ben ik dan echt te dik?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

esmee_2001

ben ik dan echt te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 21:33

Laatst op school kwam de ggd wee langs.
Je moest je laten wegen en meten
Nou wist ik al natuurlijk dat ik niet zoon slank poppetje ben
Nou weegde in met kleren aan 52,6 en meette 154 cm
Die dag kreeg iedereen een brief mee naar huis bij mij stond er "gewicht in verhouding met lengte is reden tot naderonderzoek" Ik heb die brief thuis aan mijn moeder laten zien en die zei iets van dat ik naar zoon diatist moest ofzoiets ik heb toen gezegd dat ik niet wilde gaan en toen zei ze dat het voor mijn eigen bestwil was

Ik ben een hele lange tijd extreem onzeker geweest huilde bijna elke avond mijn beste vrienden keerden me de rug toe en mijn thuissituatie was niet fijn
Nu gaat het beter is de zomer was ik afgevallen omdat ik veel paardreed nu niet meer omdat dat door de bak niet kan
Ik voelde me de laatste tijd super had mijn vriendinnen groep weer terug op stal ging het weer beter dan een soort van ruzie
En nu voel ik me weer erg onzeker en eet ik niet meer zo veel omdat ik me dik voel

StonedRomy

Re: ben ik dan echt te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:39

bmi test
je mag zeker -2 doen voor eten en kleding

Je BMI is 21,1
Je gewicht past goed bij je lengte, houden zo!
Krijg je ook genoeg vitamines en mineralen binnen? Deze zijn belangrijk voor je ontwikkeling.

geen zorgen dus, die mensen gaan uit van het gemiddelde van de nederlandse kinderen... daar zitten er ook veel met ondergewicht tussen.

heb als leeftijd 16 ingevuld maar anders geef ik je even de bmi meter :)
http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-g ... meter.aspx

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:41

Wat naar meid!
Het is nooit verkeerd om eens langs de dieetiste te gaan. Is helemaal niet eng! Het is niet zo dat je niet meer mag eten, dat is juist slecht voor je. Je lichaam is vitaminen, mineralen en voedingsstoffen nodig.
Ik ben zelf nu meer dan 15 kilo afgevallen juist door meer te eten, gek hé?! Maar wel gezonder en kleinere porties verdeeld over de dag. En ik mag best een keer snoepen of een patatje mayo eten, maar niet elke dag.
Ga er eens met je moeder erover praten, dat je zo onzeker bent en het eng vindt, maar geef het een kans!
Heel veel succes meid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:44

Je moet goed voor jezelf nadenken dat dik zijn slecht is voor je gezondheid maar het moet geen reden zijn om erbij te horen. Snap je wat ik bedoel? :) Ik zeg daarmee niet dat je dik bent, dat kunnen wij zo niet zien maar je moet het wel voor de goede reden doen :)

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:44

Kan me voorstellen dat je dat verkeerd opvat, wordt wat verkeerd gebracht!
Niks om je onzeker over te voelen, de dietist zal je alleen maar willen helpen met een gezonde levensstijl :)
Ze signaleren dit soort dingen gewoon zo vroeg mogelijk, omdat van de Nederlandse bevolking de helft overgewicht heeft. Bedenk dus dat het niet naar jou persoonlijk gericht is en probeer er je voordeel uit te halen. :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:45

Als jouw BMI te hoog is, dan heeft 90% van Nederland een te hoog BMI... Zelfs met kleding aan zit je netjes. Zelfs gecorrigeerd voor het feit dat je kleiner bent dan gemiddeld (dat is iets nieuws, de standaard BMI schijnt niet te kloppen voor mensen die een stuk kleiner of langer zijn dan gemiddeld) zit je nog netjes binnen de marge. Kortom laat ze maar kletsen, zorg dat je gezond eet en voldoende beweegt en dan is er niets aan de hand :)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:46

Meid, als ik in jouw profiel kijk dan ben je zeker niet te dik. Is er aan je uitgelegd waar dat "nader onderzoek" uit bestaat dan? Misschien gaat het alleen om het invullen van een lijst mbt wat je eet en als je gezond eet dan zullen ze er verder niets mee doen.

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 21:47

Dankjewel voor jullie lieve reacties
Ik weet niet orecies waar die vitaminen en mineralen inzitten
Maar mijn moeder zei eerst dat ik er goed uizag en helemaal niet dik was en nu zegt ze iets heel anders dat maakt me helemaal onzeker

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:48

hoi Esmee,

Als ik kijk in je profiel zie ik een gezond, en vooral heel mooi meisje, NIKS om onzeker over te zijn.
Waar ik je wel voor wil waarschuwen, is dat het vaak moeilijker is om gewicht kwijt te maken wanneer je eenmaal menstrueert en de pubertijd in gaat. Daarom adviseren ze je graag wanneer ze op deze leeftijd zien dat je minder sprieterig bent dan klasgenoten. Nu kun je vaak met wat extra beweging en iets minder frisdrank al wat afvallen, hoe ouder hoe moeilijker dat gaat worden.. Maar nogmaals, ik zie een gezond meisje in je profiel!

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:49

esmee_2001 schreef:
Maar mijn moeder zei eerst dat ik er goed uizag en helemaal niet dik was en nu zegt ze iets heel anders dat maakt me helemaal onzeker

dit heb ik ook gehad, artsen zien je liever te mager dan gewoon iets mollig maar binnen de bmi... ze beseffen niet dat dat ook schadelijk is voor je vaten.
lekker veel groente en fruit maar weinig dierlijke vetten ( melk, vlees enz. ) vis is wel weer goed en tofu en soyamelk ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:50

En als je het nu eens anders bekijkt? Misschien vinden ze jou te licht wegen? :)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:50

Misschien is je moeder ook wel onzeker door de brief die je hebt meegekregen en zegt ze daarom nu iets anders. Heb je haar verteld dat je onzeker wordt van haar?

