Niet kunnen stoppen met krabben, terwijl het niet eens jeukt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaap

Niet kunnen stoppen met krabben, terwijl het niet eens jeukt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 21:55

Hallo bokkers!

Helaas heb ik de laatste tijd de nare gewoonte ontwikkeld om mijn benen helemaal open te krabben, en dat terwijl ik niet eens echt jeuk heb.... Het krabben voelt gewoon ontzettend goed, echt verschrikkelijk lekker, al kan ik niet goed uitleggen wat er nou zo lekker aan is. Ik krab met mijn nagels of met voorwerpen met een scherp randje, maar heb vaak de neiging om naar een vork te grijpen. Inmiddels hebben mijn benen allemaal kleine krabwondjes. Eenmaal begonnen met krabben stop ik pas als de wondjes weer open zijn. Ik krab niet alleen aan de korstjes, maar neem heel mijn onderbenen mee. Helaas ben ik inmiddels, zonder dat ik daar ooit jeuk gehad heb, maar t voelde gewoon goed, begonnen met mn knieholtes en ook de binnenkant van mijn bovenbenen is erg in trek.....

Mensen om me heen proberen me te helpen door me erop te wijzen dat ik krab, maar ik kan er gewoon niet mee stoppen tot het open ligt, en ga dan vaak nog door. Ik smeer 2 keer per dag mijn benen in met creme, en probeer ook,zodra ik begonnen ben met krabben en op mn vingers getikt word, mn benen in te smeren als alternatief voor t krabben. Dit insmeren gaat echter vaak alsnog zo ruw dat t op krabben lijkt :')

Ik heb geen eczeem oid, ik heb ook niet veel jeuk, maar eenmaal begonnen is stoppen niet mogelijk. Wie herkent dit en wat doe je ertegen? Vriendlief tikt me nu steeds op mn vingers, maar ik ga gewoon verder als ie even niet kijkt *\%/* :Y)

Brand los!

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:57

Krab je door je kleding heen?

Furbie11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:59

Gebruik je de creme al lang? Als je die nog niet zolang gebruikt zou het ook een allergische reactie kunnen zijn.

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 22:00

Ja, ik krab ook door mn kleding heen op mn werk bijvoorbeeld. Lekker schuren met mn spijkerbroek in mn knieholtes.

Nee, geen allergische reactie op de creme, gebruik m al jaren, of kun je spontaan allergisch worden voor zoiets? Overigens smeer ik ook mn armen er mee in, zou ik daar dan niet ook last moeten hebben?

Overigens heb ik dus niet echt jeuk, maar is t krabben gewoon heerlijk, jeuk of niet...
Laatst bijgewerkt door Sjaap op 08-01-13 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Furbie11

Re: Niet kunnen stoppen met krabben, terwijl het niet eens jeukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:02

Je bent ook geen medicijnen of andere voedingsproducten gaan gebruiken?

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:03

Ik zou echt zeggen dat je exceem hebt hoor :o
heb het zelf ook,
en vind het HEER-LIJK om te krabben,
vooral na een lange dag niet gekrabt te hebben,
maar dat is natuurlijk niet goed!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:04

Wat vind je er prettig aan?
Is het de pijn? De sensatie van 'iets' over je huid? Het feit dat je iets doet wat niet hoort? De afleiding die het biedt? Het klinkt als een vorm van zelfbeschadiging zoals je het nu vertelt, dus met een psychische en geen fysieke achtergrond. En wat gebeurt er als je niet krabt?

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 22:07

Nee, niets, ook geen ander wasmiddel of iets dergelijks.

Besef me net ineens wel dat ik vooral krab als ik even "niets te doen heb". Als ik lekker op de bank zit, in bed lig te lezen, of tijdens vergaderingen op mn werk bijvoorbeeld. Misschien is t een soort van verveling/bewegingsdrang?

Heb nooit last gehad van eczeem, het krabben is gewoon ooit begonnen zonder jeuk. Inmiddels is mn huid wel aardig beschadigd, maar ziet er niet uit al eczeem.

