Magnesium, welke?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Floortje88

Magnesium, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 16:48

Hi,

ik wil magnesium gaan slikken omdat ik een aantal klachten heb die allemaal in verband worden gebracht met een tekort aan magnesium.
Alleen welke moet ik kopen/gebruiken?

er zijn zoveel verschillende soorten/merken etc.

welke gebruiken jullie en wat is jullie ervaring?

bedankt :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:55

Van de Etos. Magnesium met vit B dacht ik.

Daihyo

Re: Magnesium, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:00

Ik heb die van het Kruidvat. Is alleen magnesium en werkt voor mij prima :j
Ik slik het vanwege een tekort en wat zich uit in zenuwproblemen (restless legs, zenuwpijn). Sinds ik het slik heb ik veel minder last.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:49

Magnesiumoxide wordt over het algemeen afgeraden (wordt niet goed opgenomen door het lichaam.) De effectievere vormen zijn die waarvan de verbinding eindigt op -aat (magnesiumchelaat, -lactaat, -citraat etc.)

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:52

ik heb ook die van het kruidvat. Alleen magnesium. Binnen een week al van de meestal klachten af. Ben nu na 3 weken gebruiken weer een soepel mens :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:00

Ik heb even gekeken, die van het Kuirdvat is magnesiumstearaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:17

Stearaat? Weet je dat zeker? Dat wordt juist als vulmiddel en glansmiddel in bijna alle tabletten gebruikt, omdat het zo ontzettend stabiel is (en volgens mij dus niet opgenomen wordt.) Ik wist niet dat het als magnesiumsupplement werd verkocht. Eens even zoeken of ik daar meer info over kan vinden.

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 18:18

ah dan zal ik daar op gaan letten :)

ik wil het gaan slikken voor voornamelijk pms, daar heb ik best wel last van.
Daarnaast heb ik vaak blaasontsteking en zag dat die ook in het rijtje staan van klachten bij tekort aan magnesium.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:23

Shadow: je hebt gelijk. Verkeerd gekeken.
Werkend bestanddeel is oxide.

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 18:24

Dus hier moet ik opletten als ik een potje koop:

magnesiumchelaat, -lactaat, -citraat etc

en hebben jullie die pil vorm of de poeder (of is hier geen verschil in?)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 02:04

1000mg per dag van verschillende "aaten" in pilvorm.
Heb er ook nog 1 in combi met calcium.
Succes!

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 09:17

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 02:21

Ik heb me pas ontzettend verdiept in magnesium, dus ik denk dat ik hier betrouwbare info heb!

Magnesium puur kan je niet eten, het moet altijd 'ergens aan vast zitten'. Dat is dan bijvoorbeeld magnesiumoxide, magnesiumcitraat, magnesiumchelaat etc.

Magnesium-chelaat is het makkelijkst opneembaar voor het lichaam, maar er zit veel chelaat in en weinig magnesium en het is heel duur, dus je moet er veel van slikken en dat kost dus wel wat. Chelaat betekent dat het een natuurlijke verbinding is, vandaar dat je lichaam het makkelijk opneemt.

Verder is alles dat eindigt op -aat troep. Je wordt er niet ziek van ofzo, maar het blijkt ook niet echt te werken, je lichaam kan er niet zo veel mee. Dus geen citraat ofzo.

De meest gangbare oplossing is magnesiumoxide. Dat is geen natuurlijke verbinding, maar je lichaam kan het wel opnemen. Het wordt niet zo goed opgenomen als magnesiumchelaat, maar er zit veel meer magnesium in magnesiumoxide, dus je hebt er ongeveer net zo veel van nodig. En het is veel goedkoper.

MAAR!!! Als je een magnesiumtekort wilt aanvullen, moet je (tijdelijk) zorgen dat je veel minder calcium binnenkrijgt. Je lichaam ziet het verschil niet tussen calcium en magnesium. Dus als je te veel calcium binnenkrijgt, zal je dat weer uitplassen MET alle magnesium. Zoek dus pillen met alleen magnesium er in, geen calcium. En laat de melkproducten even staan. Als je tekort is aangevuld kan je magnesium blijven slikken, maar ook weer calcium binnenkrijgen.

Bij de apotheek verkopen ze pure magnesiumoxide poeder, zonder recept. Ook kun je gewoon bij de drogist pillen vinden.

Overdoseren kan je eigenlijk niet met magnesium, omdat je het weer uit plast. Je kan dus in het begin (de eerste paar weken) best een pil meer nemen dan op de verpakking staat.

Succes ermee!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 07:17

Gineke: wat jij schrijft herken ik niet, heb je hier bronnen bij? Ik ken het juist als andersom: oxide is grotendeels maagzuurneutraliserend en laxerend maar verder niks. De meeste -aat-vormen zijn goed (muv magnesiumstearaat dus.)

http://realisatietrainingen.nl/pb/artik ... esium.html schreef:
Als je een magnesium pil in je mond steekt, moet je een metaalachtige smaak proeven. Proef je die niet, (carbonaat, hydroxide, oxide en stereaat) is de magnesium niet van een soort dat je lichaam op kan nemen.

