sjar schreef:Ik wil hier helaas ook reageren.. Ik loop inmiddels al 5 jaar bij een neuroloog, omdat medicatie die ik via de huisarts verkreeg niet meer hielp voor mijn migraine. Hier bleek ook dat mijn migraine geen doorgaanse oorzaak had, maar een neurologische. Midden in mijn hersenen is er een cyste gevonden, niet geheel uitzonderlijk maar toch.
Interessant hoe er nog steeds zo verschillend gedacht wordt over cystes in de hersenen vs. migraines. Ik heb er ook een; sterker nog, twintig jaar geleden had ik hem al, en toen was mijn hoofdpijn 'onverklaarbaar' tot ze die cyste vonden, zware hersenoperatie gehad om het ding te verwijderen... en het maakte niets uit, hoofdpijn bleef, en veranderde zo'n tien jaar daarna ineens in migraine! en toen bleek dat de cyste ook weer vrolijk terug was teruggekomen (ondanks het feit dat me verzekerd was dat dat echt nooit zou gebeuren), maar nee hoor, migraine was *absoluut* niet de oorzaak van migraine, en dus laten ze de cyste nu gewoon zitten. Tja... Gezien het feit dat ze het ding er dus al een keertje uitgehaald hebben zonder enige vermindering van hoofdpijn problemen...
Het opvallende is dat de wetenschap destijds dus wel zo was dat cyste = oorzaak zware rare hoofdpijn (wat waarschijnlijk dus ook al een beginvorm van migraine was), en nu bij dezelfde ziekenhuizen precies het tegenovergestelde.
Citaat:
Via de neuroloog allerlei medicatie geprobeerd propranolol, imigran en sinds deze week depakine. Ik ben er nog niet aan begonnen, omdat ik de bijwerkingen nogal heftig vind en het ook gevolgen kan hebben voor de eierstokken, hierdoor worden eventuele zwangerschappen bemoeilijkt, zoals mijn neuroloog mij inlichte.
Zijn hier mensen die ervaring hebben met depakine chrono 300 mg? Wat zijn jullie ervaringen en heeft het effect?
Imigran is een pijnstiller, dat zie ik los van de propranolol en depakine. Ik heb nog nooit iets gehoord van gevolgen voor de eierstokken door depakine chrono, en het aparte is juist dat van alle profylaxe medicijnen die ik geslikt heb (zeg maar gerust alle enigzins gangbare medicijnen die neurologen kunnen voorschrijven tegen hoge frequentie migraine), propranolol en depakine chrono de *enige* twee zijn waarbij ik geen last van bijwerkingen heb. Ik slik ze nu al een jaar of twee samen (! uiteraard vroeger begonnen met alletwee alleen, beide werkten redelijk tot ongeveer een jaar a anderhalf jaar, deden toen niets meer, toen ben ik op zwaardere meds overgestapt, die waren rampzalig met bijwerkingen, en werkten ook niet goed tegen de migraine, en toen uiteindelijk na min of meer uitbehandeld te zijn deze en/en optie gedaan, omdat dit de enige waren zonder bijwerkingen voor mij, en ze zijn veilig samen te slikken. <--- voor de duidelijkheid, dit gaat dus al een paar jaar goed, slechts een paar aanvallen per maand (mijn gemiddelde zonder meds is boven de twintig!), dus ik hoop dat ze voorlopig niet weer 'stoppen' met werken.
Maar goed, dat is natuurlijk niet de norm, normaal gesproken slik je alleen propranolol of depakine. Ik kan het alleen maar aanraden en hopen voor je dat het werkt, en *blijft* werken, want er zijn veel medicijnen met heel wat vervelendere bijwerkingen dan die twee (en in mijn ervaring werkten die anderen ook slechter)! IMHO natuurlijk.
Succes!