Amitriptyline

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Limitless

Amitriptyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 12:25

Hallo,

Aangezien ik niet echt een medicijnenslikker ben en vanaf het heden Amitriptyline 10 mg 1x daags moet gaan slikken (voor hoofd/zenuwpijn), vroeg ik me eigenlijk af of er mensen zijn hier die dit goedje ook moeten slikken en hoeveel last jullie hebben van de bijwerkingen. Ben vrij bang om er van aan te komen namelijk en de sufheid e.d maakt me ook een beetje bang. Ik zou dan ook graag andermans ervaringen horen :)

tamary

Re: Amitriptyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:37

HA wilde mij een variant hiervan voorschrijven als pijnstiller voor fybromialgie, maar dat het ik geweigerd. Vertrouw het spul niet, en ben overgestapt op tramadol en nu zaldiar (tramadol + paracetamol) waar nodig, omdat de bijwerkingen van de pure tramadol mij meer beperkten dan de pijn van de fybromialgie. Om wat voor hoofd/zenuwpijn gaat het eigenlijk?

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 12:42

Waarom vertrouw je het spul niet?

Ik heb tijdens een avondje uit, uit het niets heel harde steken gekregen in mn hoofd bij m'n slaap links.. dat weekend veel geslapen en sindsdien heb ik altijd druk gehouden. Vorig jaar ct scan gehad waar niks op te zien was en ben ik naar de fysio gegaan, meer gaan cardio'en icm krachttraining. Sport nog steeds, maar fysio heeft niks uitgehaald.
tijdje terug werd ik snachts wakker van de pijn in mn hoofd links, boven en rond mn slaap, en toen was ik het zat; wilde dat er iets werd gedaan omdat ik gewoon niet kan functioneren door de druk die ik de hele dag voel, ene keer erger dan de andere keer. Daarom heb ik deze medicijnen meegekregen vandaag bij de neuroloog...
ik hoop dat het wat uithaalt, maar ben bang voor de bijwerkingen en of het wel gaat aanslaan

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:55

Ik heb het bijna een jaar geslikt maar was blij dat ik ermee kon stoppen. Door een paardrij val is mijn nek verkreukeld en zaten er een paar zenuwen klem tussen ingescheurde spieren. Voor hoofdlijn werkt het als een speer. Het was een verademing om geen pijn te hebben, s nachts te kunnen slapen en normaal denken.

Maar ondanks de lage dosering, ik ben begonnen met 25 mg en al vrij snel teruggegaan naar 12,5 mg had ik er in het dagelijkse leven veel last van. Een lagere dosering werkte niet afdoende helaas. Ik slikte al bewust s avonds om de ergste dufheid tegen te gaan maar toch werd ik echt met een wattenhoofd wakker. En had de hele dag het idee dat mijn hoofd in droomstand stond, er nooit helemaal lekker bij. En best vlak in emoties ook. Ook autorijden mocht eigenlijk niet ermee, wat ook een nadeel was.

Na een jaar en voldoende therapie voor mijn nek kon ik langzaam gaan afbouwen naar niets. Heb in 3 weken tijd van iedere dag via om de dag om de 2 dagen naar niets. Daarna een week wat zeurende hoofdpijn gehad maar die was daarna weg. Was ook duidelijk een andere hoofdpijn.

Je kunt altijd een paar weken kijken of het wat doet en hoeveel last je hebt. Maar als je hoofdpijn verlammend werkt is het kiezen tussen 2 kwaden.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 13:13

Klinkt niet als een pretje Karuna. Zit in mijn examenjaar dus ik kan nog extra belasting dmv sufheid niet echt gebruiken. Maargoed, als daar de hoofdpijn mee weg gaat..
Hoe zat het met je gewicht?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:20

Bijwerkingen antidepressiva + emotioneel zo blah worden. Ook moet je er een bloedspiegel van opbouwen en dus blijven slikken, met een gewone pijnstiller hoeft dat niet. In de opbouwfase mag/kan je zeker weinig en dan zou ik ook van anderen afhankelijk zijn om pony's te doen, want ook bv niet autorijden.

