Help... Emetofobie minipaniekaanval!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Help... Emetofobie minipaniekaanval!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 14:53

Nou degene die dit topic leest weet vast wat emetofobie is.. Extreme angst voor overgeven en alles wat er bij komt kijken..

Nu is het zo.. Dat gister een vriend van mij bij me is geweest.. Hele tijd niet gezien, dus innig omhelzen en hele avond gezellig kletsen, naast elkaar zitten enz..
Gisteravond begon hij al dat hij zich niet lekker voelde.. Warm enzo.. Beetje raar gevoel in buik.. (Maar na mn therapie kan ik hier rustig en reeel in blijven) Dus niks aan de hand opzich..
Hij had nog pizza gegeten, want hij dacht dat dat hem goed zou doen? (Zou ik noooooit doen, maar goed :P)

Lang verhaal kort.. Ik appte hem net om te vragen hoe ie zich voelde..
En ja hoor.. Hartstikke ziek.. Vanaf vannacht aan het overgeven en misselijk hele tijd.. Natuurlijk erg sneu voor hem.. :(:) Maar ik raak nu toch echt lichtelijk in paniek!!
Hij heeft tenslotte hele avond op mn bank gezeten.. Ff in mn bed gelegen nog, naar mn wc geweest.. En tja.. Kussen en al gegeven..
(Nu wil ik niet weer als een bezetene mn hele huis gaan ontsmetten.. In het kader van de therapie) Dus ik probeer rustig te blijven..
Maar jullie weten wel hoe dat gaat..

Nu ben ik vanaf eind nov tot eind dec elke keer ziek geweest (griep) En vanaf toen ben ik dus aan de echinaforce gegaan, 2 stuks fruit elke dag, redelijk veel groente, slaap genoeg.. Dus ik hooooooooop dat mn weerstand voldoende is...

Maar kan toch iemand mij geruststellen met iets?? Of zit de kans er groot in dat ik het n ook krijg...

NiKip

Re: Help... Emetofobie minipaniekaanval!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:59

Meestal als iemand de symptomen al vertoond is het niet meer besmettelijk :j
Vaak word je besmet wanneer iemand zelf nog niet eens weet dat hij ziek is. Dus ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen.

Niki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:00

Allereerst even een knuffel :(:) die angst is echt echt niet fijn, ik heb zelf geen emetofobie maar ik word er ook onrustig van en inderdaad bang dat ik ook ziek word.
Ten eerste is het al hartstikke goed van je dat je rustig blijft en dat moet je vooral ook blijven! De kans is heel groot dat er helemaal niks met je aan de hand is :) Het klinkt in ieder geval alsof je er alles aan hebt gedaan gezond te blijven dus je weerstand is denk ik prima in orde hoor!
Vooral nou niet gaan denken dat je iets 'voelt' als in 'ik ben misselijk', dat praat je jezelf dan alleen maar aan. Vooral rustig blijven, het komt allemaal goed!!

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:00

Gewoon je badkamer/toilet even schoonmaken,en hopen dat hij je niet aangestoken heeft?
Ik heb geen ervaring met deze fobie,lijkt me echt vervelend.
Krijg je er nog therape voor,en krijg je dan geen tips hoe om te gaan met zulke gevallen?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 15:09

@ Traber:

Ik heb therapie gehad.. En daar was ik klaar mee.. Ze kon eigenlijk niks verder meer doen.. Als ik verder wou moest een een ander soort therapie gaan volgen maar die moet heel heftig zijn. (Met verwerken van trauma's etc.)
Tips heb ik idd genoeg meegekregen, waaronder dat ik in dit soort gevallen realistisch moet blijven, en ik NIET mn huis alles mag desinfecteren omdat ik dan de fobie eigenlijk weer leven in blaas. (Al denk ik stiekem wel van: Gelukkig heeft ie alleen geplast hier, en met de bril omhoog dus dat zit denk ik wel goed)
En net wat ik zeg.. Ik ben eigenlijk redelijk rustig hoor.. Maar merk toch dat ik me weer zorgen begin te maken..

Maar ik probeer ook weer te denken.. Niet iedereen steekt iedereen aan.. Als dat zo was dan zou de hele wereld constant ziek zijn.. (Maar nu praat ik mezelf gewoon hoop ik hoor haha!)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:12

Probeer hier geen bevestiging te gaan zoeken van of je wel of niet ziek zal worden. Ook dat is een uiting van je fobie. Probeer je gedachten op andere zaken te richten en niet steeds met die vraag bezig te zijn. :)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 15:18

Je hebt helemaal gelijk hoor Elanor.. Is ook zo.. En eigenlijk mag ik dit idd ook niet doen.. Maar toch voelt het voor nu wel eventjes fijn..

