Kiezen? weight watchers vs. Koolhydraatarm

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Adin

Kiezen? weight watchers vs. Koolhydraatarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 11:16

Het nieuwe jaar is begonnen en ook voor mij met een goed voornemen, nl afvallen, in ieder geval 25 kilo.
Nu is voor mij de vraag wat de beste manier is.
Ik ben vorig jaar goed afgevallen middels een koolhydraatarm dieet, echter ook na een paar maand gesneuveld..

Nu ben ik aan het twijfelen tussen koolhydraat arm en weight watchers.
Het grote nadeel bij koolhydraatarm vind ik het eten. Bij weight watchers mag je iets meer.
Andere kant is dat het met koolhydraat armer volgens mij wel sneller gaat. Ik weet dat sneller niet atlijd goed is maar het motiveerd wel.

Graag hoor ik ervaringen, tips etc om tot een juiste keuze te komen.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Kiezen? weight watchers vs. Koolhydraatarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:27

ik heb koolhydraatarm gedaan en ik ga het niemand aanraden, ja het gaat heel erg snel maar ik heb er zoveel lichamelijke oliebol van gehad dat ik het nooit weer zou doen.
Gezond eten en meer bewegen werkt het beste, maar dat had je zelf ook wel bedacht denk ik ;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:30

Koohlydraat arm doe ik dat gaat goed, ik eet gewoon minder en let op mijn koolhydraten.Mijn schildklier werkt te traag dus ik val zo ie zo heel moeizaam af, maar op deze manier gaat het goed.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 11:31

Ja maar heb wel een soort houvast nodig, gewoon gezond eten en bewegen zo lukt me zo moeilijk.
Ik zie een dieet als een soort houvast.
Het punten systeem van de weight watchers lijkt me wel wat, maar is het ook wat? of is koolhydraatarmer, beter, en effectiever?
wil geen weken doen over 1 of een paar kilo.
Kilo per week zou wel fijn zijn

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:34

ik zou geen koolhydraat doen. ik heb t jaren geleden gedaan en nog nooit zo'n honger gehad. ik stonk bovendien en stond smorgens vroeg al eieren te bakken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:35

Koohlydraat arm zorgt er voor dat je geen honger gevoel hebt althans bij de meeste mensen is dat zo, ik heb vanmorgen 1 boterham op met een gebakken ei.Normaal zou ik allang weer 2 boterhammen hebben gegeten.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:35

Het zijn allemaal crash diëten.. Gaat maanden goed dan val je weer in je oude patroon. Probeer je leefstijl te veranderen, 3 keer per week een goed uur sporten waarbij je flink zweet en je hartslag omhoog brengt, meerdere eet momenten op een dag hebben, minstens 6, niet snoepen en snacken. Gezondere keuzes maken en nee kunnen zeggen op een verjaardag of feestje, dan ben je al een heel end. :) succes!!

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:38

Ik ga met CK88 mee, ik doe op het moment aan Sonja Bakker. Dan heb je precies voorgeschreven wat je mag eten en het is naar mijn idee een gezond dieet :j

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:54

@Sorsie, ik weet niet hoe het in de eerdere boeken ging van Sonja maar ik hoor om me heen van heel veel mensen dat ze veel werkt met zoetstoffen als aspartaam, als er iets ongezond is is dat het wel, probeer er dus wel zelf over te blijven nadenken en niet alles klakkeloos over te nemen uit het boek.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:57

Ik hoef niet af te vallen maar ik kwam laatst (vanwege voedselintollerantie) deze website tegen:

http://www.gezondegewoontes.nl

Ik moet zeggen, de site heeft een hoog Amerikaans 'het is fantastisch' gehalte, maar ik heb de blog gelezen en wat basistheorie-en en ik vind het interessant. Als ik overgewicht zou hebben zou ik dit zeker proberen, boven weightwatchers, koolhydraatarm en herba-life e.d.

Edit: ik bedoel deze: www.jessevandervelde.nl
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 08-01-13 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:57

Het beste wat je kunt doen is proberen je leefstijl wat aan te passen...je kunt natuurlijk ook een combi van de 2 diëten doen...minder koolhydraten en letten op wat je nog meer eet.
Goede regels zijn ook om niet meer na 8uur 's avonds te eten...goed te ontbijten en liever 5 kleine maaltijden te nemen ipv 2 grote.

Als je gezondheid het toelaat moet je zeker je lichamelijke activiteiten opvoeren...ik vond vroeger zwemmen altijd geweldig.
Je gebruikt eigenlijk je gehele lichaam,niet belastend voor je gewrichten en je kunt het langzaam opbouwen.

Ga ook eens een keertje extra wandelen ipv met de auto of fiets...