Ik kan niet goed beschrijven wat er lekker aan is... gebeurt wel op momenten met "even niets". Misschien afleiding inderdaad?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:10

Bij pijn komen endorfines vrij en die geven een prettig gevoel. Het kan dus best dat je daar op dat soort rustige momenten hang naar krijgt. Je bent net een paard wat gaat weven. :P In dat geval: afleiding zoeken. Zodra je merkt dat je wil gaan krabben (of dat je daar al mee bezig bent) bewust iets anders gaan doen. Kan alles zijn, van een stuk wandelen tot met een elastiekje in je handen frutten, zolang je maar niet krabt. Als je bang bent dat je niet in één keer redt spreek dan met jezelf af dat je het x minuten volhoudt en daarna wel mag. Of later op de dag, of zoiets. Zo te horen is het een gewoonte geworden en die moet je doorbreken. :)

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 22:20

Bedankt voor de reacties!

Goed idee, DaniBanani, nu moet ik t nog uitvoeren.... Voor overdag gaat een gedragsalternatief wel lukken denk ik, maar savonds in bed.... Slapen lukt niet, tot ik de boel weer open heb gekrabt. Moet van vriend mn handjes boven de dekens houden (hoe braaf :') ), maar dan krab ik gewoon met mn benen over elkaar of schurend over t matras.

Vreselijk irritant dat krabben, maar tegelijkertijd...

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:23

Vanwege kappers eczeem sliep ik altijd met dunne katoenen handschoentjes.
Was best te doen.
Dan krab je misschien minder de boel kapot.

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 22:27

Dank je voor de tip, maar dan moet ik ze vastnaaien denk ik, handschoentjes kunnen uit... En is dat niet erg warm, die handschoentjes?

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:29

Zon touwtje door je pyama net als bij kindjes door de jas. :+

Nee is niet warm, verkrijgbaar bij de apotheek.

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:32

Hier ook! Ik heb nu zelfs butjes, dacht dat het doorde pil kwam, veranderd maar het hielp niks. Ander wasmiddel en wasverzachters ook niks. En toen ook nog andere stof qua kleding was het ook niet. Dus nu maar crème en proberen hè krabben te stoppen

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:37

Dan ga je uitstellen, in bed. "Over vijf minuten mag ik krabben", dat werk. En dan steeds iets langer, tot je gewoon in slaap valt voor je hebt gekrabd. Of juist andersom, een limiet op hoe lang je mag krabben. Elke dag steeds iets korter. Oh, en niet te streng voor jezelf zijn. Dit soort gewoontes zijn lastig te doorbreken en dat gaat vast niet in één keer goed. Dat mag. Gewoon de volgende dag opnieuw proberen. :)

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:42

eigenlijk heb je een soort 'stalgebrek' ontwikkeld. Uit verveling of genoegen ga je krabben en maak je kennelijk een stofje in je hersenen aan waarbij je jezelf prettig voelt. Volgens mij is de remedie je ervan bewust worden dat je krabt en zodra je het doet je zelf verplichten te stoppen. De oplossing zit denk ik in je psysche (schrijf ik dat goed?)

Ik heb het andersom. Ik ben heel gevoelig voor bijv. stro, hooi, kuil (niet handig met paarden). Ik krijg op de binnenkant van armen, hals, enkels en onderbenen bultjes die ontzettend jeuken. Ik verbied mezelf om te krabben (zelfs in mn slaap omdat ik wakker word) omdat ik het tot bloedens toe kapot krab. Bij mij werkt het goed dat ik het mezelf verbied. Ik gebruik overigens wel medicijnen om de jeuk te verminderen, maar kriebel heb ik altijd wel.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:43

Het lijkt wel een gewoonte/verslaving geworden waar je moeilijk vanaf komt, zoiets als nagelbijten en al zulke dingen.
Het beste is misschien om meteen helemaal af te kicken?
Op m'n werk hebben we voor bewoners met jeuk koelzalf.
Dit helpt heel goed, en zelfs als jij geen jeuk hebt, helpt de koelzalf misschien wel.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:47

Jip, ik heb het ook! Doe het alleen 's avonds en 's nachts. Elke keer als ik wakker wordt van de kleine, of omdat ik naar toilet moet, kan ik pas gaan slapen als ik een paar minuten heel mijn benen heb liggen krabben... Heb het wel alleen maar in de winter. Zomer niet zoveel. In de winter heb ik ook altijd lange paardrijsokken aan, en dan 's nachts niks mee, misschien dat het dan aangenaam is omdat het zo naakt is....