Hoofdpijn is erg lastig. In dit geval gewoon beginnen, zeker 1e week zo min mogelijk inplannen, gezond blijven eten en houd een dagboekje bij met wat je eet, hoe je je voelt, wat je doet en wat voor weer het is. Lees de bijsluiter door, maar ga niet meteen panieken over de bijwerkingen. Vertrouw je iets niet bel dan je neuroloog voor overleg.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 13:23

Dat bijhouden vind ik wel een goed plan! Ik heb vanmiddag wel al plannen staan op de buitenlucht die ik niet kan omboeken en ik moet dit weekend ook werken, dus ik ben benieuwd of dat vol te houden is als jij zegt dat je weinig kan. Ik ga er iig rekening mee houden en rustig aan doen! Heb het eerste pilletje al gehad vanmiddag. Enig idee hoe lang het duurt voor zoiets aanslaat, of heeft dat echt een paar dagen tijd nodig?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:31

Lastig te zeggen, ik reageer zelf of heel sterk op medicijnen (vooral de bijwerkingen) of vrijwel niet. Dat hangt helaas echt van je eigen lijf af.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:44

Voor mij geld hetzelfde, ik reageer heftig en vlot op medicijnen. Binnen 2 dagen was de pijn aardig minder en mijn sloomheid maximaal. Ben toen terug gegaan naar 10 dat was weer net te weinig en uiteindelijk op 12,5 terecht gekomen.

Gewicht weinig aan gemerkt. Was wel aangekomen in de laatste fase van slikken, maar dat is zo goed als zeker een schildklierprobleem geweest. Maar ja als je iets zwaarder wordt maar je hoofdpijn is weg en je slaapt weer goed is dat denk ik ook wat waard.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:49

Ik slik amitryptiline als pijnstiller tegen fibromyalgie/ME. Inmiddels een jaar of 6, ben tussendoor een keer een half jaar gestopt maar ik functioneer slecht zonder pijnstilling.

Het duurt een aantal weken voor het aanslaat, inderdaad vanwege het opbouwen van de spiegel in je bloed.
(gegoogled via apotheek: Het kan echter wel twee tot vier weken duren voor u dit effect begint te merken. Na ongeveer zes weken is het effect maximaal)
Ik ben begonnen met 1x10 maar zit inmiddels op 2x25.

In het begin kreeg ik vooral last van een droge mond maar dat trok na een maand of 2-3 weg, en wat sufheid.
Om die reden slik ik het alleen 'savonds voor het naar bed gaan en daarmee is het voor mij goed onder controle.
Je weet natuurlijk nooit hoe je zelf reageert, dus dat is een kwestie van goed in de gaten houden.
Over het algemeen reageer ik erg heftig op medicijnen qua bijwerkingen maar hier heb ik dus weinig last van gehad.

Hoop voor je dat het wat doet, altijd hoofdpijn lijkt me ook helemaal niks.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:50

Heb het ook een poosje geslikt ivm nekhernia. Voor zover ik weet geen bijwerkingen van gehad.
Maar ik had toen zoveel medicatie, daar kreeg je een olifant mee onder zeil.
Voor suf zijn overdag hoef je denk ik niet bang te zijn, ws kan je er dan wel lekker van slapen ;)

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:56

Ik ben ermee begonnen voor zenuwpijn in mijn gezicht. Maar ik werd er helemaal gek van en zag roze olifantjes en kon niet meer slapen, ondanks dat ik erg moe was.
Dus voor mij was het niets, kon ook niet autorijden zeker niet werken...

