Zwaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:43

Kleine Joolientje is erg veel gepest, zo lang dat kleine Joolientje zich maar ging aanpassen naar andere mensen zodat mensen haar aardig gingen vinden en kleine Joolientje niet meer afstootte. Zolang kleine Joolientje maar lief en aardig deed tegen mensen, deden zij ook aardig tegen kleine Joolientje. Dit is er zo in gesleten dat grote Joolientje dit vandaag de dag nog doet. Eigenlijk voel ik me dan kleine Joolientje en ik kan er niet meer mee leven. Ik wil kunnen doen en zeggen wat ik wil en ik vind.

Dus hier zit ik dan, totaal lamgeslagen, moe chagrijnig en verdrietig en wat voor emoties nog meer. Momenteel zit ik in een pittige 2 daagse groepstherapie en volg dit al een paar maanden. Elke keer pakte ik wat aan en dan kon ik weer verder, het waren zware dingen, de band met mijn moeder, emoties uiten, mijn pestverleden en vaak als ik het erover had dan voelde ik me compleet uit het veld geslagen, om daarna weer op te krabbelen en mijn gedragspatronen langzaam aan te veranderen.

Zo ook nu, ik ben met mijn grootste 'project' bezig, iets alles omvattends. Vandaag heb ik dat voor het eerst besproken en ik ben bang, zo bang! Het gaat erom dat ik veel assertiever mag worden, mijn grenzen mag stellen en mag zeggen wat ik denk. Jullie zullen wel denken, op bokt kun je dat prima! Ja hier wel, maar hier kan ik niemand verliezen. Echter kan ik nog wel eens behoorlijk schrikken als ik een pittige discussie aanga en iemand hard tegen me in gaat.

Maar in het dagelijks leven durf ik niet te zeggen wat ik denk, ja soms wel, maar meestal niet.. Ik durf niet simpel mijn grenzen aan te geven, ik probeer enkel mijn wensen tussen neus en lippen door duidelijk te maken maar vaak doe ik dat zo onduidelijk dat men daar dan overheen loopt.

En nu ga ik ermee aan de slag, de eerste stap is gezet door het bespreekbaar te maken. Nu ga ik het proberen te herkennen en kijken of ik in plaats van dicht te klappen er op terug kan komen. Maar ik vind het eng, zoooo eng! Zo bang dat ik mensen ermee afstoot, dat ik mensen of dingen kwijtraak. Ik raak al bijna in paniek als ik denk aan het uitspreken van grenzen.

Gelukkig heb ik goede begeleiding en ga ik hier ruim de tijd voor nemen aangezien dit niet even iets is wat ik in een aantal weken kan veranderen. Dat gaat lang duren.
Dit heb ik geschreven om het gewoon even te delen aangezien het me zo ontzettend hoog zit. Had ik al gezegd dat kleine Joolientje hartstikke bang is? Maar ik zou het zo graag anders zien. Dat gaat ook gebeuren, maar dat gaat een grote dobber worden.
Ik denk wel dat dit een van de laatste dingen is die ik in therapie ga aanpakken, dit is zo allesomvattend voor mij. De allergrootste uitdaging van mijn leven...

bromfiets

Re: Zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:44

Sterkte, je kan het +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:55

Dank je wel :)

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:07

Citaat:
Ik wil kunnen doen en zeggen wat ik wil en ik vind.

100% kunnen doen en zeggen wat je vind en wil kun je i.m.o. nooit.
Er is ook nog zoiets als tact , en anderen geen verdriet willen doen , en toch jezelf recht in de ogen kunnen kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:10

Kaatje schreef:
Citaat:
Ik wil kunnen doen en zeggen wat ik wil en ik vind.

100% kunnen doen en zeggen wat je vind en wil kun je i.m.o. nooit.
Er is ook nog zoiets als tact , en anderen geen verdriet willen doen , en toch jezelf recht in de ogen kunnen kijken.

Ja dat snap ik, maar iig mijn grenzen aan kunnen geven en mijn mening, gezouten ;)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:14

Knap van je Joolien!!
Ik was vroegah ook zo hoor maar door alles wat ik meegemaakt heb (ziekenhuisopnames en nare aandoeningen) én doordat ik kinderen kreeg, ben ik heel erg veranderd!
Ik krijg nu alleen maar te horen op functioneringsgesprekken dat ik té direct ben, nou dat heb ik liever dan dat ik me in een hoek laat drukken.
Komt echt wel goed hoor en ik vind het goed van je dat je hulp hebt gezocht!

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:19

Ik wil je veel succes wensen. Hoop dat je met kleine stapjes vooruitgang kan blijven maken. :)

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:20

Knap hoor Joolien..
Misschien vind je het wel leuk om te horen; maar op Bokt kijk ik altijd erg tegen je op. Je geeft altijd nuttige tips en praktische info. Ik vind je altijd onwijs redelijk in je commentaar maar ook in discussies.

Ik wil je heel veel sterkte, succes en kracht wensen want het zal niet makkelijk zijn! Laat je niet leiden door je angsten hoor, je hebt zoveel meer in huis :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:26

Ik heb groot respect voor je Jolien, hoe jij met je problemen omgaat is erg knap. Wat je nu hier neerschrijft is weer een stukje in het verwerkingsproces, en een manier om er sterker uit te komen. Het enige wat je nog 'moet' proberen te doen, is afstappen van het 'kleine Joolientje/grote Joolientje'. Zolang je op die manier praat, heb je het nog niet geaccepteerd en verwerkt. Nu sta je er nog afstandelijk in, als je snapt wat ik bedoel.