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:54

Ik heb wel eczeem gehad, en herken het gevoel van krabben = fijn := Ik kon dan ook heel moeilijk stoppen voor m'n vel kapot was... Gelukkig had ik het zelf echt als reactie op de jeuk dus nu ik geen eczeem meer heb gelukkig ook geen krabben meer. Maar ik kan aan het gevoel van krabben wel snappen dat je er 'verslaafd' aan kan raken :=.

Als je ermee stopt zou ik wel gelijk helemaal stoppen, want als je eenmaal een klein beetje krabt wil je al snel meer.

Snap ook de ellende van zalf oid smeren heel goed. Mijn HA vroeger zei dan wel als tip - omdat de hormoonzalf maar af en toe heel dun mocht - om er water op te doen, maar ook dat ging dan weer jeuken, en als je je handen eenmaal erop hebt... >;)

Ik heb het trouwens wel, buiten de eczeem, met korstjes := Ik kan echt héél moeilijk van korstjes enzo afblijven of andere pulk-bare dingen :o Maar gelukkig als het dan eenmaal weg is lukt het wel weer. In jouw geval wel lastig, want dan moet je je echt helemaal zelf inhouden, in geval van m'n eczeem lukte het vaak pas niet te krabben als ik er echt zalf voor kreeg...

Succes ermee iig :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:56

Klinkt bekend, maar ik heb wel eczeem, een tip om te stoppen heb ik nog niet helaas.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:57

Als eerste douchegel en shampoo zonder parabenen kopen en gebruiken, dit veroorzaakt niet direct veel jeuk maar wel een trekkerig gevoel waar het krabben ook verlichting geeft, misschien helpt het.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:00

je nagels afknippen, daar zou ik mee beginnen. en jezelf niet toelaten om een voorwerp te gebruiken.

gewoon sterk zijn. yes you can.

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:06

Sjaap schreef:
Ja, ik krab ook door mn kleding heen op mn werk bijvoorbeeld. Lekker schuren met mn spijkerbroek in mn knieholtes.

Nee, geen allergische reactie op de creme, gebruik m al jaren, of kun je spontaan allergisch worden voor zoiets? Overigens smeer ik ook mn armen er mee in, zou ik daar dan niet ook last moeten hebben?

Overigens heb ik dus niet echt jeuk, maar is t krabben gewoon heerlijk, jeuk of niet...

Juist omdat je de creme al jaren gebruikt kan je er allergisch voor zijn geworden! Een allergie bouwt zich namelijk op. google maar eens ontstaan allergie. Mijn moeder is bijvoorbeeld plots allergisch voor shampoo geworden, terwijl ze jaren 2 maal per week waste.
de allergische reactie was jeuk. Ik weet dat jij geen jeuk hebt, maar om even aan te geven dat een allergie kan ontstaan door juist iets lang te gebruiken.

tegen de krabben? geen idee, maar misschien help het om de huid te koelen met natte doekjes, of zo als al eerder gezegd, handschoentjes aan bij het slapen zodat je alleen de ruwheid van de stof direct in contact is, en niet je (scherpe) nagels die openkrabben.

_Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:21

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:01

Ik krijg van de topic spontaan overal jeuk :+ Ik vind het zelf ook heerlijk om te krabben (als ik jeuk heb, maar ook gewoon zomaar) en ga soms even door. Maar nooit tot bloedens toe eerlijk gezegd.

Ik vind de post van Eveline wel heel erg passen met wat je beschrijft TS