Melk, gezond of juist niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Melk, gezond of juist niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 10:16

Ik ben hier toch nieuwsgierig naar.
Al surfend kom je behoorlijk wat tegengestelde meningen tegen en ieder beweert gebruik te maken van bewezen 'feiten'

Een onafhankelijk onderzoek kom ik echter niet tegen.

Is er iemand die weet of het al dan niet gezond zijn van melk terdege wetenschappelijk objectief is onderzocht.
Dus geen onderzoeker vanuit de melkindustrie of alternatieve hoek, maar daadwerkelijk neutraal.
Ben daar wel benieuwd naar.

piewie

Re: Melk, gezond of juist niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:18

alles is gezond en ongezond. ligt aan de hoeveelheid wat je eraan binnen krijgt!

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:19

Hmm volgens mijn schoonouders is melk ongezond omdat er 'nep'- calcium in zit ofzoiets waardoor je botten niet sterker worden. := Ik weet het dus niet precies, maar ik lees even mee!

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:19

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:20

Ik lees ook mee!

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:22

Voor mij in ieder geval niet: Lactose-intolerantie :+

DeSprinkhaan

Het schijnt dat er zo ie zo veel mensen niet tegen koeienmelk kunnen, omdat hun verteringssysteem heel anders is dan mensen.
Dan komt daar bij dat de meeste melk uit de winkel niet gewoon koeienmelk is, maar dat ze er van alles en nogwat mee hebben gedaan om het langer houdbaar te houden, lekkerder, ect. Wat ook niet altijd al te gezond is omdat de structuur van de melk is veranderd.
Waarschijnlijk blijft melk vers van de koe, geit, of schaap (paard?) nog wel het gezondste.

Dreamy

piewie schreef:
alles is gezond en ongezond. ligt aan de hoeveelheid wat je eraan binnen krijgt!

Precies. :j

8nnemiek

Ik lees ook even mee. Heb me dit al vaker afgevraagd, maar overal kom je andere meningen en feiten tegen.
Ik heb zelf nooit melk gedronken. Als kind allergisch voor geweest, en ik lust het gewoon niet. Maar ik ben net zo gezond als de mensen hier die wel melk drinken :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:23

Ieder mens heeft geloof ik lactose-intolerantie na de baby-tijd. De mens is de enige 'diersoort' die na het afspelen nog melk drinkt.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:24

Als je via de wetenschappelijke zoekmachines gaat kijken (PubMed etc.) dan zie je dat zeker bij kinderen er aangeraden wordt om minimaal 2 bekers melk per dag te drinken, kinderen met een donkere huidskleur behoren in de winter zelfs 3 tot 4 bekers per dag te drinken om hun vitamine D voorraad op peil te houden.
Van die negatieve berichten over melk die je in de populaire media kunt vinden, zie je weinig terug in de wetenschappelijke artikelen. De algemene toon daar is dat melk gezond is en zeker bij kinderen een vast onderdeel moet zijn van de dagelijkse inname van voedingsmiddelen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:26

In NL is er een enorme melklobby die melk promoot met dat het zo gezond is. Nederlandse mensen zijn de grootste melkconsumenten ter wereld, omdat we zo'n enorme melkindustrie hebben. En de VS zal vermoedelijk nummer 2 zijn, daar hebben de NL hun melkindustrie naar geexporteerd tijdens de emigratiegolf.

Biologisch gezien is het simpelweg 'abnormaal' melk te drinken na het afspenen. Geen diersoort doet dat, sterker nog, het mechanisme van afspenen wordt gestart door groeiende lactose-intolerantie. Volwassen dieren verdragen geen melk meer.
De mens is het enige dier waarbij dat mechanisme grotedeels is verdwenen (bij caucasische rassen tenminste, bij negroide en aziatische rassen komt het nog heel veel voor). Daarbij is de mens ook nog eens het enige dier dat melk van een andere diersoort drinkt. Biologisch gezien is het niet noodzakelijk melk te drinken op volwassen leeftijd. Daarmee zou je hard kunnen maken dat het niet gezond is. Net als suiker/snoep eten - dat is ook niet noodzakelijk om binnen te krijgen.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:27