Toch moet je vooral doorgaan met schrijven, het lucht waarschijnlijk heel erg op!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:32

zo hier schrik ik van dat jij dit topic opent .. :) ik zie je nl. vaak reageren in andere topics (ik ben overigens eerder een meelezer en reageer niet vaak) en dan lijk je eerder wel assertief te zijn, soms zelfs op het zeer directe af :)
maar zo zie je maar dat iemand op het internet en diezelfde persoon in het echte leven, twee totaal verschillende personen kunnen zijn ..

iig veel succes met je therapie, het is goed dat je het probleem erkent hebt en er ook met aan de slag gaat ! :) uiteraard moet je er nu wel voor opletten dat je niet in het andere uiterste vervalt, maar dat zal wel niet gebeuren ! :)
Veel succes +:)+

superrobke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:01

Hoi Joolien

Veel sterkte er mee en doe alles in kleine stapjes, niet bang om mensen af te stoten, das hun problem. gewoon lekker asociaal doen,
je hebt te lang naar de pijpen van een ander geleeft. Heel veel sterkte. /3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:07

Klopt wel hoor Kleinvosje, het staat nu ook nog zover van me af, heb er nog heel veel afweer van. Maar dat komt wel, moet het allemaal nog even accepteren.

Iedereen bedankt. :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:14

Is heel begrijpelijk, en ik denk dat 'even' een understatement is!

Mijn PB staat altijd open, ik herken heel veel van je problemen terug in mijn eigen ervaringen!

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:16

Veel sterkt een succes. Ik weet dat je het kan +:)+

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:19

Jolien!
Je kan vaak beter alles denken.. en niet alles zeggen uit mijn mond klinkt dit zo raar :P
Wees wie je bent en wilt zijn dan komt het helemaal goed!
je bent altijd netjes, redelijk en wijs op bokt :)

sterkte :)

+Dat je de allerleukste springfoto's hebt! :) *op je profiel* *D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:22

Goed dat je dit hier uitspreekt! Ik wens je heel veel sterkte met dit proces, en ik denk dat dit plaatsen op bokt een hele mooie stap daarin is! :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:29

Sterkte Jolien!
Nog een nadenker: hoewel sommige mensen sch**t aan alles en iedereen hebben heeft het grootste deel van de bevolking dat niet. Voor hen is het geen doel om iemand te kwetsen, of over iemands grenzen te walsen. Sterker nog: dat willen ze helemaal niet.
Als je je grenzen en voorkeuren niet aangeeft is dat voor een ander wellicht helemaal niet makkelijk. Het kan dan juist voor de ander veel fijner zijn om weten waar-ie aan toe is, en wat jij denkt. Niet meer hoeven raden naar jouw mening, maar weten wat jij vindt.
En dat is echt eng, ook omdat je jezelf ermee laat kennen. Maar voor de ander is het alleen maar fijn. Wil iemand jouw grenzen niet accepteren? Dan heb jij een heel goede reden om die iemand een trap je leven uit te geven.

Go for it, je wordt er ongetwijfeld een gelukkiger mens van! Je bent al zo goed op weg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:32

Dat is ook zo delirium. Ik heb sommige mensen ervan beschuldigd dat ze niet goed met me om zijn gegaan maar dat is eigenlijk niet fair omdat ik ook mijn wensen niet kenbaar heb gemaakt. Dus zij weten dan van niks.

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 16:41

Heel veel succes Jolien! Ik heb er ook altijd heel erg veel moeite mee gehad, ook vooral omdat ik gepest werd en als ik eenmaal vrienden had wou ik ze niet kwijtraken. Dus iedereen maar over mij heen laten walsen, inclusief mijn ouders.
Het is verdomd lastig om mee te beginnen, maar beetje bij beetje zal het beter gaan! Jij komt er wel :j

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 16:46

heel knap van je! succes! tip: stop met jolientje dit jolientje dat! ;)

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 16:50

Wat goed dat je hier nu mee bezig bent, heel veel succes.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 16:53

Precies femo !
Geef dat kleine onzekere Joolientje maar een ferme schop onder de billetjes :D
Vanaf nu hebben we te maken met Joolien !

Misschien gaat het je allemaal nog wel enorm meevallen, hoe duidelijker je zelf bent naar andere mensen toe, hoe fijner het is voor alle partijen.

En natuurlijk hoef je daarbij niet over anderen heen te walsen, dat zit ook helemaal niet in je natuur, maar voor jezelf opkomen en je wensen en ongemakken uitspreken is een heel goede ( en grote ) stap in de goede richting :j

Succes meid !

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:50

De mensen die dat niet accepteren, je mening en je gevoelens uiten, zijn geen echte vrienden..
Zolang je altijd spreekt vanuit de ''ik'' vorm, bv. ik vind dit niet leuk, ik heb het gevoel dat.. hebben ze NOOIT een reden om boos op je te worden oid.

Ik vind het heel knap hoe jij jou gevoelens en je struggles hier open en bloot neerzet. :) Mijn respect heb je sowieso!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 08:24

Dank jullie wel. Vandaag weer een dag therapie. Vind het nog steeds doodeng :o

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 08:30

Je kan het !
Wij geloven allemaal in je, nou nog in jezelf geloven :(:)