Slecht gebit in 1,5 jaar tijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Deau

Slecht gebit in 1,5 jaar tijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 11:57

Hallo,

Ik ben afgelopen maandag weer bij de tandarts geweest naar 1,5 jaar. Ik ging altijd een keer per jaar aangezien ik nooit niks aan mijn gebit had. Begin vorig jaar wel twee keer bij de kaakchirurg geweest ivm verwijderen van verstandskiezen. Hij gaf mij nog een compliment voor mijn mooie gebit.

Afgelopen maandag wilde de tandarts een foto maken aangezien hij dacht een klein gaatje te zien. In eerste instantie vond ik dit onzin omdat het dure foto's zijn waar nooit iets te zien op is. De tandarts schrok van de foto aangezien dat kleine gaatje een flink gat bleek te zijn, waarbij ik ook rekening moet houden met een wortelkanaalbehandeling. Aan de andere kant van mijn gebit bleken 4 kleine gaatjes te zitten. Ik moest zo snel mogelijk een afspraak maken om het gat te laten vullen en mogelijk een wortelkanaalbehandeling.

's Avonds belde de andere tandarts van de praktijk op, dat hij schrok van mijn slechte gebit. Hij verteld mij dat ik in 1,5 jaar tijd 14!! gaatjes heb gekregen. Een groot gat die zo snel mogelijk gedaan moet worden, en 7 andere die dit jaar ook gevuld moeten worden. De andere 6 zijn relatief kleine gaatjes en kunnen nog even wachten. Hij had die dag mijn tweelingbroer gehad die ook de laatste twee jaar een slecht gebit heeft gekregen. Hij drinkt veel frisdrank, rookt en eet veel suiker, dus de tandarts ging er vanuit dat dat ook mijn probleem is. Maar dat is niet zo aangezien ik geen frisdrank drink, niet rook en bijna geen suikers eet. Mijn moeder heeft ook een slecht gebit, dus hij gooide hij daarna op erfelijkheid waar weinig aan te doen is.

Vandaag krijgen wij de rekening, maar we kunnen er vanuit gaan dat dit grapje ons ongeveer €1000,- gaat kosten. Ik ben niet verzekerd aangezien ik buiten de jaarlijkse gebitscontrole in 23 jaar tijd nooit niks had. 4 jaar geleden zijn wij van een kleine praktijk (met een oude tandarts), naar ene grote (commerciele) praktijk gegaan, met jonge tandartsen die een andere kijk hebben op het gebit dan mijn oude tandarts.

Heeft iemand ervaringen met zoveel gaatjes in zo'n korte periode?

wendy1987

Re: Slecht gebit in 1,5 jaar tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:01

Ik ben veranderd van tandarts en had toen ineens ook heel veel gaatjes. Die had de andere tandarts gewoon niet gezien, die vond mijn gebit mooi en sterk. Dat is het dus niet!
Maar wel vervelend dat je geen verzekering hebt en nu zoveel moet laten doen, wordt een duur grapje zo ja!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:03

wendy1987 schreef:
Ik ben veranderd van tandarts en had toen ineens ook heel veel gaatjes. Die had de andere tandarts gewoon niet gezien, die vond mijn gebit mooi en sterk. Dat is het dus niet!
Maar wel vervelend dat je geen verzekering hebt en nu zoveel moet laten doen, wordt een duur grapje zo ja!

Hier ook, ik bleek 7 gaatjes te hebben (vaak tussen de tanden/kiezen) die mijn eigen tandarts gewoon nooit gezien heeft (die maakte ook nooit foto's) overigens doe ik nu ook een heel andere gebitsverzorging na bezoek mondhygienist. Ik dacht dat ik goed voor mn tanden zorgde wat dus niet het geval was

M'n broer idem dito, mijn oude tandarts was er 1 van de oude stempel en ik zit nu ook bij een nieuwe praktijk met geavanceerde apparatuur en jonge opgeleide tandartsen

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:05

Ai ai wat vervelend! Ik heb ook een slecht gebit en wilde dit ook op erfelijkheid gooien.... maar hier is niets van waar!

6 – Slechte gebitten zijn erfelijk.

Fout! Cariës en gingivitis zijn niet erfelijk, en zelfs in het geval van genetisch doorgegeven tandzwakte is optimale mondhygiëne de beste manier om een goede mondgezondheid te verzekeren.