Ik ben ook bezig om wat eraf te krijgen,dus wat meer groente en minder koolhydraten.De tip van 3 uur per week sporten is natuurlijk een zeer goed idee...ware het niet dat dat voor mij niet te doen is :\
Zal erg langzaam gaan omdat ik mijn bewegen niet op kan voeren...hmjaaa dan maar wat minder snel.Ik zie het wel....

Ik las net iets over Aspartaam...grootste rotzooi die er te krijgen is.Ik ben allergisch voor kunstmatige geur-,kleur-,en smaak stoffen.Ik gebruik als suikervervanger Stevia druppels...goed zoet,geen caloriën :)
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 08-01-13 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 12:00

Is WW crash dieet?
Ik heb ooit de calorieen geteld van een dagmenu van Sonja Bakker, kwam op zo'n 1000 calorieen, dat is ook een crash dieet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:36

Weight Watchers leert je goed letten op je voedingspatroon, waardoor je ook achteraf gewoon nog profijt hebt van een nieuwe leef/eetstijl- in tegenstelling tot koolhydratenarm. Je hoeft niet per se bepaalde producten te laten of alleen maar van bepaalde voedingsstoffen te leven, je kan zelf je 'punten' spreiden. Daardoor krijg je ook wat meer bewustwording van hoe 'gezond' of minder 'gezond' bepaalde voedingsmiddelen voor je zijn. Daarnaast, omdat groente en fruit 'puntvrij' gegeten mogen worden, wordt je gewoon veel meer gemotiveerd om een gezonde leefwijze te onderhouden.

Ik heb koolhydratenarm/vrij bij al zoveel mensen uit mijn directe omgeving gezien.. inderdaad, snel en VEEL gewichtsverlies als resultaat... maar geen van allen heeft daarna een gezonde leefstijl tot zich genomen, ze komen allemaal gewoon weer aan, sommige binnen een paar weken, anderen met een half jaar... daar schiet je toch niets mee op.

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:39

Polly schreef:
@Sorsie, ik weet niet hoe het in de eerdere boeken ging van Sonja maar ik hoor om me heen van heel veel mensen dat ze veel werkt met zoetstoffen als aspartaam, als er iets ongezond is is dat het wel, probeer er dus wel zelf over te blijven nadenken en niet alles klakkeloos over te nemen uit het boek.

Bedankt voor het advies! Ik moet eerlijk zeggen dat ik de meeste dingen van sonja bakker logisch vind klinken, maar ik zal erop gaan letten! Ik heb nu vooral veel aan de methode door het afwegen van eten 's avonds en overdag ook gewoon minder eten. Ik snoep veel minder en drink meer water en dat is denk ik het grootste verschil :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:42

WW, is opzich wel een gezond dieet volgens mij... Hoewel het wel voornamelijk uitgaat van calorieeen tellen, maar dan in een iets makkelijker jasje gestoken.... Als je er houvast aan hebt is het wel de moeite waard. Hoewel je ook gezond verstand moet gebruiken. Want je kunt bij WW ook aan je punten komen door iedere dag 5 kommen chocopops te eten ofzo bv. (ok, weet niet of het echt zo is. Maar toen ik dat deed zaten er wel zulke dingen bij :') ) Dan val je ongetwijfeld af, maar gezond is het niet. Zelf vond ik het heel veel gedoe, want je moest wel voor iedere dag precies een puntenplanning maken. En daar was ik te lui voor. Maargoed. Ik was 11 :') . Bij ons hadden we ook van die bijeenkomsten met een weegmoment enzo, en dat is wel echt handig.

Ik denk dat het opzich wel gezonder is dan koolhydraatvrij. Bij koolhydraat vrij laat je je lichaam in een soort stand werken (ketose) die eigenlijk niet zo heel gezond is... En waardoor je ook allerlei gezondheidsproblemen kunt krijgen. Hoewel ik denk dat het waar is, dat vetten een stuk gezond zijn dan suikers en we er goed aan zouden om suikers voor het grootste gedeelte uit ons voedingspatroon te bashen :Y) Denk ik niet dat het gezond is om ons lichaam in een stand te brengen waarbij we zelf maar alcohol gaan maken als vorm van suiker.

