Het extreem koud hebben 's nachts. Hoe kan dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Snippergroen

Het extreem koud hebben 's nachts. Hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 12:25

Tot mijn grote ergernis was het vannacht weer zo ver. Ik kroop om 4 uur dood moe mijn lieve bedje in en was klaar om op visite te gaan in dromenland. Maar helaas, het werd me weer eens niet gegund. Ik kreeg het maar niet warm, ook al had ik het helemaal niet koud toen ik mijn bed in ging. Klappertanden, een ijskoud lichaam en gespannen spieren die me warm proberen te houden, terwijl ik wel voel dat mijn bed hartstikke lekker warm is. Daar ligt het dus niet aan, maar zelf warm worden? Ho maar. Ik gris de afstandsbediening van de airco van mijn kastje, zet die op 23 graden. Ik doe mijn best mezelf zoveel mogelijk te ontspannen aangezien deze extreme kou ook vanuit de spierspanning kan komen. Maar helaas, ik krijg het ondanks de stijgende temperatuur in mijn kamer en mijn poging tot totale ontspanning nog steeds niet warm. Uit pure wanhoop sprint ik met klappertanden mijn bed uit en stap onder een warme douche. Zonder resultaat. Het water is warm, maar mijn lichaam blijft koud. Zelfs met de douche op 38 graden krijg ik het nog niet warmer. Uiteindelijk trek ik een trui en joggingbroek aan over mijn pyjama, gooi nog een slaapzak over mijn bed en na een uur val ik uitgeput toch in slaap. Om een paar uur later wakker te worden omdat ik veel te veel dekens en kleding aan heb voor een kamer van 23 graden en daardoor hoognodig wat aan deze hitte moet doen. Resultaat: Een gebroken nacht.

Dit gebeurt me de laatste tijd veel te vaak. Sowieso standaard nadat ik uit ben geweest en dan maakt het niet uit of ik wel of niet alcohol drink. Maar het gebeurt me ook gewoon op een normale door de weekse avond als ik om 11 uur ga slapen.

Is dit herkenbaar en/of weet iemand waar dit vandaan kan komen? Ik heb me suf gezocht op Google maar niemand lijkt daar een soort gelijk probleem te hebben! Ik ga er sowieso mee naar de huisarts, maar was benieuwd of ik lotgenoten heb of dat iemand weet wat de oorzaak is en wat ik er aan kan doen! :)

Elektrische deken werkt helaas ook niet.

Wildgirl

Re: Het extreem koud hebben 's nachts. Hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:27

Hmmm geen enkele ervaring mee, ik heb het juist altijd bloedheet, maar zou het helpen om voordat je gaat slapen oefeningen te gaan doen/flink inspannen?
Daarna onder en warme douche en dan hup,je bed in?
Klinkt mij als een bloedcirculatie storing in de oren.

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:28

ik heb ook vaak als ik uitgeweest ben (of ik nu veel of bijna niks gedronken heb).
ik denk dat t komt door dat je moe bent, en als je alcohol gedronken hebt dan verdunt je bloed en krijg je t kouder (zoiets is het geloof ik).

ik zet altijd mijn electrische deken aan, maar blijf t koud hebben..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:30

Douchen werkt bij mij inderdaad ook heel goed, ik heb meestal alleen last van koude voeten en dan wil een kruik ook wonderen doen.. Heel vervelend voor je, gelukkig heb ik een vriend die altijd warm is :')

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:31

Eet je wel voldoende? Je lichaam heeft brandstof nodig om warm te blijven.

Ik heb het ook vaak koud als ik net in bed stap, trek soms sokken aan die ik halverwege de nacht weer afwurm. En een extra deken is ook fijn, die ligt 's morgens meestal ook weer op het voeteneind.

Heb je een kruik? Mijn ervaring is dat als je voeten koud zijn, alles koud blijft. Dus zorg voor warme voeten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:35

Ik ben zo vaak koud..

Ik heb nu van mijn man, die ik dus eerder steeds helemaal koud maakte omdat ik zo koud was, een electische deken gekregen... Ik ben zielsgelukkig nu :) ik zet hem aan, ga tandenpoetsen, omkleden en wat laatste dingetjes doen en dan is mijn bedje warrrrrrm... De deken ook, dus ik ook...
De deken gaat automatisch na een uur (of langer) uit, dus geen gezweet midden in de nacht.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:37

herkenbaar!! Ik slaap momenteel onder 4 dekens O:) waarvan 1 een thermoslaapzak is... eerst dacht ik dat ik mij aanstelde, maar zodra ik er 1 weghaal, wordt ik 's nachts echt wakker omdat ik het koud heb...