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:20

Als je therapie hebt gehad, zou dat dan niet betekenen dat je niet meer zo 'panisch' zou moeten zijn om besmet te worden en zo?

Gewoon een vraag hoor, lijkt me echt heel vervelend zoiets :(:)

Het lijkt me trouwens sterk, iemand kan gewoon iets verkeerds hebben gegeten.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 15:27

@ NeverGiveUp: Geloof me.. Als je dit al panisch vind.. Had je me 2/3 jaar geleden moeten meemaken...

Dan zou ik niet eens meer thuis willen zijn, zou ik medicijnen innemen, huilen, niks meer eten.. (Wat er niet in komt kan er ook niet uit) En mezelf van alles aanpraten..

Die therapie heeft me echt al reuuuze geholpen gelukkig :)

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:42

Weet je, misschien heeft hij gewoon voedselvergiftiging opgelopen van iets wat hij eerder gegeten heeft.
Voedselvergiftiging is niet besmettelijk.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:38

Ik ben ook een emetofoob en ik herken het helemaal. Vorige week zaterdag had een kindje in m'n les over d'r pony heen gespuugd. Ik raakte van binnen helemaal in paniek, maar dat mag ik natuurlijk niet laten blijken.
Maar ik kan mezelf dan helemaal ziek denken hoor :+ Enfin, er is niets gebeurd, ik ben niet ziek geworden.

Als hij buikgriep had, dan zou je dat vannacht al moeten merken, dat gaat namelijk razendsnel. Als je vannacht niet ziek bent zit je wel veilig :)

Ik weet ook uit ervaring dat de angst voor overgeven veel erger is dan wanneer je uiteindelijk wel ziek bent en moet overgeven :(:)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:42

Naamloos1 schreef:
@ NeverGiveUp: Geloof me.. Als je dit al panisch vind.. Had je me 2/3 jaar geleden moeten meemaken...

Dan zou ik niet eens meer thuis willen zijn, zou ik medicijnen innemen, huilen, niks meer eten.. (Wat er niet in komt kan er ook niet uit) En mezelf van alles aanpraten..

Die therapie heeft me echt al reuuuze geholpen gelukkig :)

Oh jeetje

Maar gaat het nog beter worden dan dit? Je bent dus al erg vooruit gegaan, maar kom je ervan af?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 20:19

Bedankt voor jullie geruststellingen.. Doet me wel een beetje goed..

@ NeverGiveUp: Beter worden dan dit.. Tja ik weet het niet.. Ik hoop het.. Ik merk wel dat ik steeds ehm.. Makkelijker erover ga denken.. En minder stress.. Maar ik weet zeker dat als het zover is, dat ik ziek word.. Ik helemaal door het lint ga.. Maar dat zijn zorgen voor later..
Maar er helemaal overheen komen.. Nee dat geloof ik niet..
Misschien dat het met die andere therapie nog iets minder zal worden, maar ergens durf ik dat niet aan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 10:17

Naamloos1 schreef:
Je hebt helemaal gelijk hoor Elanor.. Is ook zo.. En eigenlijk mag ik dit idd ook niet doen.. Maar toch voelt het voor nu wel eventjes fijn..

Dus? Weg uit dit topic jij! Foei ~~}>

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 14:07

:o :o

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:15

Ook hier iemand met best wel erg emetofobie. Als mensen in mijn omgeving ziek zijn, ga ik mezelf bang maken en ziek aan lopen praten. Mensen met griep enz. ontloop ik het liefste en ik doe er alles aan om niet ziek te worden en vooral niet over te geven, want wat ben ik daar bang voor... %) Maar je moet er niet aandenken en niet vanuit gaan dat je het ook krijgt, het kan alles zijn, hij kan ook iets verkeerds hebben gegeten enz.