@Nelleke, uiteindelijk is zijn methode ook gebasseerd op koolhydraatvrij. Hij heeft wel super-interessante dingen op zijn site staan, maar je moet sommige dingen wel een beetje met een korrel zout nemen (vind ik). Anders zou je dus geen koolhydraten, E-nummers, suiker, (koemelk)zuivel, en gluten meer mogen.... En dat lijkt me toch een hele opgave. :P

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:45

Ik zet hier even een stipje,
ik wil 10 kg afvallen,
maar heb ook een traagwerkende schildklier,
ik heb in kerstvakantie om de 2 dagen 1,5 uur paard gereden ( normaal 1 x in de week )
en eet als een normaal mens, maar niets! niets eraf! :(

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:48

Menino, dat denk ik ook ja. Maar je kunt daar wel een hoop 'tips' uit halen. Ik vond er in elk geval interessante artikelen bij staan.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:59

Ik heb in november het boek Bodie boost gekocht (http://www.bodieboost.nl/). De recepten heb ik of iet gevolgd, moet ik maar eens mee beginnen! Maar ik vind het concept heel goed. Ipv punten (ww) of calorieën tellen, heb je vijf voedselfamilies. Van elke familie eet je twee dingen op een dag. Mocht je het voorgestelde ingrediënt niet lekker vinden of er moeilijker aan kunnen komen, dan wissel je het vrij in voor iets anders binnen dezelfde familie (1 bruine boterham is dan bijvoorbeeld gelijk aan 2 crackers ofzo).
Ook over de porties is nagedacht. Een stukje vlees bijvoorbeeld, moet in je handpalm passen bijvoorbeeld. Nu is iedereen zijn hand van een ander formaat en vaak weken proportie met je lengte. Kortom, iemand met een grote hand, mag meer vlees eten dan iemand met een kleine hand!
Daarnaast mag je 2x per week best eens wat alcohol en ook moet je verplicht wat snoepen in de week (om te zorgen dat je er niet mee stopt omdat je jezelf alles ontzegt).

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:01

Deviltjh slik jij het schildklier hormoon? Toen ik dat slikte en af wilde vallen lukte dat ook niet, ik slik nu een natuurlijk middel en val nu langzaam af.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:11

Ik gebruik hier niks voor,
Aangezien ik al veel.medicatie voor andere kwaaltjes gebruik,
Heb ik overwogen dat niet te doen.

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:13

Ik zou je Weight Watchers aanraden. Ook als je op gewicht bent is het gemakkelijk aan te houden en aan te passen op je nieuwe gewicht.
Sonja B vind ik zelf te strak, want soms móet je gewoon chocolade hebben en bij WW kan dat dan ook gewoon.
Ze hebben ook een soort van "bokt"-site waarbij je elkaar kunt ondersteunen en goede (recept) tips geven en het wekelijkse weeg-moment is voor mij altijd een goede stok achter de deur.
Hoe streng je punten telt is aan jezelf. Tel je beter val je meer af en ben je wat losser dan duurt t iets langer:-)

Ik doe het al jaren met WW, helaas heb ik aanleg om vetjes lekker op te slaan en als het met mij wat minder gaat ga ik eten. Iedere 5-6 jaar volg ik dan weer wat strenger de cursus en ben ik zo weer op gewicht.
Succes met het maken van je keuze!

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:17

Ik zou naar een diëtiste gaan. Een heel zwaar dieet is echt niet nodig. Ik ben in 6 maanden tijd 10 kg kwijt. Dat klinkt niet veel maar er is wel ruim 14% van mijn totale gewicht weg. En met een speciale weegschaal kun je zien wat je kwijt raakt. In mijn geval 100% vet. Mijn spiermassa en percentage vocht zijn altijd gelijk gebleven. Met een crashdieet verlies je voornamelijk spiermassa en geen vet. Het heeft me totaal geen moeite gekost. Gekker nog, ik moest veel meer eten dan dat ik deed.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:23

Bij mij was de diëtiste één grote flop! Moest me houden aan de voorgeschreven porties uit de schijf van vijf, dus bijv. 5-7 boterhammen op een dag! Nou, kon geen brood meer zien en kwam alleen maar aan....
Nee hoor, voor mij geen diëtiste meer!
2jr geleden ben ik 18kg afgevallen door echt kleine porties te gaan eten! De eerste maand zat ik ook nog eens stil met mijn been omhoog, dus weinig beweging! Verder afwisselend eten. De klad is er in gekomen en nu ben ik dus weer 10kg zwaarder...dus nu ben ik er weer mee gestart en ga daarbij de principes van Bodie boost aanhouden en na mijn vakantie (volgende week) mogelijk ook de recepten uit het boek volgen als houvast!

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:28

Ik ben heel tevreden over koolhydraat arm (maar dan wel met modifast protiplus). Ben er 20 kg mee afgevallen en heb absoluut geen klachten.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:32

ik doe nu samen met mijn zoon koolhydratendieet (dukan). niet langer dan 10 dagen en daarna gaan we over op het advies van de dieetiste. Waarom? Omdat je even een extra stimulans krijgt, een beloning. Zeker voor mijn zoon van 17 niet verkeerd (maar stiekem voor mezelf ook niet).