Droge mondhoeken.. Een langdurig probeem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_14

Droge mondhoeken.. Een langdurig probeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 19:05

Droge mondhoeken.. Al sinds september heb ik er last van, al van alles geprobeerd.

Labelo, blistex, lip smack, dag crème, vaseline..

Ben naar de huisarts geweest en heb een zalfje met antibiotica gekregen. Het gaat een paar dagen goed, en dan worden ze opnieuw droog en soms komen er wondjes bij.

Ik wil er nu toch eigenlijk wel vanaf.. :(
Wie heeft dé tip??

Jolandaa_

Re: Droge mondhoeken.. Een langdurig probeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:07

ook gescheurde mondhoeken? Dat heb ik een tijdje gehad. Ik at dan kiwi's :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:09

Welke blistex gebruikte je? De blauwe werkt super bij open plekjes. De witte vind ik niet zooooo...
Helaas geen ervaring met open en droge mondhoeken.

's nachts al sudocreme er op gesmeerd? Echt alleen de buitenkant dan...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:14

Probeer ook met uitgaan hetzelfde glas te pakken en niet steeds een nieuwe te krijgen. vaak wassen ze niet goed uit.

veel vitamine c eten met fruit. zoals ik al zei kiwi onder andere. Ik deed altijd vaseline erop. en snachts extra veel. Proberen zo min mogelijk te gapen of grote dingen zoals een appel te eten.
Bij ons bij de drogist (Ochelle of kruidvat) hebben ze ook vaak allerlei zalfjes. probeer eens iets homeopatisch :)

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:19

Zinkzalf helpt bij mij erg goed! Ook eens een half jaar mee gelopen, steeds weer scheuren en vanalles geprobeerd.
Als ik het nu voel aankomen smeer ik savonds voordat ik ga slapen een klodder zinkzalf er op, en na 2 a 3 dagen is het weer weg.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:24

een andere tandpasta? Ik krijg het van bepaalde merken. Verder hielp bij mij het insmeren met vaseline cetomacrogol (gewoon verkrijgbaar bij apotheek zonder recept)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:29

Je zegt dat je een antibioticazalf hebt gekregen, maar heb je ook iets met corticosteroiden gehad? Dat kan je weliswaar niet op de lange termijn gebruiken maar het werkt wel; soms krijg je een 'superinfectie' er bovenop en die is dan met de antibioticazalf wel verholpen maar wat eronder zit dus nog niet. En het vettig houden werkt soms zelfs averechts...

Het is een lastig probleem :7

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:32

Ik heb dit ook een hele tijd eens gehad en ben toen naar de drogist gegaan en ook uitgelegd dat niets eigenlijk hielp. Op haar aanraden heb ik toen nestosyl gebruikt, dit was de oplossing. Ideaal, voor het slapen gaan goed dik erop smeren en de volgende dag is het al een heel stuk verbeterd. Ook is het helemaal niet zo duur. Ik heb het nu standaard in huis, ik gebruik het nu voor veel meer dingen.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:33

Dit had ik vroeger nog wel eens vooral op vakantie... Echt tot wondjes aan toe inderdaad...

Ik had die 'waarschijnlijk' door ander bestek waar ik dan allergische reactie op kreeg.. heel vreemd maar dat zeiden ze mij

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:54

Ik heb het een paar maanden terug ook gehad en na veel zoeken op internet bleek het ook een vitamine tekort te kunnen zijn. Ik ben toen (weer) multivitamine gaan slikken en dat heeft het enorm verbeterd.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:55

sudocreme, bij mij kwam het door vitaminegebrek

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:00

Ik gebruik zelf purol voor op mijn lippen, echt ideaal! Had eerst ook altijd hele droge/stukke mondhoeken/lippen. Doe het nu alleen nog elke avond voordat ik naar bed toe ga en heb helemaal nergens last meer van. Vaseline en labello enzo hielp allemaal ook niet bij mij.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:01

Calendula misschien?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:40

Ik had het vroeger ook heel erg, ze waren dan ook vaak open.
Heb toen fucidin creme gekregen van de dokter, werkt erg goed en het is eigenlijk nooit meer terug gekomen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:03

Bij gescheurde mondhoeken helpt extra vitamine B.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:08

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 22:13

Ik heb op dit moment fucidin, maar merk geen verbetering.
Vitamines slik ik ook al extra multi a-z.

Ga morgen andere tandpasta halen en zal sudocreme eens proberen.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 00:15

's morgens en 's avonds een laagje purol. Overdag smeren met labello.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 07:37

Ik weet van iemand die daar last van had en dat bleek allergie te zijn. Allergisch voor kaneel en bergamot olie ( zit o.a. in earl grey thee) wie weet is het bij jou ook een allergische reactie op iets? Dan helpt smeren echt niet.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 07:46

Ik heb het ook (zonder vitamine gebrek, eet namelijk iedere dag voldoende groente en fruit). De eerste keer dat ik het had heb ik het ook maanden gehad.. Nu gebruik ik altijd een Aloe Vera stick en dan duurt het ongeveer een maand voordat het weg is (maar dat is nog te doen..)

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 12:23

Same problem here... Maar iell, sudocreme?? :oo Dat smeer ik op mn paard zn mok soms.. :o
Ik doe altijd gewoon een dikke laag vaseline, en dan gaat het na een paar dagen weer over... Meestal.. Soms.. Af en toe.. Oke, eigenlijk werkt het niet :+ maar het is wel verzachtend :j

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 12:44

Ja sudocreme, oftewel zinkzalf. Gescheurde mondhoeken zijn vaak geen gevolg van vitaminetekort, maar het begint met droge lippen en wordt uiteindelijk een bacteriële of schimmelinfectie. Zinkzalf zorgt dat je mondhoeken goed droog blijven (speeksel verergert het, niet er langs likken dus) en zich kunnen herstellen. Vaseline ed helpt niet of nauwelijks.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:16

Vivian__ schreef:
Same problem here... Maar iell, sudocreme?? :oo Dat smeer ik op mn paard zn mok soms.. :o
Ik doe altijd gewoon een dikke laag vaseline, en dan gaat het na een paar dagen weer over... Meestal.. Soms.. Af en toe.. Oke, eigenlijk werkt het niet :+ maar het is wel verzachtend :j

Sudocreme heb je vroeger als baby ook op je billetjes gehad :)

Nog steeds zo iell?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:21

Ik smeer corticosteroïden op die plekken :)
2 dagen dun aanbrengen en ik ben er vanaf!

stofvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:25

Kingie schreef:
Ik gebruik zelf purol voor op mijn lippen, echt ideaal! Had eerst ook altijd hele droge/stukke mondhoeken/lippen. Doe het nu alleen nog elke avond voordat ik naar bed toe ga en heb helemaal nergens last meer van. Vaseline en labello enzo hielp allemaal ook niet bij mij.

Dat wilde ik ook zeggen. Purol en dan niet de lippenbalsem maar het niet-zo-lekker-ruikende-goedje. Als ik daar een flinke laag van opsmeer voor het slapen gaan heb ik er de volgende dag geen last meer van! (al heb ik het nooit zo lang gehad als jij, dus of het dan ook werkt weet ik niet)