Pas ben ik bevallen van een (ernstig - wat klinkt dat rot - ) prematuurtje. Er komt zoveel op je af, je hebt zoveel vragen en er spookt zoveel door je hoofd (hoe gaat dit verder, ook voor de toekomst) en ik krijg helemaal geen duidelijkheid van de artsen. Alles 'KAN', 'is afwachten', en ... 'we moeten zien hoe het (ver)loopt' Ik snap dat een arts geen waarzegger is en dat ieder kindje weer anders ontwikkeld .. maar deze onzekerheid continue is zo killing.
Zijn er hier meer mama's van prematuur kindjes? Hoe heb jij dat ervaren en hoe is de ontwikkeling van je kindje uiteindelijk verlopen?
Ik zelf niet maar ik weet dat een kennis van mij: Spark10 (hier op bokt) een prematuurtje heeft.. inmiddels is de desbetreffende dame al flink gegroeit! Maar ow ow wat hebben die een weg gehad! Maar waar een wil is is een weg!
Misschien kan je haar een berichtje sturen!
Mistic
Geplaatst: 07-01-13 23:20
Mijn zoontje is met 33 weken geboren. Hij heeft een slechte start gehad, maar is goed opgeknapt. Hij is nu 15 maanden.
Ik zal morgen wat uitgebreider reageren. Op mijn telefoon typen is toch wat onhandig.
franka75
Geplaatst: 07-01-13 23:23
Jeetje wat ontzettend heftig voor jullie wil je veel sterkte wensen , weet dat van de week een serie start over deze baby's misschien krijg je daar de info die je zoekt volgende week dacht ik op rtl4? En ik zou zeggen vragen en nog eens vragen en eis antwoord van ze, daar heb je recht op je moet er vaak alleen wel voor vechten.
Miss_Blimm
Geplaatst: 07-01-13 23:24
O jee heb er zelf geen ervaring mee maar ben moeder van twee dochtertjes. Wat lijkt me het zwaar voor jou en je man.
Volgens mij komt er binnenkort op televisie ook een serie over te vroeg geboren kindjes.
KimD
Geplaatst: 07-01-13 23:25
Tjonge, heftig. Dat wens je niemand toe! Maar inderdaad waar een wil is, is een weg. Dus bij deze heel veel succes
Miss_Blimm
Geplaatst: 07-01-13 23:25
Denk dat artsen weten dat het alle kanten op kan gaan. Zo wel goed als fout, en elke baby is weer anders. Dus vandaar ook geen gericht antwoord.
Mijn dochter is met 32 weken gehaald, omdat mijn placenta losliet. Na allerlei complicaties in het begin, is het helemaal goed gekomen met mijn dochter. Zelf heb ik toen 2 weken in het ziekenhuis gelegen door complicaties, de eerste (angstige) dagen heb ik daardoor niet goed meegekregen, maar toen ik éénmaal opgeknapt was, was bij haar ook het eerste gevaar geweken. Het kostte alleen het eerste jaar heel veel tijd en energie. Zij heeft tot 6 mnd om de 3 uur flesvoeding gekregen en heel veel onderzoeken en controles gehad. Met 14 mnd heeft zij een oogoperatie gehad en later nog 1. Maar vergeleken met andere kinderen die onder dezelfde omstandigheden (loslatende, bloedende placenta) zijn geboren, mochten wij absoluut niet klagen. Ik hoop dat jouw kindje net zo goed en gezond opgroeit als mijn dochter. Met hoeveel weken is jouw kindje geboren?
mijn jongste dochter ( die morgen 4 word) werd geboren als primatuurtje, ik was 37 weken en ze is gehaalt echter was zij niet groter als een baby van 33/34 weken dus baby born kleding verzoop ze in maar het is nu een super meid hoor goed gegroeit en een mondje er op oei oei oei;)
De eerste 3 maand was het ziekenhuis in en uit letterlijk 2 weken thuis gehad in drie maand voor de rest in zh dan at ze niet dan deed ze niks in de luier je werd er moedeloos van maar na 3 maand was het niet veel anders dan een andere baby hoor dan zijn ze al weer behoorlijk gegroeit natuurlijk! Ik weet zeker dat alles goed komt en als je vragen hebt. kun je altijd een pb sturen:-) mss kan ik of iemand anders je helpen:-)
Hier geen moeder maar een prematuurtje zelf van inmiddels bijna 24 jaar. Ik ben geboren met 35 weken, op zich niet heel erg vroeg maar ik had wel allerlei complicaties waardoor mijn ouders flink wat kopzorgen hadden. Ik heb 5 weken in een couveuse gelegen. Ben geboren met open schedel, dus niet de fontanel maar midden op mijn hoofd een groot gat, zo diep dat ze op mijn hersenvlies keken. Terwijl dit dicht groeide is er een bacterie bij gekomen die er voor gezorgd heeft dat ik nu een groot en dik litteken op mijn hoofd heb. Ook had ik bij mijn geboorte 3 oren ipv 2 dus dat derde oor hebben ze moeten verwijderen. Verder heb ik een tijdje sondevoeding gehad omdat ik niet wilde eten. Maar nu bijna 24 jaar later is het (op dat litteken na) allemaal goed gekomen, ik ben alleen erg klein gebleven. Ben nu 1.53m en zie er jonger uit dan dat ik daadwerkelijk ben. Was liever ietsje groter geweest maar verder mag ik niet klagen.