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:44

Zo erg als jij heb ik het niet, maar als ik midden in de nacht thuis kom (ben verloskundige, dus dat komt nogal eens voor) dan heb ik ook moeite om warm te worden. Een extra deken of kruik bij de voeten werkt voldoende. En als ik wakker wordt omdat ik het te warm heb kan ik die deken halfslapend van me afgooien en slaap ik gewoon verder.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:46

ik kan mezelf ook niet opwarmen in bed en gebruik tegenwoordig een electrische deken.
Doe hem 15 minuten voordat ik in bed stap aan op de hoogste stand en zodra ik er in lig zet ik hem op de laagste stand. Ik word namelijk ook wakker omdat ik het koud heb en doordat de electrische deken ietsje aan staat krijg ik het 's nachts niet koud.
Misschien iets om een keer te proberen? Heel duur zijn ze niet

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:47

Kan ook te maken hebben door onregelmatige tijden?
Door mijn werk slaap ik ook onregelmatig en in perioden dat ik veel wisselende diensten heb, heb ik er ook meer last van.
Een kruik zal in ieder geval schelen inderdaad, als je voeten warm zijn voel je je niet zo koud.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:53

Ik heb hier ook last van. Ik slaap standaard met dikke joggingsbroek, t shirt met lange mouwen en dikke pull erover (soms 2) ik draag altijd kousen, heb een vrij dikke fleece deken en daarover mijn donsdeken en ik vries zowat dood. Soms doe ik nog een kamerjas aan in een poging toch wat warm te krijgen.
Uren later word ik dan al zwetend wakker -O-
Ik eet genoeg, heb geen extreem wisselende slaap uren. En ik heb het eigenlijk al mijn hele leven -O-

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:20

Dat je het hebt na een uit gaan heeft zeer waarschijnlijk er mee te maken dat je oververmoeid bent.

Als je gewoon s'avonds gaat slapen kan het ook wel met vermoeidheid te maken hebben maar kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben. Ik raad je aan om eens te temperatuur op te meten in zo'n geval. Toch even kijken of je koorts hebt of onder temperatuur.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 10:12

Dank jullie wel voor de reacties! Ik zal inderdaad volgende keer even mijn temperatuur opmeten.
Oververmoeid zijn op dat moment zou me niks verbazen, al voel ik me vaak op dat moment niet heel moe.

Elektrische deken werd genoemd als tip, maar zoals in mijn OP te zien is werkt dat ook niet helaas.. Kruik werkt ook niet. Ik voel dat mijn bed dan warm is, maar zelf word ik het niet..

Ik weet wel dat je het sneller koud hebt als je hebt gedronken doordat je bloedvaten verwijden en je lichaam daardoor minder makkelijk warmte vast houden o.i.d. maar het gebeurt me dus ook zonder drank op.

Super lastig is het!

Azzelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:16

Douchen voor je gaat slapen (wat hierboven al genoemd is), helpt bij mij. Anders heb ik hetzelfde probleem als jij. :brr:

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:21

Heb je ook wat warms gedronken? Als je hete melk of hete thee drinkt word je ook van binnenuit misschien wat verwarmd. :) Misschien dat je kerntemperatuur soms wat laag komt te liggen waardoor je dus ook van buitenaf niet makkelijk opwarmt.

Eet je eigenlijk wel nog iets na het uitgaan? Want het is ook mogelijk dat je gewoon niet voldoende brandstof hebt om warm te blijven na een nacht flink stappen.

Heb je geen andere klachten die de kou kunnen verklaren? En komt het alleen maar voor naar het uitgaan?

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 10:24

Ik drink altijd nog warme melk of een kop thee als ik dan thuis kom en eet er ook nog wat bij :j Ben altijd best een tijdje bezig met make up er afhalen en tandenpoetsen etc. dus dat zou ook voldoende tijd moeten hebben om te kunnen 'zakken'. Op feestjes eet je tussendoor ook nog wel iets van chips of iets uit de frituur pan, dus koolhydraten/vetten zat op dat moment.
Ik heb van mezelf ook al een lage temperatuur (36.5), misschien dat het dan nog extra zakt en daardoor iets té laag wordt?

