit is een natuurlijk product wat schijnt te werken voor (atopisch) eczeem en psoriasis. Ik was hier eerst wat sceptisch over, maar het werkt echt. (Dit is het eerste wat lijkt te helpen op de langere termijn, ik heb al oneindig veel producten geprobeerd, alles hielp in het begin een beetje, maar na een maand of 2 was de eczeem weer net zo ernstig als ik begon, dit gebruik ik nu een dik jaar denk ik en werkt nog steeds) In de bijsluiter stond dat de eczeem eerst kon verergeren, omdat het van binnenuit moest genezen ofzo. Dit werd het bij mij ook, dit duurde enkele dagen waarna het langzaam wegtrok. Helemaal van de eczeem af ben ik niet, en zal ik ook nooit komen gok ik, ik heb al vanaf dat ik klein was heel ernstig eczeem met name op mijn benen. Maar de jeuk wordt nu redelijk dragelijk, waardoor ik niet meer krab in mijn slaap. (en ook weer fatsoenlijk slaap)

Dreamy schreef:

Mij werd laatst rooibosthee aangeraden, hier schijnen ook dingen in te zitten die gunstig uitwerken op eczeem. Hier ben ik nu mee begonnen, baadt het niet dan schaat het niet zullen we maar zeggen, en het is nog lekker ook..
Je moet alleen wel de 'echte' rooibos hebben, dus niet de theezakjes uit de supermarkt, ik heb het bij een natuurvoedingswinkel gehaald.

Verder kan het nu ook verergeren door een allergie o.i.d.
Misschien een ander wasmiddel? Andere douchegel, badschuim, shampoo?

Bedankt voor de tips! Ik ga zeker kijken of ik dat van Grahams kan gaan kopen! Waar heb je het vandaan? Natuurwinkel?
Van de hormoonzalf lijken de plekken die ik insmeer idd licht te geven, worden wit dus, dus volgensmij ook pigment-achtige vlekken :=
Thee vind ik niet lekker, iig niet warm. Wellicht dat ik het kan zetten en dan afkoelen en als een soort ijs-thee kan gaan drinken!

Ik gebruik al jaren dezelfde soorten shampoo's/douchegels (ik wissel nog wel eens af, maar dus wel met bepaalde shampoo's), nooit last van gehad. Over de wasmiddel heb ik inderdaad aan m'n moeder gevraagd, maar ook dat is niet veranderd.
:\

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 17:52

dauphine schreef:
Dit ziet er inderdaad 'gewoon' uit als eczeem.. tenminste, zo zien mijn plekken er ook uit als ik een 'goede' periode heb.

Jeetje, in een goede periode nog wel :(:) Ik vind dit al vreselijk vervelend..
Waar komt exceem eigenlijk vandaan, dat iedereen dat zo plotseling kan krijgen?

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:53

Laurahh schreef:
Ik loop ook al jaren met eczeem. Hormoonzalf van de dokter werkt niet, Cardiflor helpt niet, gewone Vaseline smeren verzacht iets maar meer ook niet..

Ik heb al allemaal parfumvrije shampoo, wasmiddel, zeep etc maar ook dit helpt niet. Heb het op mn hoofhuid, buik, benen, armen en handen ;(

Heb nu een doorverwijzing naar de dermatoloog gekregen en hoop dat die met wat anders komt dan hormoonzalf :')
Typisch is dat ik het trouwens altijd alleen maar in de winter heb.

Helemaal niet typisch.
Ik kan ook niet wachten tot het weer weer beter wordt.
Beste kan je nog emigreren naar een warm land met een fatsoenlijke luchtvochtigheid en aan zee gaan wonen :+

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:54

Dreamy schreef:
HarriesHorse schreef:

Nee dat heeft mijn tante ook, maar je kan je er wel voor de zekerheid op laten testen.
Mijn broertje en ik hebben het als we te veel melk nemen! ;)

Edit, na je foto's lijkt met mij gewoon exceem.
Maar ik denk dat het goed is, voor alle zekerheid, dat je je even laat onderzoeken op een eventuele allergie! ;)

dauphine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:55

Ik heb grahams bij de Dio drogist gekocht. Zal even een linkje voor je opzoeken.
Bij mij werd mn huid ook bijna wit, maar dit trok altijd weer bij. Pigment vlekken zijn bruin, na een paar dagen smeren werden een aantal plekken bruin echt heel lelijk. Gelukkig zijn ze niet zo groot en zijn mn benen toch al onder de littekens ;)

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:55

En Grahams, is heel lekker spul! ik heb het ook een tijdje gebruikt, vooral het Sooth It Balm.. dat is een hele vette zalf.

Nu gebruik ik Calendulan zalf.. ook super.

dauphine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:01

http://www.grahams.nl/home
Dit is de link van de zalf die ik gebruik, het is wel duur, maar vrij zuinig, je hoeft het maar dun te smeren.
Ik smeer er behoorlijk grote oppervlakten mee maar doe best lang met een tube..
het ruikt niet lekker (vooral de hele vette zalf niet) maar de zalf die ik overdag gebruik is niet zo dat iedereen het ruikt als je aan komt lopen ;)

Ik gebruik voor 's nachts de Sooth-it balm (zou ik niet aanraden voor overdag omdat ie ontzettend vet is, hij ruikt zo niet, maar ik heb vaak open eczeem waar hij op de een of andere manier bij mij mee reageert en die lucht is niet zo prettig, gebruik die ook niet als er iemand bij mij slaapt ;) )

Voor overdag gebruik ik de Calendulis Plus Cream, die is echt fijn, houdt de huid wel vet, maar je kleding blijft er niet aan plakken.