Kan mij voorstellen dat de onzekerheid waar je nu in verkeerd je ontzettend moe en bang maakt. Daarom wil ik je heel veel succes en kracht toewensen!!
Elicious, net als in het andere topic: allereerst van harte gefeliciteerd met jullie kleine, hoe dubbel de vroege geboorte ook moge zijn. Ten tweede, heel veel sterkte toegewenst voor de periode die jullie in gaan. Zelf heb ik prematuren meegemaakt van de zijlijn, door gewerkt te hebben op neonatologie. Ik weet niet hoeveel weken te vroeg jullie dochtertje geboren is, maar uit je berichtjes gok ik onder de 30 weken (misschien zelfs wel onder de 28 weken?). De onzekerheid is killing en jullie meisje is kwetsbaar! Ik hoop toch dat je in de loop der tijd een weg in die onzekerheid gaat vinden en dat je in de tussentijd wel enigszins kan genieten van je dochtertje, ondanks hoe teer, kwetsbaar en fragiel ze nog is! Probeer tussen alle toeters en bellen door te kijken en jullie dochter te zien! En ik hoop ook dat jullie dochtertje langzaamaan steeds een beetje sterker zal worden!
Mijn verhaal is even anders. Mijn dochtertje is gehaald na 22 weken en 2 dagen omdat ze niet levensvatbaar was vanwege een dubbele chromosoomafwijking (trisomie 7 en 13). Tot nu toe is ze nog steeds de enige ter wereld geregistreerd met die chromosoomafwijking. Ze overleed uiteraard snel, 21 minuten na de geboorte. Ze was 26 cm lang en woog 370 gram met navelklemmetje. En oh wat was ze prachtig. Zulke tere handjes en voetjes, zulke jonge kindjes laten je zien hoe kwetsbaar het leven is. Ik wil je een hoop wijsheid en sterkte wensen en ik hoop van harte dat jullie kleine meid er snel bovenop komt. En vergis je niet, ze zijn taai hoor, zelfs mijn dochter met al haar afwijkingen en zonder enige hulp of ondersteuning heeft 21 minuten lang geleefd en volgehouden. Dus bij deze, zet um op meidje, je kunt het!
Gefelicteerd met de geboortje van je kindje, en veel sterkte/succes voor de komende tijd.
Ik ben 30 jaar geleden als prematuur geboren. Was 3 maanden te vroeg, geloof 28 weken.
Maar met mij is het voor zover ik weet helemaal goedgekomen, nergens last van en heel normale kindertijd gehad.
Anoniem
Geplaatst: 08-01-13 07:44
Ik was er een, moest poppenkleertjes aan enzo! ben nu toch aardig gegroeid (1,74)
brendalevita
Geplaatst: 08-01-13 07:51
Zelf geen ervaring ,wel een goede vriendin 2 maal,1 met 25 weken en 1 met 27 weken.(zat 3 jaar tussen) Een hele spannende tijd maar nu hebben ze beide alles ingehaald,en er niets van over gehouden.(jongste nu 18 mnd) In ieders geval gefeliciteerd!! erg veel sterkte gewenst in deze zo onzekere tijd..Het zijn bikkels die kleintjes.
bikkellove
Geplaatst: 08-01-13 07:54
Allereerst gefeliciteerd met de geboorte van jullie kindje. Ik heb zelf een dochter van inmiddels alweer 6, die is met 26 weken en 550 gram geboren, ik had het HELLP - syndroom. Ook wij hebben 3 maanden lang in onzekerheid geleefd, maar zijn wel goed begeleid ( Sofia kinderziekenhuis ). Inmiddels zijn wij naar Duitsland verhuist dus hebben geen controle's meer vanuit het ziekenhuis. Op zich merk je zo niks aan haar, ze is wel ontzettend druk en ongeconcentreerd. Ook met haar ontwikkeling loopt ze een jaartje achter.
