Helaas heb ik de laatste tijd de nare gewoonte ontwikkeld om mijn benen helemaal open te krabben, en dat terwijl ik niet eens echt jeuk heb.... Het krabben voelt gewoon ontzettend goed, echt verschrikkelijk lekker, al kan ik niet goed uitleggen wat er nou zo lekker aan is. Ik krab met mijn nagels of met voorwerpen met een scherp randje, maar heb vaak de neiging om naar een vork te grijpen. Inmiddels hebben mijn benen allemaal kleine krabwondjes. Eenmaal begonnen met krabben stop ik pas als de wondjes weer open zijn. Ik krab niet alleen aan de korstjes, maar neem heel mijn onderbenen mee. Helaas ben ik inmiddels, zonder dat ik daar ooit jeuk gehad heb, maar t voelde gewoon goed, begonnen met mn knieholtes en ook de binnenkant van mijn bovenbenen is erg in trek.....
Mensen om me heen proberen me te helpen door me erop te wijzen dat ik krab, maar ik kan er gewoon niet mee stoppen tot het open ligt, en ga dan vaak nog door. Ik smeer 2 keer per dag mijn benen in met creme, en probeer ook,zodra ik begonnen ben met krabben en op mn vingers getikt word, mn benen in te smeren als alternatief voor t krabben. Dit insmeren gaat echter vaak alsnog zo ruw dat t op krabben lijkt
Ik heb geen eczeem oid, ik heb ook niet veel jeuk, maar eenmaal begonnen is stoppen niet mogelijk. Wie herkent dit en wat doe je ertegen? Vriendlief tikt me nu steeds op mn vingers, maar ik ga gewoon verder als ie even niet kijkt
Brand los!

In dat geval: afleiding zoeken. Zodra je merkt dat je wil gaan krabben (of dat je daar al mee bezig bent) bewust iets anders gaan doen. Kan alles zijn, van een stuk wandelen tot met een elastiekje in je handen frutten, zolang je maar niet krabt. Als je bang bent dat je niet in één keer redt spreek dan met jezelf af dat je het x minuten volhoudt en daarna wel mag. Of later op de dag, of zoiets. Zo te horen is het een gewoonte geworden en die moet je doorbreken.
Ik kon dan ook heel moeilijk stoppen voor m'n vel kapot was... Gelukkig had ik het zelf echt als reactie op de jeuk dus nu ik geen eczeem meer heb gelukkig ook geen krabben meer. Maar ik kan aan het gevoel van krabben wel snappen dat je er 'verslaafd' aan kan raken