Marit schreef:
Ieder mens heeft geloof ik lactose-intolerantie na de baby-tijd. De mens is de enige 'diersoort' die na het afspelen nog melk drinkt.
Niet waar :n Dat is puur in (West-)Europa het geval, omdat wij hier veel veeteelt hebben en dus melk bleven drinken.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:27

Met gezond verstand kom je al een heel eind.
Er is geen enkel ander zoogdier wat de moedermelk van een ander zoogdier drinkt. En er zijn massa's mensen die nooit melk drinken en geen aantoonbare klachten hebben. Noodzakelijk voor de gezondheid is het dus alvast niet. Er zit niets in wat echt schadelijk is voor je gezondheid, voor zover ik weet - echt ongezond is het dus ook niet. Rest alleen de vraag of het wel iets positiefs voor je gezondheid kan doen. Ik heb net even snel een onderzoek opgezocht (http://ajph.aphapublications.org/doi/pd ... H.87.6.992, al weet ik niet of jij daar toegang toe hebt) waarin blijkt dat het regelmatig drinken van melk (2 glazen per dag) bij volwassenen niets doet ter versteviging van je botten. Dit is een 12-jarig onderzoek dus je mag er vanuit gaan dat het enige validiteit heeft. Bij onderzoeken naar melkinname van kinderen blijkt, zoals Ineke al aangeeft, dat het wél bijdraagt aan stevige botten.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:30

Zelfs onafhankelijke onderzoeken spreken elkaar vaak tegen :P Dus wat dat betreft... Ik zou zeggen, doen waar jij je goed bij voelt.
Zelf heb ik er wel hetzelfde idee over als Marit maar gebruik ik soms wel melk in bv pannekoeken. Al kies ik dan ook vaak voor sojamelk. Al zou dat ook weer niet goed voor je zijn ivm de oestrogenen die daar in zitten, gemodificeerde soja enz enz. Soms lijkt 't voor mij bijna kiezen tussen twee kwaden.
Mijn moeder kreeg vroeger al van haar huisarts te horen dat melk bedoelt was voor kalfjes/babies en niet voor mensen.

Ineke, en bij ouderen dan?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:30

Mensen drinken van oorpsprong geen koeienmelk, dus het zit niet in ons systeem en de vertering is er niet op gemaakt. We zijn melk begonnen te drinken in zoveel duizend voor Christus dus je zou denken dat we er intussen aan gewend zijn, maar toch heeft een groot deel van de bevolking nog lactose-intolerantie. Uiteindelijk hebben we waarschijnlijk een soort gen aangemaakt tegen lactose-intolerantie waardoor veel mensen het wel kunnen drinken. maar of het goed of slecht is?
Ik zou sowieso aanraden om biologische melk te drinken omdat daar minder aan wordt toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 17-01-13 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:37

set_elkol schreef:
Ik zou sowieso aanraden om biologische melk te drinken omdat daar minder troep aan wordt toegevoegd.

Behandeling van melk in de fabriek is precies hetzelfde. ;-)

Overal TE veel van is niet goed.
In melk zitten wel gezonde bouwstoffen/vitaminen.
Maar het is natuurlijk wel een heel ander product als andere

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:38

Melk is alleen goed voor waar het voor bestemd is.
Jonge dieren/baby's!

Maar onze voorouders hebben het zich aangeleerd dat ze het kunnen drinken
Hierdoor hebben wij een enzym gekweekt die melk afbreekt
Niks dus sterke botten etc van melk.
Dit werd alleen verteld omdat vroeger melk (de boterberg) zoveel werd geproduceerd dat er een overproductie ontstond..
Mensen in het oosten drinken haast geen melk en hebben ook niet het enzym in hun lichaam.