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 21:50

bedankt voor de reacties! ben al vanaf na het eten de hele tijd aan het wegzakken en half aan het slapen. Heb geen idee of het nou door het het medicijn komt of niet, maar heb dit normaal niet. anderzijds kan ik me niet indenken dat ik.er zo snel al op reageer. ben benieuwd naar morgen. sorry voor typfouten ed, zit via mijn mobiel hier. iig erg bedankt voor de reacties, hoe is.het verder met jullie gezondheid nu? nekhernia en me ed klinkt namelijk vrij heftig..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:18

Hier 10 mg tegen pijn ME/fibro.

Zijn mijn powerpilletjes!
Nu net weer 5 maanden zonder maar de pijn werd weer te erg dat ik er niet van slapen kon.
Vorig jaar 7 maanden aan een gebruikt en ik had het idee dat na een maand of 3 A 4 gewenning optrad.
Advies was ff stoppen om weer gevoeliger te worden.

Slaap beter. Geen bijwerkingen tot nu toe.

Neem trouwens ongv 2 uur voor het slapen gaan in..
Dat is ook het advies.
Dat zal ik jou ook adviseren ipv overdag.

Ik merk trouwens van 1 x slikken gelijk wat.. ( neem in pilvrije perioden er ook wel eens af en toe 1)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:09

Ik heb zowel amitriptyline gebruikt als Tramadol voor zenuwpijn in mijn rug.
Amitriptyline heb ik in het begin wel veel bijwerkingen gehad, sufheid, droge mond. Maar naar mate ik het langer gebruikt heb ging het weer beter. Tramadol vind ik echt rommel, ten eerste werkte het niet ten 2e kreeg ik daar vreselijke nachtmerrie's van en werd ik midden in de nacht wakker en wist ik niet meer waar ik was, enorm in de war. Zo reageert iedereen anders op medicijnen en is het hoe raar het ook klinkt een kwestie van proberen. Beide hebben een gele sticker en beide werken dus versuffend.

Soms is het kiezen tussen 2 kwaden, of medicijnen of ondragelijke hoofdpijnen ed, sterkte

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:34

hmm ik gebruik 100mg amitriptyline....
ik ben er blijblijblij mee!
Het kan versuffend werken, daarom raadt men aan om het voor het slapen in te nemen.
En je mag er wél mee autorijden hoor, ze raden het alleen de 1e 2 weken af omdat je aan dat spul moet wennen.
Ik draai voor mijn werk ook oproepdiensten, dus ik wordt snachts wel es gebeld en rijdt dan ook naar mijn werk!
Mijn moeder gebruikt het voor aangezichtspijn, die heeft MS en die is dit spul ook dankbaar!

Het is gewoon een kwestie van: proberen, even volhouden en dan je conclusies trekken of het je helpt of niet!

Hoe is het nu met je dan TS?

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 19:39

100 mg? da's best veel zeg!

Ik word in de ochtend wakker met of van de hoofdpijn (vaak van) en slaap nog steeds niet echt zoals het zou moeten. Neem smorgens een pilletje in, en dan zakt het wel weer wat. Voelbaar, maar er valt mee te leven overdag. Richting avond begint het volgensmij uit te werken, en als ik gesport heb is het echt hel nogsteeds ondanks het pilletje. Maar over het algemeen ben ik er wel tevreden mee, ik kan in elk geval weer beter functioneren!

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:43

is het toch opzich positiever om het wel te gebruiken!
opzich is amitriptyline ook een 'doorslaper'en zou je er juist wel beter van moeten kunnen slapen.
je kan je spiegel ook laten bepalen in het bloed van dit spul. kun je zien of je juist meer of minder moet hebben...

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:46

Ik slik het ook al 10 jaar voor fibro, ME en hoofdpijn (hersenbeschadiging na paardrijd ongeluk).
Begonnen met 10mg en opgebouwd naar 30mg per dag, slikken voor het slapen gaan. Slaap makkelijker en ik kan s'ochtens mijn voeten weer zien (normaal ben ik knetter stijf dat ik mijn nek niet kan buigen).
Slik ik het niet kan ik niet slapen en de dag erna keiharde reuma.
Ik hou niet van pillen slikken maar dit is echt mijn wonder pil :).

