Morsende kleuter..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Morsende kleuter..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 13:52

Andere ouders om tips gevraagd!

Mijn schatje van een kleuter gooit minstens twee keer per dag zijn beker drinken om, en eigenlijk worden we er een beetje flauw van. Straffen doen we niet, hij doet het natuurlijk niet expres, wel maken we duidelijk dat we er niet van gecharmeerd zijn. Zo moet hij zelf de troep weer opruimen en rap een beetje..

Maar er zit totaal geen vooruitgang in dus hoop ik dat er ouders zijn met tips en trucs. Zijn er misschien bekers die wat stabieler zijn dan de standaard plastic ikea dingen die we nu hebben? Geen anti lek trouwens want dat zou hij vernederend vinden en dat snap ik volledig. Of andere tips? Ik hoor het graag!

Hij is trouwens wel genetisch belast want ikzelf ben ook heel erg onhandig maar dat moet natuurlijk niet alles vergoeilijken.

Bij voorbaat mijn dank voor de input en ideeen!

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:56

:') Tja, handigheid is nou eenmaal niet te koop :D
Mijn zusje had er ook behoorlijk last van. Iedere middag ging er bij het eten wel een glas melk om, en nog heeft ze van die momenten.
(wordt binnenkort 23 :') ) Viel niks aan te doen, behalve te zorgen voor zo min mogelijk afleiding. Eerst je concentreren op het leegmaken van die beker en dan andere afleidingen.

Bij mijn dochtertje gaat er geheid wat om als ze tig dingen tegelijk wil doen. Bijv eten, aan de kleine tafel, waar dan ook de tv aan staat
èn waarbij er nog kleurtjes van 's morgens op tafel liggen. Kan je donder op zeggen dat ze dan al tv kijkend naar die kleurtjes gaat grijpen waarbij er hoe dan ook iets om gaat vallen.

Dus, het is éérst je eten/drinken wegwerken en dan mag je pas gaan kleuren en als je nou niet gewoon op let wat je doet gaat die tv ook nog uit! (zo klinkt na de zoveelste keer, dochterlief is inmiddels ook al bijna 5 hoor).

Edit: zit net te denken. Kun je niet zo'n schoobeker kopen? Met zo'n anti-lek dop? Dat je de beker gewoon iedere keer dichtdraait als hij even niet drinkt? Als hij 'm dan omgooit is het niet zo erg.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:58

Ik was vroeger ook zo. Oh, mijn ouders werden op een gegevende moment zo moe van mij :=
Mijn ouders begonnen het op een gegeven moment wel af te straffen. Door bijv, het zelf op te laten ruimen door mij en mij in de gang laten staan( 5 minuten), niet lang maar gewoon even.. Sindsdien, als ik toen iets op gooide rende ik naar de keuken voor een doek te halen om het schoon te maken. En nu doe ik het nog. Ookal zijn m'n ouders niet eens thuis. Haha, m'n ouders zijn echt niet gemeen of wat dan ook, maar ik gooide alles om, en ik zat overal aan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:00

Herkenbaar. Hier gebeurt het gelukkig niet elke dag, maar vanochtend toch ook weer twee keer. Kan me voorstellen dat je er wel klaar mee bent als het standaard een paar keer per dag gebeurt. Misschien is dit iets: http://www.comfortland.nl/beker-azura.html?path=78_147?

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:01

Hoe gebeurt het? Omdat hij niet uit kijkt of omdat hij het niet gezien heeft.
Ziet hij het goed en ziet hij diepte? Ja dan weet je dat je het ergens anders in moet gaan zoeken.
Wanneer je zelf ook erg onhandig bent, grote kans dat je kind dat dan ook is.

StalNollie

Re: Morsende kleuter..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:02

hoe oud is je kindje

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:05

Speciale bekers is misschien wel oplossing maar je kind moet het toch wel een keer leren?

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:05

Ik heb zelf 0,0 ervaring, geen kids hier :+

Maar ik gok zomaar dat ie z'n beker van de tafels laat vallen? Kun je geen bijzettafeltje zetten waar alleen bekers op mogen?
Want zoals een vorige bokker al zei, als ze TV kijken (ik ben niet helemaal een noob, ik heb ook nichtjes en neefjes die hier al eens slapen :D ), o.i.d. smijten ze hem van afleiding wel eens om. Dus als er nu niks anders in de buurt van hun beker staat, heeft je kleuter daar ook niet zo veel te zoeken..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:08

Nou ik ben daar snel klaar mee hoor. Dan maar vernederend maar dan toch echt een anti-lekbeker.
Heb het weleens gedaan hier, dan kreeg ze de 'babybeker'. Vond ze niet leuk maar ze lette wel veel beter op de keren erna dat ze weer een grote mensen beker mocht.