Niki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:14

Hoi TS, hoe gaat het nu? Beetje rustig eronder gebleven? :)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 16:28

@Niki_: Het gaat nog steeds goed met me.. Al heb ik wel zodra ik IETS voel in mn buik, ik gelijk denk.. :| Maar dan denk ik.. Nee is niks... :) En gaat het weer oke haha..
Net ff huis schoongemaakt helemaal (Meestal zondags) en heb stiekem wel een beetje dettol er bij gebruikt, al zal het waarschijnlijk niks helpen, want ik zou anders toch allang besmet zijn.. Maar het idee is wel fijn :P

Dus het gaat nog goed, maar moet bekennen dat ik nog steeds niet gerust er op ben hoor.. Weet namelijk dat het tot 3 dagen kan duren voor je symptomen kan krijgen.. Dus als het dinsdag is, ben ik waarschijnlijk pas helemaal opgelucht haha..

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 16:32

En als je nou (klinkt mischien raar) maar je angst onder ogen komt ooit en gewoon gaat overgeven en merkt
dat het alleen een beetje poedersuiker voelt meer niet? :o voor nu niet echt veel tips! De giep die nu langs gaat is meer
buikgriep, ik weet niet of je dat ook eng vind? Dan zou het er weer sneller aan de andere kant uitkomen haha :+

Edit: ik doe trouwens fysiotherapie en omdat we het nu over reuma hebben, hebben we het ook over het afweer systeem,
Ik weet niet of je het leuk vind als ik jou daar wat informatie over stuur?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 16:40

@ Loveidefix: Daar heb ik zelf een paar keer over nagedacht om te doen.. Gewoon vinger in mn keel steken.. En dat was ook mijn 'eindopdracht' van de therapie.. Om het ECHT een keer te doen.. Maar puntje bij paaltje durf ik het echt niet.. En buikgriep krijgen zonder overgeven is geen probleem.. Als het alleen diarree is en zere buik.. Prima! Alles best zolang het overgeven maar weg blijft haha!

En tips voor afweersysteem is altijd welkom :)

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 16:46

Dit lijkt me heel naar, ik hoop voor je dat je er ooit helemaal vanaf komt.
Ik las dat je het liefst alles wil ontsmetten, in het kader van een beter afweersysteem zou ik zeggen, juist niet doen, het klinkt heel gek, maar als je altijd maar alles schoonmaakt, krijgt je lichaam niet de kans te "wennen" aan de ziektes, daarbij denk ik niet echt dat er iets aan te doen is om je weerstand zo extreem te verbeteren dat je nooit meer ziek zal zijn.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 16:51

Ook hier geen ervaring met de fobie, maar wel een grondige hekel aan ziek worden.
Dus als ik echt close in contact ben geweest met een zieke, neem is standaard een aspirientje. :+

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:36

Ben je vaak ziek? Als je niet snel ziek wordt, normaal gesproken, zal het nu ook wel meevallen.
Daarnaast: had die jongen wel iets besmettelijks? Als 'dat ene' gebeurt hoeft het nog niet direct te betekenen dat iemand een virus heeft :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:39

JunkDeLuxe schreef:
Ook hier geen ervaring met de fobie, maar wel een grondige hekel aan ziek worden.
Dus als ik echt close in contact ben geweest met een zieke, neem is standaard een aspirientje. :+

Nu kan ik de reactie van TS best begrijpen. Maar het slikken van aspirine om ziekte voorkomen snap ik echt niet. Het is gewoon een pijnstiller niet een virusdoder of bacteriekiller?

Niki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:45

Naamloos1 schreef:
@Niki_: Het gaat nog steeds goed met me.. Al heb ik wel zodra ik IETS voel in mn buik, ik gelijk denk.. :| Maar dan denk ik.. Nee is niks... :) En gaat het weer oke haha..
Net ff huis schoongemaakt helemaal (Meestal zondags) en heb stiekem wel een beetje dettol er bij gebruikt, al zal het waarschijnlijk niks helpen, want ik zou anders toch allang besmet zijn.. Maar het idee is wel fijn :P

Dus het gaat nog goed, maar moet bekennen dat ik nog steeds niet gerust er op ben hoor.. Weet namelijk dat het tot 3 dagen kan duren voor je symptomen kan krijgen.. Dus als het dinsdag is, ben ik waarschijnlijk pas helemaal opgelucht haha..

Heel goed dat je dan je al zelf realiseert dat er niks aan de hand is!! Je huis is iig schoon dus daar kan je niks van krijgen. En echt ik denk ook dat er helemaaaal niks gaat gebeuren, hij is al twee dagen ziek en jij voelt je nog prima. Snap het wel hoor dat je je dan pas helemaal opgelucht voelt :(:)
Wel top van je hoor dat je jezelf zo weet te kalmeren steeds, knap van je!