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:51

Het belangrijkste is dat jij je lekker voelt in het velletje dat je aan hebt
Je moet nog een eind groeien dus wint je niet op over wat ze zeggen, bij mijn dochter viel het er ook in eens vanaf.
Bijna zo dat ik me daar nu zorgen over ga maken dus denk eraan het belangrijkste is dat je je goed voelt.
En dat was zo voor je die GGD mensen tegen kwam.
Dus verder is er niets veranderd

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:52

StonedRomy schreef:
esmee_2001 schreef:

dit heb ik ook gehad, artsen zien je liever te mager dan gewoon iets mollig maar binnen de bmi... ze beseffen niet dat dat ook schadelijk is voor je vaten.
lekker veel groente en fruit maar weinig dierlijke vetten ( melk, vlees enz. ) vis is wel weer goed en tofu en soyamelk ook.

Laat voedingsadvies liever over aan een dietiste, een kind adviseren geen melk en vlees meer te nuttigen zal weinig voedingsdeskundigen doen.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:52

Je hebt gewoon een goed figuur, hoor!
En liever wat molliger dan een slanke spriet, dan heb je meer reserves als je bijvoorbeeld ziek wordt.

Maar nogmaals: je bent absoluut niet te dik en laat je dat ook niet door iemand aanpraten!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:53

Volgens mij ( en ik heb ook even je BMI berekend ... ) ben je niet te dik, hoor, je valt gewoon nog in de gezonde schaal :j

Maar wat zegt je moeder nu dan anders dan eerst ?
Kan me voorstellen dat je daar wat onzeker van wordt ...

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:54

LenaBaars, een goede cardioloog wel. ze maken zich tegenwoordig voornamelijk zorgen om de vaten van kinderen, vandaar die gewichtmaffia.
en daarbij wil ik nog benadrukken dat ik WEINIG zei, niet iedere dag dus.
3x in de week vlees is perfect, vis is zelfs nog beter.
Laatst bijgewerkt door StonedRomy op 26-01-13 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:55

Allereest, wat naar dat je moeder je zo naar beneden haalt :(:) dit hoort ze niet te doen.. Kan je niet eens met haar praten, misschien heeft ze niet door dat het jou pijn doet?

En aangezien je 12 bent, is een BMI van 22 al overgewicht. Jij zit dus een beetje op de grens. (dat kan je hier zien en berekenen :) http://www.mijnbmiberekenen.nl/kind/ )
Maar onthoudt dat je nog in de groei bent, dit kan over een halfjaar zo weer anders zijn. Goed op je eten letten is natuurlijk nooit verkeerd, ik denk ook dat je daarom die brief hebt gekregen. :)

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 21:55

Ik ben 3 jaar vegatarisch geweest maar at de laaste paar maanden wel vis nu eet ik ooknwel weer gewoon vlees maar eet ook veel groente en aardappelen ik lustnalleen geen witlof voor de rest wek alle groenten
Ik heb alleen tijdens het eten niet veel honge maar savonds wel meestal rond een uur of 7 en 10

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 21:58

Littera schreef:
Je hebt gewoon een goed figuur, hoor!
En liever wat molliger dan een slanke spriet, dan heb je meer reserves als je bijvoorbeeld ziek wordt.

Maar nogmaals: je bent absoluut niet te dik en laat je dat ook niet door iemand aanpraten!

Ik ben nooit ziek behalve op hoofdpijn na

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:05

Op de foto in je profiel zie ik een gezonde, leuke meid.
Je bent nog zo jong, zo lang je gezond en niet overmatig eet moet jij je nergens druk over maken.

esmee_2001

Re: ben ik dan echt te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 22:08

Dankjewel
Op die foto lijk ik forser dan ik ben
Ik ben vooral heel breed

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:13

Samiyah schreef:
Allereest, wat naar dat je moeder je zo naar beneden haalt :(:) dit hoort ze niet te doen.. Kan je niet eens met haar praten, misschien heeft ze niet door dat het jou pijn doet?

Waar lees jij dat haar moeder haar naar beneden haalt? Feit blijft dat het voor d'r eigen bestwil is als ze naar een diëtist gaat.
Misschien niet wat ze wil horen, maar ondanks het feit dat 99% hier zegt dat ze er 'gezond' uit ziet heeft ze op dit moment wel degelijk overgewicht. De GGD zegt dat soort dingen niet om te pesten. Het lijkt mij helemaal geen slecht idee om eens langs een diëtist te gaan, TS. Die kan samen met jou je eetpatroon eens onder de loep nemen en je ook vertellen wat je kan doen om verantwoord wat af te vallen.
Wat doe je als je tussen 7 en 10 trek krijgt?

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:14

Iedereen die de bmi uitrekent, hartstikke lief, maar dat zegt vrijwel niks bij kinderen :)
Omdat je nog zal groeien zullen ze je gewoon tips geven voor een gezonde levensstijl, alleen maar positief voor jou, als je fit bent voel je je ook super! En wat iemand hierboven ook zegt, als je eenmaal ouder wordt is het lastiger mooi op gewicht te blijven :)

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 22:16

Verschillend d ene keer is van chips en de andere keer een broodje maar wij hebben afentoe niet iets gezonds in huis dus pak ik iets vets maar hier ga ik op proberennte letten