Ik heb het niet zo op dat lompe gedrag. Een keer kan het gebeuren maar af en aan niet. Dan moeten ze gewoon beter opletten.

Glitterstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:10

Vernederend een kind van 2? die snapt dat nog lang niet hoor wat vernederend is....

Maar ik zelf zou het zo doen iedere x beetje drinken neer zetten niet een vol glas/beker.
Of pakjes drinken in zon bakje (dat als je kind knijpt hij hem niet leeg knijpt )

Of toch indd een kinderbeken/babybeken antilek.

Succes.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:13

Beker niet op tafel laten staan, scheelt al qua omgooigevaar.
Aangeven, en op laten drinken, en dan pas andere dingen doen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:16

Geduld... je doet het prima.. maar motoriek komt niet in een week. ;)
Doe steeds maar beetje drinken in de beker dan is het niet zoveel om op te ruimen.
Dan kan je steeds beetje bij schenken en kan je kleuter toch zelf drinken. En wat die aan drinken heeft kan die dan ook in één keer op drinken.
Opeens is er een week voorbij dat de beker helemaal niet is omgegooid.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 03-01-13 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:17

Misschien als hij zonder te morsen heeft kunnen drinken een stikker/snoepje andere beloning?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 14:18

Bedankt voor alle reacties!

Zoonlief is 5 en hij weet heel goed wat voor babys is en wat voor grote jongens is. Straffen wil ik niet omdat het niet expres gaat, hem dan dwingen iets vernederends te ondergaan is in mijn ogen straffen.

Ik denk dat bij hem vooral onachtzaamheid is, dus die tip om afleidingen te minimaliseren is een goede. Niet altijd uit te voeren, zoals bij drinken tijdens het ontbijt, maar vaak wel.

Die speciale beker ziet er zeer praktisch uit, ga ik me in verdiepen!

Diepte kan hij wel zien denk ik omdat hij wel ballen kan vangen.

Al nuttige tips, dank! Nog meer zou ik zeker wel waarderen!

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:21

Glitterstar schreef:
Vernederend een kind van 2? die snapt dat nog lang niet hoor wat vernederend is....

Maar ik zelf zou het zo doen iedere x beetje drinken neer zetten niet een vol glas/beker.
Of pakjes drinken in zon bakje (dat als je kind knijpt hij hem niet leeg knijpt )

Of toch indd een kinderbeken/babybeken antilek.

Succes.

Dat ligt maar helemaal aan het kind! Als je zo'n leergierige "Ikke ook" hebt, die wil dan alles wat de grote mensen ook mogen. Als zij dan ineens een andere beker moeten vinden ze dat helemaal niks hoor! Wat je dan inderdaad kan gebruiken om ervoor te zorgen dat ze de "grote mensenbeker" heel graag willen, zodat ze beter op gaan letten.

Maar kijk inderdaad ook even naar het zicht als je dat niet zeker weet. Mijn neefje had een oog wat minder goed zag en daardoor kon hij niet goed diepte inschatten en gooide hij dus ook alles om.

Edit: ik zie dat diepte geen probleem is.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:22

In de kleuterklassen is het ook niet voor niks dat juffen willen dat kinderen eerst hun drinken en dan hun eten... zodat ze maar met één ding tegelijk bezig zijn. (want als ze eenmaal beginnen met vergelijken wat ze mee hebben letten ze niet meer op hun beker drinken ;) )
Bij het ontbijt kan je er voor kiezen om te zorgen dat hij maar met één activiteit bezig is. Dus wat drinken... en pas als dat op is brood gaan smeren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:30

Ik denk toch dat het een stuk nonchalantie is. Gewoon niet goed opletten. Ik vind dat je daar best wat van mag zeggen. Straffen is weer iets anders natuurlijk maar een boos woord en aangeven dat hij op moet letten is niet verkeerd lijkt me. En zoals ik zei heeft de babybeker hier wel effect gehad. Ze let nu heel goed op, zeker als ze een heel mooi glas krijgt met een rietje erin bijvoorbeeld. Dan zie je dat ze extra voorzichtig is.

Glitterstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:34

troi schreef:
Bedankt voor alle reacties!

Zoonlief is 5 en hij weet heel goed wat voor babys is en wat voor grote jongens is. Straffen wil ik niet omdat het niet expres gaat, hem dan dwingen iets vernederends te ondergaan is in mijn ogen straffen.

Ik denk dat bij hem vooral onachtzaamheid is, dus die tip om afleidingen te minimaliseren is een goede. Niet altijd uit te voeren, zoals bij drinken tijdens het ontbijt, maar vaak wel.

Die speciale beker ziet er zeer praktisch uit, ga ik me in verdiepen!

Diepte kan hij wel zien denk ik omdat hij wel ballen kan vangen.

Al nuttige tips, dank! Nog meer zou ik zeker wel waarderen!

Oeps sorry ik dacht ergens te lezen dat ie 2 was :)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:41

Hier is het eerst eten, dan drinken.

En verder op de dag, als ze drinken, even stoppen met de andere dingen, drinken, bekers wegzetten en dan weer verder spelen.

De tip van minder drinken in de beker is ook al genoemd. Ik zou dat alleen niet doen om minder om op te ruimen te hebben, maar meer zodat hij de beker ook leeg kan drinken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 16:40

Wederom mijn dank voor de reacties.
Vooral het drinken scheiden van de andere activiteiten wordt genoemd. Ik denk dat ik daar mn op ga letten. Op zich drinkt hij wel genoeg dus is het niet erg als we bijv zijn drinken op het aanrecht laten staan ipv op de tafel zodat hij specifiek daar naartoe moet lopen om te drinken ipv drie dingen tegelijk gaan doen waaronder drinken.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:50

Je doet niet aan straf maar je laat hem wel zelf opruimen? Dat is voor een vijfjarige echt straf hoor!

Beker niet vol doen. Steeds de hoeveelheid die hij in 1x kan opdrinken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 21:59

Dat weet ik niet, hij helpt heel vaak met opruimen. Ruimt ook regelmatig de vaatwasser in en uit bijvoorbeeld. Opruimen na iets omgooien valt wat mij betreft onder de consequenties van je actie aanvaarden. Maar goed, wellicht is de grens tussen consequentie van je minder goede actie en een straf wel heel klein. Moet ook wel zeggen dat het verzoek tot opruimen na de derde omgevallen beker ook wel eens wat minder vriendelijk geformuleerd wordt.. Maar is dat erg dan? Zonder hem echt uit te foeteren, dat vind ik te vere gaan, mag hij toch wel weten dat drinken omsmijten niet leuk gevonden wordt door je ouders? Of denk jij daar anders over?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:03

Daar denk ik niet anders over. Maar je geeft aan dat het niet expres gaat. Dan mag je mi wel aangeven dat je daar van baalt maar verder niet.

Heb je hem zelf al eens gevraagd waarom het steeds gebeurt en hoe hij het kan voorkomen?

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:06

Ik heb vroeger als kind veel problemen met mijn motoriek gehad, pas vanaf een jaar of 14 konden de plastic borden en bekers de deur uit. Mijn mam is heel geduldig met mij geweest, maar ik moest wel altijd zelf de troep opruimen.

Verder inderdaad zorgen voor zo min mogelijk afleiding en probeer het kind steeds op de beker te wijzen. Ook een mini beloning eraan vast plakken als de beker blijft staan helpt ook al iets motiverend. Niet te groot natuurlijk dat niet zijn hele dag om zeep is vanwege een gevallen beker.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 22:07

Ja, daar krijg ik niet echt antwoord op. Hij denkt er vooral niet echt bij na. Het opruimen maakt hem eigenlijk ook niet zoveel uit (dat laatste heeft ook voordelen hoor ik gok dat niet alle vijfjaren zonder gemier de vaatwasser uitruimen samen met mamma :P ). Ik denk dat ik het vooral moet zoeken in het minimaliseren van afleiding, dus eerst drinken en dan pas de boterham bijvoorbeeld.

@amarant:Wat voor beloning zou jij dan gepast vinden? Eigenlijk had ik daar nog niet aan gedacht.