Ondanks dat ik een slecht gebit heb ben ik echt bang van de tandarts en ga daarom veel te weinig... ga zo maar eens even een afspraak maken.. -O-

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:06

Als je verandert van tandarts kijkt er inderdaad iemand met een frisse blik naar je gebit. Het kan zijn dat er al jaren kleine gaatjes zaten, maar dat die stabiel bleven en de tandarts het niet nodig vond om de boor er in te zetten.
Ik weet niet hoe je je gebit verzorgd, gebruik je tandenstokers of floss ed.? Want wat je vaak ziet is dat er gaatjes ontstaan tussen de tanden en kiezen, die zie je niet zo gauw met het blote oog, en voelt de tandarts ook niet altijd met het haakje. Zeker de oudere garde is niet zo bezig met preventie helaas.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 12:13

Ik heb inderdaad kleine gaatjes tussen mijn tanden en kiezen in. Sinds ik bij mijn nieuwe tandarts ben, ben ik begonnen met raggertjes tussen mijn tanden. Mijn vorige tandarts heeft mij dit nooit verteld, dus ik zag dit ook niet als dagelijkse mondverzorging, maar meer na de maaltijd als er etensresten tussen mijn tanden zaten.

Ik zie nu wel in dat dit wel dagelijkse mondverzorging is. Sinds maandag ben ik ook begonnen met elektrische poetsen. Voorheen deed ik dit met de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:16

Ik heb precies het zelfde gehad ..
Mijn oude tandarts dat een ' simpele' rontgren/foto apparaat en mijn nieuwe tandarts zo 1 die om je hoofd heen draait en gloednieuw.

Voorheen niets aan de hand 1 keer in me leven een gaatje gehad , nu heb ik er ook 13 waarvan allemaal tussen me kiezen zitten. ik krijg ook een flinke rekening helaas.

ik vind het wel apart maar heb zelf meegekeken op de foto's en kon ze zo zien zitten.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 12:19

wiebke schreef:
Ai ai wat vervelend! Ik heb ook een slecht gebit en wilde dit ook op erfelijkheid gooien.... maar hier is niets van waar!

6 – Slechte gebitten zijn erfelijk.

Fout! Cariës en gingivitis zijn niet erfelijk, en zelfs in het geval van genetisch doorgegeven tandzwakte is optimale mondhygiëne de beste manier om een goede mondgezondheid te verzekeren.

Wat is je bron hiervan? De assistent vertelde mij dat het mogelijk erfelijk kon zijn.
Een van mijn nichtjes heeft ook een zeer slechte (melk)gebit, haar tandarts vertelde dat het ook te maken heeft met de zuurgraad van speeksel.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:23

Speeksel heeft er in zovere mee te maken dat mensen die vaak veel tandsteen hebben, over het algemeen weinig gaatjes hebben... Maar of de zuurgraad nu bepaald dat je daar gaatjes van krijgt lijkt me stug.

De mondhygiene heeft de afgelopen jaren nogal wat veranderingen ondergaan.
Vroeger zeiden de tandartsen eerst eten daarna poetsen. Nu blijkt dat door te eten je glazuur zachter wordt, dus na het eten poetsen heeft dus juist een negatief effect. Ook het spoelen na het poetsen hoeft tegenwoordig nietmeer omdat gebleken is dat je alle fluoride wegspoeld.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 12:30

Wanneer kan je dan het beste poetsen? Ik poets de laatste tijd 's morgens meteen als ik opsta, dan maak ik mijzelf verder klaar en daarna ga ik eten. Maar de tandarts raden dit af.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:31

Een uurtje na het eten is beter, dan is je glazuur weer hard. Wat je kan doen na het eten is even je mond spoelen met water.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:59

lijkt me niet dat het 1000 euro kost..

Je word ouder en dan krijg je over het algemeen sneller dingen.
Ga je tanden eens flossen dat werkt echt goed! en 2x poetsen.

Probeer suikers te vermijden! vooral energie drank is killing voor je gebit.

Zo elke dag een los plakje kaas eten is heel goed voor je tanden heb ik gelezen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:04

Deau schreef:
Ik heb inderdaad kleine gaatjes tussen mijn tanden en kiezen in. Sinds ik bij mijn nieuwe tandarts ben, ben ik begonnen met raggertjes tussen mijn tanden. Mijn vorige tandarts heeft mij dit nooit verteld, dus ik zag dit ook niet als dagelijkse mondverzorging, maar meer na de maaltijd als er etensresten tussen mijn tanden zaten.

Ik zie nu wel in dat dit wel dagelijkse mondverzorging is. Sinds maandag ben ik ook begonnen met elektrische poetsen. Voorheen deed ik dit met de hand.

Hier precies hetzelfde ik poets nu ook elektrisch en nem beter mn tandvlees mee, ik gebruik houten tandenstokers )op advies mondhygienist) mn vriend gebruikt juist weer raggertjes (op advies zijn mondhygienist)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:04

@mymy alleen een wortelkanaalbehandelng kost al 300 euro, dus met 14 gaatjes kom je een heel eind in de richting.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:05

Dat zijn vervelende dingen, ik hoor het ook veel vaker van mensen die een nieuwe tandarts krijgen.
Was altijd prima en bij de nieuwe tandarts moet er eerst flink gewerkt worden voor het weer goed is.