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:48

Ik heb geen ervaring met het medicijn. Maar is er geen mri gemaakt? Daar kunnen ze veel meer opzien dan op een ct scan. Ik wil je natuurlijk niet bang maken, maar zo'n plotselinge pijn dat langer aanhoudt vind ik wel verdacht. En daarbij, in een jaar tijd kan er veel veranderen, misschien is er nu wel iets te zien. Wat ik natuurlijk niet hoop voor je. Maar ik zou als ik jou was verder willen kijken naar de oorzaak, ipv de symptomen te bestrijden.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:48

Ik heb geen ervaring met het medicijn. Maar is er geen mri gemaakt? Daar kunnen ze veel meer opzien dan op een ct scan. Ik wil je natuurlijk niet bang maken, maar zo'n plotselinge pijn dat langer aanhoudt vind ik wel verdacht. En daarbij, in een jaar tijd kan er veel veranderen, misschien is er nu wel iets te zien. Wat ik natuurlijk niet hoop voor je. Maar ik zou als ik jou was verder willen kijken naar de oorzaak, ipv de symptomen te bestrijden.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 19:56

Rena100 schreef:

Er is geen mri geweest nee, blijkbaar was een ct scan genoeg? Weet het ook niet. Ik ben er blij met mijn pil nu hoor, maar ik ben zelf wel nog steeds bang, ook als ik weer hoor dat een mri weer meer ziet, dat er toch meer aan de hand is, vooral omdat de pijn uit het niks kwam opzetten en ontzettend heftig was. Weet alleen nog echt van die avond dat ik bijna niet meer op mijn benen kon staan van de pijn en dat ik de rest van het weekend bijna alleen geslapen heb. -O- Het knaagt, zeker als iemand mij zoiets zegt, dan toch weer aan me dat ze gewoon geen moeite doen om een echte oorzaak hiervan te vinden. Weet ook niet wat ik er verder aan zou kunnen doen eerlijk gezegd? Doktoren doen toch wat ze willen :')

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:00

Ja dat is het nadeel, maar ik vind altijd dat dokters altijd maar zo makkelijk er over doen. Ja slik maar een pilletje dan heb je nergens last meer van.

Maar, je kan gewoon om een verwijzing vragen. Ben je toen bij een neuroloog geweest?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:03

Limitless schreef:
Hallo,

Aangezien ik niet echt een medicijnenslikker ben en vanaf het heden Amitriptyline 10 mg 1x daags moet gaan slikken (voor hoofd/zenuwpijn), vroeg ik me eigenlijk af of er mensen zijn hier die dit goedje ook moeten slikken en hoeveel last jullie hebben van de bijwerkingen. Ben vrij bang om er van aan te komen namelijk en de sufheid e.d maakt me ook een beetje bang. Ik zou dan ook graag andermans ervaringen horen :)

Ik heb dit jaren geleden geslikt voor zenuwpijn in mijn arm vanuit mijn nek. Ik kreeg dit voorgeschreven door een pijnkliniek, ik slikte wel een hogere dosis. Na 2 jaar ben ik gestopt, omdat het je emoties erg afvlakt. Het is oorspronkelijk een anti-depressiva, heb ik begepen. Het opbouwen en afbouwen moet langzaam gebeuren. Het heeft wel heel erg goed geholpen tegen de pijn.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 20:06

Rena100 schreef:
Ja dat is het nadeel, maar ik vind altijd dat dokters altijd maar zo makkelijk er over doen. Ja slik maar een pilletje dan heb je nergens last meer van.

Maar, je kan gewoon om een verwijzing vragen. Ben je toen bij een neuroloog geweest?

Ik stuur je heel even een pb'tje