En voor onder de douche gebruik ik de Body Wash, ook super fijn spul!

Dreamy schreef:
dauphine schreef:

Jeetje, in een goede periode nog wel :(:) Ik vind dit al vreselijk vervelend..
Waar komt exceem eigenlijk vandaan, dat iedereen dat zo plotseling kan krijgen?

Tja mijn benen liggen eigenlijk standaard open, heb over het algemeen ook hele rare plekken die totaal niet lijken op de foto's die jij net plaatste.
Waar het vandaan komt? ik heb geen flauw idee, voornamelijk hele droge huid en allergieën denk ik (en aangezien ik nogal wat allergieën heb is dat in mijn geval behoorlijk aannemlijk) Ik heb er eigenlijk altijd al last van. Heb altijd al een erg gevoelige huid gehad, kon als baby ook al niet over zwitsal enzo. Gebruik altijd alles ongeparfumeerd enzo en dan wil het wel, maar als ik ergens anders gedoucht heb en andere zeep gebruikt heb met parfum of handoeken met ander wasmiddel dan kan het al weer hopeloos zijn...
Maar gelukkig is het met de grahams aardig in de hand te houden, dus ik klaag niet (nouja soms moet het gewoon even ;) )

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 18:08

dauphine schreef:
Ik heb grahams bij de Dio drogist gekocht. Zal even een linkje voor je opzoeken.
Bij mij werd mn huid ook bijna wit, maar dit trok altijd weer bij. Pigment vlekken zijn bruin, na een paar dagen smeren werden een aantal plekken bruin echt heel lelijk. Gelukkig zijn ze niet zo groot en zijn mn benen toch al onder de littekens ;)

Ik dacht dat ze ook wit konden zijn :Y) Ik heb namelijk al m'n hele leven lang een hele witte vlek op m'n rug! Ging er ook vanuit dat dit een pigmentvlek was :o
Bedankt voor de link!

Melk/zuivel gebruik ik bijna nooit, dus dat scheelt al! (als dat bij mij ook zou verergeren dan).

Verder moet ik ook zeggen dat mijn weerstand de afgelopen maanden niet bepaald goed is. Ik was eerder nooit ziek, maar ben binnen het afgelopen jaar toch wel 3x ziek geweest en nu zit ik ook al 2 maanden te snotteren en te doen (het blijft hangen, maar zet niet door).

Bedankt voor de reacties! Ik ga er sowieso voor de zekerheid even mee naar de HA, eventueel wat testjes doen, en ik ga eens kijken voor die zalf van dauphine!

dauphine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:12

Als ie wit is zit daar juist geen pigment toch? Misschien noemen ze dat ook wel een pigmentvlek hoor :P ik weet het niet ;)

Ik merk trouwens wel dat de eczeem bij mij erger is wanneer mijn weerstand minder is.

Ik kan niet wachten tot het weer zomer is in ieder geval!

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:27

Mijn broertje heeft vroeger erg veel exceem gehad, hij moest toen naast zalfjes e.d. lactosevrij eten en in zoutwaterbaden. Is er misschien een zoutwaterzwembad bij je in de buurt, dat hielp bij hem niet zo goed als de echte zee maar het hielp wel.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:37

Ik meld me ook als eczeem patientje, heb het al mijn hele leven lang al is het wel een aantal jaar weg geweest tot ik ging puberen en tot op heden nog steeds veel last van.

Mijn dokter vertelde me laatst dat t afstamt van het herpes-virus. Had laatst gordelroos en dat kunne. Alleen mensen krijgen met eczeem, hooikoorts etc.. Heet Herpes zösteren ofiets.. Goed t zal wel t is iig echt geen grap om het te hebben en vooral als andere ook nog een zeggen, ils niet krabben... Dank denk ik als je had geweten hoe het voelt zou je dat niet tegen me zeggen...

Maarre, die champoo is een goede tip!! Ga ik ook halen! Hopelijk helpt t wat! Ik heb t namelijk ook bij mn oog, armen, buik, rug en nek zitten... Niet fijn..

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:07

Ja ts dit ziet er wel uit als eczeem, gebruik je naast je hormoonzalf wel een andere crème? Ik heb door onwetendheid van mijn huisarts van vroeger ook jaren hormoonzalf puur op mijn huid gesmeerd, met als gevolg die mooie witte vlekken waar geen pigment meer zit. Net als jij nu krijgt dus, omdat je huid gewoon heel dun wordt van die hormoontroep. Ik moet nu 3x per dag met cetromacrogol (op vaselinebasis is dat) smeren, met 2x per dag de hormoonzalf er OVERHEEN. Dus geen pure hormoonzalf op je huid smeren! Cetomacrogol kun je gewoon bij de apotheek halen, zonder recept.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:28

Maar vaseline sluit je huid af, dan kan die hormoonzalf er toch niet meer bij? Vind dat een beetje een vreemde combinatie...