Magnesium gebonden aan taurine (aminozuur) is het beste, omdat taurine zelf ook een zeer gezond stofje is (oa voor hoofdpijn en depressie, en er is regelmatig een tekort aan taurine in het lichaam, zeker bij mensen met een depressie), en taurine zorgt voor een goede opname van magnesium.

Goede altenatieve vormen van magnesium: "Magnesium acetate, chloride, citrate, gluconate, glycinate, lactate, malate, succinate, sulfate, tartrate and taurate are all very good, ionizable sources of magnesium."

http://people.zeelandnet.nl/vdwindt/migraine/magnes.htm schreef:
In pilvorm wordt aangeraden 'chelated' magnesium (glycinaat, gluconaat, fumaraat of citraat) te gebruiken, omdat de magnesium dan het best wordt opgenomen en de maag niet irriteert. In een andere site wordt magnesium chloride aangeraden. In weer een andere site wordt magnesium hydroxide (wat bij mij niet hielp) juist wel aangeraden in combinatie met 'malic acid' (wat dat dan ook is).

http://www.fonteine.com/magnesium_tekort.html schreef:
MAGNESIUMVERBINDING
De biologische beschikbaarheid van organisch gebonden elementen is over het algemeen veel hoger dan die van anorganische verbindingen. Goed verkrijgbare en veel gebruikte verbindingen van magnesium zijn tegenwoordig: -L-aspartaat, -arginaat, -ascorbaat, -aspartaat, -caprylaat, -citraat, -cysteïnaat, -fumaraat, -gluconaat, -glutamaat, -glycinaat, -ketoglutaraat, -Krebs, -lactaat, -lysinaat, -malaat, -methionine, -nicotinaat, -orotaat, -salicylaat, -succinaat, -tartraat en -taurinaat en aminozuurgecheleerd magnesium. Het transport van de meeste organische verbindingen vindt plaats tot in het celplasma en in de celkernorganellen (mitochondriën). Sommige verbindingen zijn zowel in vloeibare als in vaste vorm voorhanden.

(Magnesiumoxide is een anorganische verbinding.)

Verder nog:
(De laatste twee links zetten wel weer vraagtekens bij magnesiumglutamaat en -aspartaat.)

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 12:12

intressant :)

heb het nog niet gekocht, wacht nog even de discussie af en zal ook zelf even op internet gaat zoeken naar artikelen

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:31

Ik had hiervoor een vloeibare magnesiumvorm van de tuinen, die zou 80% opneembaar zijn, alleen
best duur en na 1.5 week op.
Heb nu van Garden of Life, Raw Mg magnesium ,plantaardige capsules. Er zou 300 mg magnesiumoxide in
zitten en 75 mg bisglycinaat. Verder zitten er enzymencomplex, fruitcomplex, groentecomplex en pro-
biotica in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:04

Hi,
Ik zocht op dit onderwerp en kwam op dit topic uit. Het is een oud topic maar wellicht zijn er nog mensen met tips voor een goed magnesium supplement.
Ik had gehoord dat het ook helpt bij spierspanningen en stress.
Er is alleen gigantisch veel te koop dus als er iemand een concreet product kan aanraden zou dat heel fijn zijn!

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:24

Ik gebruik die van pharmahorse. Net als vele andere supplementen. Puur om het feit dat er geen suiker (achtige producten) als vulmiddel worden gebruikt. Daarnaast vind het een prettig prijs kwaliteit verhouding. Het is doping en smaakvrij en word daardoor altijd gegeten en is veilig.
Merk aanzienlijk verschil bij mijn pony

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 18:27

@linda, bedankt voor je reactie. Ik zoek eigenlijk iets voor mezelf, mensen dus!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 18:34

Ik gebruik het ter voorkoming van rugklachten die ik voornamelijk (maar niet uitsluitend) in de winter heb. Als mijn rug echt besluit tegen te werken, trekken mijn rugspieren in een kramp. Als ik magnesium slik gebeurt dit beduidend minder, tot nauwelijks meer. Ik heb zowel de duurdere varianten van Lucovitaal icm B6 en L-tryptofaan gehad als het huismerk van de Kruitvat (citraat, 400 mg) maar ik merk geen verschil tussen de merken.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 18:39

Ik heb een olie en een serum dat ik gebruik. Wordt door je huid opgenomen en werkt tevens goed voor je spieren die misschien wat te gespannen zijn!
Het prikt wel een beetje op je huid, maar icm een andere creme voorkom ik dat.

Succes!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 18:46

Ik heb de kauwtabletten van Kruidvat.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 18:50

Ik slik nu de magnesium, zink en calcium variant van Kruidvat voor spierproblemen en gewrichtsklachten... hopelijk werkt het, merk er nu nog weinig van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 20:04

https://www.vanderpigge.nl verkoopt echte magnesium, zonder toevoegingen.
En anders https://www.flinndal.nl

De supplementen van de kruidvat etc hebben vaak ingrediënten toegevoegd dit niet nodig zijn..
Zoals Sheldon Cooper ooit al zei:

Citaat:
Well, while there's some value to taking multivitamins, the human body can only absorb so much. What you're buying here are the ingredients for very expensive urine.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 20:38

Ik heb die van de Etos, Magnesium complex 400 mg.