elektrisch geladen , ik word er zot van ..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Memere

elektrisch geladen , ik word er zot van ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 14:18

En geen klein beetje ook !

Ik weet niet hoe het komt maar ik krijg elke keer elektrische schokken van oa. :
de microgolfoven, koelkast, diepvriezer, laptop, tv , radio , dekens , mijn dieren , mensen en de droogkast.

Mijn kleren moet ik ook elke keer letterlijk uit de droogkast 'vissen' met houten lepels of iets anders ,
want al raak ik niks aan en zit ik met mijn hand middenin de trommel krijg ik toch een schok :')

met mijn laptop waar ik dus heel vaak op zit voel ik ook heel de tijd elektriciteit en dat is geen pretje -O-

zijn er meer mensen met dit probleem die dit ELKE keer hebben dat ze iets aanraken ?;p

Siami

Re: elektrisch geladen , ik word er zot van ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:21

Yep, ik kan ook echt niks aanraken! Zonder schoenen heb ik het wel minder....

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:22

* Steekt vinger op *
Verschrikkelijk! -O-

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:23

Oh ik herken het :D . Ik had vorige jaar op een vorig werk héél veel last van.
Ièdere keer als ik opstond en ik raakte iets aan kreeg ik zodanig een schok dat je gewoon de vonken zag rondvliegen. Op den duur was dat heel erg tijdrovend want iedere keer als ik een dossier moest nemen moest ik mezelf eerst moed inspreken omdat ik wist wat er weer zat aan te komen _O- .
Toen heb ik een ijzeren perforator vastgenomen telkens ik opstond en hield ik dat eerst tegen een ijzeren kast. Dan kreeg ik nog wel een schok maar veel minder.

Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat het een combinatie was van mijn schoenen en de stoffen bureaustoel die mij statisch maakten. Toen ik die stoel aan de kant smeet en een eenvoudige houten stoel in de plaats zette, was het probleem plots helemaal opgelost :) .
En wollen truien, wollen truien mijdt ik ook. Ik heb nog een hele mooie warme trui maar toen ik die de laatste keer aandeed knetterde ik ook langs alle kanten :') .
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 01-02-13 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:23

Ik ben er zojuist weer vanaf nu het weer wat vochtiger is :)

Ik kon mijn katten niet eens fatsoenlijk aaien.
Zorg dat je zelf geen of minder synthetische kleding draagt, dat scheelt al de helft

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:24

Ik heb het het ergst als ik mijn Uggs aan heb. Dan kan ik geen deurklink, kast, tafel, persoon, dier of wat dan ook aanraken zonder stroom te krijgen :\

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:25

Heb het deze winter heel weinig gehad, maar statisch haar heb ik wel non-stop... Erg irritant als je lang haar hebt.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:25

:j
fleece en crocs zijn dan ook geen aanrader :')
zelfs als ik de muur met spachtelputz aanraak, spetteren de vonken er vanaf :+
Zo zielig ook als je soms de honden aan haalt, krijgen die toch een knetter :o

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:26

Ik gaf laatst een pitabroodje aan mijn vriend, nou, de vonk sloeg over :')

butengeweun

de tip een stukje koper in je kontzak doen, dan 's avonds in een bakje water leggen (dan ontlaad hij/zij) en de volgende ochtend weer in je zak.

Durf nu weer thee te pakken en het apparaat slaat niet meer op tilt als ik het aanraak :D

stipke

Heel herkenbaar. Krijg ook overal schokjes van.
Onze katten lijken het dan wel weer fijn te vinden.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:27

Ik heb het wel, maar niet zo erg als jij het nu verteld.

Ik kan op mijn werk niet fatsoenlijk thee halen, zonder een opdonder te krijgen van het koffieapparaat.
Om van het keukenblok nog maar te zwijgen.
En mijn collega's liggen in een deuk als ze mij horen vloeken....

Momenteel met het vochtige weer, heb ik er niet zo'n last van.
Ik heb het vooral bij droger weer.

Vaak ligt het aan kleding of schoenen die je aan hebt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:28

Ik kreeg toen trouwens de tip om ene paperclip onder mijn voetzolen te doen maar dat hielp echt geen hol. Op den duur liep ik rond met een hele ketting van paperclips onder mijn schoenen maar het had geen effect :D .