Ik wil je veel sterkte wensen de komende tijd, mocht je nog iets meer willen weten, mag je natuurlijk altijd een p.b sturen, en niet vergeten ook te genieten he .
Agnes
Geplaatst: 08-01-13 07:59
Allereerst gefeliciteerd met je kleintje! Ik hoop dat alles goed gaat en wens je toch veel sterkte omdat het wel zwaar gaat worden. Mijn oudste is met 33 weken geboren en is nu bijna 9 jaar en groot en lang. Maar heb er in de eerste jaren veel extra werk van gehad, het eten ging slechter met hem en hij heeft heel veel overgegeven tot hij een jaar of 4 was. De twee die daarna kwamen hadden het toch veel beter (36 weken en bijna 40 weken) en dat merk je wel dat die veel sterker zijn.
Maar houd goede moed en zet door want het is JOUW kindje en dat is de allerliefste op de hele wereld! De start is het lastigste en daarna wordt het alleen maar beter. Ik duim voor je dat alles goed met je kleintje blijft gaan! Hoe oud was hij/zij en hoe zwaar? Oja, en het oudste zoontje van Anky is ook veel te vroeg geboren en die doet het ook prima!
scooby09
Geplaatst: 08-01-13 08:04
Ook hier een moeder van een prematuur kindje hoewel hij wordt volgende maand alweer 17 jaar.
Ben met 25 weken opgenomen omdat de vliezen braken ze hebben de boel 4 weken tegen kunnenhouden en op 29 weken zwangerschap is hij geboren met een gewicht van 985 gr. Vreselijke zorgen idd ontzettende moeilijke periode gweest. Toen hij mee naar huis mocht woog hij als een pas geborene. Kwam om de 3 uur voor voeding en dat 24 pd continue. Eerste jaar was erg zwaar maar er zaten ook zoveel mooie momenten in . Nu is hij de grootste van ons allemaal en uit gegroeid tot een lief en sociaal kind die net zo ontwikkeld als andere kinderen al is dat natuurlijk niet zonder slag of stoot gegaan. Maar 17 jaar ontwikkeling is beetje veel typen voor nu
veel sterkte voor jou hoeveel weken is je kindje geboren en wat zeggen de artsen voor nu?
Elicious
Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-13 08:06
Heeel heel erg bedankt voor al jullie geweldig lieve berichtjes en pb´tjes. Doet ons super goed!!
Ik reageer snel uitgebreider wanneer ik een comp tot mn beschikking heb.
Fantast
Geplaatst: 08-01-13 08:10
Ik heb er (gelukkig) geen ervaring mee. Maar wil jullie heel veel sterkte toewensen, die onzekerheid lijkt mij verschrikkelijk
Babsiej
Geplaatst: 08-01-13 10:23
Mijn neefje is ook een prematuurtje.
Hij is geboren met 30 weken zwangerschap. Heeft wel zo zn probleempjes. Maar doet t verder helemaal goed !
Mistic
Geplaatst: 08-01-13 12:16
Ik kan nu wat beter reageren.
Wessel is dus bij 33 weken geboren. Hij was 42 cm en 2395 gram. Gelukkig een goed gewicht wat positief was. Hij heeft 2 weken in een couveuse gelegen en daarna nog 1 week op de kinderafdeling. Al snel nadat hij thuis was is hij ernstig ziek geworden en is hij weer een week opgenomen geweest.
Hij loopt qua groei in gewicht en lengte wat achter, maar het is niet heel erg. Qua ontwikkeling gaat het goed. Hij zit gemiddeld als je terug rekent.
Hij staat nu halfjaarlijks onder controle van de kinderarts en dat blijft voorlopig nog wel zo. De kinderarts is wel erg tevreden over hoe het met hem gaat.
Mijn neefje is een aantal maanden geleden geboren bij net 24 weken en 900 gram. Hij is na een aantal maanden ziekenhuis naar huis en doet het erg goed op het moment
wigke89
Geplaatst: 08-01-13 17:17
ons zoontje is 24 juli geboren na een zwangerschap van 31 weken.
doordat ik zwangerschapsvergiftiging had en uiteindelijk hellp-syndroom uiteindelijk is hij gehaald via een spoedkeizersnee omdat de placenta losliet.
hij was 41 cm en 1660 gram
inmiddels is hij eind deze maand een half jaar en sinds 3 september is hij thuis.