Ik kan geen andere klachten bedenken die de kou kunnen verklaren. Ik heb het ook wel eens als ik gewoon op een normale door de weekse dag om 11 uur ga slapen. Buiten slapen (tent o.i.d.) is ook een ramp, dan heb ik dit elke nacht. Het maakt ook niet uit of het winter of zomer is. Het kan me zelfs gebeuren als de mussen uit het dakgoot vallen!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:31

Heb je een hele lage bloeddruk?
Dat kan ook met kou te maken hebben.
Ik heb dat ook wel wat, maar ik heb een tijdje tabletten gebruikt die je bloedcirculatie verbeteren of iets en dat hielp wel wat.
Ginkgo biloba was dat.

Nog iets, heb je darmklachten ofzo?
Ik ben op een gluten en melkvrij dieet gegaan en toen kwam ik heel rap 5 kilo aan.
Sindsdien heb ik het veeeeel minder koud. Ik weeg nu 60 kg ongeveer met mijn 1.67.
Ik ben er blij mee, bestierf het altijd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:36

Heb je het overdag ook snel koud? En blijft je temperatuur dan ook zo laag? En ben je al eens onderzocht door een arts of er een oorzaak is voor je erg lage temperatuur?

Mijn altijd koud hebben s nachts is inmiddels helemaal over. Nu heb ik het vrij snel warm s nachts. De oorzaak lag in een lage bloeddruk in combinatie met een te traag werkende schildklier. Nu de schildklier op orde blijft heb ik het dus niet meer koud s nachts. Ik ben van dikke pyama met tshirt en sokken en twee dikke dekens, een slaapzak en een sprei naar pyama en een dun dekbed gegaan. Alleen de eerste 10 minuten nog even de sprei nodig en daarna niet meer.

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:39

Ik ben ook een echte koukleum, maar gelukkig heb ik een vriend die het altijd warm heeft. :)
Wat bij mij ook helpt is wrijven over mijn voeten en benen en er op slaan zeg maar. Niet echt slaan natuurlijk maar met een platte hand op de huid, naar het schijnt helpt dat je bloed om beter door te stromen ofzoiets. :P

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 21:13

Die schildklier is wel iets wat een belletje doet rinkelen karuna, mijn dokter heeft eens aangekaart dat die van mij wat aan de trage kant is. Ik was al van plan deze maand bloed te laten prikken om mijn waardes te laten checken. Denk dat ik dat eerst laat doen en dan hier voor naar de dokter ga, misschien is er inderdaad een verband!
Wat overdag betreft kan ik vrij goed tegen kou. Daarin zit ook wel weer verschil. Kou van buiten kan ik goed verdragen, kou in huis is een stuk lastiger. Ook dan krijg ik het moeilijk warm. Nooit onderzoek laten doen naar mijn lage basistemperatuur, heb er namelijk verder nooit problemen aan ondervonden :)

@moonfish, voor zo ver ik weet is er niets mis met mijn bloeddruk, maar kan ik altijd even laten controleren! Aan mijn mooie 'isolatielaagje' ligt het niet, spekjes genoeg haha.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:17

Gianti schreef:
herkenbaar!! Ik slaap momenteel onder 4 dekens O:) waarvan 1 een thermoslaapzak is... eerst dacht ik dat ik mij aanstelde, maar zodra ik er 1 weghaal, wordt ik 's nachts echt wakker omdat ik het koud heb...

Haha dit heb ik dus ook, ik slaap vaak ook in de zomer nog onder 1 dekbed := Momenteel slaap ik hier onder 3 dekbedden en m'n sprei :+

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:19

Steef schreef:
Gianti schreef:

Haha dit heb ik dus ook, ik slaap vaak ook in de zomer nog onder 1 dekbed := Momenteel slaap ik hier onder 3 dekbedden en m'n sprei :+

whoopwhoop, ben niet de enige *\o/*. Jij kan je dus ook niet warmhouden, met minder?

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:22

Nope, word vaak ook wakker 's nachts wanneer er dekens van me af zijn geschoven. Gelukkig heb ik wel een lief vriendje die altijd warm is, dus nu in de winter kruip ik daar af en toe lekker tegenaan, haha.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:37

Ook hier overdag nooit kou problemen maar ging ik liggen en brrrrrr koud koud koud. :brr:

Toch belangrijk je schildklier te laten testen dus. :j ik ben benieuwd.

Let bij de test erop dat ze zowel Tsh als t3 en t4 testen. De een kan goed zijn maar de ander zwaar afwijkend.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:39

Stomme tip, ga eens op je buik liggen. Als ik dit heb werkt dat altijd stom genoeg, geen idee waarom...