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:29

butengeweun schreef:
de tip een stukje koper in je kontzak doen, dan 's avonds in een bakje water leggen (dan ontlaad hij/zij) en de volgende ochtend weer in je zak.

Durf nu weer thee te pakken en het apparaat slaat niet meer op tilt als ik het aanraak :D

geeft dat niet af dan, als je het steeds in het water legt??

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:31

Heel herkenbaar vooral onze katten en honden vinden mij niet lief op dit moment.

Ik heb het vooral bij de deurklink en de kraan.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:33

Statische elektriciteit ontstaat als isolerende materialen wrijving van elkaar ondervinden, bijvoorbeeld polyester van een broek en wol van een stoel. Als je met zo'n broek op zo'n stoel zit te schuiven, en rubberen schoenen draagt, wordt je electrisch opgeladen. Dat merk je overigens pas als u in aanraking komt met een geleidend materiaal, zoals een metalen tafel of deurknop.

De in je lichaam verzamelde lading (statische elektriciteit) vloeit dan heel plotseling weg. Als het niet te licht is zie je een bliksemflits(je), het knettert en je voelt een schok(je). Vervelend die schokken, maar niet erg gevaarlijk. Maar als er brandbare gassen in de buurt zijn, kan zo'n vonkje tot een explosie leiden.

Inderdaad kan men door andere kleding te dragen er voor zorgen dat men
minder wordt opgeladen. Er is ook schoeisel verkrijgbaar waarin
koolstofvezels zijn verwerkt, waardoor de statische elektriciteit continue weg kan komen. Dus de belangrijkste remedie is het schoeisel die men draagt.

Als je er voor zorgt dat je altijd met een geleidend materiaal in contact staat met de grond, zul je nooit elektrisch opgeladen worden. (Spacew.) De ene persoon heeft er meer last van dan de andere persoon omdat de huidweerstand van iedereen verschillend is. Heb je een droge huid (hogere weerstand), dan wordt je sneller statisch geladen dan iemand met een minder droge huid (lage weerstand) Het dragen van natuurlijke materialen zoals leer, katoen en wol helpt ook. Er bestaan ook sleutel hangers, met een neonbuisje ingebouwd. Als je nu weet dat je altijd een schok krijgt wanneer je een bepaalde handeling doet, kun je deze vast houden, en het voorwerp dat je aanraakt even aantikken. Je ziet een kleine vonk, maar voelt er niets van.

Droge lucht kan de oorzaak zijn van statische elektriciteit in een omgeving. Statische elektriciteit kan verminderd worden door de relatieve vochtigheid te verhogen. Machines geven statische elektriciteit af door de wrijving die ontstaat. Naarmate er meer machines zijn en naarmate ze langer werken, neemt de wrijving toe en dus ook de kans op statische electriciteit. Dit gebeurt vooral bij de droge elementen van een machine. In een ruimte met computers is er ook een probleem met statische electriciteit. De meeste statische electriciteit wordt veroorzaakt bij een relatieve vochtigheid tussen de 30 en 35%.

Alles wat we rondom ons zien is opgebouwd uit hele kleine afzonderlijke deeltjes nl. atomen. Deze atomen bestaan op hun beurt uit nog kleinere deeltjes nl. protonen, neutronen en elektronen. Elke elekron is negatief geladen (-) en elke proton is positief geladen (+). Kijk maar eens naar een batterij. Op de ene kant van de batterij staat een 'plus' en op de andere kant een 'min'.

Statische electriciteit kun je gemakkelijk zelf maken. Wrijf met een kam een aantal keren over de mouw van een wollen trui. Breng de kam nu in de nabijheid van je haar. Wat gebeurt er ? Je haar gaat spontaan rechtop staan. Je haar en de kam bestaan uit atomen. Door over je mouw te wrijven neem je negatief geladen atomen van je mouw weg die op je kam gaan zitten. Op de kam zitter nu meer negatieve dan positieve elektronen. De kam is dus negatief geladen. Door de kam in de nabijheid te brengen van de positief geladen atomen van je haar onstaat er een aantrekkingskracht. Je haar gaat overeind staan. Je hebt statische electriciteit gemaakt.