@mymy een wortelkanaalbehandeling zit al snel rond de 250 euro en het vullen van een klein gaatje met verdoving zit al snel op 40 euro.
Zodra je niet meer verzekerd bent kom je er ineens achter hoe duur dit soort grapjes zijn, ik ben nu sinds 3 jaar weer voluit verzekerd voor de tandarts, anders kan ik het echt niet betalen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:06

@CC: Wat raad jij aan qua ochtendritueel voor iemand die opstaat, na pakweg 15 minuten eet en vervolgens 15 minuten daarna vertrekt naar het werk. Liever 15 minuten voor het ontbijt poetsen of 15 minuten erna of liever helemaal niet? Mijn ontbijt bestaat overigens uit muesli en melk dus weinig zuren.

BVD!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:12

@troi, zou je op je werk kunnen poetsen? Dat doen de jonge tandartsen op mjn werk ook.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:13

Wat vervelend zeg. Bij mij kwamen ze er achter toen ik bij de kaakchirurg was geweest. Tijdens een operatie had hij per ongeluk 1 van de achterste kiezen stuk gemaakt, dus even foto's in hoeverre het stuk was.
Daar kwamen ook allerlei andere gaatjes aan het licht. Ben toen over gestapt naar de praktijk die mijn chirurg aanraadde. 2 wortelkanaalbehandelingen moest ik en 1 gewoon gaatje.
Nu wordt er 1 keer in de 2 jaar een nieuwe foto gemaakt om dat te kijken of het allemaal nog goed gaat.

Ik poets trouwens mijn tanden vlak voor ik naar het werk ga. Dus zo'n 3 kwartier na het opstaan en net na het ontbijt.
Ik meen mij nog te herinneren dat er een keer op Bokt een topic is geweest over het wel of niet spoelen van je mond na het poetsen. Was een schots onderzoek dat aantoonde dat spoelen na het poetsen helemaal niet goed was.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 13:19

Colway schreef:
Deau schreef:

Hier precies hetzelfde ik poets nu ook elektrisch en nem beter mn tandvlees mee, ik gebruik houten tandenstokers )op advies mondhygienist) mn vriend gebruikt juist weer raggertjes (op advies zijn mondhygienist)

Ik vind raggertjes niet fijn, die dingen buigen bij mij steeds omdat ik op sommige plekken weinig ruimte tussen mijn tanden heb. Dan ga ik maar wat vaker met houten tandenstokers werken, die bevallen mij beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:45

Ik had na 2 jaar geen tandarts 11 gaatjes en een losse vulling , heb me bijverzekerd en mijn totaal was dik 950 euro maar iets van 150 zelf betaald.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:52

Ik heb zelf ook een slecht gebit.
+- 12 gaatjes had ik te vullen.

Ik heb nu 2 behandelingen gehad, 1x 5 gaatjes, en 1x 4 gaatjes.
Ik was als de verzekering het niet vergoedde bijna €800,-

Nu moet ik alsnog €140,- zelf betalen, eigen risico.

Edit: Geen wortelkanaalbehandeling gehad, wel foto's 2x toe.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:56

Misschien op vakantie gaan naar Turkije? Wellicht is dat het prijsverschil waard. Ze hebben daar speciale tandartsen voor buitenlanders.

Ik heb zelf 3 gaatjes laten vullen in Peru, 5 euro per gaatje! En alle tandartsen in Nederland vonden het heel erg netjes gedaan.

Ik gebruik nu trouwens ook een monddouche. Sinds ik die gebruik is mijn tandvlees enorm verbeterd. Eerder had ik paradontitis, na de behandeling meteen begonnen met de monddouche en het is helemaal goed nu!
Laatst bijgewerkt door Daphna op 06-02-13 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:57

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:05

In anderhalf jaar tijd zoveel achteruit gegaan, dat is niet niks.
Qua kosten kan het helaas wel ongeveer kloppen. Ik was zelf 10 ( :o ) jaar niet bij de tandarts geweest en had 6 gaatjes waarvan 1 wortelkanaalbehandeling. Valt eigenlijk heel erg mee na zo'n lange tijd. Totale kosten 615 euro, dit is inclusief verdovingen, tandsteen verwijderen, etsen t.b.v. composietvulling, röntgenfoto's en de controle zelf. Gelukkig wel verzekerd en heb er zelf maar 116 euro van hoeven betalen...

Ik weet niet of het gebruikelijk is, maar misschien kun je met je tandarts een gespreide betaling afspreken? Ik wens je veel sterkte met alle behandelingen!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 19:19

Vandaag de fractuur gekregen, voor vier gaatjes krijg ik een plastic kroon van €70,- en voor de drie andere gaatjes volgt er een drievlaks vulling. Deze gaatjes moeten allemaal op een kort termijn worden gevuld, en daarnaast een mogelijke wortelkanaalbehandeling. De andere zeven gaatjes zijn nu nog klein, maar die moeten wel zeer goed in de gaten worden gehouden aangezien de andere ook in anderhalf jaar tijd zijn gekomen.
Rekening van €980,- hoort erbij, dus dat is minder!