}:0 >;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:38

Er wordt aan melk geen 'troep' toegevoegd. Tenzij je calcium+ melk oid drinkt.
Het enige dat met gewone melk wordt gedaan is afgeroomd tot een vast vetpercentage (volle melk is 3,5%, zoiets) en het wordt gepasturiseerd (kort (15 seconden) verhit tot 70 graden om zo min mogelijk eiwitdegeneratie te krijgen). Houdbare melk wordt gesteriliseerd (langere tijd verhitten tot boven de 100 graden, hierbij gaat meer eiwit kapot). Verder wordt er niets mee gedaan.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:39

Er zit in Nederland wel veel meer suiker in melk dan in andere landen, of niet?

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:39

In de periode dat baby's/kinderen melk drinken hebben zij een enzym welk ervoor zorgt dat de lactose wordt afgebroken. Nu is het in westerse landen heel 'normaal' om na de zuigelingen periode door te gaan met het drinken van melk. Hierdoor blijft bij de meeste mensen het enzym intact. Als je kijkt naar China zie je daar nauwelijks melkproducten, zoals een milkshake, te koop. Chinezen stoppen met het drinken van moedermelk en het enzym verdwijnt waardoor zij lactoseintollerant worden.

Ik zal nog eens navragen hoe het zit met Nederlandse koeienmelk in de winkels. Mijn moeder werkt voor Friensland Campina, voorheen als analyst en nu als projectmanager. Zij is altijd erg betrokken geweest met het handelscontact naar China en weet zo van de lactoseintollerantie bij Chinezen

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:40

Ik geloof niet in de kracht van melk, drink het soms wel in m'n thee, maar da's omdat ik het lekker vindt.

Als je sterke botten wilt kan je beter zaden en noten eten

Citaat:
Biologisch gezien is het simpelweg 'abnormaal' melk te drinken na het afspenen. Geen diersoort doet dat, sterker nog, het mechanisme van afspenen wordt gestart door groeiende lactose-intolerantie. Volwassen dieren verdragen geen melk meer.
De mens is het enige dier waarbij dat mechanisme grotedeels is verdwenen (bij caucasische rassen tenminste, bij negroide en aziatische rassen komt het nog heel veel voor). Daarbij is de mens ook nog eens het enige dier dat melk van een andere diersoort drinkt. Biologisch gezien is het niet noodzakelijk melk te drinken op volwassen leeftijd. Daarmee zou je hard kunnen maken dat het niet gezond is. Net als suiker/snoep eten - dat is ook niet noodzakelijk om binnen te krijgen.

Inderdaad

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:42

annastasia schreef:
set_elkol schreef:
Ik zou sowieso aanraden om biologische melk te drinken omdat daar minder troep aan wordt toegevoegd.

Behandeling van melk in de fabriek is precies hetzelfde. ;-)

Overal TE veel van is niet goed.
In melk zitten wel gezonde bouwstoffen/vitaminen.
Maar het is natuurlijk wel een heel ander product als andere

Helaas is 't wel zo dat sommige stoffen in je lijf niet afgebroken kunnen worden. Die sla je dan op. Dus ook al zou je dan maar een klein beetje per dag van die stof binnen krijgen per dag, uiteindelijk blijft 't wel allemaal in je lijf hangen en kleine beetjes bij elkaar wordt samen toch best veel. Ik zeg niet dat dit bij melk zo is maar ik lees 't wel vaker, overal te veel van is niet goed. Maar helemaal waar is dat dus naar mijn mening niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:43

mayniac_val schreef:

Een koe is een koe. Kan me niet voorstellen dat een koe in Amerika minder suiker in haar melk weet te doen dan in NL. En aangezien er niets wordt toegevoegd aan melk... Volgens het pak dat hier in de koelkast staat zit er 44 gram suiker in een liter volle melk.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:44

Ibbel schreef:
mayniac_val schreef:

Een koe is een koe. Kan me niet voorstellen dat een koe in Amerika minder suiker in haar melk weet te doen dan in NL. En aangezien er niets wordt toegevoegd aan melk... Volgens het pak dat hier in de koelkast staat zit er 44 gram suiker in een liter volle melk.

Misschien afhankelijk van wat de koe te eten krijgt dat 't wel kan verschillen? Kan ik me zo voorstellen iig.