Bij het werken met computers is de regel om jezelf te aarden voordat je de pc open maakt. Een schok kan kortsluiting veroorzaken. Je ziet ook altijd dat de mensen, vaak vrouwen die in de fabrieken werken om electronisch aparatuur in elkaar te zetten met antistatische polsbandjes werken. Het tweede dat aandacht verdient is de schroevendraaier: meestal is die magnetisch. Dit is heel handig, want dan kan je makkelijker bij schroefjes die onbereikbaar zijn voor twee grote handen. Het probleem is dat je onderdelen van de pc niet aan moet raken met een magnetische iets. Alleen de schroeven dus!

Op: http://home.hccnet.nl/w.l.hoogenboom/esd.html staat een aardig schemaatje.

Statisch haar heeft alles te maken met aantrekkingskracht die ontstaat door wrijving: negatief geladen deeltjes trekken positief geladen deeltjes aan. Zo kan droog haar door borstelen en kammen statisch worden. Het is een natuurkundig verschijnsel. Voorkomen is dus zeer moeilijk. Er zijn echter wel antistatische producten, zoals shampoos die dankzij bestanddelen als aminenquats of kationische polymeer positief geladen zijn. Deze trekken het haar aan, waardoor het rustiger blijft liggen. Je kunt ook speciale kammen gebruiken, die gemaakt zijn van hoorn of bot en bij speciaalzaken verkrijgbaar zijn. Doordat je haar voor een groot deel uit hoorn (keratine) bestaat, stoten deze twee bestanddelen elkaar af. Heb je geen speciale kam bij de hand en komen je haren midden op de dag overeind te staan? Spuit dan met een waterspuitje je haar enigszins nat (niet helemaal nat maken!). Een handige oplossing die helaas wél van korte duur is

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:33

Ik heb 't de laatste tijd ook, vooral als ik de deurkruk aanraak van de gang :+ Echt irritant :=

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:35

Wat lijkt me dat verschrikkelijk

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:36

Ik heb er vorig jaar ook heel erg last van gehad op mijn werk, maar er al vrij snel achter gekomen dat het aan mijn schoenen en de bureaustoel lag. Andere schoenen aangetrokken en het probleem was opgelost :j

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:37

Kentaro schreef:
butengeweun schreef:

geeft dat niet af dan, als je het steeds in het water legt??

Ik droog het altijd even aan de handdoek, geeft niets af en geen klappen meer en apparaten op tilt :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:38

Ik ga dat eens proberen!
Word er echt gek van.
We waren laatst in een winkel bij laptops aan het kijken. Op een gegeven moment raak ik er 1 aan en kreeg toch een opdonder..... (dacht eerst nog dat er stroom op stond :') )

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:42

In dat stukje wat Kentaro heeft geplaatst staat iets over aarden als je een PC open maakt.
Ik heb dus ooit wel eens de geluidskaart van mijn werk PC opgeblazen toen ik statisch was en mijn koptelefoon pakte :+

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:42

Ik vond het vroeger trouwens ook echt vervelend tijdens turnlessen op school...die ruimte en mijn sportschoenen..dat was gewoon het Walhalla voor statische elektriciteit :\ . Iedere keer als we iets moesten doen waarbij we iemand anders moesten aanraken stond ik vonken te geven. Op den duur deed ik het gewoon niet meer mee.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:43

Ik krijg het altijd als ik veel slof met mijn voeten. Als je dat doet ontstaat er ook statische elektriciteit. Dus misschien voeten verder optillen? :D haha :+
Nee ik heb geen idee hoe je het kan oplossen. Lijkt me best vervelend

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:46

Oh, verschrikkelijk. Ik werk in een supermarkt en daar hebben we van die ijzeren (?) hekjes die ik heel vaak open en dicht moet doen. Verschrikkelijk. Ik sta eerst een uur moed te verzamelen en dan met de trui over mijn handen, of eerst mijn voeten/benen ertegenaan, maar het werkt maar niet :') .

Andere schoenen helpen wel iets, maar niet veel. Ik speelde laatst een korfbalwedstrijd en dan moet je aan het einde iedereen een hand geven }:) . Haha, de vonken sloegen bij bijna iedereen over. Sorry O:)